Brněnskému dopravnímu podniku (DPMB) se podařilo v letošním roce poslat na koleje devět nových tramvají. Ty od základu postavili jeho pracovníci v ústředních dílnách. DPMB si tak jako jediný v republice staví vlastní vozy. Moderní tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou. Také se pyšní jménem podle slavného brněnského symbolu – Drak, které vybrali lidé v anketě. V příštím roce jich dopravní podnik plánuje přidat dalších devět a pustit se chce i do sestavování vlastních trolejbusů. DPMB to uvedl v tiskové zprávě
Nové vozy už v brněnských ulicích najezdily přes sto tisíc kilometrů, především na lince číslo 4, která projíždí středem města. „Oceňuji, že i v době boje s epidemií koronaviru se podařilo uvést do provozu všech devět vozů podle původního plánu. Tramvaje Drak díky své špičkové kvalitě a v neposlední řadě i díky jménu a červenobílému provedení dělají městu čest,“ komentovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Do výroby vlastních tramvají se brněnský dopravní podnik pustil jako zatím jediný v České republice. Pracovníci se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. „Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Předtím, než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.
Co se týče jízdních vlastností, vzhledu i vybavení odpovídají nové vozy těm nejpřísnějším standardům. „Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové,“ sdělil Havránek.
Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím tento projekt přinese pohodlnější přepravu v moderních klimatizovaných vozech vyrobených pro Brno „na míru“.
DPMB spustil prodej kalendáře Rok Draka 2021 složeného z fotek, které mu zasílala veřejnost. Podnik vybral nejlepších 13, které nyní budou těšit fandy dopravy celý rok. Kalendář je v prodeji za 145 Kč v Informační kanceláři na Novobranské 18, ve vánoční prodejně na Joštově ulici nebo v eshopu DPMB.
Tramvaje Drak v číslech:
Celkově by do roku 2024 mělo vyjet z dílen brněnského dopravního podniku 41 tramvají Drak. Náklady na pořízení komponentů a sestavení vozů jsou 1,3 miliardy korun. Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků. Jméno tramvají se vybíralo z 264 návrhů, které poslala veřejnost. Ve finále lidé vybírali mezi jmény: Evička, Ester, Sisi a Drak, který soutěž přesvědčivě vyhrál. Z necelých dvou a půl tisíců hlasů získal téměř polovinu. Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání. Váha vozu bez cestujících je 31 tun.Dopravní podnik města Brna vypsal výběrové řízení na dodávku komponent pro montáž trolejbusů. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší ÚOHS. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám, by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.
Související
Češi před sto lety začali zdobit vánoční stromy ve městech. Mělo to svůj důvod
Brno před 75 lety hostilo Velkou cenu Československa. Během závodu došlo k tragédii
Brno , Tramvaje , MHD Brno , Jihomoravský kraj
Aktuálně se děje
včera
Rumunsko a Bulharsko vstoupily do Schengenského prostoru. Mohlo být načasování ještě horší?
včera
Hrozba pro americkou demokracii? Trumpův plán může podkopat celý právní systém
včera
Ještě není prezidentem, přesto je Donald Trump mocnější než kdy dřív
včera
Justin Trudeau odchází. 10 let byl zárukou politické stability
včera
Politický otřes v Kanadě: Justin Trudeau rezignuje na všechny funkce
včera
Největší západní výzvou pro Evropu paradoxně nemusí být Trump
včera
Schodek státního rozpočtu za rok 2024 klesl na 271,4 miliardy korun
včera
Těžké ztráty severokorejských vojáků v Kursku: Ukrajina hlásí stovky mrtvých
včera
Premiér Justin Trudeau končí? Kanada očekává rezignaci každou minutou
včera
Počasí: Trápení s ledovkou nekončí. Platí nová výstraha
včera
Počasí jaké USA nepamatují. Spojené státy čelí masivní zimní bouři
včera
Kuleba navrhnul, jak dosáhnout dlouhodobého míru na Ukrajině. Rusku se jeho nápad líbit nebude
včera
Krejčíková bude chybět na Australian Open. Wimbledonskou vítězku trápí zranění zad
včera
Fico se chce mstít Ukrajině na uprchlících
včera
Kyjev: Rusko dostává to, co si zaslouží
včera
Zlatým glóbům kraloval energický transgender muzikál Emilia Pérez a architektonická freska Brutalista
včera
Předpověď počasí na týden. Fronty se budou střídat, přijde změna
5. ledna 2025 21:58
Návrat Meghan na Instagram. Vévodkyně stanovila jasné hranice
5. ledna 2025 21:06
Novinka na lavičce fotbalového Slovácka. Asistentem trenéra Smetany se stal Polách
5. ledna 2025 20:00