K Černému moři do Rumunska? Jde to, ale měli byste znát tyto rady

Praha - Asi 700 tisíc Čechů míří každý rok na dovolenou do Chorvatska. Přitom jsou tu i další alternativy, které jsou finančně dostupnější a pro mnohé zábavnější. Třeba Rumunsko. Přečtě si manuál pro řidiče.

Když se řekne Rumunsko, tak si mnoho Čechů vybaví zaostalou zemi, kde se vás každý snaží okrást a kde silnice připomínají tankodrom. Jenže už dávno to neplatí. Rumunsko je sice branou do Balkánu, ale také je to země, která je v Evropské unii a snaží se tak prezentovat.

Je to ostuda, ale hned na úvod je třeba přiznat, že nejhorší dálnice cestou k Černému moři je česká dálnice D1. Tepna spojující Brno a Prahu má dokonce děsivou pověst i v samotném Rumunsku. Mnozí Rumuni a Bulhaři pracující v Německu dálnici D1 dobře znají. Je to pro ně nejhorší úsek cestou "na Západ".

Cesta k moři do Rumunska je výrazně delší než cesta na Jadran. Pokud vše běží podle plánu, dá se cesta z Prahy k Černému moři zvládnout za cca 20 hodin. Záleží, kolik je v autě zkušených řidičů a zda se pojede i přes noc. Druhou variantou je rozplánovat si cestu na dva dny s nocí buď na jihu Maďarska nebo na západě Rumunska (možno je například přespat v Banátu u českých krajanů).

Karpaty - nejsložitější úsek cesty

Řidičsky nejtěžším úsekem je přejezd Karpat. Rumunské dálnice jsou z velké části ve výstavbě a přes Karpaty musí projet každý, kdo míří ze západu země na východ. Přesto, že kvalita vozovky je slušná, je cesta přes Karpaty zdlouhavá. Komplikuje ji i velké množství kamionů, které jinou variantu, jak se dostat z jedné části země do druhé, prostě nemají.

Nelze říci, že by Rumuni za volantem byli bezohlední, ale jedou tak, aby se nezdržovali. Země je velká a čas je drahý. Každý jede na hranici svých možností a někteří i za ní. V obci platí 50 km/h, mimo obec devadesátka a na dálnici je maximální rychlost 130 km/h. Dodržovat rychlosti nemá smysl. Budete za exoty a budete těmi, kdo zdržují provoz. Takže v obci se jezdí kolem 70km/h a mimo obec kolem 100 km/h. Těžko posoudit, jak moc jsou rumunští policisté důslední a kolik mívají hlídek v terénu, ale za 5 dnů cestování po Rumunsku jsme viděli měření rychlosti na pouhých dvou místech.

Jezdí jako... Jako Balkánci

Co jsme viděli mnohem častěji, byly hrůzostrašné nehody. Dodávka zaklesnutá v kamionu, osobáky "rozstřelené" o skálu, vozidla, která prorazila svodidla a šla dolů z útesu. Vzhledem k tomu, že Rumuni předjíždí přes plnou čáru, řežou to do zatáček, do kterých není vidět a spoléhají jen na to, že se vedle sebe vmáčknou tři auta (předjížděné, předjíždějící i to v protisměru), tak jsme vlastně těch nehod neviděli zase tolik.

Nutno dodat, že v Karpatech se i přes riziko nedá nic uchvátat. Ti řidiči, kteří nás zběsile předjížděli v horách (a kteří nešli přes svodidla), byli po vyjetí z hor naším peugeotem rychle dohnáni.

Značení silnic je kvalitní, zabloudit se (skoro) nedá. Kolem velkých měst jsou obchvaty, které jsou většinou dobře průjezdné. Pokud se tedy nestane hromadná nehoda, to pak začíná peklo v koloně.

