PŮVODNÍ ZPRÁVA | Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu

Ceny dálničních známek v Evropě se často výrazně liší a mnohdy nemusí odpovídat kvalitě poskytovaných služeb. V Česku znovu vzrostou ceny od roku 2025 na základě inflace a rozšíření dálniční sítě. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka zdůraznil, že příjmy z poplatků jsou klíčové pro financování modernizace a výstavby dopravní sítě.

Dálniční známky se v okolních zemí pohybují na různých cenách. V Rakousku si řidiči osobních vozů pořídí roční známku v přepočtu za 2425 Kč, na Slovensku za 1509 Kč, v Maďarsku za 3632 Kč, ve Slovinsku za 2956 Kč a ve Švýcarsku za 1035 Kč. Až na vybrané úseky se nemusí platit v Německu, poplatek se platí pouze za dva tunely na severu země. 

V Polsku, Itálii, Francii nebo Chorvatsku se platí mýtné. Konkrétně na polských dálnicích stojí úsek A1 Gdańsk-Toruń zhruba 176 Kč, úsek A2 Świecko-Konin 636 Kč a úsek A4 Katowice-Kraków rovněž 176 Kč – jde však o celé úseky, cena se mění dle ujetých kilometrů. 

Dálnice A2 mezi Lodží a Koninem a A4 mezi Sośnicí a Vratislaví jsou od roku 2023 pro vozidla do 3,5 tun zdarma. Informace o všech evropských zemích jsou dostupné například skrze server Tolls.eu.

Ceny opět vzrostou, je na to nástroj

Cena dálničních známek od začátku roku 2025 v Česku kvůli automatické úpravě opět vzroste. Poslední změna ceny nastala 1. března, kdy roční kupon zdražil z 1500 na 2300 korun. „Je důležité, abychom, podobně jako v Rakousku, zohlednili inflaci při stanovení budoucí ceny. Je to osvědčený postup, který nám umožňuje vyhnout se častým zásahům do ceny... Zvýšení by mělo nastat opět od ledna 2025,“ uvedl tehdy ministr dopravy Kupka Kupka.

Od března jsou také zavedeny ekologické ceny. Eko cena 25 % se bude týkat vozidel s pohonem Plug-in hybrid a hodnotou emisí CO2 maximálně 50 g na kilometr. Eko cena 50 % je určena vozidlům, které pohání zemní plyn či biometan v kombinaci s jiným palivem. 

Do ceny dálniční známky se promítne míra inflace ke konci června letošního roku. „K tomu se zohledňuje ještě rozvoj počtu kilometrů dálnic v provozu, a to tak, že jsou započítány úseky, které byly v období červenec 2023–červen 2024 uvedeny do zkušebního provozu nebo zkolaudovány,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro EuroZprávy.cz.

Obě hodnoty v procentech se následně sečtou, o což se navýší roční sazba známky, která se zaokrouhlí na celé desetikoruny dolů. „Od této hodnoty se pak odvozují ceny ostatních známek,“ dodal Jemelka. 

Ceny v Rakousku či Švýcarsku jsou s ohledem na kvalitu tamních dálnic poměrně překvapivé. Slováci mají dálniční známky dokonce výrazně levnější. „Na Slovensku nedávno přistoupili ke změně ceny dálniční známky a valorizační mechanismus využívají taktéž například v Rakousku,“ přiblížil mluvčí resortu dopravy. 

Upozornil na specifický švýcarský případ. „V případě Švýcarska je nutné zmínit, že Švýcarsko není v EU a neřídí se společnými principy zpoplatnění dle příslušné evropské směrnice, tudíž má zavedenu pouze roční známku, kterou si musí koupit i ten, kdo do Švýcarska po dálnicích jede, byť jen na jeden den,“ zdůraznil. 

Podle Jemelky platí pravidlo, že „výnos z mýta i časového zpoplatnění se vrací do výstavby i modernizace dopravní sítě“ v Česku. „Takže každý stát si dle své strategie či možností stanovuje takovou cenu, která mu umožňuje využít výnos z prodeje dálničních známek jako jeden z důležitých zdrojů financování dopravních staveb,“ upřesnil.

„Pokud tedy v ČR chceme do 30. let 21. století dobudovat dálniční síť, musíme pro ni získat dostatek peněz v rámci vícezdrojového financování,“ podotkl mluvčí.

Dodal, že se v Česku momentálně staví velké množství nejen dálnic, ale i silnic. „Máme momentálně rozestavěno 42 úseků dálnic v rozsahu 226,1 kilometrů a 65 kilometrů silnic I. třídy.“

Pokračovat budou stavby dálnic D6, D7, D48 a D55; zahájí se výstavba dalších 105,9 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, z toho 58,1 kilometrů dálnic – to se týká Pražského okruhu v úseku Běchovice-D1 a dálnice D35. „Rozšiřovat se budou také železniční koridory, například začne výstavba rychlého spojení Brno-Přerov,“ informoval Jemelka. 

