Praha - Jedním z důvodů současných problémů kolem pražských karet opencard je, že si hlavní město hned na počátku nenechalo v ruce licence k celému projektu. V rozhovoru s ČTK a Českým rozhlasem to řekl tehdejší pražský primátor Pavel Bém (ODS).
"Je v pořádku, že provozovatelem nebylo město, že to dělá soukromý subjekt. Ale chyba byla, že jsme si ta licenční práva nenechali ve svých rukou," řekl. Jako problém také vnímá rychlost, se kterou po roce 2005 zastaraly technologie, na nichž byl celý systém stavěn. Proto prý podle něj po dvou letech bylo potřeba přejít na zcela jiný.
Nynější plán na návrat k papírovým kuponům na městskou hromadnou dopravu v Praze Bém chápe jako snahu současné primátorky Adriany Krnáčové mít ve sporu se s majitelem práv k projektu, firmou eMoneyServices (EMS), připraven záložní plán.
"Chápu to jako ústupovou variantu paní primátorky, aby se nenechala vydírat. Já bych to udělal zcela určitě taky," prohlásil Bém, jenž je s problematickým projektem opencard spojován. Skutečný návrat k papírové tramvajence ale pokládá za absurdní. "Přeci jen žijeme ve 21. století," řekl. Domnívá se, že se obě strany sporu nakonec dohodnou.
Podle Béma právě magistrát pod vedením Hudečka nese za současný stav projektu opencard hodně odpovědnosti. V rozhovoru několikrát zmínil výběrové řízení, které mělo v roce 2010 otevřít prostor pro další firmy, které se mohly stát provozovateli datového centra místo společnosti Haguess. Umožnilo by to podle něj vstup konkurence s lacinější nabídkou a vyřešilo "významnou část nynějších patálií". Podle Béma se tak nestalo v důsledku nečinnosti následujících vedení pražské radnice. Jak Hudeček tak Svoboda ale pochybení opakovaně odmítli, podle nich problém vznikl hned na počátku projektu za Béma.
Související
Bém se vrací na magistrát, bude mít místo v protidrogové komisi
Bém vzkázal soudu, že odposlechy s Mazánkem a Kolibříkem jsou zfalšované
Aktuálně se děje
před 46 minutami
Zelenskyj i Putin chtějí ukončit válku na Ukrajině, prohlásil Trump
Aktualizováno před 1 hodinou
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 2 hodinami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 2 hodinami
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 3 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 4 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 5 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 6 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 7 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 8 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 9 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 10 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 11 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 12 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 12 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 14 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.
Zdroj: Libor Novák