Praha - Vyrážíte na dovolenou do míst, kam se „suchou“ nohou nedostanete? V tom případě musíte samozřejmě využít trajektu. Plavba trajektem je nezbytností například při cestách nejen na ostrovy ve Středomoří, ale i do skandinávských zemí. I když třeba do Velké Británie můžete použít tunel, plavba je přece jenom zajímavější, cesta lodí může zpříjemnit i cestu do Řecka. Přinášíme pár tipů a cen u nejoblíbenějších trajektů, jak je zveřejnil ÚAMK.
Plánujte dopředu, ušetříte:
Je důležité hlavně cestu pořádně naplánovat. Ceny jsou většinou pohyblivé stejně jako u letenek, tudíž platí - čím dříve, tím levněji. Samozřejmě záleží na tom, jakou trasu si vyberete, na místní přívozy na ostrovy v Chorvatsku si lístek rezervovat nemusíte. Ceny jsou pevně dané a lístek koupíte v pokladně v přístavu.
Včasná rezervace neznamená jen ušetřené peníze, ale vyhnete se také tomu, že by už mohlo být vyprodáno. Obzvláště některé noční trajekty mají povinnou rezervaci kajuty, může se tedy stát, že už na poslední chvíli lístek neseženete.
Cestujete obytným karavanem?
V poslední době velmi oblíbený způsob dovolené. Co se týká přepravy na trajektu, ceny jsou o něco vyšší než u běžného vozu, pro rezervaci musíte znát rozměry karavanu. Na některých můžete zaparkovat na částečně otevřené palubě a během plavby můžete zůstat uvnitř vozu na rozdíl od ostatních cestujících, kteří musí auto opustit. Doporučení však zní: Rezervujte si lístek včas, i několik měsíců dopředu.
Pes na palubě
Na většině trajektů není pejsek problém, během přepravy však musí být buď v autě, nebo ve speciálních kotcích na lodi. O tom, zda s pejskem můžete na lodi cestovat, se informujte předem.
Počítejte s časovou rezervou
V přístavu musíte být zhruba hodinu až dvě před vyplutím. Počítejte s časovou rezervou, může dojít k problémům či zdržení během jízdy, než se do přístavu dostanete. Pokud byste trajekt nestihli, lístek na konkrétní spoj propadá.
Nejoblíbenější trajekty a jejich ceny (za jeden směr)
Sardinie (Livorno – Olbia):V hlavní sezóně (zejména sobotní odplutí červen až září) přijde až na 400 eur za auto plus 2 osoby. Mimosezóna a všední dny pak přijdou na zhruba 100 eur. V ceně není zahrnutá kajuta.
Korsika (Livorno – Bastia):Hlavní sezóna (zejména sobotní odplutí červen až září) vyjde až na 250 eur za auto a 2 osoby. Mimosezóna a všední dny se pohybují asi okolo 70 eur. Do ceny není započítaná kajuta.
Řecko (Terst – Patras/Igoumenitsa):U trajektů do Řecka nezáleží na tom, zda vyplouváte o víkendu nebo všední den. Sezóny jsou rozdělené do tří tarifů: Od září do června se jedná o nízkou sezónu, v červenci a srpnu spadají ceny do střední a vysoké sezóny.
Auto plus 2 osoby v nízké sezóně: 230 eur na palubě/440 eur ve vnitřní kajutěAuto plus 2 osoby ve střední sezóně: 270 eur na palubě/520 eur ve vnitřní kajutěAuto plus 2 osoby ve vysoké sezóně: 320 eur na palubě/640 eur ve vnitřní kajutě(Pokud pojedete z Benátek, cena se vyšplhá o něco výš než z Terstu)
Island (Hirtshals – Seydisfjordur):Většina turistů se na Island vydává v létě, hlavně kvůli počasí. Ceny trajektů tak spadají do střední nebo vysoké sezóny.Střední sezóna: 620 eur za auto plus 2 osoby ve sdílené kajutěVysoká sezóna: 850 eur za auto plus 2 osoby ve sdílené kajutě
Norsko (Hirtshals – Kristiansand):Cena za auto plus 2 osoby začíná na 60 eurech, ale zejména o víkendu v letních měsících může být několikanásobně vyšší. Doporučuje se včasná rezervace.
Švédsko (Rostock – Trelleborg):Zde záleží na včasnosti rezervace a na vybraném spoji. Cena za auto plus maximálně 9 osob se pohybuje od 90 do zhruba 200 eur. Můžete si připlatit i kajutu, ale není povinná.
Anglie (Calais – Dover):Tuto trasu provozuje několik lodních společností, trajekty plují skoro nepřetržitě. Když si rezervujete lístek včas, bude levnější. Pokud nestihnete konkrétní termín, za změnu si většinou společnosti účtují poplatek.
Cena za auto plus 2 osoby začíná na 30 eurech, ale může se vyšplhat až na 100 eur.
Související
Americké jednotky u břehů Venezuely zadržely třetí tanker. Brazílie mluví o opakování války o Falklandy
Amerika stupňuje tlak na Madura. Zabavila další tanker
Aktuálně se děje
před 51 minutami
V Česku se potvrdilo další ohnisko ptačí chřipky
před 2 hodinami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 3 hodinami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 3 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 4 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 5 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 5 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 6 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 7 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 8 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 10 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 11 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 11 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 12 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 13 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 14 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 15 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.
Zdroj: Libor Novák