Praha - Návrh dopravních opatření souvisejících se zavedením Metropolitní sítě linek Pražské integrované dopravy schválili v úterý pražští radní. Návrh, který má platit od 1. září tohoto roku a přinést úsporu zhruba 400 milionů korun, však znamená i omezení či rušení nevyužívaných linek.
"Zásadní změny v systému pražské hromadné dopravy se v minulosti zvažovaly mnohokrát, ale za posledních 14 let k žádným nedošlo. Přitom se dopravní situace v Praze výrazně změnila, změnily se i dopravní nároky a reagovat na tyto změny je nezbytné," uvedl v úterý náměstek primátora Josef Nosek (ODS).
Právě proto se podle něj městská rada rozhodla schválit návrh celosíťové optimalizace linek povrchové veřejné dopravy. "Výsledkem bude vznik takzvané sítě metropolitních linek. Kromě vyšší efektivity je hlavním účelem změny jednoduchost, přehlednost a menší počet linek, které by však měly kratší intervaly. Vzorem byly úspěšně provedené optimalizace v Berlíně, Hamburku nebo Mnichově v posledním desetiletí. Obdobně postupuje i řada českých měst," doplnil Nosek.
"Dnešním rozhodnutím vysílá magistrát obyvatelům jasný signál. V době ekonomické krize, vysoké nezaměstnanosti a vysokých cen paliv nedává lidem možnost kvalitně cestovat bez auta," uvedl Vratislav Filler z iniciativy Auto*Mat. Změny mají podle něj výrazně snížit kvalitu veřejné dopravy v Praze. "Nereflektují oprávněné připomínky řady městských částí a podle informací, které máme k dispozici, nejsou v řadě případů v souladu s přepravními průzkumy," dodal. U tramvají návrh posiluje roli páteřních linek, které mají poloviční intervaly oproti běžným tramvajovým linkám, a dále je doplňuje o tzv. páteřní svazky dvou linek, které jedou společně v nejvytíženějším úseku a poté se na okrajích města rozdělují do větví s nižší poptávkou: "Zároveň dochází k vyrovnání nabídky a poptávky podle komplexního přepravního průzkumu provedeného v roce 2011," dodal Nosek. V autobusové síti počítá návrh se zavedením nadřazené sítě páteřních metropolitních linek, takzvaných metrobusů, které budou mít kratší intervaly, atraktivní trasu a celodenní provoz. Tyto metrobusy budou doplněné běžnými autobusovými linkami a doplňkovými midibusovými linkami určenými pro lokální obsluhu hůře dostupných oblastí Prahy.
Podobně jako u tramvají se i v autobusové síti navrhuje omezení nevyužitých spojů a posílení přetížených linek. Zároveň se navrhuje omezení souběhů autobusů s kolejovou dopravou, zejména s tramvajemi, a to například na Plzeňské, Evropské nebo Švehlově ulici. K oslabení spojů dojde podle iniciativy Auto*Mat i na extrémně přetížených úsecích, například na I. P. Pavlova. Naopak na okrajích trasy budou podle kritiků metrolinky vozit vzduch. "Za vynucené přestupy poděkují zvlášť rodiče s kočárkem, invalidé a všichni, pro které jsou přestupy a pěší přesuny obtížné," uzavřel Filler. "Nová síť metropolitních linek přináší úsporu zhruba 400 milionů korun ročně, ale cílem není primárně úspora nákladů. Nová atraktivní spojení napříč Prahou především řeší některé dlouhodobé požadavky městských částí a reagují na měnící se přepravní nároky cestujících. Celkovým zjednodušením a snížením počtu linek se sice v některých případech budou muset cestující vyrovnat s větším počtem přestupů, ale celkově by se mělo cestování po Praze zrychlit," vysvětlil Nosek.
Jak na tiskové konferenci k optimalizaci pražské dopravy uvedl pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS), rada bude materiál dolaďovat ještě do svého zasedání 14. srpna.
"Ty základní principy zůstávají. Tedy to, že chceme vytvořit páteřní systém a omezit přebytečné spoje, to platí. Otevřené jsou ještě otázky, jaký bude finanční dopad těchto opatření," podotkl Svoboda.
16. května 2024 14:29
Barrandovský most nebude opravený už na konci léta. Praha musí změnit plány
Související
Poláci by Čechům měli závidět MHD a železnici. Píše server
Nejlepší systém MHD na světě má Berlín, Praha je druhá
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 54 minutami
Atentát na Fica: Vyšetřuje se i teorie, že pachatel nebyl osamělým vlkem
Aktualizováno před 1 hodinou
Írán se obává o prezidenta Raísího. Prezidentský vrtulník havaroval
před 1 hodinou
RECENZE: Nesoudný produkt Společně sami se neměl dostat do kin
před 2 hodinami
Stanjura by uvítal odchod Pavla Novotného z ODS
před 3 hodinami
Kvůli Nečasovi musel skončit v národním týmu jeden z náhradníků. Černý Petr padl na Kovařčíka
před 4 hodinami
Pastrňák se Zachou prošli zdravotní prohlídkou a jsou blízko účasti na domácím MS
Aktualizováno před 4 hodinami
Tragédie na Dunaji. Dva mrtví po srážce lodí, obětí ale bude zřejmě více
před 5 hodinami
Velké drama při GP Emilia Romagna! Verstappen se spasil na cílové čáře před „stíhačkou“ Norissem
před 5 hodinami
Pellegrini: Někteří politici nejsou schopni sebereflexe. Na kulatý stůl nedozrál čas
před 7 hodinami
Události Petra Nutila: Slovenská jízda na tygrovi a nová Železná opona
před 8 hodinami
Sněmovní volby by vyhrálo ANO. Lidovci v průzkumech nadále zůstávají mimo Sněmovnu
před 9 hodinami
Počasí: V Česku dnes udeří bouřky. Meteorologové upřesnili výstrahu
před 10 hodinami
Fico je mimo ohrožení života, oznámili lékaři
před 11 hodinami
Slovenská policie obvinila lidi, kteří schvalovali atentát na Fica
před 11 hodinami
Ukrajinské drony v noci vyřadily z provozu důležitou ruskou rafinérii
před 12 hodinami
Česko nakupuje nejvíce zlata na světě. Hodnota zlata v majetku ČNB je proto rekordní
před 12 hodinami
Nicholas Winton se narodil před 115 lety. Zachránil stovky židovských dětí před nacisty
před 13 hodinami
Ukrajinci viní Rusko z dalšího válečného zločinu během ofenzivy u Charkova
před 13 hodinami
Netanjahu dostal nůž na krk. Ganc chce nový plán pro Gazu, pohrozil demisí
před 14 hodinami
Tornádo na Ústecku se potvrdilo. Pohybovalo se i přes tok Labe
Podezření na sobotní výskyt tornáda na Ústecku se potvrdilo, informoval Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) na sociální síti X. Tornádo se pohybovalo i přes říční tok. Experti se chystají na terénní průzkum místa.
Zdroj: Jan Hrabě