Praha – Pražská primátorka Adriana Krnáčová (ANO) spolu se svým týmem v pondělí představila projekt „Lítačka“, který má nahradit problémovou open card. Její stranický kolega Martin Komárek se tohoto nápadu chytil na sociálních sítích a začal pražskou Lítačku srovnávat s Poslaneckou sněmovnou.
„Já vím, že jednací řád sněmovny nikoho nezajímá, když teď bude v Praze Lítačka. Ale chtěli byste jezdit tramvají nebo vlakem, kdybyste neměli jistotu, zda se tam vtěsnáte, protože vás kdykoli může předběhnout někdo s jízdenkou pro lepší lidi?" srovnává Komárek pražskou MHD s pravidly jednání ve Sněmovně.
Jeho hnutí se totiž pokouší prosadit omezení řečnické doby u poslaneckého pultíku. „Chtěli byste jezdit, kdyby mohl řidič kdykoli objet všechny stanice podle své libovůle, než vás doveze do cílové? Chtěli byste jezdit, kdyby si řidič mohl na návrh nějakého cestujícího vzít na dvě hodiny přestávku, aby mu umožnil nákup? Nechtěli. Jenže to jsou přesně pravidla našeho slavného zákonodárného sboru..." posteskl si poslanec a bývalý novinář.
Blbost je podle něj možná snášet, jen pokud to člověk nemůže změnit. „A my to změníme," uvedl Komárek s tím, že termín pro tuto změnu je jaro 2018, tedya několik měsíců po volbách do Poslanecké sněmovny.
Jeho slov se chytla i bývalá poslankyně a politička ODS Lenka Kohoutová. „Srovnáváte nesrovnatelné, vážený pane doktore. Což nepochybuji, že velmi dobře víte," rýpla si do něj. Podle Komárka to ale není pravda, odkázal ji přitom na jednací řády jiných evropských zemí. „Takže víte, že náš dává největší prostor opozici, aby blokovala vládu a tím pádem deformovala demokracii?" pustil se do ní Komárek.
„To si vykládáte s jasnou samozřejmostí, pokud jste v koalici. To je logické. Chápu, proč to chcete, ale u omezování délky projevu to začíná a u omezení slova končí. Právě těchto privilegií bychom si měli vážit," dodala Kohoutová.
Jeho slova zaujala také datového analytika a politologa Kamila Gregora, který působí v občanském sdružení KohoVolit.eu a na Katedře politologie Masarykovy univerzity v Brně. Ten poukázal na fakt, že podle dat nejsou rozpravy tím důvodem, který legislativní proces zdržuje. Nejvíce ho prý zdržují lhůty na projednávání a čekání na to, až se návrh zákona vůbec zařadí na pořad schůze.
„Pokud jsou tedy samotné rozpravy úplně bezvýznamné, proč je chce Martin Komárek omezit? Je to typický kognitivní bias - Vnímá jen rozpravy, protože na nich musí sedět. Celé dny a týdny, kdy návrhy zákona leží ve vakuu mezi jednotlivými čteními, samozřejmě nevnímá, protože mu nezpůsobují žádné nepříjemné pocity. Z toho pak vzniká falešný dojem, že rozpravy výrazně zdržují," zajímá politologa.
I na to má ale Komárek odpověď. „Sorry, ale to je mimo mísu. Já nemám nic proti rozpravám. Miluju diskuse. Já jsem proti špatným pravidlům diskuse," vysvětluje poslanec. „Když jsem se díval naposledy, navrhovalo ANO omezení doby rozpravy. Pokud tomu tak už není, tak to pardon, občas se těžké udržovat krok s vašimi měnícími se názory," opáčil mu Gregor.
„Omezení doby rozpavy je v souladu s jednacím řádem. Když se někdo nedokáže vyjádřit za dvakrát dest minut, tak už nevím. A to do toho kecají takzvaní nositelé přednostních práv, kteří můžou kecat kdykoli a jakkoli dlouho. To není diskuse, to je perský trh," dodal na toto téma poslanec hnutí ANO.
Související
Naprostí idioti, vrchol cynismu, jen útočíte na Zemana. Škromach a další zuří, Ovčáček žádá omluvu
Estébák Babiš? Zlatuška vyhrožoval oběšením, Pilný odchodem z ANO. A Topolánek se královsky baví
Martin Komárek , Lenka Kohoutová , Poslanecká sněmovna
Aktuálně se děje
před 42 minutami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 1 hodinou
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 1 hodinou
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 1 hodinou
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 1 hodinou
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 1 hodinou
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 2 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 2 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 2 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 3 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 4 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 4 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 4 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 5 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 5 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 6 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 6 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 6 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 6 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 7 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
Velké komplikace nastaly v pátek brzy ráno v železniční dopravě kvůli incidentu v České Třebové. Při posunu tam vykolejil vlak, informovala Správa železnic. Provoz přes důležitou stanici je silně omezen, spoje nabírají zpoždění.
Zdroj: Jan Hrabě