Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů Kč, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podíl vodní dopravy na přepravě zboží v Česku přitom zůstává podle kontrolorů dlouhodobě nízký a k převodu části přepravy ze silnic na lodě nedochází. Kontrola NKÚ se týkala projektů rozvoje vodních cest a podpoře nákladní vodní dopravy, které od roku 2014 vydalo ministerstvo dopravy a jím zřízené Ředitelství vodních cest (ŘVC). Mluvčí ŘVC Jan Bukovský ČTK sdělil, že plavební stupně jsou strategickými stavbami, ale výstavbu brzdí opakované přepracovávání projektů či požadavky na další analýzy.
Od roku 2010 se pomocí vodní dopravy přepraví ročně přibližně jen jedno procento z veškerého přepraveného zboží. Hlavní příčinou je nespolehlivost labsko-vltavské vodní cesty, zejména problémy se splavností v úseku od Ústí nad Labem k hranici s Německem, uvádí dnes zveřejněná zpráva NKÚ.
Řešením by podle ministerstva dopravy bylo vybudování plavebního stupně v Děčíně. ŘVC za jeho přípravu dosud zaplatilo 625 milionů korun. V názorech na výstavbu ale přetrvávají zásadní rozpory mezi resortem dopravy a ministerstvem životního prostředí, konstatuje NKÚ. "Díky opakovanému přepracovávání projektu a požadavkům zejména sektoru životního prostředí na další posudky, průzkumy a analýzy celkové náklady již dosáhly uvedené výše," uvedl mluvčí ŘVC.
Nákladní vodní doprava v ČR: za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů korun. Množství zboží přepraveného po vodě zůstává mizivé. Více zde: https://t.co/Ykct3qpjdg pic.twitter.com/ITnY73ASCZ
— NKÚ ČR (@NKU_CZ) July 22, 2019
Podobně je to i s plavebním stupněm Přelouč II. Je připravován od roku 1994 a přípravy provázejí opakované soudní spory mezi ekologickými organizacemi a státem. ŘVC za jeho přípravu dosud zaplatilo 302 milionů korun. "Opakované zpochybňování povolovacích řízení, kdy stavba měla dokonce stavební povolení, o které díky následnému soudnímu rozhodnutí přišla, i změny legislativy nakonec vedly do stavu, že příprava stavby se vrátila na počátek před proces posuzování vlivů na životní prostředí EIA," sdělil mluvčí ŘVC.
Ministerstvo dopravy se podle mluvčí Lenky Rezkové snaží kvůli rozvoji lodní dopravy hledat možnosti budování vodních staveb a připravovat pro ně dokumentaci. "Jiná možnost tu v momentě, kdy nechceme rezignovat na podporu nákladní vodní dopravy, není," sdělila ČTK.
Pokud nebude zajištěna spolehlivost labsko-vltavské vodní cesty a nebudou vyřešeny všechny problémy, hrozí to, že investice do nákladní vodní dopravy nebudou mít pozitivní dopad, varoval NKÚ. Příkladem takové investice je podle kontrolorů modernizace veřejného přístavu v Ústí nad Labem za více než 100 milionů korun, díky které se měla navýšit přeprava zboží na lodích.
"Ve skutečnosti ale přeprava sypkých materiálů klesla, překládka kontejnerů nezačala vůbec," konstatoval NKÚ. "Modernizace veřejného přístavu v Ústí nad Labem počítala se stabilizací plavebních podmínek na Labi a pak by plánované objemy překládky byly jednoznačně naplněny," uvedl v reakci mluvčí ŘVC.
Kontroloři se zaměřili i na projekt vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Zásadní podmínkou pro pokračování příprav budování koridoru je podle NKÚ právně závazná shoda všech zúčastněných států, kterých se projekt týká. "Taková shoda však zatím chybí. Bez ní hrozí, že peníze budou vynakládány neúčelně," opět varoval NKÚ.
Výtky NKÚ se týkají také způsobu, jakým ministerstvo dopravy rozdělilo v letech 2008 až 2015 více než 53 milionů korun na modernizaci nákladních plavidel. Podporu příjemci dostávali, přestože ministerstvo předem nevyhodnotilo budoucí využití lodí a jejich přínos pro Česko. "Dopad takto použitých peněz na zvýšení využití plavidel byl v součtu mizivý," shrnul výsledek kontroly NKÚ. Podle mluvčí ministerstva bude kvůli nastavené době udržitelnosti projektů možno dopad podpory vyhodnotit až v roce 2020.
Související

Počasí: Labe vystoupalo i na dolním toku. Třetí stupeň hlásí Ústí nad Labem i Děčín

V Děčíně ráno zaplavila voda z Labe silnici, hladina řeky stoupá
Labe , nkú , Ministerstvo dopravy , lodní doprava , Ředitelství vodních cest ČR
Aktuálně se děje
včera

Na Mělnicku se stala vážná nehoda. Dva zranění, řidič nadýchal
včera

Skauti truchlí. Zemřel legendární spisovatel Miloš Zapletal
Aktualizováno včera

MS v hokeji 2025: Česko - Švýcarsko 5:4 po prodloužení. Tři obraty, rozhodl Červenka
včera

Jiří Bartoška byl pojem i ve světě. O smrti herce informují prestižní zahraniční média
včera

Počasí chystá květnové překvapení. Může sněžit, potvrdili meteorologové
včera

Fico zradil Slovensko, útočí opozice na premiéra kvůli cestě do Moskvy
včera

Washington se může stáhnout z mírových jednání, když je Moskva nechce. Hrozí válka v Česku?
včera

Nečas zřejmě proti Švýcarsku nenastoupí. Výstroj mu zůstala na letišti v Londýně
včera

Nový podvod na WhatsAppu. Lidé přicházejí o tisíce, policisté varují
včera

Toxická atmosféra v Mönchengladbachu kvůli Čvančarovi? Agent potvrdil, že chce z klubu pryč
včera

Kde byl Fico, ptají se lidé. Při přehlídce v Moskvě se zachoval jako Zeman
včera

Další epizoda dlouhého konfliktu. Indie a Pákistán v nekončícím cyklu napětí a válek
Aktualizováno včera

Celé Rusko podporuje válku na Ukrajině, řekl Putin na přehlídce v Moskvě
včera

Papeži přeje moudrost i odvahu. Pavel pogratuloval nové hlavě katolické církve
včera

Policie objasnila pokus o vraždu v Klatovech. Roli sehrál spor o peníze
včera

Fico je v Moskvě. Pobaltí mu bránilo, letadlo zvolilo jinou trasu
včera

Meteorologové promluvili. Teplejší počasí v Česku zatím slíbit nemohou
8. května 2025 21:53

Německo zažilo nepříjemný incident. Záchranné složky řešily vážné komplikace
8. května 2025 20:48

Trump se raduje z amerického papeže. Nástupci Františka popřál i Fiala
Aktualizováno 8. května 2025 19:30
Objevil se bílý kouř. Novým papežem je Američan, jmenuje se Lev XIV.
Kardinálové zvolili nového papeže. Stal se jím americký kardinál Robert Francis Prevost. Bílý kouř vyšel z komína na střeše Sixtinské kaple ve čtvrtek po 18. hodině. Identita nového papeže, který přijal jméno Lev XIV., byla odhalena asi o hodinu později.
Zdroj: Lucie Podzimková