Praha - Řidiči se po dálnici dostanou do Rakouska nejdříve za deset let, a to pouze tehdy, pokud příprava staveb poběží podle současných plánů. Stavby zdržují spory okolo územního vedení cest, problémy s výkupem pozemků a také zpochybňování úředních rozhodnutí ze strany nestátních organizací. ČTK to dnes řekl mluvčí ministerstva dopravy Jakub Stadler. V budoucnu by se měla dálniční síť v tuzemsku rozrůst o jihočeskou dálnici D3 a také dálnici D52 na jihu Moravy, které by měly pokračovat až do Rakouska. Z rakouské strany se řidiči dostanou do Česka po dálnici už za dva roky.
O budování dálničního spojení mezi Českou republikou a Rakouskem se rozhodlo již počátkem 90. let minulého století a podle tehdejších odhadů měly stavby trvat asi 20 let. Dosud však dálnice mezi Českem a Rakouskem nestojí. Například na dálnici D52 vedoucí k hranicím z Brna byl dosud zprovozněn pouze sedmnáctikilometrový úsek mezi Rajhradem a Pohořelicemi, který stojí už 22 let. Od roku 1996 však stavba nepokročila ani o metr.
Hlavním problémem byla podle ministerstva dopravy dlouhodobá absence plánu územního rozvoje Jihomoravského kraje. Ten byl zrušen v roce 2012 Nejvyšším soudem. Opětovně se ho kraji podařilo přijmout až v roce 2016 a rozhodl, že dálnice povede k Mikulovu místo rovněž zamýšlené Břeclavi. K hranicím tak schází dostavět ještě 23 kilometrů. Nejdál jsou v současnosti přípravy stavby čtyřkilometrového obchvatu Mikulova, která získala kladné posouzení vlivu na životní prostředí (EIA). Obchvat by měl vyjít na zhruba 1,9 miliardy Kč. Pro další úseky v současné době vzniká vzniká dokumentace pro územní rozhodnutí a podle Ředitelství silnic a dálnic se začne stavět nejdřív za dva roky. Kompletně hotovo by mohlo být nejdříve za deset let.
O něco rušněji je nyní okolo dálnice D3, která by měla vést z Prahy přes České Budějovice k hraničnímu přechodu v Dolním Dvořišti. Stavbu v minulých letech brzdily dlouhé diskuse ohledně vedení cesty Středočeským krajem a posléze povinnost opakovat proces vlivu stavby na životní prostředí na jihočeské části dálnice. Na rozdíl od D52 se však v jižních Čechách již alespoň začalo stavět. V současnosti je na dálnici zprovozněno 50 kilometrů z celkových 170.
Příští rok by mělo být dokončeno dalších 19 kilometrů mezi Bošilcem a Borkem za zhruba 2,3 miliardy korun. Ještě letos pak stát plánuje začít stavět pokračování dálnice směrem na Rakousko. Konkrétně půjde o dalších skoro 20 kilometrů na obchvatu Českých Budějovic, jehož odhadovaná cena je 12,8 miliardy korun. Podle mluvčího ministerstva by tyto úseky měly být dokončeny v roce 2022. Na tyto stavby by pak měly navázat tři zbývající úseky o celkové délce 24 kilometrů až k hranicím. Ke kompletnímu dokončení dálnice by pak zbývaly ještě úseky ve Středočeském kraji.
Ministerstvo zároveň přiznalo, že Rakousko je v přípravě a dostavbě dálnic mnohem rychlejší. Ministr dopravy v demisi Dan Ťok (za ANO) se v prosinci loňského roku zúčastnil otevření předposledního úseku dálnice A5 z Vídně, které k Mikulovu schází posledních devět kilometrů. Kompletně hotovo by Rakušané měli mít za dva roky. Sousední země je napřed také s napojením na českou D3, kam z rakouské strany povede rychlostní silnice S10 vedoucí z Lince. Posledních 16 kilometrů by mohlo být hotovo do roku 2024.
Nedávno při své návštěvě Prahy kritizoval stav českých dálnic do Rakouska také končící vídeňský starosta Michael Häupl. "Prosím o to, aby byl konečně po 23 letech dobudovaný kousek dálnice, který schází u rakouských hranic, abych k vám mohl jezdit ještě rychleji," dodal.
Poslanci v současné době projednávají novelu zákona o urychlení dopravních staveb. Hlavní změnou novely by mělo být zavedení institutu tzv. předběžné držby. Ta by měla umožnit státu zahájit stavbu ještě dřív, než se mu podaří vykoupit nebo vyvlastnit všechny potřebné pozemky pod připravovanou dálnicí.
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Související
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
Počasí komplikuje dopravu. Na D3 havarovalo několik aut, problémy hrozí i dnes
Dálnice D3 , dálnice D52 , Ministerstvo dopravy , Rakousko
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek