Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů Kč, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podíl vodní dopravy na přepravě zboží v Česku přitom zůstává podle kontrolorů dlouhodobě nízký a k převodu části přepravy ze silnic na lodě nedochází. Kontrola NKÚ se týkala projektů rozvoje vodních cest a podpoře nákladní vodní dopravy, které od roku 2014 vydalo ministerstvo dopravy a jím zřízené Ředitelství vodních cest (ŘVC). Mluvčí ŘVC Jan Bukovský ČTK sdělil, že plavební stupně jsou strategickými stavbami, ale výstavbu brzdí opakované přepracovávání projektů či požadavky na další analýzy.
Od roku 2010 se pomocí vodní dopravy přepraví ročně přibližně jen jedno procento z veškerého přepraveného zboží. Hlavní příčinou je nespolehlivost labsko-vltavské vodní cesty, zejména problémy se splavností v úseku od Ústí nad Labem k hranici s Německem, uvádí dnes zveřejněná zpráva NKÚ.
Řešením by podle ministerstva dopravy bylo vybudování plavebního stupně v Děčíně. ŘVC za jeho přípravu dosud zaplatilo 625 milionů korun. V názorech na výstavbu ale přetrvávají zásadní rozpory mezi resortem dopravy a ministerstvem životního prostředí, konstatuje NKÚ. "Díky opakovanému přepracovávání projektu a požadavkům zejména sektoru životního prostředí na další posudky, průzkumy a analýzy celkové náklady již dosáhly uvedené výše," uvedl mluvčí ŘVC.
Nákladní vodní doprava v ČR: za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů korun. Množství zboží přepraveného po vodě zůstává mizivé. Více zde: https://t.co/Ykct3qpjdg pic.twitter.com/ITnY73ASCZ
— NKÚ ČR (@NKU_CZ) July 22, 2019
Podobně je to i s plavebním stupněm Přelouč II. Je připravován od roku 1994 a přípravy provázejí opakované soudní spory mezi ekologickými organizacemi a státem. ŘVC za jeho přípravu dosud zaplatilo 302 milionů korun. "Opakované zpochybňování povolovacích řízení, kdy stavba měla dokonce stavební povolení, o které díky následnému soudnímu rozhodnutí přišla, i změny legislativy nakonec vedly do stavu, že příprava stavby se vrátila na počátek před proces posuzování vlivů na životní prostředí EIA," sdělil mluvčí ŘVC.
Ministerstvo dopravy se podle mluvčí Lenky Rezkové snaží kvůli rozvoji lodní dopravy hledat možnosti budování vodních staveb a připravovat pro ně dokumentaci. "Jiná možnost tu v momentě, kdy nechceme rezignovat na podporu nákladní vodní dopravy, není," sdělila ČTK.
Pokud nebude zajištěna spolehlivost labsko-vltavské vodní cesty a nebudou vyřešeny všechny problémy, hrozí to, že investice do nákladní vodní dopravy nebudou mít pozitivní dopad, varoval NKÚ. Příkladem takové investice je podle kontrolorů modernizace veřejného přístavu v Ústí nad Labem za více než 100 milionů korun, díky které se měla navýšit přeprava zboží na lodích.
"Ve skutečnosti ale přeprava sypkých materiálů klesla, překládka kontejnerů nezačala vůbec," konstatoval NKÚ. "Modernizace veřejného přístavu v Ústí nad Labem počítala se stabilizací plavebních podmínek na Labi a pak by plánované objemy překládky byly jednoznačně naplněny," uvedl v reakci mluvčí ŘVC.
Kontroloři se zaměřili i na projekt vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Zásadní podmínkou pro pokračování příprav budování koridoru je podle NKÚ právně závazná shoda všech zúčastněných států, kterých se projekt týká. "Taková shoda však zatím chybí. Bez ní hrozí, že peníze budou vynakládány neúčelně," opět varoval NKÚ.
Výtky NKÚ se týkají také způsobu, jakým ministerstvo dopravy rozdělilo v letech 2008 až 2015 více než 53 milionů korun na modernizaci nákladních plavidel. Podporu příjemci dostávali, přestože ministerstvo předem nevyhodnotilo budoucí využití lodí a jejich přínos pro Česko. "Dopad takto použitých peněz na zvýšení využití plavidel byl v součtu mizivý," shrnul výsledek kontroly NKÚ. Podle mluvčí ministerstva bude kvůli nastavené době udržitelnosti projektů možno dopad podpory vyhodnotit až v roce 2020.
Související
Počasí: Labe vystoupalo i na dolním toku. Třetí stupeň hlásí Ústí nad Labem i Děčín
V Děčíně ráno zaplavila voda z Labe silnici, hladina řeky stoupá
Labe , nkú , Ministerstvo dopravy , lodní doprava , Ředitelství vodních cest ČR
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 1 minutou
Macron: Pokud Rusko prolomí frontu, je možné vyslat na Ukrajinu západní vojska
před 1 hodinou
Pohonné hmoty mají zlevnit. Navzdory začátku motoristické sezóny
před 2 hodinami
Mrazivé počasí zdecimovalo úrodu. Česko může zažít nejhorší sklizeň ovoce v historii
před 2 hodinami
Tragický konec pátrání. Policie našla pohřešovanou dívku bez známek života
před 2 hodinami
Google měl výpadek. Důvod není jasný, potíže hlásili lidé po celém světě
před 2 hodinami
Kyjev představil novou tvář. Za ministerstvo bude mluvit umělá inteligence
před 3 hodinami
Fico zkritizoval Evropskou unii: Není schopna předložit mírovou iniciativu pro Ukrajinu
před 3 hodinami
Vážná nehoda v Praze. Porsche srazilo ženu s kočárkem ve Vysočanech
před 3 hodinami
Švýcarsko nenabídlo Rusku pozvánku na mírový summit o Ukrajině
před 4 hodinami
Jak je princezně Kate? Princ William odpovídal na všetečné otázky lidí v ulicích
před 4 hodinami
Ruská balistická raketa zasáhla Oděsu. Ukrajina útočí na energetickou infrastrukturu Ruska
před 5 hodinami
Hamás odmítl "mimořádně velkorysou" nabídku Izraele na příměří
před 5 hodinami
Rusko navrhlo členům OSN rezoluci o zákazu zbraní ve vesmíru. Samo ji před týdnem vetovalo
před 5 hodinami
Ruská armáda na Ukrajině opět použila zakázané chemické zbraně, tvrdí USA
před 6 hodinami
Turecko se přidá k žalobě JAR, která u Mezinárodního soudního dvora viní Izrael z genocidy
před 6 hodinami
Medvěd na Slovensku opět zaútočil na člověka. Šlo o houbaře
před 7 hodinami
Letní počasí se příští týden nevrátí, teploty se ale ustálí
před 10 hodinami
Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
Jedna z největších ruských leteckých společností Poběda (Pobyeda) se také stala terčem amerických protiruských sankcí.
Zdroj: Julie Jarošová