Stát chce v příštích minimálně deseti letech investovat do budování zabezpečovacího systému ETCS na železnici pět miliard korun ročně. Další dvě miliardy korun za rok chce dát na instalaci zabezpečovacího systému do vlaků. Další opatření pro zvýšení bezpečnosti by měly směřovat na zajištění železničních přejezdů, mostů a také úpravy legislativy pro kácení stromů u kolejí.
Po dnešním jednání komise pro bezpečnost na železnici to uvedl ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Komise vznikla před 14 dny v reakci na sérii nehod na železnici.
ETCS je automatický zabezpečovací systém, který kontroluje pohyb a polohu vlaků a umožňuje zastavit vlak na dálku. Ministerstvo dopravy počítá s jeho zaváděním na celostátních i regionálních tratích. Nejdříve by měl být na koridorových tratích, konkrétně na prvním a druhém koridoru do roku 2025, na třetím a čtvrtém koridoru o další dva roky později. Investice do tratí by měly pokračovat i po roce 2030.
Vedle tratí je nutné systém instalovat i do vlaků. To chce Havlíček stihnout nejpozději do deseti let. V první fázi by podle něj měl stát systémem zajistit 900 vozů.
Další miliardové investice mají směřovat na zajištění železničních přejezdů. Správa železnic vytipovala 500 přejezdů, které považuje za kritické. Zabezpečit je chce nejpozději do dvou let. Na zabezpečení přejezdů by podle Havlíčka měl stát ročně investovat více než miliardu korun. Vedle toho správa začala s kontrolami železničních mostů. Po vyhodnocení jejich stavu chce ty, které budou ve špatném stavu, opravovat. Komise se dnes věnovala také otázce kácení dřevin poblíž tratí, které mohou ohrozit provoz. Havlíček k tomu řekl, že bude chtít upravit legislativu tak, aby zjednodušil likvidaci rizikových stromů.
Podle statistik z letošního dubna je systémem ETCS pokryto přes 255 kilometrů železničních tratí, dalších 206 kilometrů mezi Břeclaví a Petrovicemi u Karviné je ve zkušebním provozu a 108 kilometrů mezi Přerovem a Českou Třebovou přibude v letošním roce. Celkem je v Česku v současné době přes 9000 kilometrů železnic.
V posledních týdnech se na železnici stalo několik velkých nehod. Nejtragičtější byl v červenci střet dvou vlaků na Karlovarsku u Perninku, při kterém zemřeli dva lidé a dalších 24 bylo zraněno. Další tragická nehoda se stala u Českého Brodu, kde v polovině měsíce narazil osobní vlak do zadní části nákladního expresu. Při nehodě zemřel strojvedoucí. Příčiny nehod se vyšetřují, podle předběžných zpráv šlo o lidské chyby. Havlíček po nehodách v polovině července inicioval vznik nové expertní komise, která bude každých 14 dnů řešit otázky bezpečnosti na železnicích. V komisi jsou zástupci ministerstva, Drážního úřadu, Správy železnic, Drážní inspekce, státních dopravců a akademické obce.
Strojvůdci situaci v technickém zabezpečení regionálních tratí kritizovali, je podle nich nedostatečné. Odmítají, aby byl provoz závislý jen na lidském faktoru a žádají, aby byly více využívány technologie, které jsou již nyní k dispozici.
Související
Na Liberecku shořel vlak, desítky lidí byly evakuovány
Změna času ovlivní i noční vlaky. České dráhy upozorňují na zpoždění
železnice , Karel Havlíček , Ministerstvo dopravy
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek