Praha - Lze se spoléhat na to, že jsou ojetá auta ze zahraničí v lepším stavu než auta domácí? Na to jsme se zeptali Tomáše Svobody z autocentra Auto ESA.
"Možná, ale to by nemělo kupujícího zbavit opatrnosti" říká na úvod Svoboda. Doba internetu a otevřený trh s ojetými vozidly samozřejmě poskytuje kupujícím mnohem širší výběr, takže se nemusí při hledání vhodného vozu spoléhat pouze na domácí prostředí. Koupě vozidla v zahraničí dnes není ani žádným velkým administrativním problémem a pokud si pohlídáte veškeré doklady, vlastně vás ani nečeká nepříjemné zařizování navíc.
"Ohledně původu vozu panuje plno mýtů, které lze sice postavit na nějakém historicky podloženém základu, ale nedá se říci, že by všechno z toho byla pravda i dnes. Rozhodně nejde generalizovat, takže by vždycky měl rozhodovat dojem z konkrétního vozu. Jde přeci o vaše peníze" radí odborník.
Obvykle se mluví o tom, že vozy ze západu Evropy bývají v lepším stavu, neboť prý jezdí po lepších silnicích, majitelé je pravidelně servisují a nemají stočený tachometr. Jak ale ukázal nedávný průzkum německého autoklubu ADAC, zřejmě až celá třetina prodávaných ojetin na území Německa může mít tachometr upravený.
"To nic ale nemění na skutečnosti, že vozy opravdu můžou být v lepším technickém stavu. Jedna věc je kvalitnější síť silnic a dálnic, ale své určitě dělají i mnohem přísnější technické kontroly v některých zemích. Majitelé starších aut jsou tak motivování udržovat svá vozidla v bezvadném stavu" říká Tomáš Svoboda z Auto ESA. Velkou roli v tom ale také může hrát větší kupní síla obyvatel zemí západní Evropy, kterým prostě není líto utratit více peněz za kvalitní díly a práci. Samozřejmě ale všude existující šetřivé výjimky.
Dnes už také nemusí dávno platit, že motory aut z Německa, Rakouska či Švýcarska jsou v lepším stavu kvůli kvalitnějšímu palivu. Ačkoli mohou být normy na kvalitu paliva v těchto státech přísnější než u nás, o kondici motoru rozhoduje především pravidelný servis a zacházení jeho majitele.
Říká se také, že na rozdíl od Němců a Rakušanů se o svá auta moc nestarají Francouzi, Italové a Španělé. To se ale bude lišit auto od auta, i když lze předpokládat, že většina bohatších lidí bude nějaké levné auto brát většinou jako "bezúdržbové" spotřební zboží. Z tohoto hlediska je možná lepší se podívat po prestižnější a dražší značce, kde lze přeci jen čekat, že šlo majiteli i o zachování dobrého stavu a hodnoty vozu.
Dříve platilo, že auta z Německa měla mnohem lepší výbavu i v případě levnějších modelů, ale tento trend se poměrně rychle dorovnal. Naopak je to právě Německo, kde najdete plno sice prestižních luxusních aut, ale s docela chudou výbavou. V tomto ohledu je český trh dost specifický, neboť když už si tu někdo kupuje drahé luxusní auto, chce mít ve výbavě zpravidla téměř všechno. Ovšem chudá výbava může mít i svá pozitiva - čím méně elektronických udělátek dotyčné auto má, tím méně se toho může v průběhu času pokazit.
"Lze tedy říci, že situace na trhu s ojetinami se v rámci celé Evropy postupně vyrovnává. A to platí nejen o technickém stavu aut, ale i o cenách. Otevřený trh, který poskytuje zájemcům mnohem širší výběr, tlačí pochopitelně ceny dolů" říká Tomáš Svoboda. Přesto je ještě moc brzy na to, abychom mohli s čistým svědomím říct, že všechna ojetá auta z České republiky jsou stejně dobrá jako stejné vozy například z Německa. Především tak zůstává na kupujících, co všechno jsou ochotni akceptovat.
Související

Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Zelenskyj se v sobotu možná setká s Trumpem. Kvůli mírovým jednáním čelí masivnímu tlaku i na Ukrajině
před 2 hodinami

Nic v ruce nemáte, přijdete o celou Ukrajinu, vzkázal Zelenskému Trump
před 3 hodinami

Jaké budou čtvrteční bouřky? Jiné než pondělní, tvrdí meteorologové
před 4 hodinami

Dálnice D11 se o víkendu u Prahy uzavře. Bude se bourat
před 5 hodinami

Istanbulem otřáslo zemětřesení. Oběti nejsou, promluvil Erdogan
před 6 hodinami

Ukrajinu porcovat nebudeme. Evropa se postavila proti mírovému plánu USA, Litva se připravuje na válku
před 6 hodinami

Fyzická zdatnost netřeba, ale alergie vadí? Armáda mění pravidla přijetí, většina zájemců ale stále nemá šanci
před 7 hodinami

Svět v tichosti zažívá nejhorší globální událost v dějinách. Sledujeme destrukci Země v přímém přenosu, varují vědci
před 7 hodinami

Hegseth ohrožuje všechny. Amerika kašle na bezpečnost, z Trumpových lidí se stává cíl špionů
před 8 hodinami

Bouřlivé počasí se vrací. Platí nové varování, hrozí přívalové srážky
před 9 hodinami

Papež František byl výjimečný. Věděl, kde leží skutečné problémy současného světa, míní expert
před 9 hodinami

Mírové rozhovory o Ukrajině se sesypaly. Kyjev odmítnul anexi Krymu, Rubio vůbec nedorazil
před 10 hodinami

Putin údajně nabídnul USA zastavení invaze. Kreml to před jednáním s Witkoffem popřel
před 11 hodinami

Živě Věřící se loučí s papežem. Tělo Františka bylo převezeno do baziliky sv. Petra
před 12 hodinami

Medveděv vyhrožuje smrtí Dominiku Haškovi. Rakušan mu nabízí ochranku
před 13 hodinami

Útok na Írán může vypadat jako řešení. Rozhodně to ale není dobrý nápad
před 14 hodinami

Trump ustoupil. Číně výrazně sníží cla
před 16 hodinami

Výhled počasí do května. Meteorologové řekli, zda se bude vymykat normálu
včera

Tři oříšky pro Popelku patřily k jejím posledním filmům. Zemřela Karin Leschová
včera
Extraliga play off 2025: Domácí Brno srovnalo sérii finále s Pardubicemi výsledkem 7:4
Čtvrté finále extraligy mezi Brnem a Pardubicemi nabídlo skvělou podívanou. Pardubický útočník Jan Mandát zaznamenal nejrychlejší hattrick v historii play off a stal se teprve čtvrtým hráčem, který ve finále vstřelil tři branky. Brněnský forvard Arttu Ilomäki pak čtyřmi góly přepsal historické statistiky.
Zdroj: Adam Skála