Cestující na brněnském hlavním nádraží mohli už od letošního léta zaznamenat stavební ruch v některých částech této frekventované stanice. V neděli 9. prosince 2018, kdy začal platit nový jízdní řád vlaků, postoupily probíhající práce do další fáze, navíc se zde rozběhla rozsáhlá rekonstrukce zabezpečovacího zařízení. To vše na následující jeden rok výrazně ovlivní cestování vlakem v jihomoravské metropoli.
„Jako první zahájila Správa železniční dopravní cest památkově chráněných mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici, které mimoúrovňově překonávají dvě rušné komunikace v samotném centru Brna,“ uvádí SŽDC.
Nové zabezpečovací zařízení za téměř 1,8 miliardy korun
Spolu s tím začala také rekonstrukce zabezpečovacího zařízení na celém brněnském hlavním nádraží za téměř 1,8 miliardy korun. Na brněnském hlavním nádraží se současně zrekonstruují koleje a výhybky na rozvětvení ve směru na Horní Heršpice.
„Pokračovat bude rekonstrukce mostů přes Hybešovu a přes Křídlovickou ulici. V prvním případě se stavbaři přesunou na koleje umístěné blíže k obchodnímu domu TESCO, cestující by naopak již měli využívat páté a šesté nástupiště, která prošla opravou. Kromě toho začnou práce pod stavědlem číslo 5. V jejich rámci se provede výměna celkem 22 výhybkových konstrukcí, rekonstrukcí projde celkem 1 400 metrů kolejí v části stanice přiléhající na břeclavské straně k 1. až 4. nástupišti. Případným provozním problémům v důsledku napadaného sněhu zabrání instalace elektrického ohřevu výhybek,“ vysvětluje SŽDC.
Výluka zasáhne denně 350 z 500 vlaků a 40 tisíc cestujících
Přestože prakticky po celou dobu prací budou cestujícím na hlavním brněnském nádraží sloužit všechna nástupiště, stanice nebude průjezdná, vjezd na 1. až 4. nástupiště bude možný pouze ve směru od Židenic. I kvůli tomu bylo třeba přijmout řadu dopravních opatření.
Kvůli rekonstrukci úřady úplně překopaly systém veřejné i městské dopravy. „Nová organizace se dotkne dvou třetin vlaků a stovek tisíc lidí denně,“ přiznal šéf centra ČD v Brně Jiří Sysel. Výluka zasáhne denně 350 z 500 vlaků ČD a všech 20 spojů RegioJetu. Ve všední dny se dotkne dvou třetin z 60 tisíc lidí, kteří nádražím průměrně procházeli. Vlaky z hlavního nádraží se rozmělní mezi stanice Královo Pole, Židenice, Dolní nádraží a Chrlice. Cestující budou dál do centra rozvážet tramvaje, autobusy a dle možností i posilové lokálky.
Ve stanicích budou během výluky informátoři, kteří lidem pomohou zorientovat se ve změnách a kteří nasměrují cestující na správný spoj. Lidé si mohou také přečíst informace na internetu, nebo si vzít ve stanicích letáky s přehledem změn.
Opět po čase vzroste význam dolního nádraží. To bylo v roce 2013, poprvé od roku 1870, využito i pro pravidelnou osobní dopravu. Důvodem byla rozsáhlá výluka hlavního nádraží kvůli rekonstrukcím. Od 8. prosince je za autobusovým nádražím Zvonařka zprovozněno ostrovní nástupiště, mimoúrovňový přístup na ně zajistí rovněž nově vybudovaný podchod. Vlaky osobní dopravy zde budou moci využívat celkem tři koleje.
Kudy vlaky nově pojedou?
Ze směru od Tišnova a Kuřimi pojede většina osobních vlaků zcela standardně až po Brno-Židenice, odkud ale zamíří na dolní nádraží. Posilové osobní vlaky z Tišnova (jezdí pouze ráno a odpoledne v pracovní dny) dojedou pouze na zastávku Brno-Lesná. Rychlíky skončí už v Brně-Králově Poli, do centra města bude možné využít navazující tramvajovou dopravu.
Na dolní nádraží budou zajíždět také všechny vlaky od Břeclavi a dále mezinárodní expresy na Prahu, Vídeň a Bratislavu. Dopravu z dolního na hlavní nádraží zajistí autobus linky 61. Část spojů ze směru od Slavkova pojede i nadále na hlavní nádraží (přes Židenice), další část skončí v Židenicích s možností přestupu na jiný vlak do centra. Několik odpoledních vlaků pojede pouze do Brna-Slatiny, odkud bude zavedena náhradní doprava na hlavní nádraží. Osobní vlaky od Sokolnic-Telnice skončí v Brně-Chrlicích, odkud budou jezdit autobusy na centra.
Rychlíky od Vyškova se hlavnímu nádraží také vyhnou a pojedou přes Židenice do Králova Pole. V Židenicích bude možný přestup směr Brno hl. n. Mezi hlavním nádražím a Židenicemi budou jezdit osobní vlaky každých 15 minut v průběhu téměř celého dne včetně víkendů.
Výluka na hlavním nádraží se naopak nedotkne spojů přijíždějících do Brna od Střelic. Stejně tak vlaky od Blanska, včetně rychlíků, budou i nadále zajíždět na hlavní nádraží.
Expresy a mezinárodní vlaky do Prahy, Vídně či Bratislavy, jako je Railjet, Eurocity, Intercity a další expresy, a také soupravy soukromého dopravce RegioJet budou zastavovat na dolním nádraží a dále také v Židenicích.
Zmíněné výluky potrvají po celou dobu platnosti jízdního řádu 2018/2019, s jejich ukončením se počítá 15. prosince 2019 po aktivaci definitivního staničního zabezpečovacího zařízení v Brně hlavním nádraží. Pro komfort cestujících na dolním nádraží již SŽDC zprovoznila provizorní zázemí pro cestující v univerzálních mobilních buňkách. Na přelomu roku se navíc po dokončení nezbytných stavebních úprav otevře dočasná čekárna v administrativní budově, kterou si správce drážní infrastruktury pronajal od Českých drah.
Stížnosti a zmatky
Na sociálních sítích se už objevily první stížnosti. Převážně se ovšem týkají změny jízdních řádů, které ode dneška platí Ranní špička v pondělí proběhla bez větších problémů. „Vlaková výluka, den první. Největší nápor cestujících na Dolním nádraží mezi sedmou a půl osmou. Dispečeři monitorují situaci a operativně vysílají posilové vozy na lince 61. Vše běží, jak má,“ informoval Dopravní podnik města Brna.
Související