Fotoreportáž ukazuje realitu českých dálnic

Jeden z fotoreportérů serveru EuroZprávy.cz se vydal na cestu po několika evropských zemích – projel dálnice od Německa až do Španělska. „Bohaté Švýcarsko má dálnice placené vinětou. Kvalita je velmi vysoká, síť hustá, pro každý důležitý směr vede dálnice,“ popsal. 

Jeho cesta vedla i přes sousední zemi. „Německo kvalita vyšší, pravý pruh jim ničí kamiony, jako u nás. Ale jsou zcela zdarma a odpočívadla pro kamiony jsou každých 15 kilometrů. Navíc na parkovišti je čistý záchod s umývárnou a cca do 80 parkovacích míst pro kamiony.“

Na vysoké úrovni jsou dálnice ve Francii. „Mají od dvou pruhů ve směru jízdy až po čtyři. Odpočívadla na každých asi 12 kilometrech. Objevují se hodně nabíječky na elektroauta. Bohužel, mají mýtné brány. Francie je vůbec nejhorší na platbu. I za poslední desetikilometrový úsek před Švýcarskem si vezmou 15 eur, ale jsou tam tunely, takže je to asi drahé na obsluhu,“ shrnul.

Reportér zamířil i do Španělska. „Krásné dálnice, neplatí se, jen za vjezd do velkých měst typu Malaga nebo Barcelona. Ale oni mají vždy alternativu – neplaceně se dá jet třeba po A7 s vyšším provozem nebo s poplatkem v rámci Malagy po AP7. Podobné je to v Barceloně,“ vylíčil reportér.

Dodal, že v okolí Barcelony je tunelů nejvíc. „Já tam nebyl šestnáct let a mezitím v centru Barcelony vznikla středem města podzemní šestiproudá dálnice. Napojit na ni se dá odkudkoli,“ doplnil.

Při cestě směrem ke trajektu do Maroka, kde jeho cesta skončila, si také povšiml, že je všude po Evropě disciplína na vysoké úrovni. „Když lidé vidí policii, poslouchají. A dodržují rychlost a odstup. Dojel jsem až ke trajektu do Maroka a nikde jsem nezažil kolonu,“ uzavřel.

Proč na dálnicích neplatí elektromobily?

Majitelé či provozovatelé vozidel s nulovými emisemi mají nárok na osvobození od dálničního poplatku. „Vozidla s emisemi CO2 maximálně 50 gramů na kilometr mají nárok na takzvanou Eko cenu,“ přiblížil Jemelka. 

Osvobozena od poplatku tak jsou všechna vozidla s pohonem výlučně na elektřinu nebo vodík s celkovou hmotností do 4,25 tun včetně. „Je to určitá forma podpory jejich pořizování, nárůst podílu elektromobilů ve vozovém parku má pozitivní vliv na lokální emise a tak dále,“ doplnil mluvčí. 

EuroZprávy.cz se ho také dotázaly, zda by nebylo vhodné u elektrických vozů zvážit ten faktor, že nezpůsobují sice tolik znečištění, ale dálnice opotřebují zhruba stejně jako auta se spalovacími motory. „Samotná míra poškození komunikace průjezdem osobního vozidla je oproti těžkým nákladním vozidlům zanedbatelná, u těžkých vozidel se pohybuje až o dvě řády výš než u osobních,“ popsal. 

„A v případě mýtného už za užití pozemní komunikace – a tím i její poškození – platí mýto i elektrická nákladní vozidla,“ dodal Jemelka. 

Související

Ilustrační fotografie.

Dálniční známky v lednu zdraží. Možná naposledy, naznačují strany příští vlády

Je to jen několik dní, co ministerstvo dopravy oznámilo ceny dálničních známek pro příští rok. Potvrdilo tak, že se kvůli rozšíření dálniční sítě a růstu spotřebitelských cen opět zvýší. Možná to bude naposledy. Podle dostupných informací totiž v řadách koalice ANO, SPD a Motoristů panuje shoda na zrušení valorizace u dálničních kuponů. 

Více souvisejících

Dálnice doprava auto dálniční známky Ministerstvo dopravy Martin Kupka (ODS) Německo Švýcarsko Francie Španělsko

Aktuálně se děje

před 13 minutami

před 49 minutami

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce

Ukrajinský prezident Volodymyr otevřel otázku válečných voleb a zároveň názorně ukázal Západu, proč jsou prakticky neproveditelné. Bezpečnostní garance, které podmiňují jejich konání, mohou reálně poskytnout jen ti, kdo Ukrajinu ostřelují – nikoli spojenci, kteří by se tím ocitli v přímém konfliktu s Ruskem. Vše tak odhaluje podstatu dilematu. Kyjev čelí kritice za neuspořádání hlasování, ale jakmile by k němu přistoupil, riskoval by chaos, civilní oběti i další destabilizaci země.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Andrej Babiš (ANO) a Petr Fiala (ODS)

Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney

Nového i končícího českého premiéra zasáhla zpráva o tragické střelbě v australském Sydney, kterou nepřežilo nejméně 12 lidí. Podle Andreje Babiše (ANO) došlo k odpornému a ničím neospravedlnitelnému teroristickému činu. Petr Fiala (ODS) označil útok za akt čirého zla. 

Aktualizováno před 4 hodinami

Australská policie zasahuje proti střelcům na Bondi Beach. (14.12.2025)

Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí

Australská policie zasahuje při útoku na populární pláži Bondi v Sydney ve státě Nový Jižní Wales. Potvrzeno je přes 10 obětí, zraněni byli i nejméně dva strážci zákona. Útočili dva lidé. Jeden z pachatelů má být po smrti, druhého se podařilo zadržet. Policie již potvrdila, že cílem útoku byla místní židovská komunita. 

před 5 hodinami

Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025)

Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib

Nově jmenovaný premiér Andrej Babiš (ANO) se slovy k financování Ukrajiny dostal pod palbu kritiků z řad sněmovní opozice. Končící ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) ho přirovnal k maďarskému předsedovi vlády Viktoru Orbánovi. Podle Zdeňka Hřiba (Piráti) zpochybnil Babiš postavení Česka jako spolehlivého partnera. 

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Počasí

Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat

Počasí bez větších výkyvů se očekává i v příštím týdnu, kdy má pokračovat trend z právě končícího týdne. Předvánoční víkend tak nabídne denní maxima nad nulou, mrznout bude jedině v noci. Vyplývá to z výhledu Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ). 

včera

Fotbal, ilustrační fotografie

Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla

Fotbalisté Viktorie Plzeň i po šesti odehraných zápasech ligové fáze Evropské ligy drží neporazitelnost. Při čtvrtečním zápase na hřišti nepříjemného Panathinaikosu Atény se však hodně nadřeli. Zvlášť když už od 32. minuty hráli Západočeši o deseti lidech, když byl po druhé žluté kartě vyloučen Václav Jemelka. Proti družině věhlasného kouče Rafaela Beníteze nakonec parta Martina Hyského dokráčela k bodu za bezbrankovou remízu. Pražská Sparta v rámci Konferenční ligy dokráčela ke třem bodům, když na hřišti rumunské Craiovy hrála po většinu času lépe než soupeř a nakonec se radovala ze zajištění účasti v jarní fázi soutěže. Na pojistku postupu si však musí počkat Olomouc, která po předešlých senzačních výsledcích nečekaně vybouchla na Gibraltaru proti Lincolnu, jenž dokázal otočit z 0:1 na 2:1.

Aktualizováno včera

Volodymyr Zelenskyj v Praze

Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny

Ukrajina čelila na začátku druhého prosincového víkendu dalšímu ruskému útoku ze vzduchu. Drony a rakety způsobily zranění několika lidí a zastavení dodávek energií na mnoha místech. Podle ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského je zřejmé, že Moskvě nejde o ukončení války. 

včera

včera

Martin Kupka

Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu

Čeští političtí konkurenti i zahraniční média už reagují na slova nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO), který dal najevo, že Česko pod jeho vedením nehodlá financovat Ukrajinu. Podle Martina Kupky (ODS) půjde o zjevný obrat v české zahraniční politice, který bude proti národním bezpečnostním zájmům.

včera

Český velvyslanec v USA Hynek Kmoníček předal prezidentu Donaldu Trumpovi pověřovací listiny (24. dubna 2017), foto: Účet Hynka Kmoníčka

Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka

Česko se až v pondělí dočká kompletní nové vlády, ačkoliv Andrej Babiš (ANO) byl jmenován premiérem už v úterý. Jednotliví ministři ale budou uvedeni do úřadů až na začátku příštího týdne. Obsazení některých důležitých pozic ale zůstává nejasné. 

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0

Ani na pátý pokus se fotbalistům pražské Slavie nepodařilo skórovat v rámci probíhajícího ročníku Ligy mistrů. Nutno však přiznat, že tentokrát proti svěřencům kouče Jindřicha Trpišovského stál další z velice kvalitních soupeřů, londýnský Tottenham. Přestože se Pražané se svým věhlasným soupeřem snažili držet dlouho krok, nakonec postupem času ukázaná platila a nejen díky větší kvalitě v zakončení, ale i kvůli zbytečným slávistickým faulům ve své šestnáctce nakonec Slavia odjíždí z britských ostrovů s porážkou 0:3.

včera

včera

Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé

Motoristé i nadále počítají s vládním angažmá poslance Filipa Turka. Potvrdil to jeho kolega Boris Šťastný v sobotním vysílání televize Nova. Strana s Turkem počítá do čela ministerstva životního prostředí, v pondělí ale k jeho jmenování členem vlády nedojde. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy