Nejen Vietnamci žijící v Čechách, ale i čeští turisté by uvítali zavedení přímého letu mezi Českem a Vietnamem. Aerolinky Bamboo Airways, které o provozování linky stojí, však musí nejprve splnit řadu podmínek. Podle serveru Simple Flying se proto letošního zprovoznění linky nedočkáme.
Přesně před týdnem proběhlo v Praze za účasti více než 160 firem z Česka a Vietnamu podnikatelské a investiční fórum, na němž byla uzavřena řada dohod mezi firmami z obou zemí. Jednou z nich bylo memorandum o spolupráci na vzniku přímé letecké linky mezi Prahou a Hanojí, o kterou projevily zájem Bamboo Airways.
Premiér Andrej Babiš (ANO) při té příležitosti uvedl, že by byl velice rád, kdyby se přímé spojení spustilo do Vánoc. Podle serveru Simple Flying se obě strany dohodly, že Letiště Praha pomůže vietnamským aerolinkám s průzkumem trhu nebo propagací. Na zavedení přímého letu se má podílet rovněž ministerstvo dopravy.
Zástupci ministerstva dopravy nám potvrdili, že existující dvoustranný smluvní rámec v oblasti obchodní letecké dopravy mezi ČR a Vietnamem umožňuje kdykoliv zahájit pravidelné letecké spojení mezi těmito státy. Bamboo Airways však nejprve musí získat oprávnění k letům do ČR, s čímž může resort dopravy pomoct.
„Jednou z podmínek obchodního provozu leteckých dopravců ze třetích zemí do EU je získání povolení od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), která vydává tzv. oprávnění TCO, osvědčující požadovanou úroveň provozní bezpečnosti letadel provozovaných žadatelem v EU,“ říká pro EuroZprávy.cz tiskový mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Takovou žádost si dopravce podává k EASA sám, ovšem česká strana chce Bamboo Airways pomoci. Zástupcům aerolinek už ministerstvo poskytlo informace včetně kontaktních údajů na agenturu. „Obě strany budou v případě potřeby i nadále v kontaktu. Ministerstvo dopravy bude nápomocno leteckému dopravci v rámci administrativního procesu při vyřizování provozního oprávnění v ČR,“ dodává Jemelka.
Podle Českého statistického úřadu žije v Česku zhruba 61.000 Vietnamců a po Ukrajincích a Slovácích tak tvoří třetí nejpočetnější menšinu v Česku. Přímý spoj by jim cestu do rodné země zkrátil ze současných 19 na pouhých 12 hodin. Do Vietnamu navíc stále častěji cestují i čeští turisté.
Bamboo Airways působí na trhu opravdu krátce, provoz zahájily letos v lednu. Flotila zatím čítá pouze 8 strojů, podle serveru Simple Flying je však nejpravděpodobnější, že linku do Prahy by obstaraly letouny Boeing 787-9 Dreamliner, kterých si společnost objednala hned třicet. Tyto letouny mají podle konfigurace zhruba 300 až 400 míst pro pasažéry.
Server Simple Flying uvádí, že Bamboo Airways označují samy sebe za nízkonákladové aerolinky. Ačkoliv ceny letenek jsou nízké, pasažéři si mohou vybrat sedadlo, za zavazadla se nepřiplácí a během letu je servírováno jídlo.
Babišovo přání o přímém spojení ještě během letošního roku se však podle zmíněného serveru nejspíš nevyplní. Nové letouny Boeing 787 mají Bamboo Airways obdržet až v polovině příštího roku. Na webových stránkách navíc uvádí, že rozšíření provozu na evropský kontinent očekávají dokonce až v roce 2021.
Související
Jižní Korea má už 833 případů nákazy Covid-19, pozornost se obrací na "superpřenašečku"
Prahu a Hanoj propojí letecká linka, Bamboo Airways nasadí Dreamliner
Bamboo Airways , Letiště Václava Havla Praha , vietnam , česko-vietnamské fórum , letectví , Boeing 787 Dreamliner
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 38 minutami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 39 minutami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 1 hodinou
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 1 hodinou
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 2 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 2 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 2 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 3 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 4 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 4 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 4 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 4 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 5 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 6 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
před 6 hodinami
Rusko informovalo USA o odpalu balistické rakety. Přesto svět vrhlo do nové éry
před 7 hodinami
Počasí pod vlivem Caetana. Česko čeká první výrazná sněhová situace
včera
Rodinný konflikt v Plzni skončil vraždou a pokusem o další. Případ není uzavřen
včera
ANO válcuje českou politiku i podle dalšího průzkumu. Sahá po vlastní většině
včera
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.
Zdroj: Jakub Jurek