Praha - Pokud se zeptáte našince, který má v plánu koupit ojeté auto, s největší pravděpodobností vám řekne, že chce stříbrnou Škodu Octavii Combi 1.9 TDI koupenou v České republice a s maximálně stovkou tisíc najetých kilometrů. Kde se ale bere tohle přesvědčení, že nejlepší je koupit právě ojeté auto původem z ČR a s touto porcí najetých kilometrů? Na to jsme se zeptali Tomáše Svobody, ředitele služeb autocentra Auto ESA.
"Z velké části jde určitě o zvyk z minulosti, kdy nebylo jednoduché jiné než české (rozuměj v Česku koupené) auto snadno pořídit a z doby, kdy některé vozy musely po 60 tisících km na generálku motoru. Administrativa spojená s dovozem vozu ze zahraničí byla značně komplikovaná, ne každý problematice správně rozuměl a zahraniční trh byl po revoluci otevřen teprve chvíli, takže nebylo hračkou se rychle zorientovat a odhalit některé nekalé praktiky prodávajících, kteří se samozřejmě snažili neznalosti nově otevřených trhů maximálně využít. I kvůli tomu se zpočátku ze zemí východního bloku stalo tzv. "vrakoviště" západních aut," tvrdí odborník.
"Plno lidí také bylo překvapeno, když je při cestě na dovolenou na hranicích zastavila kontrola a automobil jim zabavila s tím, že je například v Německu hlášený jako ukradený. Lidé přišli o své auto (nebo motocykl) a samozřejmě i peníze. Takové případy nebyly rozhodně ojedinělé a jen já znám ze svého okolí tři takové případy z druhé poloviny devadesátých let." pokračuje Svoboda. Automobil koupený jako nový v České republice měl samozřejmě mnohem jasnější historii a oficiální české doklady, což poskytovalo majitelům cestujícím do zahraničí klidnější spaní.
Problematika limitu stovky tisíc ujetých kilometrů se týká spíše zkušeností se staršími vozy vyrobené za socialismu ve východním bloku, jež často po této porci kilometrů vykazovaly značné opotřebení, silnou korozi a vysokou poruchovost. Možná právě zde se zrodily závody ve stáčení tachometrů západních aut, kdy zákazníci auto s větší porcí kilometrů nebyli ochotni akceptovat, ačkoli třeba starý ojetý mercedes ze Západního Německa se třemi stovkami tisíc kilometrů fungoval naprosto bez problémů.
"Bude ještě dlouho trvat, než se zájemci o ojetý vůz naučí řídit především zdravým úsudkem z konkrétního automobilu a ne jen číslem na počítadle ujeté vzdálenosti" říká Svoboda. Problematika stáčení tachometrů je ale tak obsáhlá, že vydá na několik samostatných článků a určitě se k ní velmi brzy vrátíme.
Podle statistik SDA se u nás v roce 2013 nově registrovalo téměř 39 % ojetých vozidel ve stáří do 10 let a dokonce přes 32 % vozidel stáří do 15 let. Rozum velí zamyslet se nad tím, jestli opravdu patnáct let staré auto z Německa ujede za rok jen necelých sedm tisíc kilometrů. Ojetá vozidla mladší pěti let, u kterých se dá předpokládat reálný nájezd 100 000 km za tuto dobu, tvoří jen asi 5 % registrací...
Nelze se ani příliš často spoléhat na poučku, že například Německá nebo Švýcarská auta jezdí po kvalitních silnicích, nejsou stočená a pravidelně jezdí do autorizovaného servisu. Například německý autoklub ADAC přiznává, že i v Německu kvete stáčení tachometrů, možná právě kvůli poptávce ze střední a východní Evropě. Hned celá třetina prodávaných ojetin má prý upravený údaj na tachometru. Zfalšovat servisní knížku je snadné nejen u nás, ale i v zahraničí, takže na pravidelné servisní prohlídky se nezle také vždy stoprocentně spolehnout.
"Někteří prodejci ojetých vozů se proto soustřeďují na vlastní dovoz vozů ze zemí EU u prověřených prodejců v zahraničí a jsou tak schopni garantovat pravost původu, stav tachometru a servisní historii takových vozů" dodává Tomáš Svoboda.
Některé mýty o původu a stavu ojetin pramení z velké části z dob dávno minulých a dnes již nelze jednoznačně všechno generalizovat. Také se ale vytvářejí mýty nové, které se týkají z velké části problematiky dieselových motorů a jejich spolehlivosti. Tomu se však můžeme věnovat někdy příště.
Související
Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil
Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent
Autobazar , Auto ESA , auto, moto
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross
před 1 hodinou
Hrůzný nález ostatků v Plzni. V řece plavala lidská hlava
před 2 hodinami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
před 2 hodinami
USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru
před 3 hodinami
Tři roky ve vězení hrozí muži, který způsobil zásah policie na gymnáziu v Litvínově
před 3 hodinami
Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu
před 4 hodinami
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 5 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
včera
Izrael po rozhodnutí Turecka hledá nové dodavatele. Zvažuje i Česko
včera
Rusko opět vyhrožuje: Odpovíme zničujícím odvetným úderem, pokud Ukrajina zaútočí na Kerčský most
včera
Hamás dostal od Izraele ultimátum: Máte týden, jinak jdeme do Rafahu
včera
Čekání na schválení vojenské pomoci americkým Kongresem mohlo způsobit vážné škody
včera
Chcete se nám mstít? ICC varoval před odvetou vůči soudu
včera
Evropa si v současné době hraje s ohněm, varuje Orbán
včera
Velmi důležité, velmi nebezpečné. Kreml zareagoval na návrhy Camerona a Macrona
včera
Rusko plánovalo útok na německém území, chtělo zničit vojenskou pomoc Ukrajině
včera
Tragická nehoda na Třebíčsku: Auto vyjelo mimo silnici, žena zemřela
včera
Putin pracuje na nejkrutější válečné zbrani Ruska, tvrdí experti. Systém promění bojiště v hořící peklo
včera
Putin má paranoidní strach, že Západ omezí moc Ruska. Moskva proto enormně zbrojí
včera
Tuleja ministrem pro vědu a výzkum nebude. Nominace se vzdal
Kandidát na ministra pro vědu, výzkum a inovace Pavel Tuleja (TOP 09) se v pátek rozhodl vzdát nominace do funkce. Ve vládě měl nahradit poslankyni Helenu Langšádlovou, jejíž demisi již přijal prezident Petr Pavel.
Zdroj: Jan Hrabě