Někteří provozovatelé taxislužeb začali do svých vozů kvůli pandemii koronaviru instalovat plastové zástěny, které oddělují řidiče a jejich zákazníky. Mezi prvními se zástěny objevily ve vozech pražské taxislužby Modrý Anděl, následoval Bolt a nyní i Uber. Ostatní firmy jsou k těmto opatřením zdrženlivější, jejich přínos je podle nich sporný. Vyplývá to z vyjádření dopravců na dotazy ČTK.
Plastové zástěny či štíty jsou většinou nainstalovány mezi předními a zadními sedadly. Měly by tak oddělovat řidiče a jejich zákazníky. Podle společností, které je zavádějí by se tím měl omezit vzájemný kontakt a také minimalizovat případný přenos viru. Mezi prvními takto vybavila už v březnu své vozy společnost Modrý Anděl.
Bolt vytvořil na konci dubna pro auta, která budou vybavena bezpečnostními štíty samostatnou kategorii ve své aplikaci. Společnost štíty nevyžaduje u všech svých řidičů, o výbavě svých vozů a s tím spojené zařazení do nové kategorie rozhodují samotní řidiči. Společnost chce ovšem řidiče motivovat dodatečným bonusem k jejich výdělku.
V příštích týdnech chce řidiče nově vybavovat plastovými přepážkami také Uber. Dostanou je především nejaktivnější šoféři. Řidiči zároveň budou muset v rámci aplikace potvrzovat například prostřednictví selfie fotografií, že mají nasazenou roušku a také plnění dalších hygienických pravidel. Řidiči budou moci stornovat objednané jízdy, pokud bezpečnostní opatření nedodržují jejich klienti. Případné porušení nastavených zásad budou moci hlásit i nespokojení cestující.
Ostatní velké taxislužby jsou k zavádění zástěn do aut spíše zdrženlivější. "Většina dopravců to nechává na svých řidičích, plošně to ale nezavádějí" uvedl předseda Asociace koncesionářů v taxislužbě Daniel Tarljovski. Upozornil, že podobné zábrany nelze instalovat plošně do všech typů vozidel. "Není to ani homologované, auta by s tím zřejmě ani nemusely projít technickou kontrolou," dodal. Nevěří, že by se zástěny měly stát standardním vybavením ve vozech taxi.
Podle Liftaga je efekt zástěn sporný. "Některé přepážky, které se na trhu rozmáhají, podle našeho názorů mohou představovat spíše zvýšení rizika přenosu nebo nebezpečí v případě havárie vozu. Proto testujeme různá řešení a preferujeme ta, které přinášejí skutečnou ochranu, nejen tu psychologickou nebo nemají za cíl pouze publicitu," uvedl ředitel Liftaga Ondřej Krátký.
Většina taxislužeb se tak soustředí na jiná ochranná opatření. Jde například o pravidelné dezinfikování a čištění vozů, úpravu platebních systémů či maximálního počtu zákazníků na jízdu, dále vyzývají řidiče například k úpravě cirkulace vzduchu pomocí klimatizace a k další prevenci.
Koronavirová krize výrazně omezila poptávku po cestování v taxi. Po Velikonocích ovšem začal zájem cestujících postupně růst, poptávka je však stále oproti normálu slabší. Některé přepravní společnosti se proto v uplynulých týdnech přeorientovaly na přepravu zboží, ať už objednávek z obchodů, nebo rozvoz nákupu a jídla z restaurací.
Související

Stávka taxikářů v JAR se vymkla kontrole. Propukly násilnosti, zemřelo pět lidí

Oficiální taxislužbou pražského letiště bude Uber, garantuje cenu jízdy předem
Taxi , Covid-19 (koronavirus SARS-CoV-2)
Aktuálně se děje
před 23 minutami

Ropné velmoci se dohodly. Jak se to projeví na cenách pohonných hmot?
před 1 hodinou

Pavel Novotný se rozhodl. Nastoupí do vězení a vedení Řeporyjí přenechá jiným
před 1 hodinou

Pokus o zákaz chemických zbraní, který tak úplně nevyšel. Největší hrozbou jsou teroristé
před 2 hodinami

Bouřlivé počasí hrozí po několik dní, upozornili meteorologové
před 3 hodinami

Zemřela Loretta Switová, představitelka Šťabajzny v seriálu M.A.S.H.
před 4 hodinami

Tragédie československé expedice. Před 55 lety zahynuli horolezci v Peru
před 6 hodinami

Tragický požár na pražském Chodově. Jeden člověk nepřežil
před 7 hodinami

Letní počasí už klepe na dveře. Příští týden teploty téměř dosáhnou tropů
včera

Český fotbal si zvolil nového šéfa. Fouska po čtyřech letech nahrazuje Trunda
včera

Trump může dočasně zrušit azyl půl milionu migrantů
včera

Kanadu spalují rozsáhlé lesní požáry. Probíhá největší evakuace, jakou místní pamatují
včera

Novou ministryní spravedlnosti by mohla být Decroix. Babiš chce pád celé vlády
včera

Ukrajina se mírových rozhovorů s Ruskem v Istanbulu zúčastní, ale pod jednou podmínkou
včera

Ministr spravedlnosti Blažek rezignuje
včera

Může Afrika zaútočit na USA? Sahel se mění v ohnisko globálního teroru, varuje generál
včera

Oceány mění barvu. Vědci netuší, co se stane dál
včera

Sebevraždy ve světě: Jak si stojí Česko v porovnání s USA a Japonskem
včera

Trump nás konečně začíná chápat, pochvaluje si Kreml. Ukrajině zajistíme bezpečnostní záruky, reaguje EU
včera

Jak zvládá extrémní počasí nejžhavější město Evropy? Připravuje na další spalující léto i příliv turistů
včera
Past na zákazníky? Oneplay nelze jednoduše zrušit, varuje dTest
Společnost O2 Czech Republic se dostala pod palbu kritiky poté, co bez aktivního souhlasu svých zákazníků převedla uživatele stávající služby O2 TV na novou streamovací platformu Oneplay, vytvořenou ve spolupráci s Voyo. Mnozí spotřebitelé se proti tomuto kroku ohradili, zejména kvůli výraznému navýšení ceny a složitému postupu při pokusu o výpověď smlouvy, uvedl dTest.
Zdroj: Libor Novák