KOMENTÁŘ | Odchod Prachaře? „Hurá, konečně,“ ulevili si řidiči, ale...

KOMENTÁŘ - Ministr dopravy Antonín Prachař rezignoval. „Hurá, konečně,“ ulevil si jistě nejeden řidič kodrcající se nejpoužívanějším tuzemském tankodromu, nesoucím označení dálnice D1. „Konečně došlo na již dlouho očekávané.“ Jistě, Antonín Prachař udělal za svého působení na dopravě více než dost chyb, ne všechny problémy však padají na jeho hlavu.

Že doprava je spolu se zdravotnictvím asi nejproblematičtějším rezortem, je obecně známé. Však také tato dvě vládní křesla jsou těmi nejžhavějšími a na delší životnost příslušných ministrů by si asi vsadil jen naprostý hazardér. Zejména doprava připomíná všechno možné, jen ne dobře fungující rezort. Budiž však v zájmu spravedlnosti řečeno, že mnohé ministr Prachař zdědil. Zejména problémy táhnoucí se ještě z dob, kdy dopravě vládly Věci veřejné. Obrovské nečerpání evropských fondů, prakticky zastavená výstavba silnic a dálnic, chybějící projekty, zastavený výkup potřebných pozemků. A také nelítostná bitva stavebních firem o zakázky končící většinou ve vírů odvolávání se k antimonopolnímu úřadu a často i k soudům. To vše dopravní stavby výrazně zpožďuje.

Budiž ministru Prachařovi připočteno k dobru, že leccos se mu povedlo. Podařilo se mu výrazně zvýšit ceny při výkupu pozemků, čímž se podařilo rozběhnout přípravu další výstavby hradecké dálnice, tolik potřebné druhé severní spojnice Čech a Moravy R35 či další pokračování dálnice D3. Bohužel tyto akce jsou velmi dlouhodobého charakteru a jejich přínos se projeví až za několik let.

Je ovšem pravdou, že problematických činů Antonína Prachaře bylo podstatně více. Stálé odkládání výběru nového provozovatele mýtného systému, kde již termíny ani nehoří, ale přímo planou. Odkládání liberalizace železniční osobní dopravy, kde se také termíny posouvají dál a dál do stále vzdálenější budoucnosti. A zejména ministrova přímo nešťastná personální politika. Neustále výměny řídících pracovníků podřízených organizací, kde stačí uvést dva nejmarkantnější příklady: Ředitelství silnic a dálnic a České dráhy. Časté střídání hlav těchto firem doprovázené lavinou dalších změn na nižších úrovních dobré rozhodně není. Vyhovovat může snad jen těm, kteří si žádnou změnu nepřejí.

Budiž ministru Prachařovi přičteno ke cti, že se rozhodl rezignovat sám, i když nějaký nátlak na odstoupení tu zcela jistě byl. Inu, poznal své limity. Ředitel a majitel úspěšné dopravní firmy ještě nemusí být dobrým ministrem.  Což je poznání, které by rozhodně neuškodilo řadě jiných sběratelů funkcí a odborníků na cokoli.

Související

Antonín Prachař, exministr dopravy

Do Senátu chce kandidovat exministr Prachař, musí získat tisíc podpisů

Počet kandidátů do Senátu v přerovském obvodu rozšířil bývalý ministr dopravy Antonín Prachař. Své rozhodnutí oznámil dnes, kandidovat bude jako nestraník za občany. Získat kvůli tomu musí potřebných tisíc podpisů oprávněných voličů, na petici jich má zatím 700, řekl dnes ČTK Prachař.

Více souvisejících

Antonín Prachař komentář

Aktuálně se děje

před 43 minutami

před 1 hodinou

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 6 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 7 hodinami

Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění

Velké komplikace nastaly v pátek brzy ráno v železniční dopravě kvůli incidentu v České Třebové. Při posunu tam vykolejil vlak, informovala Správa železnic. Provoz přes důležitou stanici je silně omezen, spoje nabírají zpoždění. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy