Za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů Kč, zjistil Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ). Podíl vodní dopravy na přepravě zboží v Česku přitom zůstává podle kontrolorů dlouhodobě nízký a k převodu části přepravy ze silnic na lodě nedochází. Kontrola NKÚ se týkala projektů rozvoje vodních cest a podpoře nákladní vodní dopravy, které od roku 2014 vydalo ministerstvo dopravy a jím zřízené Ředitelství vodních cest (ŘVC). Mluvčí ŘVC Jan Bukovský ČTK sdělil, že plavební stupně jsou strategickými stavbami, ale výstavbu brzdí opakované přepracovávání projektů či požadavky na další analýzy.
Od roku 2010 se pomocí vodní dopravy přepraví ročně přibližně jen jedno procento z veškerého přepraveného zboží. Hlavní příčinou je nespolehlivost labsko-vltavské vodní cesty, zejména problémy se splavností v úseku od Ústí nad Labem k hranici s Německem, uvádí dnes zveřejněná zpráva NKÚ.
Řešením by podle ministerstva dopravy bylo vybudování plavebního stupně v Děčíně. ŘVC za jeho přípravu dosud zaplatilo 625 milionů korun. V názorech na výstavbu ale přetrvávají zásadní rozpory mezi resortem dopravy a ministerstvem životního prostředí, konstatuje NKÚ. "Díky opakovanému přepracovávání projektu a požadavkům zejména sektoru životního prostředí na další posudky, průzkumy a analýzy celkové náklady již dosáhly uvedené výše," uvedl mluvčí ŘVC.
Nákladní vodní doprava v ČR: za dosud nepostavené plavební stupně na Labi stát zaplatil už 927 milionů korun. Množství zboží přepraveného po vodě zůstává mizivé. Více zde: https://t.co/Ykct3qpjdg pic.twitter.com/ITnY73ASCZ
— NKÚ ČR (@NKU_CZ) July 22, 2019
Podobně je to i s plavebním stupněm Přelouč II. Je připravován od roku 1994 a přípravy provázejí opakované soudní spory mezi ekologickými organizacemi a státem. ŘVC za jeho přípravu dosud zaplatilo 302 milionů korun. "Opakované zpochybňování povolovacích řízení, kdy stavba měla dokonce stavební povolení, o které díky následnému soudnímu rozhodnutí přišla, i změny legislativy nakonec vedly do stavu, že příprava stavby se vrátila na počátek před proces posuzování vlivů na životní prostředí EIA," sdělil mluvčí ŘVC.
Ministerstvo dopravy se podle mluvčí Lenky Rezkové snaží kvůli rozvoji lodní dopravy hledat možnosti budování vodních staveb a připravovat pro ně dokumentaci. "Jiná možnost tu v momentě, kdy nechceme rezignovat na podporu nákladní vodní dopravy, není," sdělila ČTK.
Pokud nebude zajištěna spolehlivost labsko-vltavské vodní cesty a nebudou vyřešeny všechny problémy, hrozí to, že investice do nákladní vodní dopravy nebudou mít pozitivní dopad, varoval NKÚ. Příkladem takové investice je podle kontrolorů modernizace veřejného přístavu v Ústí nad Labem za více než 100 milionů korun, díky které se měla navýšit přeprava zboží na lodích.
"Ve skutečnosti ale přeprava sypkých materiálů klesla, překládka kontejnerů nezačala vůbec," konstatoval NKÚ. "Modernizace veřejného přístavu v Ústí nad Labem počítala se stabilizací plavebních podmínek na Labi a pak by plánované objemy překládky byly jednoznačně naplněny," uvedl v reakci mluvčí ŘVC.
Kontroloři se zaměřili i na projekt vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe. Zásadní podmínkou pro pokračování příprav budování koridoru je podle NKÚ právně závazná shoda všech zúčastněných států, kterých se projekt týká. "Taková shoda však zatím chybí. Bez ní hrozí, že peníze budou vynakládány neúčelně," opět varoval NKÚ.
Výtky NKÚ se týkají také způsobu, jakým ministerstvo dopravy rozdělilo v letech 2008 až 2015 více než 53 milionů korun na modernizaci nákladních plavidel. Podporu příjemci dostávali, přestože ministerstvo předem nevyhodnotilo budoucí využití lodí a jejich přínos pro Česko. "Dopad takto použitých peněz na zvýšení využití plavidel byl v součtu mizivý," shrnul výsledek kontroly NKÚ. Podle mluvčí ministerstva bude kvůli nastavené době udržitelnosti projektů možno dopad podpory vyhodnotit až v roce 2020.
Související
Počasí: Labe vystoupalo i na dolním toku. Třetí stupeň hlásí Ústí nad Labem i Děčín
V Děčíně ráno zaplavila voda z Labe silnici, hladina řeky stoupá
Labe , nkú , Ministerstvo dopravy , lodní doprava , Ředitelství vodních cest ČR
Aktuálně se děje
před 36 minutami
Rusko oznámilo, že armáda obsadila další čtyři obce
před 1 hodinou
FSB nezvládla ukrajinský vpád do Kurské oblasti. Místo nápravy ukazuje prstem
před 1 hodinou
Pohár trpělivosti přetekl. Erdogan chce kvůli Izraeli mimořádný summit
před 1 hodinou
Počasí, jaké jsme ještě nezažili. Německo čeká nejničivější povodně za tisíc let, v ohrožení je i Česko
před 2 hodinami
Počasí může zanechat spoušť i v Česku. Modely předpovídají extrémní srážky
před 2 hodinami
Izraelská armáda zastavila konvoj OSN v severní části Pásma Gazy
před 3 hodinami
Nespletl si Ukrajince a Rusy? Fico promluvil a teď čelí kritice z Kyjeva
před 3 hodinami
Školám v Česku opět někdo vyhrožuje. Přišel mail
před 3 hodinami
Ruský dron v sobotu nespadl sám, Lotyši ho museli sestřelit. Byl stále nebezpečný
před 3 hodinami
Česko zvolilo film nominovaný na Oscara. O cenu budou bojovat Mádlovy Vlny
před 4 hodinami
Izraelci obhajují další smrtící útok v Gaze. Zemřely desítky lidí
Aktualizováno před 4 hodinami
Ukrajinci podnikli masivní útok. Drony poslali i na Moskvu, nejméně jeden mrtvý
před 4 hodinami
Zemřel James Earl Jones. Hlas propůjčil Darthu Vaderovi či CNN
před 6 hodinami
Počasí bude o víkendu chladné. Přižene se déšť a vítr
včera
Bojové čluny, rakety i maskovací prostředky. Švédsko poskytne Ukrajině pomoc za půl miliardy dolarů
včera
Apple odhalil nový iPhone 16
včera
EU poskytne ukrajinským studentům milion nových učebnic
včera
OBRAZEM: Formule 1 rozburácela Automotodrom Brno: Adrenalinový víkend na Masaryk Racing Days
včera
Putin neposkytne rozhovor propuštěnému novináři Gershkovichovi
včera
Kdo je příště na řadě? Izrael by měl podle exministra zasáhnout v další zemi
Bývalý izraelský ministr obrany Benny Gantz varoval, že pokud Izrael brzy neuzavře příměří s Hamásem, hrozí mu eskalace konfliktu. Zároveň zdůraznil nutnost zasáhnout proti Hizballáhu na libanonské hranici.
Zdroj: Jakub Jurek