PŮVODNÍ ZPRÁVA | Autem po Evropě: Jak kvalitní jsou silnice a kolik stojí dálniční známky? Česko chystá novou cenu

Ceny dálničních známek v Evropě se často výrazně liší a mnohdy nemusí odpovídat kvalitě poskytovaných služeb. V Česku znovu vzrostou ceny od roku 2025 na základě inflace a rozšíření dálniční sítě. Mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka zdůraznil, že příjmy z poplatků jsou klíčové pro financování modernizace a výstavby dopravní sítě.

Dálniční známky se v okolních zemí pohybují na různých cenách. V Rakousku si řidiči osobních vozů pořídí roční známku v přepočtu za 2425 Kč, na Slovensku za 1509 Kč, v Maďarsku za 3632 Kč, ve Slovinsku za 2956 Kč a ve Švýcarsku za 1035 Kč. Až na vybrané úseky se nemusí platit v Německu, poplatek se platí pouze za dva tunely na severu země. 

V Polsku, Itálii, Francii nebo Chorvatsku se platí mýtné. Konkrétně na polských dálnicích stojí úsek A1 Gdańsk-Toruń zhruba 176 Kč, úsek A2 Świecko-Konin 636 Kč a úsek A4 Katowice-Kraków rovněž 176 Kč – jde však o celé úseky, cena se mění dle ujetých kilometrů. 

Dálnice A2 mezi Lodží a Koninem a A4 mezi Sośnicí a Vratislaví jsou od roku 2023 pro vozidla do 3,5 tun zdarma. Informace o všech evropských zemích jsou dostupné například skrze server Tolls.eu.

Ceny opět vzrostou, je na to nástroj

Cena dálničních známek od začátku roku 2025 v Česku kvůli automatické úpravě opět vzroste. Poslední změna ceny nastala 1. března, kdy roční kupon zdražil z 1500 na 2300 korun. „Je důležité, abychom, podobně jako v Rakousku, zohlednili inflaci při stanovení budoucí ceny. Je to osvědčený postup, který nám umožňuje vyhnout se častým zásahům do ceny... Zvýšení by mělo nastat opět od ledna 2025,“ uvedl tehdy ministr dopravy Kupka Kupka.

Od března jsou také zavedeny ekologické ceny. Eko cena 25 % se bude týkat vozidel s pohonem Plug-in hybrid a hodnotou emisí CO2 maximálně 50 g na kilometr. Eko cena 50 % je určena vozidlům, které pohání zemní plyn či biometan v kombinaci s jiným palivem. 

Do ceny dálniční známky se promítne míra inflace ke konci června letošního roku. „K tomu se zohledňuje ještě rozvoj počtu kilometrů dálnic v provozu, a to tak, že jsou započítány úseky, které byly v období červenec 2023–červen 2024 uvedeny do zkušebního provozu nebo zkolaudovány,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka pro EuroZprávy.cz.

Obě hodnoty v procentech se následně sečtou, o což se navýší roční sazba známky, která se zaokrouhlí na celé desetikoruny dolů. „Od této hodnoty se pak odvozují ceny ostatních známek,“ dodal Jemelka. 

Ceny v Rakousku či Švýcarsku jsou s ohledem na kvalitu tamních dálnic poměrně překvapivé. Slováci mají dálniční známky dokonce výrazně levnější. „Na Slovensku nedávno přistoupili ke změně ceny dálniční známky a valorizační mechanismus využívají taktéž například v Rakousku,“ přiblížil mluvčí resortu dopravy. 

Upozornil na specifický švýcarský případ. „V případě Švýcarska je nutné zmínit, že Švýcarsko není v EU a neřídí se společnými principy zpoplatnění dle příslušné evropské směrnice, tudíž má zavedenu pouze roční známku, kterou si musí koupit i ten, kdo do Švýcarska po dálnicích jede, byť jen na jeden den,“ zdůraznil. 

Podle Jemelky platí pravidlo, že „výnos z mýta i časového zpoplatnění se vrací do výstavby i modernizace dopravní sítě“ v Česku. „Takže každý stát si dle své strategie či možností stanovuje takovou cenu, která mu umožňuje využít výnos z prodeje dálničních známek jako jeden z důležitých zdrojů financování dopravních staveb,“ upřesnil.

„Pokud tedy v ČR chceme do 30. let 21. století dobudovat dálniční síť, musíme pro ni získat dostatek peněz v rámci vícezdrojového financování,“ podotkl mluvčí.

Dodal, že se v Česku momentálně staví velké množství nejen dálnic, ale i silnic. „Máme momentálně rozestavěno 42 úseků dálnic v rozsahu 226,1 kilometrů a 65 kilometrů silnic I. třídy.“

Pokračovat budou stavby dálnic D6, D7, D48 a D55; zahájí se výstavba dalších 105,9 kilometrů dálnic a silnic I. třídy, z toho 58,1 kilometrů dálnic – to se týká Pražského okruhu v úseku Běchovice-D1 a dálnice D35. „Rozšiřovat se budou také železniční koridory, například začne výstavba rychlého spojení Brno-Přerov,“ informoval Jemelka. 

Fotoreportáž ukazuje realitu českých dálnic

Jeden z fotoreportérů serveru EuroZprávy.cz se vydal na cestu po několika evropských zemích – projel dálnice od Německa až do Španělska. „Bohaté Švýcarsko má dálnice placené vinětou. Kvalita je velmi vysoká, síť hustá, pro každý důležitý směr vede dálnice,“ popsal. 

Jeho cesta vedla i přes sousední zemi. „Německo kvalita vyšší, pravý pruh jim ničí kamiony, jako u nás. Ale jsou zcela zdarma a odpočívadla pro kamiony jsou každých 15 kilometrů. Navíc na parkovišti je čistý záchod s umývárnou a cca do 80 parkovacích míst pro kamiony.“

Na vysoké úrovni jsou dálnice ve Francii. „Mají od dvou pruhů ve směru jízdy až po čtyři. Odpočívadla na každých asi 12 kilometrech. Objevují se hodně nabíječky na elektroauta. Bohužel, mají mýtné brány. Francie je vůbec nejhorší na platbu. I za poslední desetikilometrový úsek před Švýcarskem si vezmou 15 eur, ale jsou tam tunely, takže je to asi drahé na obsluhu,“ shrnul.

Reportér zamířil i do Španělska. „Krásné dálnice, neplatí se, jen za vjezd do velkých měst typu Malaga nebo Barcelona. Ale oni mají vždy alternativu – neplaceně se dá jet třeba po A7 s vyšším provozem nebo s poplatkem v rámci Malagy po AP7. Podobné je to v Barceloně,“ vylíčil reportér.

Dodal, že v okolí Barcelony je tunelů nejvíc. „Já tam nebyl šestnáct let a mezitím v centru Barcelony vznikla středem města podzemní šestiproudá dálnice. Napojit na ni se dá odkudkoli,“ doplnil.

Při cestě směrem ke trajektu do Maroka, kde jeho cesta skončila, si také povšiml, že je všude po Evropě disciplína na vysoké úrovni. „Když lidé vidí policii, poslouchají. A dodržují rychlost a odstup. Dojel jsem až ke trajektu do Maroka a nikde jsem nezažil kolonu,“ uzavřel.

Proč na dálnicích neplatí elektromobily?

Majitelé či provozovatelé vozidel s nulovými emisemi mají nárok na osvobození od dálničního poplatku. „Vozidla s emisemi CO2 maximálně 50 gramů na kilometr mají nárok na takzvanou Eko cenu,“ přiblížil Jemelka. 

Osvobozena od poplatku tak jsou všechna vozidla s pohonem výlučně na elektřinu nebo vodík s celkovou hmotností do 4,25 tun včetně. „Je to určitá forma podpory jejich pořizování, nárůst podílu elektromobilů ve vozovém parku má pozitivní vliv na lokální emise a tak dále,“ doplnil mluvčí. 

EuroZprávy.cz se ho také dotázaly, zda by nebylo vhodné u elektrických vozů zvážit ten faktor, že nezpůsobují sice tolik znečištění, ale dálnice opotřebují zhruba stejně jako auta se spalovacími motory. „Samotná míra poškození komunikace průjezdem osobního vozidla je oproti těžkým nákladním vozidlům zanedbatelná, u těžkých vozidel se pohybuje až o dvě řády výš než u osobních,“ popsal. 

„A v případě mýtného už za užití pozemní komunikace – a tím i její poškození – platí mýto i elektrická nákladní vozidla,“ dodal Jemelka. 

Související

Na dálnici D1 se tvoří kolony. (26.10.2024) Prohlédněte si galerii

Dálnice D1 hlásí kolonu, ve které se řidiči zdrží desítky minut

Velký provoz na silnicích a dálnicích se dal v sobotu očekávat, protože jde o první den pětidenních podzimních prázdnin. Poměrně dlouhá kolona se utvořila na páteřní dálnici D1 ve směru na Prahu. Řidiči musí počítat se zdržením v řádu desítek minut. 

Více souvisejících

Dálnice doprava auto dálniční známky Ministerstvo dopravy Martin Kupka (ODS) Německo Švýcarsko Francie Španělsko

Aktuálně se děje

před 6 minutami

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

před 35 minutami

před 58 minutami

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

před 1 hodinou

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

před 2 hodinami

Itálie, ilustrační foto

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Tedros Adhanom Ghebreyesus

Generální ředitel WHO skončil v nemocnici

Generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus byl propuštěn z nemocnice Samaritano Barra da Tijuca v Rio de Janeiru, kde strávil noc pod lékařským dohledem.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta

Mezinárodní trestní soud (ICC) vydal zatykače na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta kvůli údajným válečným zločinům. Soud, který sídlí v Nizozemsku, podle CNN uvedl, že má „rozumné důvody“ se domnívat, že Netanjahu nese trestní odpovědnost za válečné zločiny, mezi něž patří „použití hladovění jako metody války“, stejně jako za „zločiny proti lidskosti zahrnující vraždy, pronásledování a jiné nelidské činy“.

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

Počasí, ilustrační fotografie.

Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

před 8 hodinami

Teroristé Hamásu

Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí

Představitel Hamásu Chalíl al-Hajjá prohlásil, že dokud bude pokračovat válka v Pásmu Gazy, nedojde k žádné výměně rukojmích mezi Izraelem a Hamásem. Podle al-Hajjá není důvod, aby Hamás vrátil rukojmí, dokud Izrael nezastaví vojenské operace. Tato prohlášení přicházejí uprostřed zablokovaných rozhovorů, za jejichž stagnaci obě strany vzájemně obviňují.

před 8 hodinami

Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka

Server BBC zjistil, jak moderní válečná technologie vyrobená ve Spojeném království končí v Rusku navzdory mezinárodním sankcím. Celkem šest zásilek optické techniky v hodnotě 2,1 milionu dolarů, kterou vyrábí britská firma Beck Optronic Solutions, bylo přepraveno do Ruska prostřednictvím společností registrovaných v Kyrgyzstánu. Tento případ znovu upozorňuje na slabiny sankčního režimu zavedeného po začátku války na Ukrajině.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy