Brněnskému dopravnímu podniku (DPMB) se podařilo v letošním roce poslat na koleje devět nových tramvají. Ty od základu postavili jeho pracovníci v ústředních dílnách. DPMB si tak jako jediný v republice staví vlastní vozy. Moderní tramvaje mají klimatizaci, USB nabíječky a dveře vybavené světelnou závorou. Také se pyšní jménem podle slavného brněnského symbolu – Drak, které vybrali lidé v anketě. V příštím roce jich dopravní podnik plánuje přidat dalších devět a pustit se chce i do sestavování vlastních trolejbusů. DPMB to uvedl v tiskové zprávě
Nové vozy už v brněnských ulicích najezdily přes sto tisíc kilometrů, především na lince číslo 4, která projíždí středem města. „Oceňuji, že i v době boje s epidemií koronaviru se podařilo uvést do provozu všech devět vozů podle původního plánu. Tramvaje Drak díky své špičkové kvalitě a v neposlední řadě i díky jménu a červenobílému provedení dělají městu čest,“ komentovala primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Do výroby vlastních tramvají se brněnský dopravní podnik pustil jako zatím jediný v České republice. Pracovníci se museli naučit pracovat s novými materiály a technologiemi a rozšířit si znalosti. „Nyní můžeme říct, že veškeré práce probíhají maximálně efektivně a díky získaným zkušenostem klesla pracnost montáže ve srovnání s prvním vozidlem téměř o třetinu. Výroba probíhá v souladu se stanoveným harmonogramem a příští rok bychom chtěli našim cestujícím nabídnout dalších devět nových tramvají,“ popsal generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.
Předtím, než první Drak vyjel s cestujícími, absolvoval stovky kilometrů zkušebních jízd. Bylo třeba projet celou kolejovou síť města Brna a ověřit, jak tramvaj zvládá průjezdy oblouky, zda nedochází při otevření dveří na zastávce ke kolizi dveřních křídel s nástupištěm nebo jak se chová na samostatných tratích ve vyšších rychlostech. Stejně tak se testoval i průjezd vozovnami a myčkami. Během zkušebních jízd se dolaďovalo například nastavení zpětných zrcátek nebo řídící software.
Co se týče jízdních vlastností, vzhledu i vybavení odpovídají nové vozy těm nejpřísnějším standardům. „Jde o první tramvaj v Brně, která má klimatizaci prostoru cestujících a USB nabíječky. Dveřní prostory jsou vybaveny světelnou závorou, která umožňuje automatické zavření, pokud určitou dobu nenastupují a nevystupují cestující. Dveřní křídla jsou vybavena světelnými LED lištami. Všechny vstupy do vozu jsou navíc bezbariérové,“ sdělil Havránek.
Výroba vlastních tramvají přinese dopravnímu podniku zjednodušení a urychlení oprav, protože jsou pracovníci díky nově získaným zkušenostem schopni opravit závady na vozech sami a efektivně. Cestujícím tento projekt přinese pohodlnější přepravu v moderních klimatizovaných vozech vyrobených pro Brno „na míru“.
DPMB spustil prodej kalendáře Rok Draka 2021 složeného z fotek, které mu zasílala veřejnost. Podnik vybral nejlepších 13, které nyní budou těšit fandy dopravy celý rok. Kalendář je v prodeji za 145 Kč v Informační kanceláři na Novobranské 18, ve vánoční prodejně na Joštově ulici nebo v eshopu DPMB.
Tramvaje Drak v číslech:
Celkově by do roku 2024 mělo vyjet z dílen brněnského dopravního podniku 41 tramvají Drak. Náklady na pořízení komponentů a sestavení vozů jsou 1,3 miliardy korun. Na výrobě a spuštění tramvají se podílí 40 zámečníků, 30 elektrikářů, 8 stolařů, 5 lakýrníků a 5 soustružníků. Jméno tramvají se vybíralo z 264 návrhů, které poslala veřejnost. Ve finále lidé vybírali mezi jmény: Evička, Ester, Sisi a Drak, který soutěž přesvědčivě vyhrál. Z necelých dvou a půl tisíců hlasů získal téměř polovinu. Ve vozech je 49 míst k sezení a 122 míst na stání. Váha vozu bez cestujících je 31 tun.Dopravní podnik města Brna vypsal výběrové řízení na dodávku komponent pro montáž trolejbusů. K tomuto kroku přistoupil po dlouhých diskusích a nevydařeném výběrovém řízení na dodávku nových trolejbusů, které řeší ÚOHS. Vzhledem ke zkušenostem podniku z montáže tramvají Drak a Vario a k volným kapacitám, by tato cesta mohla být alternativou k nákupu nových vozů a obnově trolejbusového vozového parku.
Související

V Brně evakuovali přes tisícovku lidí. Našla se nevybuchlá puma

Další evakuace v Brně. Desítky lidí opustily byty kvůli nestabilnímu jeřábu
Brno , Tramvaje , MHD Brno , Jihomoravský kraj
Aktuálně se děje
před 6 minutami

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
před 54 minutami

Počasí v Evropě ovlivní Ines. Meteorologové varují před nebezpečnými jevy
před 1 hodinou

Obstruovat jednání nemusí jen Rusko, ale i Ukrajina. Jak reagovat na bezvýchodné situace?
před 2 hodinami

Pokus o vraždu v rodině na Plzeňsku. V případu již padlo obvinění
před 2 hodinami

70 let od vzniku Varšavské smlouvy. Místo kolektivní bezpečnosti přinesla hegemonii Moskvy
před 4 hodinami

Čekali na něj s cybertrucky a červeným kobercem, dali mu Air Force One. Přetvoří Trump USA v arabský stát?
před 4 hodinami

Americká trpělivost s pasivními Rusy je u konce. Nyní je čas začít jednat, říká Kraus
před 5 hodinami

Rána pro von der Leyenovou: Soud rozhodl v kauze Pfizergate
před 5 hodinami

Tlak na Putina narůstá. Do schůzky se Zelenským ho nutí už i spojenci
před 6 hodinami

EU schválila 17. balík sankcí proti Rusku
před 7 hodinami

Džihádista, který míří k mezinárodní legitimitě. Co znamená schůzka Trumpa s vůdcem Sýrie?
před 8 hodinami

Trump se setkal se syrským lídrem, na jehož hlavu USA vypsaly odměnu 10 milionů dolarů
před 9 hodinami

Existuje riziko jaderné války mezi Indií a Páksistánem?
před 9 hodinami

Maďarsko udělalo významný krok k záchraně, Kanada si pohodlně došla pro další výhru
před 10 hodinami

Američané začali pociťovat v praxi Trumpova cla. Citelně si připlatí i za nejmenší zásilky
před 11 hodinami

Zelenskyj: Trump musí pochopit, že překážkou míru je Putin. Co mu řekl ve Vatikánu ale neprozradí
před 11 hodinami

Kallasová: Mírové rozhovory neproběhnou. Putin do Turecka nepřijde, nemá odvahu postavit se Zelenskému
před 13 hodinami

Víkendové počasí oteplení nepřinese. Na léto si ještě počkáme
včera

Co se stovkami ruských miliard? Rodí se nový plán
včera
USA dochází trpělivost: Nejsme žádná charita, zní z OSN
Spojené státy by se na Organizaci spojených národů neměly dívat jako na charitativní projekt, ale jako na instituci, která přináší konkrétní výhody – prohlásil v úterý technologický vyslanec OSN Amandeep Singh Gill na konferenci Politico AI & Tech Summit v Soulu.
Zdroj: Libor Novák