Obří výluka na brněnském hlavním nádraží se dotkne 40 tisíc lidí denně. Kudy vlaky nově pojedou?

Cestující na brněnském hlavním nádraží mohli už od letošního léta zaznamenat stavební ruch v některých částech této frekventované stanice. V neděli 9. prosince 2018, kdy začal platit nový jízdní řád vlaků, postoupily probíhající práce do další fáze, navíc se zde rozběhla rozsáhlá rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. To vše na následující jeden rok výrazně ovlivní cestování vlakem v jihomoravské metropoli.

„Jako první zahájila Správa železniční dopravní cest památkově chráněných mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici, které mimoúrovňově překonávají dvě rušné komunikace v samotném centru Brna,“ uvádí SŽDC.

Nové zabezpečovací zařízení za téměř 1,8 miliardy korun

Spolu s tím začala také rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na celém brněnském hlavním nádraží za téměř 1,8 miliardy korun. Na brněnském hlavním nádraží se současně zrekonstruují koleje a výhybky na rozvětvení ve směru na Horní Heršpice.

„Pokračovat bude rekonstrukce mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici. V prvním případě se stavbaři přesunou na koleje umístěné blíže k obchodnímu domu TESCO, cestující by naopak již měli využívat páté a šesté nástupiště, která prošla opravou. Kromě toho začnou práce pod stavědlem číslo 5. V jejich rámci se provede výměna celkem 22 výhybkových konstrukcí, rekonstrukcí projde celkem 1 400 metrů kolejí v části stanice přiléhající na břeclavské straně k 1. až 4. nástupišti. Případným provozním problémům v důsledku napadaného sněhu zabrání instalace elektrického ohřevu výhybek,“ vysvětluje SŽDC.

Výluka zasáhne denně 350 z 500 vlaků a 40 tisíc cestujících

Přestože prakticky po celou dobu prací budou cestujícím na hlavním brněnském nádraží sloužit všechna nástupiště, stanice nebude průjezdná, vjezd na 1. až 4. nástupiště bude možný pouze ve směru od Židenic. I kvůli tomu bylo třeba přijmout řadu dopravních opatření.

Kvůli rekonstrukci úřady úplně překopaly systém veřejné i městské dopravy. „Nová organizace se dotkne dvou třetin vlaků a stovek tisíc lidí denně,“ přiznal šéf centra ČD v Brně Jiří Sysel. Výluka zasáhne denně 350 z 500 vlaků ČD a všech 20 spojů RegioJetu. Ve všední dny se dotkne dvou třetin z 60 tisíc lidí, kteří nádražím průměrně procházeli. Vlaky z hlavního nádraží se rozmělní mezi stanice Královo Pole, Židenice, Dolní nádraží a Chrlice. Cestující budou dál do centra rozvážet tramvaje, autobusy a dle možností i posilové lokálky.

Ve stanicích budou během výluky informátoři, kteří lidem pomohou zorientovat se ve změnách a kteří nasměrují cestující na správný spoj. Lidé si mohou také přečíst informace na internetu, nebo si vzít ve stanicích letáky s přehledem změn.

Opět po čase vzroste význam dolního nádraží. To bylo v roce 2013, poprvé od roku 1870, využito i pro pravidelnou osobní dopravu. Důvodem byla rozsáhlá výluka hlavního nádraží kvůli rekonstrukcím. Od 8. prosince je za autobusovým nádražím Zvonařka zprovozněno ostrovní nástupiště, mimoúrovňový přístup na ně zajistí rovněž nově vybudovaný podchod. Vlaky osobní dopravy zde budou moci využívat celkem tři koleje.

Kudy vlaky nově pojedou?

Ze směru od Tišnova a Kuřimi pojede většina osobních vlaků zcela standardně až po Brno-Židenice, odkud ale zamíří na dolní nádraží. Posilové osobní vlaky z Tišnova (jezdí pouze ráno a odpoledne v pracovní dny) dojedou pouze na zastávku Brno-Lesná. Rychlíky skončí už v Brně-Králově Poli, do centra města bude možné využít navazující tramvajovou dopravu.

Na dolní nádraží budou zajíždět také všechny vlaky od Břeclavi a dále mezinárodní expresy na Prahu, Vídeň a Bratislavu. Dopravu z dolního na hlavní nádraží zajistí autobus linky 61. Část spojů ze směru od Slavkova pojede i nadále na hlavní nádraží (přes Židenice), další část skončí v Židenicích s možností přestupu na jiný vlak do centra. Několik odpoledních vlaků pojede pouze do Brna-Slatiny, odkud bude zavedena náhradní doprava na hlavní nádraží. Osobní vlaky od Sokolnic-Telnice skončí v Brně-Chrlicích, odkud budou jezdit autobusy na centra.

Rychlíky od Vyškova se hlavnímu nádraží také vyhnou a pojedou přes Židenice do Králova Pole. V Židenicích bude možný přestup směr Brno hl. n. Mezi hlavním nádražím a Židenicemi budou jezdit osobní vlaky každých 15 minut v průběhu téměř celého dne včetně víkendů.

Výluka na hlavním nádraží se naopak nedotkne spojů přijíždějících do Brna od Střelic. Stejně tak vlaky od Blanska, včetně rychlíků, budou i nadále zajíždět na hlavní nádraží.

Expresy a mezinárodní vlaky do Prahy, Vídně či Bratislavy, jako je Railjet, Eurocity, Intercity a další expresy, a také soupravy soukromého dopravce RegioJet budou zastavovat na dolním nádraží a dále také v Židenicích.

Zmíněné výluky potrvají po celou dobu platnosti jízdního řádu 2018/2019, s jejich ukončením se počítá 15. prosince 2019 po aktivaci definitivního staničního zabezpečovacího zařízení v Brně hlavním nádraží. Pro komfort cestujících na dolním nádraží již SŽDC zprovoznila provizorní zázemí pro cestující v univerzálních mobilních buňkách. Na přelomu roku se navíc po dokončení nezbytných stavebních úprav otevře dočasná čekárna v administrativní budově, kterou si správce drážní infrastruktury pronajal od Českých drah.

Stížnosti a zmatky

Na sociálních sítích se už objevily první stížnosti. Převážně se ovšem týkají změny jízdních řádů, které ode dneška platí Ranní špička v pondělí proběhla bez větších problémů. „Vlaková výluka, den první. Největší nápor cestujících na Dolním nádraží mezi sedmou a půl osmou. Dispečeři monitorují situaci a operativně vysílají posilové vozy na lince 61. Vše běží, jak má,“ informoval Dopravní podnik města Brna.  

Související

Vizualizace nového prostoru před brněnským hlavním nádražím

Brno se konečně dočkalo. Přestavba prostoru před hlavním nádražím začíná, takhle bude vypadat

Prostor před brněnským hlavním nádražím, který má být přívětivější chodcům, se začne přestavovat ve středu 1. března, hotovo má být 30. června. Zatímco na straně k obchodnímu domu Letmo má místo silnice vzniknout pěší zóna, díky čemuž bude možné odstranit z nejsevernější zastávky tramvaje zábradlí, u jižní zastávky přiléhající k nádražní budově zábradlí zůstane. Měl by v něm ale vzniknout průchod a místo pro přecházení k nádražní budově, řekla ČTK Anna Dudková z tiskového oddělení magistrátu.

Více souvisejících

Hlavní nádraží Brno Brno Vlaky

Aktuálně se děje

před 25 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 3 hodinami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy