Kupujete ojetinu? Srovnání mezi českými a zahraničními vás překvapí

Praha - Lze se spoléhat na to, že jsou ojetá auta ze zahraničí v lepším stavu než auta domácí? Na to jsme se zeptali Tomáše Svobody z autocentra Auto ESA.

"Možná, ale to by nemělo kupujícího zbavit opatrnosti" říká na úvod Svoboda. Doba internetu a otevřený trh s ojetými vozidly samozřejmě poskytuje kupujícím mnohem širší výběr, takže se nemusí při hledání vhodného vozu spoléhat pouze na domácí prostředí. Koupě vozidla v zahraničí dnes není ani žádným velkým administrativním problémem a pokud si pohlídáte veškeré doklady, vlastně vás ani nečeká nepříjemné zařizování navíc.

"Ohledně původu vozu panuje plno mýtů, které lze sice postavit na nějakém historicky podloženém základu, ale nedá se říci, že by všechno z toho byla pravda i dnes. Rozhodně nejde generalizovat, takže by vždycky měl rozhodovat dojem z konkrétního vozu. Jde přeci o vaše peníze" radí odborník.

Obvykle se mluví o tom, že vozy ze západu Evropy bývají v lepším stavu, neboť prý jezdí po lepších silnicích, majitelé je pravidelně servisují a nemají stočený tachometr. Jak ale ukázal nedávný průzkum německého autoklubu ADAC, zřejmě až celá třetina prodávaných ojetin na území Německa může mít tachometr upravený.

"To nic ale nemění na skutečnosti, že vozy opravdu můžou být v lepším technickém stavu. Jedna věc je kvalitnější síť silnic a dálnic, ale své určitě dělají i mnohem přísnější technické kontroly v některých zemích. Majitelé starších aut jsou tak motivování udržovat svá vozidla v bezvadném stavu" říká Tomáš Svoboda z Auto ESA. Velkou roli v tom ale také může hrát větší kupní síla obyvatel zemí západní Evropy, kterým prostě není líto utratit více peněz za kvalitní díly a práci. Samozřejmě ale všude existující šetřivé výjimky.

Dnes už také nemusí dávno platit, že motory aut z Německa, Rakouska či Švýcarska jsou v lepším stavu kvůli kvalitnějšímu palivu. Ačkoli mohou být normy na kvalitu paliva v těchto státech přísnější než u nás, o kondici motoru rozhoduje především pravidelný servis a zacházení jeho majitele.

Říká se také, že na rozdíl od Němců a Rakušanů se o svá auta moc nestarají Francouzi, Italové a Španělé. To se ale bude lišit auto od auta, i když lze předpokládat, že většina bohatších lidí bude nějaké levné auto brát většinou jako "bezúdržbové" spotřební zboží. Z tohoto hlediska je možná lepší se podívat po prestižnější a dražší značce, kde lze přeci jen čekat, že šlo majiteli i o zachování dobrého stavu a hodnoty vozu.

Dříve platilo, že auta z Německa měla mnohem lepší výbavu i v případě levnějších modelů, ale tento trend se poměrně rychle dorovnal. Naopak je to právě Německo, kde najdete plno sice prestižních luxusních aut, ale s docela chudou výbavou. V tomto ohledu je český trh dost specifický, neboť když už si tu někdo kupuje drahé luxusní auto, chce mít ve výbavě zpravidla téměř všechno. Ovšem chudá výbava může mít i svá pozitiva - čím méně elektronických udělátek dotyčné auto má, tím méně se toho může v průběhu času pokazit.

"Lze tedy říci, že situace na trhu s ojetinami se v rámci celé Evropy postupně vyrovnává. A to platí nejen o technickém stavu aut, ale i o cenách. Otevřený trh, který poskytuje zájemcům mnohem širší výběr, tlačí pochopitelně ceny dolů" říká Tomáš Svoboda. Přesto je ještě moc brzy na to, abychom mohli s čistým svědomím říct, že všechna ojetá auta z České republiky jsou stejně dobrá jako stejné vozy například z Německa. Především tak zůstává na kupujících, co všechno jsou ochotni akceptovat.

Související

Autobazar

Počet ojetých osobních aut nabízených na českém trhu se v říjnu zvýšil

Počet ojetých osobních aut nabízených v říjnu na českém trhu se proti předchozímu měsíci zvýšil o zhruba o 2,5 procenta na 101.453 vozů. Jejich mediánová nabídková cena klesla o 1000 Kč na 189.000 korun. Vyplývá to z pravidelné analýzy sekundárního automobilového trhu, kterou provádí společnost Aures Holdings.
Ilustrační foto

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září o 15 procent

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu vzrostla v září meziročně o 14,8 procenta na 287.000 Kč. Ve třetím čtvrtletí se ale proti prvnímu pololetí snížila o 2000 Kč. Důvodem je snižující se zájem o koupi ojetých vozů kvůli rostoucím životním nákladům. Uvedla to společnost Cebia, která se zabývá prověřováním ojetých vozidel.

Více souvisejících

Autobazar auto, moto

Aktuálně se děje

před 11 minutami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 19 minutami

před 23 minutami

před 50 minutami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 59 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 5 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry

Rusko překročilo práh doktríny odstrašení použitím balistické rakety schopné nést jaderné zbraně. Ve své analýze to uvedl server CNN.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy