PŮVODNÍ ZPRÁVA | Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu

Ceny dálničních známek v Evropě se často výrazně liší a mnohdy nemusí odpovídat kvalitě poskytovaných služeb. V Česku znovu vzrostou ceny od roku 2025 na základě inflace a rozšíření dálniční sítě. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka zdůraznil, že příjmy z poplatků jsou klíčové pro financování modernizace a výstavby dopravní sítě.

Dálniční známky se v okolních zemí pohybují na různých cenách. V Rakousku si řidiči osobních vozů pořídí roční známku v přepočtu za 2425 Kč, na Slovensku za 1509 Kč, v Maďarsku za 3632 Kč, ve Slovinsku za 2956 Kč a ve Švýcarsku za 1035 Kč. Až na vybrané úseky se nemusí platit v Německu, poplatek se platí pouze za dva tunely na severu země. 

V Polsku, Itálii, Francii nebo Chorvatsku se platí mýtné. Konkrétně na polských dálnicích stojí úsek A1 Gdańsk-Toruń zhruba 176 Kč, úsek A2 Świecko-Konin 636 Kč a úsek A4 Katowice-Kraków rovněž 176 Kč – jde však o celé úseky, cena se mění dle ujetých kilometrů. 

Dálnice A2 mezi Lodží a Koninem a A4 mezi Sośnicí a Vratislaví jsou od roku 2023 pro vozidla do 3,5 tun zdarma. Informace o všech evropských zemích jsou dostupné například skrze server Tolls.eu.

Ceny opět vzrostou, je na to nástroj

Cena dálničních známek od začátku roku 2025 v Česku kvůli automatické úpravě opět vzroste. Poslední změna ceny nastala 1. března, kdy roční kupon zdražil z 1500 na 2300 korun. „Je důležité, abychom, podobně jako v Rakousku, zohlednili inflaci při stanovení budoucí ceny. Je to osvědčený postup, který nám umožňuje vyhnout se častým zásahům do ceny... Zvýšení by mělo nastat opět od ledna 2025,“ uvedl tehdy ministr dopravy Kupka Kupka.

Od března jsou také zavedeny ekologické ceny. Eko cena 25 % se bude týkat vozidel s pohonem Plug-in hybrid a hodnotou emisí CO2 maximálně 50 g na kilometr. Eko cena 50 % je určena vozidlům, které pohání zemní plyn či biometan v kombinaci s jiným palivem. 

Do ceny dálniční známky se promítne míra inflace ke konci června letošního roku. „K tomu se zohledňuje ještě rozvoj počtu kilometrů dálnic v provozu, a to tak, že jsou započítány úseky, které byly v období červenec 2023–červen 2024 uvedeny do zkušebního provozu nebo zkolaudovány,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro EuroZprávy.cz.

Obě hodnoty v procentech se následně sečtou, o což se navýší roční sazba známky, která se zaokrouhlí na celé desetikoruny dolů. „Od této hodnoty se pak odvozují ceny ostatních známek,“ dodal Jemelka. 

Ceny v Rakousku či Švýcarsku jsou s ohledem na kvalitu tamních dálnic poměrně překvapivé. Slováci mají dálniční známky dokonce výrazně levnější. „Na Slovensku nedávno přistoupili ke změně ceny dálniční známky a valorizační mechanismus využívají taktéž například v Rakousku,“ přiblížil mluvčí resortu dopravy. 

Upozornil na specifický švýcarský případ. „V případě Švýcarska je nutné zmínit, že Švýcarsko není v EU a neřídí se společnými principy zpoplatnění dle příslušné evropské směrnice, tudíž má zavedenu pouze roční známku, kterou si musí koupit i ten, kdo do Švýcarska po dálnicích jede, byť jen na jeden den,“ zdůraznil. 

Podle Jemelky platí pravidlo, že „výnos z mýta i časového zpoplatnění se vrací do výstavby i modernizace dopravní sítě“ v Česku. „Takže každý stát si dle své strategie či možností stanovuje takovou cenu, která mu umožňuje využít výnos z prodeje dálničních známek jako jeden z důležitých zdrojů financování dopravních staveb,“ upřesnil.

„Pokud tedy v ČR chceme do 30. let 21. století dobudovat dálniční síť, musíme pro ni získat dostatek peněz v rámci vícezdrojového financování,“ podotkl mluvčí.

Dodal, že se v Česku momentálně staví velké množství nejen dálnic, ale i silnic. „Máme momentálně rozestavěno 42 úseků dálnic v rozsahu 226,1 kilometrů a 65 kilometrů silnic I. třídy.“

Pokračovat budou stavby dálnic D6, D7, D48 a D55; zahájí se výstavba dalších 105,9 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, z toho 58,1 kilometrů dálnic – to se týká Pražského okruhu v úseku Běchovice-D1 a dálnice D35. „Rozšiřovat se budou také železniční koridory, například začne výstavba rychlého spojení Brno-Přerov,“ informoval Jemelka. 

Fotoreportáž ukazuje realitu českých dálnic

Jeden z fotoreportérů serveru EuroZprávy.cz se vydal na cestu po několika evropských zemích – projel dálnice od Německa až do Španělska. „Bohaté Švýcarsko má dálnice placené vinětou. Kvalita je velmi vysoká, síť hustá, pro každý důležitý směr vede dálnice,“ popsal. 

Jeho cesta vedla i přes sousední zemi. „Německo kvalita vyšší, pravý pruh jim ničí kamiony, jako u nás. Ale jsou zcela zdarma a odpočívadla pro kamiony jsou každých 15 kilometrů. Navíc na parkovišti je čistý záchod s umývárnou a cca do 80 parkovacích míst pro kamiony.“

Na vysoké úrovni jsou dálnice ve Francii. „Mají od dvou pruhů ve směru jízdy až po čtyři. Odpočívadla na každých asi 12 kilometrech. Objevují se hodně nabíječky na elektroauta. Bohužel, mají mýtné brány. Francie je vůbec nejhorší na platbu. I za poslední desetikilometrový úsek před Švýcarskem si vezmou 15 eur, ale jsou tam tunely, takže je to asi drahé na obsluhu,“ shrnul.

Reportér zamířil i do Španělska. „Krásné dálnice, neplatí se, jen za vjezd do velkých měst typu Malaga nebo Barcelona. Ale oni mají vždy alternativu – neplaceně se dá jet třeba po A7 s vyšším provozem nebo s poplatkem v rámci Malagy po AP7. Podobné je to v Barceloně,“ vylíčil reportér.

Dodal, že v okolí Barcelony je tunelů nejvíc. „Já tam nebyl šestnáct let a mezitím v centru Barcelony vznikla středem města podzemní šestiproudá dálnice. Napojit na ni se dá odkudkoli,“ doplnil.

Při cestě směrem ke trajektu do Maroka, kde jeho cesta skončila, si také povšiml, že je všude po Evropě disciplína na vysoké úrovni. „Když lidé vidí policii, poslouchají. A dodržují rychlost a odstup. Dojel jsem až ke trajektu do Maroka a nikde jsem nezažil kolonu,“ uzavřel.

Proč na dálnicích neplatí elektromobily?

Majitelé či provozovatelé vozidel s nulovými emisemi mají nárok na osvobození od dálničního poplatku. „Vozidla s emisemi CO2 maximálně 50 gramů na kilometr mají nárok na takzvanou Eko cenu,“ přiblížil Jemelka. 

Osvobozena od poplatku tak jsou všechna vozidla s pohonem výlučně na elektřinu nebo vodík s celkovou hmotností do 4,25 tun včetně. „Je to určitá forma podpory jejich pořizování, nárůst podílu elektromobilů ve vozovém parku má pozitivní vliv na lokální emise a tak dále,“ doplnil mluvčí. 

EuroZprávy.cz se ho také dotázaly, zda by nebylo vhodné u elektrických vozů zvážit ten faktor, že nezpůsobují sice tolik znečištění, ale dálnice opotřebují zhruba stejně jako auta se spalovacími motory. „Samotná míra poškození komunikace průjezdem osobního vozidla je oproti těžkým nákladním vozidlům zanedbatelná, u těžkých vozidel se pohybuje až o dvě řády výš než u osobních,“ popsal. 

„A v případě mýtného už za užití pozemní komunikace – a tím i její poškození – platí mýto i elektrická nákladní vozidla,“ dodal Jemelka. 

Související

Na D1 u Prahy se po dopravní nehodě tvoří kolony. (26.7.2024) Prohlédněte si galerii

Dopravní kolaps na D1: Kolony se táhly až do Prahy, potíže hlásí i od Brna

V nejméně vhodnou chvíli na začátku víkendové špičky nastal v pátek odpoledne dopravní kolaps na hlavní české dálnici D1. V Praze a na výjezdu z metropole se tvořily kolony kvůli dopravní nehodě. U Brna zase nastaly potíže kvůli havarijnímu stavu povrchu vozovky. Policie o obou incidentech informovala na sociálních sítích kolem 14. hodiny. 

Více souvisejících

Dálnice doprava auto dálniční známky Ministerstvo dopravy Martin Kupka (ODS) Německo Švýcarsko Francie Španělsko

Aktuálně se děje

před 21 minutami

před 52 minutami

Izraelská armáda

Izraelské manévry v Libanonu pokračují. V ohrožení je čtvrtina území

Izraelská armáda zesiluje operace v jižním Libanonu, kde se k dosavadnímu vojsku připojila nová divize. Současně izraelské nálety zasáhly oblast u íránského velvyslanectví v syrském Damašku. Konflikt s hnutím Hizballáh stále eskaluje, izraelská protivzdušná obrana čelí stovkám raket. Izrael nadále hlásí zásahy členů vedení této teroristické organizace.

před 1 hodinou

Větrný rukáv

Větrné počasí zasáhne část Česka. Platí výstraha

Meteorologové opět varují před větrným počasím v části Česka v souvislosti s přechodem studené fronty od západu, který se očekává ve čtvrtek. Příslušnou výstrahu vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).  

před 1 hodinou

Marian Jurečka (KDU-ČSL)

Jsou v tom nevinně? Jurečka vysvětluje, proč mají růst platy politiků

Vlnu nevole u české veřejnosti vzbudila informace, že platy politiků od ledna opět stoupnou. Vláda sice od návrhu nedává zcela ruce pryč, ale snaží si je nad ním umýt. Podle ministra práce a sociálních věcí Mariana Jurečky (KDU-ČSL) totiž výdělky porostou kvůli letošnímu rozhodnutí ústavních soudců. 

před 2 hodinami

Dálnice v Německu, ilustrační fotografie. Prohlédněte si galerii

Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu

Ceny dálničních známek v Evropě se často výrazně liší a mnohdy nemusí odpovídat kvalitě poskytovaných služeb. V Česku znovu vzrostou ceny od roku 2025 na základě inflace a rozšíření dálniční sítě. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka zdůraznil, že příjmy z poplatků jsou klíčové pro financování modernizace a výstavby dopravní sítě.

před 3 hodinami

Petr Pavel a jeho žena Eva.

Měsíční paušál pro první dámu? Chtěl jsem napravit, co je nefér, říká Pavel

Prezident Petr Pavel se v úterý zapojil do vyhrocené debaty kolem návrhu, který by první dámě přiklepl měsíční náhrady ve výši 95 250 korun na reprezentační výdaje. Pavel tvrdí, že chtěl napravit zejména neférovou situaci, kdy manželce prezidenta není hrazeno zdravotní a sociální pojištění a zároveň se jí roky v této pozici nezapočítávají do důchodu.  

před 3 hodinami

Joe Biden

Zas*aný Putin, ulevil si Biden. Trump si se šéfem Kremlu volá, tvrdí slavný novinář

Americký investigativní novinář Bob Woodward brzy vydá novou knihu s titulem „Válka“. Odhaluje v ní zdánlivě šokující informace o průběhu války na Ukrajině a v Izraeli, ale i vše ze zákulisí Bílého domu za Joea Bidena. Rovněž prohlásil, že si Donald Trump od doby, co odešel z funkce amerického prezidenta, až sedmkrát volal s ruským lídrem Vladimirem Putinem.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

včera

včera

včera

Policie ČR

Pražská policie dopadla celosvětově hledaného Čecha. Šel po něm Europol i FBI

Pražští kriminalisté zadrželi Čecha, který podle nich patřil k největším distributorům dětské homosexuální pornografie na světě. Z tohoto důvodu ho hledal americký Federální úřad pro vyšetřování (FBI) i Evropský policejní úřad (Europol). Na webu pražské policie to v úterý napsala mluvčí Kristýna Zelinková.

včera

včera

Válka v Izraeli

Hizballáh je bez vůdce. Izraelská armáda prý zabila i Nasralláhova nástupce

Izraelská armáda v pondělí provedla nálet na libanonskou metropoli Bejrút, během něhož zabila Suhajla Husajna Husajního, šéfa logistického velitelství proiránského militantního hnutí Hizballáh. Informaci potvrdila izraelská armáda v úterý prostřednictvím prohlášení citovaného agenturou Reuters. Ministr obrany Joav Gallant následně uvedl, že vysoký představitel Hizballáhu Hášim Safí ad-Dín, který byl ve frontě nahradit vůdce teroristické skupiny Hasana Nasralláha, byl pravděpodobně také zabit při náletu v Bejrútu .

včera

včera

včera

Proč nebráníte svou zemi? Kritika libanonské armády sílí, ta toho moc nezmůže

Libanonská armáda v úterý ujišťovala, že plní své povinnosti na celém území země, včetně pohraničních oblastí. Toto prohlášení vydala jako reakci na kritiku v některých médiích, uvedl libanonský zpravodajský web L'Orient-Le Jour (OLJ).

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy