Obří výluka na brněnském hlavním nádraží se dotkne 40 tisíc lidí denně. Kudy vlaky nově pojedou?

Cestující na brněnském hlavním nádraží mohli už od letošního léta zaznamenat stavební ruch v některých částech této frekventované stanice. V neděli 9. prosince 2018, kdy začal platit nový jízdní řád vlaků, postoupily probíhající práce do další fáze, navíc se zde rozběhla rozsáhlá rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. To vše na následující jeden rok výrazně ovlivní cestování vlakem v jihomoravské metropoli.

„Jako první zahájila Správa železniční dopravní cest památkově chráněných mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici, které mimoúrovňově překonávají dvě rušné komunikace v samotném centru Brna,“ uvádí SŽDC.

Nové zabezpečovací zařízení za téměř 1,8 miliardy korun

Spolu s tím začala také rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na celém brněnském hlavním nádraží za téměř 1,8 miliardy korun. Na brněnském hlavním nádraží se současně zrekonstruují koleje a výhybky na rozvětvení ve směru na Horní Heršpice.

„Pokračovat bude rekonstrukce mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici. V prvním případě se stavbaři přesunou na koleje umístěné blíže k obchodnímu domu TESCO, cestující by naopak již měli využívat páté a šesté nástupiště, která prošla opravou. Kromě toho začnou práce pod stavědlem číslo 5. V jejich rámci se provede výměna celkem 22 výhybkových konstrukcí, rekonstrukcí projde celkem 1 400 metrů kolejí v části stanice přiléhající na břeclavské straně k 1. až 4. nástupišti. Případným provozním problémům v důsledku napadaného sněhu zabrání instalace elektrického ohřevu výhybek,“ vysvětluje SŽDC.

Výluka zasáhne denně 350 z 500 vlaků a 40 tisíc cestujících

Přestože prakticky po celou dobu prací budou cestujícím na hlavním brněnském nádraží sloužit všechna nástupiště, stanice nebude průjezdná, vjezd na 1. až 4. nástupiště bude možný pouze ve směru od Židenic. I kvůli tomu bylo třeba přijmout řadu dopravních opatření.

Kvůli rekonstrukci úřady úplně překopaly systém veřejné i městské dopravy. „Nová organizace se dotkne dvou třetin vlaků a stovek tisíc lidí denně,“ přiznal šéf centra ČD v Brně Jiří Sysel. Výluka zasáhne denně 350 z 500 vlaků ČD a všech 20 spojů RegioJetu. Ve všední dny se dotkne dvou třetin z 60 tisíc lidí, kteří nádražím průměrně procházeli. Vlaky z hlavního nádraží se rozmělní mezi stanice Královo Pole, Židenice, Dolní nádraží a Chrlice. Cestující budou dál do centra rozvážet tramvaje, autobusy a dle možností i posilové lokálky.

Ve stanicích budou během výluky informátoři, kteří lidem pomohou zorientovat se ve změnách a kteří nasměrují cestující na správný spoj. Lidé si mohou také přečíst informace na internetu, nebo si vzít ve stanicích letáky s přehledem změn.

Opět po čase vzroste význam dolního nádraží. To bylo v roce 2013, poprvé od roku 1870, využito i pro pravidelnou osobní dopravu. Důvodem byla rozsáhlá výluka hlavního nádraží kvůli rekonstrukcím. Od 8. prosince je za autobusovým nádražím Zvonařka zprovozněno ostrovní nástupiště, mimoúrovňový přístup na ně zajistí rovněž nově vybudovaný podchod. Vlaky osobní dopravy zde budou moci využívat celkem tři koleje.

Kudy vlaky nově pojedou?

Ze směru od Tišnova a Kuřimi pojede většina osobních vlaků zcela standardně až po Brno-Židenice, odkud ale zamíří na dolní nádraží. Posilové osobní vlaky z Tišnova (jezdí pouze ráno a odpoledne v pracovní dny) dojedou pouze na zastávku Brno-Lesná. Rychlíky skončí už v Brně-Králově Poli, do centra města bude možné využít navazující tramvajovou dopravu.