Kolik to bude stát

Slovensko i Maďarsko se dá projet i bez užití dálničních známek po vedlejších komunikacích. Je to ale nesmysl. Cesta se prodlouží a k žádnému celkovému ušetření peněz nedojde.

Slovenská dálniční známka na deset dnů vás bude stát 10 euro. Měsíční se dá pořídit za 14 euro. Lepí se na sklo stejně jako v ČR.

Maďarská dálniční známka na deset dnů vyjde v přepočtu na cca 13 euro. Ale pozor, v Maďarsku se platí forinty a jsou místa, kde vám eura nevezmou. Známka se nelepí na sklo, údaje o vašem vozidle jsou zaneseny do registru a snímače umístěné na dálnicích podle vaší SPZ vyhodnotí, zda máte zaplaceno, či nikoliv. O zaplacení dostanete podepsaný doklad.

V Rumunsku se platí za užití všech větších silnic. Dálniční známky koupíte v místech označených nápisem VIGNETE a nebo na každé čerpací stanici. Známka na 7 dnů vás vyjde na 5 euro. Nic se nikam nelepí, jen dostane potvrzení o zaplacení pro případnou kontrolu.

Rumuni mají rádi eura, ale oficiální měnou je lei (za jedno euro dostanete 4 lei). Výhodnější je platit místní měnou. Mezi prsty vám pak neprotékají eurocenty, které Rumuni umí tak dobře zaokrouhlovat.

Další poplatek, kterému se cestou k Černému moři nevyhnete, je mýto přes Dunaj. Platili jsme 13 lei při cestě tam a tu samou sumu při cestě zpět. Což je za obě cesty v přepočtu cca 6,5 eura.

V Maďarsku je cena pohonných hmot o něco vyšší než v ČR, v Rumunsku o něco nižší. Nejde ale o markantní rozdíly. Když ještě na území Česka natankujete plnou, projedete celé Maďarsko a další tankování vás čeká až v Rumunsku. Osvědčilo se mi to jako výhodné řešení.

Co se týče kvality pohonných hmot, narazíte často na renomované čerpací stanice (OMV). Osobně jsem byl ale spokojen i s LUK oilem či se společností Petrom. Dá se platit v eurech, lepší je ale platit v místní měně. Nedoporučuje se tankovat na opuštěných čerpacích stanicích někde v polích, kde nemáte jistotu, co vám do nádrže nateče.

Tipy a triky, které je dobré znát

Hlavní tah z maďarského Szegedu vás přivede na hraniční přechod Nadlac. Tam se ale často tvoří kolony. Když nebudou mít celníci svůj den, můžete v koloně prožít i 2 hodiny. Třicet kilometrů na sever od Nadlacu je hraniční přechod Battonya. Je mnohem menší a využívají ho v podstatě jen místní. Celníci se podívali do pasu, popřáli hezký den a během dvou minut jsme byli na druhé straně hranice.

V Rumunsku není v podstatě možné dodržovat vyhláškou stanovenou rychlost. Cesta se vám protáhne, všichni na vás budou troubit a jízdou podle norem paradoxně budete vytvářet na silnici nebezpečné situace. Je potřeba dávat pozor, ale jet svižně. Prostě tak, jak jedou všichni kolem.

Velký pozor je potřeba dávat na to, co se děje na vozovce. Rumunsko je stále plné toulavých psů a koňských povozů. Vozkové ani psi pravidla silničního provozu nedodržují, je lepší dát jim přednost.

Noční průjezd Karpat má své plus i mínus. Jezdí méně aut, ale zase vylézají noční zvířata. Samostatnou kapitolou jsou pak žebráci a malé děti, které jsou schopné si s nataženou rukou stoupnout do centra víceproudové komunikace.

Důležité je nesjíždět do center velkých měst. V Maďarsku musíte po okruhu M0 objet Budapešt a pak se napojit na dálnici M5 na Szeged. V Bukurešti je potřeba najet na obchvat a doufat, že tam není nehoda a je průjezdný.

