Praha – Andrej Babiš slíbil důchodcům nad 65 let a studentům od letošního června ve vlacích a autobusech 75 procent slevu. Státní pokladnu to má stát 5,8 miliardy korun. Lidé na sociálních sítích hodně sdílejí tabulku, která nese jméno „Návrh na snížení výdajů kapitol v roce 2018 ke kompenzaci ztrát zavedením slevy jízdného ve vlacích a autobusech pro děti, žáky a studenty“ a která vyvolala velký rozruch. Jenže podle premiéra v demisi Andreje Babiše jde o dezinformace.
Tématem se na facebooku zabývá například europoslanec Tomáš Zdechovský. „Vláda bez důvěry chce zavést zlevněné jízdné pro studenty a seniory. Ok, to zní dobře. Problém je ale v tom, že kvůli tomu škrtá ve vzdělávacích institucích stamilióny korun. Musím se smát, když Andrej Babiš ve své knize O čem sním, když náhodou spím, sní o společnosti plné vzdělaných lidí. Tohle má být ta vláda odborníků? Podle mě je to spíš vláda populistů. Fakt to neříkám jen proto, abych si na Babišovi honil laciné politické body. Tohle jsou věci, které sice ANO nejspíš přinesou nějaké hlasy ve volbách, protože zejména senioři ty slevy uvítají, ale na druhou stranu je to fakt nezodpovědné. Tyto špatné kroky pocítíme v dlouhodobém horizontu my všichni. Školství je podfinancované a nyní bude ještě víc. Jen kvůli tomu, aby byly o něco levnější autobusy...“ zlobí se lidovec.
Podle Babiše je to ale úplně jinak. „Tak koukám, že právě teď lítá po Facebooku (i na Twitteru samozřejmě) šílená dezinformace, kterou šíří spousta lidí na základě téhle mylně interpretované vládní tabulky. Lidi říkají, že prý slevy jízdenek, které plánuje naše vláda, budou na úkor platů učitelů nebo vzdělávání. A píšou velmi emotivně, že nechtějí vlaky zdarma, když o tyto peníze přijdou učitelé. Píšou, že prý populisticky utrácíme peníze, co měly jít do školství. Vždyť jsme slibovali jak v naší knížce, tak v našem programu podporu vzdělání a teď to porušujeme. Je to naprosto nesmyslná a mylná interpretace jedné vládní tabulky a rád bych to uvedl na pravou míru,“ zlobí se Babiš.
„Přesunem nečerpaných výdajů nedochází k žádnému omezení výdajů kapitol. Co jsme tedy udělali? No našli jsme peníze, které ministerstva nebyla schopna utratit. Snad se nebudete zlobit, když to zopakuju: jde o úspory peněz, které ministerstva NEBYLA SCHOPNA utratit. To znamená, že se o tyto úspory nemůžou a logicky tedy ani nebudou snižovat platy učitelů. Prostě a jednoduše, snižování výdajů jednotlivých ministerstev bylo rozhodnuto na základě nečerpaných výdajů minulých let a schopnosti čerpání v tomto roce. Po vládní analýze jsme našli k 1.1.2018 celkem 170 miliard korun, což jsou neutracené peníze z minulých rozpočtů a resorty je nejsou schopny utratit ani letos. Například na resortu školství šlo o částku 400 milionů korun. Byly to peníze z nevyčerpaného investičního programu vysokých škol a peníze především z nedočerpání a kurzových úspor v mezinárodní vědecké spolupráci. Věda a výzkum nevyčerpala 6,9 miliard. Není tedy pravda, že peníze na opravy silnic 2. a 3. tříd a finanční prostředky na slevy jízdného jdou na úkor českého školství nebo vědy a výzkumu,“ tvrdí Babiš.
Ani jeho slova ale mnohé neuklidnila. „Tady pan Babiš posílá národu velmi zajímavé psaní. Trápí ho, že si dnes celý internet přeposílá "mylně interpretovanou vládní tabulku", která má ukazovat, z kterých resortů bere kolik peněz na ty svoje zlevněné jízdenky do autobusů a vlaků. Pan Babiš říká, že tomu všichni houby rozumíme,“ shrnuje Babišova slova marketingový expert Martin Jaroš.
„Tak abych vám řekl, těch náhle nalezených 170 miliard korun mě najednou zajímá mnohem víc než ty ušmudlané jízdenky. Položil jsem tedy panu Babišovi tyto otázky. Za prvé. 170 miliard je dost velká částka - skoro sedmina jednoho rozpočtu. Stává se vám často, že najednou na začátku roku zjistíte, že jste vloni zapomněli utratit 170 miliard, když jste v tom samém roce oznámili schodek 6,2 miliardy? A proč jsme tedy museli vzít 21 miliard z Fondu národního majetku na zvýšení důchodů? Je to dobré vysvědčení ministerstva financí? Promiňte, jsem jen blbý občan, asi jsem plně nepochopil dialektiku vašich facebookových mágů,“ poukazuje Jaroš.
Pokud tedy vláda našla 170 miliard, zajímá ho také, jaké další obrovské dárky mohou Češi čekat. „Proč jste jako první zvolili zrovna dotace na jízdenky? Za toto by byly 4 tunely Blanka - nebylo by lepší za tyto peníze postavit opravdové silnice, aby ty dotované autobusy měly po čem jezdit? O investici do školství nemluvě - celkem mě napadá asi padesát věcí, které mají vyšší prioritu než jízdenky. Určitě se nejedná o nejlevnější kupování hlasů před předčasnými volbami?“ nešetří Babiše expert.
Na závěr přidal i jednu „bonusovou otázku“. „jestli jste jen tak našli 170 miliard, které stát nedokázal utratit, opravdu jsme se museli všichni pekelit s tím EET, které do státní kasy podle vašich vlastních reklam přinese jen 18 miliard ročně? Vždyť to ty resorty evidentně nepotřebovaly a ani potřebovat nebudou, když tyhle peníze nezvládnou utratit! Omlouvám se za hloupé otázky, chápu, že se zase asi jen spletla účetní, která to dělala poprvé,“ rýpnul si do šéfa ANO Jaroš.
Tzv."nespotřebované nároky" nejsou reálné peníze, je to jen účetní položka. Slevy na jízdném naopak reálné peníze jsou a budou chybět v těch položkách, kam by mohly být jinak alokovány. https://t.co/V7CusgCMhX
— Miroslav Kalousek (@kalousekm) 9. dubna 2018
Podobně skeptický je také marketingový expert a producent Jakub Horák, který v kampani před sněmovními volbami pomáhal Pirátům. „Váš “tým expertů” na ministerstvech neumí zacházet s přidělenými penězi? Snižte daně,“ vzkázal Babišovi.
„Píšu si interpelovat ministry, že nejsou schopni ve školství, vědě a výzkumu 3/4 miliardy a např. učitelky na MŠ a vědečtí pracovníci jedou na krev,“ přisadil si poslanec Pirátů Vojtěch Pikal.
Související
Pavel řekl, zda by Babišovi svěřil vládu. Může to ovlivnit jeho další kandidaturu
Lidé na Národní třídě vypískali Rakušana i Babiše, Pavel zpytoval svědomí. Na Staroměstském náměstí se demonstruje
Andrej Babiš , Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) , Martin Jaroš , Vláda ČR , státní rozpočet
Aktuálně se děje
před 20 minutami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 39 minutami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 47 minutami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 51 minutami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 1 hodinou
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 1 hodinou
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 2 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 2 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 2 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 3 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 3 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 4 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 4 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 5 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 5 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 5 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
před 5 hodinami
Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson
před 6 hodinami
Hypersonická zbraň nové generace? Naše raketa dosahuje rychlosti Mach 10, prohlásil Putin
před 6 hodinami
Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně
před 7 hodinami
Vlak vykolejil v České Třebové. Provoz je omezen, spoje nabírají zpoždění
Velké komplikace nastaly v pátek brzy ráno v železniční dopravě kvůli incidentu v České Třebové. Při posunu tam vykolejil vlak, informovala Správa železnic. Provoz přes důležitou stanici je silně omezen, spoje nabírají zpoždění.
Zdroj: Jan Hrabě