RegioJet chce nahradit ČD: O dotace nestojíme, navrhuje firma

Praha - Soukromý železniční dopravce RegioJet navrhl ministerstvu dopravy, že převezme státem objednávané vlaky mezi Prahou a Slovenskem přes Ostravu a Vsetín. Provozovat by je chtěl ve stejném rozsahu jako nyní a bez dotace. České dráhy na těchto linkách dostávají ročně zhruba 300 milionů korun jako náhradu ztráty. Napsala to dnes Mladá fronta Dnes (MfD). Ministerstvo si chce nabídku prostudovat, než zaujme stanovisko, řekl deníku mluvčí Martin Novák.

RegioJet před několika týdny koupil zhruba padesát vozů po rakouských státních drahách, lokomotivy by si firma podle svého majitele Radima Jančury pronajala. RegioJet spolu s dalším soukromým dopravcem Leo Express konkuruje Českým drahám na nedotované trati mezi Prahou a Ostravou.

Na obě linky na Slovensko existuje desetiletá smlouva státu s Českými drahami, které ministerstvo dopravy ovládá. České dráhy deníku sdělily, že jim objednávka ministerstva potvrzuje, že i v dalším jízdním řádu platném od prosince budou linky zajišťovat ve stejném rozsahu jako dosud.

České dráhy vznikly jako nástupnický subjekt Československých státních drah, a to v právní formě státního podniku. Podmínky pro provozování drah pak upravuje zákon č. 266/1994 Sb., který byl zatím celkem třikrát novelizován. Tato úprava prakticky vedla k monopolu ČD v oblasti železniční dopravy (zejména osobní).

Další událostí, které však byla připisována větší váha, než jakou tato v zásadě pouze formální změna měla, bylo rozdělení ČD na dva nástupnické subjekty k 1. lednu 2003. Spravování samotné infrastruktury – tedy kolejí, elektrického vedení apod. – přešlo na Správu železniční dopravní cesty, státní organizaci (SŽDC), zatímco vlastnictví vlaků a jejich provozování přešlo na České dráhy, a.s. ČD se tak sice staly akciovou společností, avšak jednalo se pouze o málo podstatnou změnu právní formy, vlastnická struktura zůstala stejná, protože veškerých 20 akcií ČD nadále vlastní Česká republika.

Současný stav v železniční přepravě osob je velice neuspokojivý. Jako téměř každý monopol, i ČD jsou vysoce neefektivní podnik, který poskytuje nekvalitní a drahé služby, přičemž na jejich poskytování se podílí více než 60 000(!) zaměstnanců, uvedl mesec.cz.

Související

České dráhy, ilustrační fotografie.

České dráhy podle Evropské komise poškodily firmu Regiojet

Evropská komise (EK) obvinila České dráhy (ČD) a rakouského železničního dopravce ÖBB, že uzavřeli tajnou dohodu o použitých osobních železničních vagonech, která poškozovala českého provozovatele RegioJet. Komise dnes uvedla, že český podnik s rakouským uzavřely tajná ujednání s cílem narušit hospodářskou soutěž na trhu osobní železniční dopravy, oběma proto zaslala takzvané prohlášení o námitkách.

Více souvisejících

regiojet České Dráhy Ministerstvo dopravy

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

MANUÁL: Dnes startují krajské a senátní volby. Jak volit a kde nekroužkovat?

Dnes odpoledne začnou v Česku volby krajských zastupitelů. V některých částech republiky budou spojeny také s prvním kolem senátních voleb. Zatímco krajské volby se týkají voličů mimo hlavní město, o složení horní parlamentní komory budou rozhodovat i voliči ze čtyř senátních obvodů v Praze. 

Zdroj: Karolína Svobodová

Další zprávy