Cestou od moře jsme si omylem dali průjezd centrem Bukurešti a nemohu ho řidičům doporučit. Na vozovce vyznačené dva pruhy nikdo neřešil, namačkala se vedle sebe 4 auta a každý se staral o sebe. V podstatě jsme v Bukurešti ztratili hodinu času jen proto, že místo sledování ukazatelů jsme se před Bukureští kochali děním u silnice. Za úspěch nutno považovat, že v centru rumunského hlavního města jsme nikomu neškrábli lak třeba na luxusním BMW.

Dobré je mít u sebe alespoň nějakou hotovost v místní měně. Na poplatky za toaletu, na mýtné přes Dunaj, které v eurech nezaplatíte, na něco malého k jídlu. Jednoduše se dá říct, že když máte v kapse leie, tak z vás nikdo nebude tahat eura.

Rumunsko je dobrodružnější

Z Prahy do Bukurešti to je asi 1100 kilometrů. Do přístavu Constanca pak dalších 200 km. Když si uděláte výletnickou odbočku do krásných měst v horách (Sibiu, Sighisoara, Brasov) nebo zajedete do Banátu, tak ujedete přibližně 1500 kilometrů. Peugeot 406 s dieslovým motorem tedy za celý výlet spolykal naftu asi za 6 tisíc korun. Další necelá tisícovka padla na dálniční známky a za mýto přes Dunaj. Náklady na cestu autem v našem případě činily cca 7 tisíc korun.

Ubytování i jídlo vyjde v Rumunsku levněji než v Česku, i když doby, kdy si Čech v Karpatech připadal jako král, jsou dávno pryč. Rumunsko je takové, jaké si ho kdo udělá. Může to být dostupný výlet do hor a k moři za pár tisíc, ale můžete si udělat i dovolenou ve velkopanském stylu.

Ve srovnání s Chorvatskem je Rumunsko náročnější, dobrodružnější, jsou zde horší služby, vyjde levněji a jsou zde mnohem větší vzdálenosti. V podstatě jsou dvě možnosti, jak budete reagovat na první dovolenou v Rumunsku - buď této zemi propadnete, nebo si řeknete, že jednou to bohatě stačilo.

Související

Více souvisejících

Rumunsko dovolená

Aktuálně se děje

před 55 minutami

před 1 hodinou

Aktualizováno před 2 hodinami

před 3 hodinami

Patrik Hezucký

Česko se s Patrikem Hezuckým rozloučí v pátek, odhalila Evropa 2

Česko zasáhla v uplynulém týdnu jedna mimořádně smutná zpráva. Ve věku pouhých 55 let zemřel Patrik Hezucký. Jak následně vyšlo najevo, známého moderátora zabil nádor. Blízké teď čekají smutné povinnosti. Už se přitom objevily první informace o posledním rozloučení s Hezuckým. 

před 4 hodinami

Filip Turek

Turek se má stát ministrem, koalice ho nechává na seznamu

Filip Turek je nadále kandidátem na ministra, potvrdil místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček po jednání koaliční rady. Turek se nedostavil na pondělní plánovanou konzultaci s prezidentem, protože skončil v nemocnici. Petr Pavel má ke jmenování Turka ministrem výhrady. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

Prezident Trump

Američané předem ví, co je v sázce. Útokem na Venezuelu způsobí hned dvě krize

Spojené státy stupňují vojenský tlak na Venezuelu a zároveň se potácejí v domácím politickém chaosu. Směs námořních úderů, tajných operací a největšího vojenského shromáždění v Karibiku za desítky let posouvá krizi daleko za rámec běžné diplomacie a přibližuje scénář invaze do země s největšími ropnými zásobami světa. Jakékoli selhání ve Washingtonu tak může mít přímý dopad nejen na Caracas, ale i na ceny paliv a potravin po celém světě.