Na dolní nádraží budou zajíždět také všechny vlaky od Břeclavi a dále mezinárodní expresy na Prahu, Vídeň a Bratislavu. Dopravu z dolního na hlavní nádraží zajistí autobus linky 61. Část spojů ze směru od Slavkova pojede i nadále na hlavní nádraží (přes Židenice), další část skončí v Židenicích s možností přestupu na jiný vlak do centra. Několik odpoledních vlaků pojede pouze do Brna-Slatiny, odkud bude zavedena náhradní doprava na hlavní nádraží. Osobní vlaky od Sokolnic-Telnice skončí v Brně-Chrlicích, odkud budou jezdit autobusy na centra.

Rychlíky od Vyškova se hlavnímu nádraží také vyhnou a pojedou přes Židenice do Králova Pole. V Židenicích bude možný přestup směr Brno hl. n. Mezi hlavním nádražím a Židenicemi budou jezdit osobní vlaky každých 15 minut v průběhu téměř celého dne včetně víkendů.

Výluka na hlavním nádraží se naopak nedotkne spojů přijíždějících do Brna od Střelic. Stejně tak vlaky od Blanska, včetně rychlíků, budou i nadále zajíždět na hlavní nádraží.

Expresy a mezinárodní vlaky do Prahy, Vídně či Bratislavy, jako je Railjet, Eurocity, Intercity a další expresy, a také soupravy soukromého dopravce RegioJet budou zastavovat na dolním nádraží a dále také v Židenicích.

Zmíněné výluky potrvají po celou dobu platnosti jízdního řádu 2018/2019, s jejich ukončením se počítá 15. prosince 2019 po aktivaci definitivního staničního zabezpečovacího zařízení v Brně hlavním nádraží. Pro komfort cestujících na dolním nádraží již SŽDC zprovoznila provizorní zázemí pro cestující v univerzálních mobilních buňkách. Na přelomu roku se navíc po dokončení nezbytných stavebních úprav otevře dočasná čekárna v administrativní budově, kterou si správce drážní infrastruktury pronajal od Českých drah.

Stížnosti a zmatky

Na sociálních sítích se už objevily první stížnosti. Převážně se ovšem týkají změny jízdních řádů, které ode dneška platí Ranní špička v pondělí proběhla bez větších problémů. „Vlaková výluka, den první. Největší nápor cestujících na Dolním nádraží mezi sedmou a půl osmou. Dispečeři monitorují situaci a operativně vysílají posilové vozy na lince 61. Vše běží, jak má,“ informoval Dopravní podnik města Brna.  

Související

Vizualizace nového prostoru před brněnským hlavním nádražím

Brno se konečně dočkalo. Přestavba prostoru před hlavním nádražím začíná, takhle bude vypadat

Prostor před brněnským hlavním nádražím, který má být přívětivější chodcům, se začne přestavovat ve středu 1. března, hotovo má být 30. června. Zatímco na straně k obchodnímu domu Letmo má místo silnice vzniknout pěší zóna, díky čemuž bude možné odstranit z nejsevernější zastávky tramvaje zábradlí, u jižní zastávky přiléhající k nádražní budově zábradlí zůstane. Měl by v něm ale vzniknout průchod a místo pro přecházení k nádražní budově, řekla ČTK Anna Dudková z tiskového oddělení magistrátu.

Více souvisejících

Hlavní nádraží Brno Brno Vlaky

Aktuálně se děje

před 42 minutami

včera

včera

včera

včera

Vladimir Putin

Kreml se poprvé vyjádřil ke slovům Trumpa, že je naštvaný na Putina

Rusko i nadále udržuje pracovní vztahy se Spojenými státy, přestože americký prezident Donald Trump v nedávném rozhovoru uvedl, že je „rozčílený“ a „naštvaný“ na ruského prezidenta Vladimira Putina. V prvním oficiálním vyjádření k Trumpovým výrokům se Kreml pokusil napětí mezi oběma lídry zmírnit.

