Praha - Pokud se zeptáte našince, který má v plánu koupit ojeté auto, s největší pravděpodobností vám řekne, že chce stříbrnou Škodu Octavii Combi 1.9 TDI koupenou v České republice a s maximálně stovkou tisíc najetých kilometrů. Kde se ale bere tohle přesvědčení, že nejlepší je koupit právě ojeté auto původem z ČR a s touto porcí najetých kilometrů? Na to jsme se zeptali Tomáše Svobody, ředitele služeb autocentra Auto ESA.
"Z velké části jde určitě o zvyk z minulosti, kdy nebylo jednoduché jiné než české (rozuměj v Česku koupené) auto snadno pořídit a z doby, kdy některé vozy musely po 60 tisících km na generálku motoru. Administrativa spojená s dovozem vozu ze zahraničí byla značně komplikovaná, ne každý problematice správně rozuměl a zahraniční trh byl po revoluci otevřen teprve chvíli, takže nebylo hračkou se rychle zorientovat a odhalit některé nekalé praktiky prodávajících, kteří se samozřejmě snažili neznalosti nově otevřených trhů maximálně využít. I kvůli tomu se zpočátku ze zemí východního bloku stalo tzv. "vrakoviště" západních aut," tvrdí odborník.
"Plno lidí také bylo překvapeno, když je při cestě na dovolenou na hranicích zastavila kontrola a automobil jim zabavila s tím, že je například v Německu hlášený jako ukradený. Lidé přišli o své auto (nebo motocykl) a samozřejmě i peníze. Takové případy nebyly rozhodně ojedinělé a jen já znám ze svého okolí tři takové případy z druhé poloviny devadesátých let." pokračuje Svoboda. Automobil koupený jako nový v České republice měl samozřejmě mnohem jasnější historii a oficiální české doklady, což poskytovalo majitelům cestujícím do zahraničí klidnější spaní.
Problematika limitu stovky tisíc ujetých kilometrů se týká spíše zkušeností se staršími vozy vyrobené za socialismu ve východním bloku, jež často po této porci kilometrů vykazovaly značné opotřebení, silnou korozi a vysokou poruchovost. Možná právě zde se zrodily závody ve stáčení tachometrů západních aut, kdy zákazníci auto s větší porcí kilometrů nebyli ochotni akceptovat, ačkoli třeba starý ojetý mercedes ze Západního Německa se třemi stovkami tisíc kilometrů fungoval naprosto bez problémů.
"Bude ještě dlouho trvat, než se zájemci o ojetý vůz naučí řídit především zdravým úsudkem z konkrétního automobilu a ne jen číslem na počítadle ujeté vzdálenosti" říká Svoboda. Problematika stáčení tachometrů je ale tak obsáhlá, že vydá na několik samostatných článků a určitě se k ní velmi brzy vrátíme.
Podle statistik SDA se u nás v roce 2013 nově registrovalo téměř 39 % ojetých vozidel ve stáří do 10 let a dokonce přes 32 % vozidel stáří do 15 let. Rozum velí zamyslet se nad tím, jestli opravdu patnáct let staré auto z Německa ujede za rok jen necelých sedm tisíc kilometrů. Ojetá vozidla mladší pěti let, u kterých se dá předpokládat reálný nájezd 100 000 km za tuto dobu, tvoří jen asi 5 % registrací...
Nelze se ani příliš často spoléhat na poučku, že například Německá nebo Švýcarská auta jezdí po kvalitních silnicích, nejsou stočená a pravidelně jezdí do autorizovaného servisu. Například německý autoklub ADAC přiznává, že i v Německu kvete stáčení tachometrů, možná právě kvůli poptávce ze střední a východní Evropě. Hned celá třetina prodávaných ojetin má prý upravený údaj na tachometru. Zfalšovat servisní knížku je snadné nejen u nás, ale i v zahraničí, takže na pravidelné servisní prohlídky se nezle také vždy stoprocentně spolehnout.
"Někteří prodejci ojetých vozů se proto soustřeďují na vlastní dovoz vozů ze zemí EU u prověřených prodejců v zahraničí a jsou tak schopni garantovat pravost původu, stav tachometru a servisní historii takových vozů" dodává Tomáš Svoboda.
Některé mýty o původu a stavu ojetin pramení z velké části z dob dávno minulých a dnes již nelze jednoznačně všechno generalizovat. Také se ale vytvářejí mýty nové, které se týkají z velké části problematiky dieselových motorů a jejich spolehlivosti. Tomu se však můžeme věnovat někdy příště.
Související
Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil
Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent
Autobazar , Auto ESA , auto, moto
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Robert Fico je u Putina v Kremlu
před 52 minutami
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 1 hodinou
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 2 hodinami
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 2 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 3 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 5 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 6 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 8 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 10 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 18 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
Policie v pátek obvinila muže, jehož oznámení vedlo ke zvýšené přítomnosti policistů v centru Prahy během čtvrtečního dne. Strážcům zákona totiž sdělil, že do města má namířeno muž se zbraní. Podezření se naštěstí nepotvrdilo.
Zdroj: Jan Hrabě