Podmínky pro kontrolu bezpečnosti dálnic, silnic první třídy a dalších vybraných silnic se asi zpřísní. Vlastníci budou muset každých pět let zajistit posouzení rizik dopravních nehod na jednotlivých úsecích. U rizikových úseků pak budou následovat podrobné prohlídky s návrhy vyššího zabezpečení. Větší kontrola by měla fungovat také při projektování a stavbě dálnic a silnic.
Příslušnou novelu zákona o pozemních komunikacích dnes podpořil sněmovní hospodářský výbor. Doporučil do ní vložit návrh, který umožní snáze přepravovat těžké a rozměrné pracovní stroje určené pro údržbu silnic a dálnic.
Vládní předloha počítá s tím, že pozemní komunikací podléhající posuzování bezpečnosti budou kromě komunikací zařazených do transevropské silniční sítě i veškeré dálnice a silnice první třídy vlastněné státem a dále úseky silnic druhé a třetí třídy ve vlastnictví krajů, pokud jsou zcela nebo jen zčásti financované z EU.
Pozměňovací návrh má umožnit přepravu takových pracovních strojů, jejichž rozměry nebo hmotnost překračují hodnoty stanovené zákonem. V současné době potřebují tyto stroje pro přepravu na speciálních vozidlech individuální povolení. Nově už by plošně mělo podmínky stanovit ministerstvo dopravy. Dopravcům by to mělo ulevit od administrativy spojené s podáváním žádostí o tato povolení.
První posouzení komunikací se má uskutečnit v roce 2024 a opakovat se má každých pět let. Česká strana zvolila tuto nejdelší možnou lhůtu, kterou umožňuje evropský předpis, a to kvůli náročnosti posouzení, uvádí důvodová zpráva. Posuzování se má zaměřit na rizika nehod a na závažnost jejich dopadů. Změny v zákoně by měly zlepšit identifikaci rizikových míst na dálnicích a silnicích. Jednotlivé úseky by měly být následně rozděleny na části s vysokou, střední nebo nízkou úrovní bezpečnosti. Ministerstvo dopravy bude vést jejich souhrnný seznam. U rizikových úseků budou muset úřady provést podrobné prohlídky a podle nich nastavit opatření ke zvýšení bezpečnosti.
Související
Rekordní prodeje dálničních známek. Ve čtvrtek se jich prodalo přes 200 tisíc
Dálniční známka 2024: Do příštího pátku je levnější. Kupka varuje před neoficiálními prodejci
Aktuálně se děje
před 8 minutami
Írán vyhrožuje Izraeli útokem na jaderná zařízení
před 21 minutami
Vilu Putinovy bývalé manželky Ljudmily Francie zabavila. Kreml je rozhodnutím pobouřen
před 1 hodinou
Zaměstnanci UNRWA tvrdí, že po zadržení je izraelská armáda mučila
před 1 hodinou
Kyjev: Pokud Ukrajina padne, nastane třetí světová válka
před 2 hodinami
Rusové od napadení Ukrajiny zabili nejméně 543 ukrajinských dětí. Zranění utrpělo 1 296
před 2 hodinami
Izraelem to neskončí? Napětí kvůli válce v Pásmu Gazy může vyústit v masivní konflikt
před 2 hodinami
Ukrajina poprvé vyrobí deset samohybných houfnic Bohdana na podvozku Tatra
před 3 hodinami
Ukrajina potvrdila zásah vojenského letiště na Krymu
před 3 hodinami
WHO je znepokojena šířením ptačí chřipky. Případy nákazy se potvrdily i u lidí
před 4 hodinami
Muž nepřežil napadení v pražském autoservisu, na místě je policie
před 4 hodinami
Sopka v Indonésii se probudila. Úřady varují před hrozbou tsunami
před 5 hodinami
V metru na Floře spadl člověk do kolejiště. Vlaky hodinu nejezdily
před 6 hodinami
Zimní počasí se vrací na hory i do nížin. Meteorologové vydali dvě výstrahy
před 6 hodinami
Babiš kvůli migračnímu paktu zaútočil na Fialu s Rakušanem
před 6 hodinami
Benzin letos poprvé zdražil nad 40 korun za litr. Růst cen má zpomalit
před 7 hodinami
Proč euro zlevňuje a americký dolar zdražuje?
před 7 hodinami
Bezdomovci pryč, uprchlíci pryč. Francouzská policie připravuje Paříž na olympijské hry
před 7 hodinami
Hrozivý scénář pro Evropu. Analytici ISW varují, Rusové vítězstvím na Ukrajině obsadí pohraničí NATO
před 7 hodinami
Kataru došla s Izraelem a Hamásem trpělivost. Zvažuje, jestli chce dál jednat
před 8 hodinami
Na Příbramsku havaroval autobus s dětmi. Cestující utrpěli lehká zranění
Nehoda autobusu s dětmi se ve čtvrtek dopoledne stala u Dublovic na Příbramsku. Vozidlo skončilo v příkopu u silnice, osm lidí utrpělo lehká zranění. Na místě zasahovaly všechny složky integrovaného záchranného systému.
Zdroj: Jan Hrabě