před 9 hodinami

Filip Turek

Turek se ozval z nemocnice, kde podstoupil vyšetření

Už jen s jediným kandidátem na ministra v nové české vládě nemluvil prezident Petr Pavel. Z pondělního jednání se totiž omluvil poslanec Filip Turek (Motoristé), možný příští ministr životního prostředí. Turek se dnes ozval z nemocnice a vysvětlil, co ho trápí. 

před 9 hodinami

Oto Klempíř Prohlédněte si galerii

OBRAZEM: Motoristé mluvili s Pavlem o prioritách vlády. Na Turka se čekalo marně

Rozhovory s možnými členy příští vlády za Motoristy končí konzultace prezidenta Petra Pavla s kandidáty na ministry. Na Pražský hrad v pondělí dorazili pravděpodobný ministr kultury Oto Klempíř a poslanec Boris Šťastný, jenž má vést nově zřízené ministerstvo sportu, prevence a zdraví. Dostavit se původně měl i Filip Turek, který se ze zdravotních důvodů omluvil. 

před 11 hodinami

před 12 hodinami

Thajské stíhací letouny F-16

Thajská armáda zahájila nálety proti Kambodži

Thajsko zahájilo v pondělí nálety proti Kambodži. Mírový plán, který před pouhými dvěma měsíci uzavřel americký prezident Donald Trump, je tak v ohrožení kolapsu. Obě strany se navzájem obvinily ze zahájení útoků podél sporné hranice v časných ranních hodinách. K tomu došlo po týdnech narůstajícího napětí a dřívějším pozastavení pokroku v dohodě o příměří ze strany Thajska.

před 13 hodinami

Volodymyr Zelenskyj

Zelenskyj míří do Británie, sejde se s předními evropskými lídry

Dnes se ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj setká v Londýně s klíčovými evropskými spojenci v rámci snahy vedené Spojenými státy o ukončení války na Ukrajině. Setkání se uskuteční v Downing Street a Zelenského přivítají britský premiér Keir Starmer, francouzský prezident Emmanuel Macron a německý kancléř Friedrich Merz. 

před 14 hodinami

před 15 hodinami

včera

Poškozená odpalovací rampa

Rusko při poškození rampy v Bajkonuru přišlo o možnost vysílat lidi do vesmíru

Ruská kosmická agentura Roskosmos čelí vážnému problému poté, co došlo k poškození odpalovací rampy 31 na kosmodromu Bajkonur v Kazachstánu. Po startu lodi Sojuz MS-28 s posádkou 27. listopadu 2025 byly v odtokovém kanálu pod rampou nalezeny ohořelé kovové konstrukce. Ukázalo se, že se během startu utrhla a zřítila servisní kabina, klíčová součást startovacího systému, kterou technici využívají k přípravě rakety. Poškození vedlo k okamžitému pozastavení všech startů z tohoto místa, což má vážné důsledky pro provoz Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) a ruský kosmický program.

včera

včera

FAČR mluví už jen o dvou jménech v souvislosti s novým koučem národního týmu

Po říjnovém vyhazovu reprezentačního trenéra Ivana Haška, jehož doběhly dlouhodobé nevydařené výkony a výsledky fotbalového národního týmu, se mohlo, že má výkonný výbor Fotbalové asociace ČR (FAČR) nějaké řešení. Samotné české fotbalové vedení mluvilo o jako o prioritě o sehnání zahraničního trenéra na uvolněný post s tím, že do konce kvalifikace národní tým povede dosavadní asistent Jaroslav Köstl. Nyní šéf českého fotbalu David Trunda hovoří už jen o dvou potenciálních kandidátech, přičemž jedním z nich může být současný kouč pražské Slavie Jindřich Trpišovský. Kdo je však ten druhý, který má být cizincem? A proč skupinu vybírající trenéra národního týmu opustil plzeňský boss Adolf Šádek. Otázek spíš stále přibývá, než aby bylo v tomto ohledu jasno.

Zdroj: David Holub

Další zprávy