Brno se konečně dočkalo. Přestavba prostoru před hlavním nádražím začíná, takhle bude vypadat

Děti Země prohrály soud. Žaloba kvůli novému nádraží v Brně zamítnut
Hlavní nádraží Brno , Brno , Vlaky
Aktuálně se děje
před 42 minutami

Počasí čeká tento týden teplotní propad. Z 20 stupňů pod nulu
včera

Francouzský politik přirovnal Le Penovou k Ježíšovi. Také byl shledán vinným a byl nevinný, prohlásil
včera

Tusk to zkouší po dobrém. Žádá Trumpa, aby cla nezaváděl
včera

Otřesný nález v Rafáhu: Záchranáři našli masový hrob s těly humanitárních pracovníků, zřejmě je zabili Izraelci
včera

Kreml se poprvé vyjádřil ke slovům Trumpa, že je naštvaný na Putina
včera

Muska verdikt soudu nad Le Penovou vytočil: Standardní taktika po celém světě
včera

Smutný konec pátrání: Tři američtí vojáci ztracení v Litvě byli nalezeni mrtví. Po posledním se pátrá
včera

Rusko chce legalizovat Tálibán. Už delší dobu ho zve na jednání a mezinárodní fóra
včera

Švédové oznámili obří balíček pomoci Ukrajině
včera

Tragická bilance pátečního zemětřesení v Myanmaru a Thajsku přesáhla hranici dvou tisíc obětí
včera

Čtyři roky vězení, milionové pokuty, konec kanditatury. Le Penová si u soudu vyslechla trest
včera

USA a Írán si vzájemně vyhrožují. Hrozba střetu není bezprostřední, uklidňuje expert
včera

Novinky v případu smrti muže v Pardubicích. Poprvé rozhodoval soud
včera

Naděje Le Penové na prezidentské volby se rozplynuly. Soud jí je zakázal
včera

Den osvobození se blíží a světu dochází trpělivost. Středa může vše změnit, Trumpovi to je ale jedno
včera

Soud uznal Le Penovou vinnou ze zneužití evropských fondů
včera

CNN: Evropa se konečně probrala. Po hádce Zelenského s Trumpem jí došlo, že se pravidla změnila
včera

"Rozvod" Číny s USA: Jak se asijská velmoc postaví Trumpovým clům?
včera

Trumpova obchodní válka eskaluje. Svět zažívá nejhorší burzovní propad za poslední roky, dolar strmě padá
včera
Není to jen Kanada nebo Čína. Trump v tichosti vede obchodní válku ještě s jednou zemí
Administrativa Donalda Trumpa tlačí Indii k nákupu americké kukuřice, ale vše nasvědčuje tomu, že k tomu nedojde. Americký ministr obchodu Howard Lutnick nedávno ostře kritizoval indickou obchodní politiku, obvinil ji z blokování amerických farmářů a vyzval k otevření tamního zemědělského trhu.
Zdroj: Libor Novák