včera

Elon Musk

Muska verdikt soudu nad Le Penovou vytočil: Standardní taktika po celém světě

Verdikt francouzského soudu, který vyloučil Marine Le Penovou z prezidentských voleb v roce 2027 kvůli jejímu odsouzení za zpronevěru, vyvolal ostrou reakci nejen ve Francii, ale i ve Spojených státech. Mezi nejhlasitější kritiky rozhodnutí patří Elon Musk, technologický magnát a důležitý poradce prezidenta USA Donalda Trumpa.

včera

včera

včera

Švédsko, ilustrační foto

Švédové oznámili obří balíček pomoci Ukrajině

Švédsko oznámilo další rozsáhlý balík vojenské pomoci pro Ukrajinu v hodnotě 1,6 miliardy dolarů. Nová podpora se zaměří na posílení protivzdušné obrany, dělostřelectva, satelitní komunikace a námořních kapacit. Švédsko se díky této sumě stává osmým největším přispěvatelem do obranného úsilí Kyjeva.

včera

včera

Marine Le Pen, předsedkyně Národní fronty (NF)

Čtyři roky vězení, milionové pokuty, konec kanditatury. Le Penová si u soudu vyslechla trest

V Paříži padl rozsudek, který může zásadně změnit politickou budoucnost Francie. Marine Le Pen, klíčová postava krajní pravice a lídryně strany Národní sdružení (RN), byla shledána vinnou ze zpronevěry finančních prostředků Evropské unie. Soud jí vyměřil pětiletý zákaz výkonu veřejné funkce, čtyřletý trest odnětí svobody, z toho dva roky podmíněně s domácím vězením, a pokutu ve výši 100 000 eur (cca 2,5 milionu korun). Verdikt je pro Le Pen drtivou ranou, neboť byla favoritkou prezidentských voleb v roce 2027.

včera

Írán, ilustrační foto

USA a Írán si vzájemně vyhrožují. Hrozba střetu není bezprostřední, uklidňuje expert

Slovní přestřelky mezi Teheránem a Washingtonem nabírají na ostrosti a svět s obavami sleduje, zda se nenaplňuje scénář ozbrojeného střetu. Zatímco americký prezident Donald Trump varoval Írán před možným bombardováním, pokud nepřistoupí na přímá jednání o jaderné dohodě, íránské vedení reagovalo po svém – uvedlo své raketové jednotky do stavu bojové pohotovosti.

včera

včera

včera

Donald Trump

Den osvobození se blíží a světu dochází trpělivost. Středa může vše změnit, Trumpovi to je ale jedno

Americký prezident Donald Trump se chystá vsadit úspěch svého druhého funkčního období, ekonomiku a osobní finance milionů Američanů na svou dlouhodobou víru, že cla mohou Spojeným státům vrátit zlatou éru bohatství a nezávislosti. Ve středu 2. dubna má vstoupit v platnost tzv. „Den osvobození“ – Trumpův plán na zavedení recipročních cel proti státům, které uvalují cla na americké zboží. Tento zásah do globálního obchodního systému by mohl ovlivnit každého Američana a zvýšit ceny v době, kdy jsou rodinné rozpočty již tak napjaté.

včera

Marine Le Pen na pražské konferenci protiimigračních stran (16. 12. 2017)

Soud uznal Le Penovou vinnou ze zneužití evropských fondů

Francouzská krajně pravicová politička Marine Le Penová byla shledána vinnou ze zneužití evropských fondů k financování své strany Národní sdružení (RN). Tento verdikt by ji mohl diskvalifikovat z účasti v prezidentských volbách v roce 2027. Soudce podle BBC zatím neoznámil, jaký trest Le Penová dostane.

včera

včera

včera

včera

Není to jen Kanada nebo Čína. Trump v tichosti vede obchodní válku ještě s jednou zemí

Administrativa Donalda Trumpa tlačí Indii k nákupu americké kukuřice, ale vše nasvědčuje tomu, že k tomu nedojde. Americký ministr obchodu Howard Lutnick nedávno ostře kritizoval indickou obchodní politiku, obvinil ji z blokování amerických farmářů a vyzval k otevření tamního zemědělského trhu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy