Češi a pojišťováci? U Jílkové bylo dusno kvůli tématu, které se dotýká každého

Praha - Ve čtvrtek se v pořadu Máte slovo Michaely Jílkové řešilo téma pojišťovnictví a nekalé praktiky pojišťoven. Domohou se pojištěnci v případě, že nastane pojistná událost, pojistného plnění, či nikoliv? O tom diskutovali předseda poslaneckého výboru pro ochranu spotřebitelů Patrik Nacher (Hnutí ANO), ředitel České asociace pojišťoven (ČAP) Jan Matoušek, ředitel Sdružení českých spotřebitelů Viktor Vodička, předseda sekce pro prevenci pojistného podvodu ČAP Ludvík Bohman a z řad veřejnosti nespokojený klient Štefan Szabó a realitní makléř z Prahy Jaroslav Hendrich.

Jílková začala diskuzi otázkou na předsedu Nachera, zda pojišťovnám opravdu nejde v prvé řadě o likvidaci pojistné události ve prospěch klienta, nýbrž jenom o zisk. Ten jí odpověděl, že pojišťovnictví je klasický byznys, který má pro klienty prvky určité solidarity, kdy všichni pojištěnci platí pojistky, ale k penězům se dostane pouze určitá část. Někdy nastane pojistných událostí více a někdy méně. Pojišťovnictví je zkrátka založené na principu nahodilosti. Většina klientů si toto ale neuvědomuje a nechává se snáze zlákat k nevýhodným pojistkám. Podle předsedy Nachera je třeba, aby se pojišťovny chovaly ke klientům čestněji. Svá slova předseda Nacher zakončil slovy, že pojišťovny často poskytují klientům zkreslené informace.

Ředitel Matoušek oponoval, že na konci loňského roku pojišťovny zlikvidovaly přes 2,5 milionu pojistných událostí, a zaplatily na pojistném plnění 92 mld. Kč. Řekl, že pokud by pojištěnci nedůvěřovali pojišťovnám, tak by žádná z pojišťoven nepřežila na finančním trhu.

Jílková předala slovo pánovi z publika, který se představil jako Filip Pastorek, a který řekl, že jej pojišťovna při likvidaci pojistné události automaticky považovala za soupeře, nikoli za partnera, a že mu nechtěla dát ani jeden cent. S dotyčnou pojišťovnou už vyhrál dva soudní spory a přesto se pořád nemůže dostat k finančním prostředkům. Na jeho stranu se podstavila i slovenská centrální banka. Pastorek dále zmínil, že byl ze strany pojišťovny obelhán, neboť mu nebyly dány zcela jasné podmínky.

Makléř Hendrich se zeptal Pastorka, proč tu smlouvu podepsal, když mu nebyly zcela jasné podmínky. Jílková do toho vstoupila a řekla, že ve smlouvách jsou také výluky, a že pojišťovna zřejmě chybovala, když Pastorek vyhrál soudní spor.

Do diskuze se dostaly výluky z pojistných smluv, na něž podle předsedy Nachera pojišťovny neupozorňují, a ne všichni klienti jsou natolik vzdělaní, aby uměli takříkajíc číst mezi řádky. Jak mohou znát klienti veškeré parametry pojistných smluv, když jim mnohdy nerozumí ani samotní zprostředkovatelé?

Ředitel Matoušek zmínil, že v případě pojišťoven nastává situace, kdy se brání plnění pojistné události prostřednictvím výluk, a to když například klient spáchá sebevraždu. Jílková jej přerušila se slovy, že to je klientům všeobecně známo, a že by se měly řešit nekalé výluky, kdy klient například zapomněl na nějakou nemoc, kterou prodělal před 10 lety. Pastorek na to řekl, že se jednalo přesně o jeho případ, kdy si pojišťovna neověřila zdravotní stav, a pak se jej naopak snažila využít v neprospěch pojištěnce. V jeho případě se pojišťovna vymlouvala na příčinnou souvislost mezi infekcí močových cest a úrazem kolena.

Předseda Bohman řekl, že výluky slouží k naplnění základního principu pojištění, a to že pojistné plnění kryje pouze nahodilé a nepředvídatelné situace. Výluky zahrnují tedy situace, které nejsou nepředvidatelné. Jako příklad lze uvést, že životní pojistka nekryje události, které nastanou v důsledku špatného zdravotního stavu, o němž klient věděl, ačkoli ještě neměl přesnou diagnózu.

Ředitel Vodička reagoval, že ty výluky bývají dost často zavádějící, a že je mnohdy klient musí hledat v podmínkách. Existují i případy, kdy pojišťovna odmítne proplácet pojistné plnění, když se třeba klient zraní při lyžování ve vyšší nadmořské výšce, anebo když důchodce sportuje a nedostane pojistné plnění kvůli artróze. Jílková se zeptala, kde jsou uvedeny ty podmínky. Vodička vysvětlil, že jsou většinou uvedeny v podmínkách, které se často uvádějí v poznámkách pod čarou.

Zprostředkovatel Petr Dvořák z publika informoval, že klasická pojistná smlouva má obvykle 4-5 stran, a že podmínky mají více stran 20-30, kde jsou vypsaná všechna rizika, proti nimž je klient pojištěn, včetně výluk. Jílková dala slovo Procházkovi z publika, který se setkal s pojistnými smlouvami na CD disku. Ten se zeptal pana ředitele Matouška, jak si má klient nastudovat pojistné podmínky, když se sešel se pojišťovacím agentem v kavárně. 

Ředitel Matoušek řekl, že má být klient zodpovědný, a nesjednávat si pojistnou smlouvu v kavárně, a přistoupit na to, že pojistné podmínky budou uvedeny na CD disku. I klient má dle jeho názoru projevit iniciativu a ptát se. Jílková proto informovala diváky, aby četli nejen smlouvu, ale i pojistné podmínky.

Předseda Nacher oponoval, že chápe potřebu zvyšování finanční gramotnosti, ale že zprostředkovatelé často používají nekalé obchodní praktiky, kdy samy iniciují předávání pojistných podmínek prostřednictvím CD disků apod. Zmínil také pochybnost některých pojišťovacích agentů.

Do diskuze se dostali zprostředkovatelé. Jílková se zeptala ředitele Bohmana, proč si pojišťovny neověřují, kdo pro ně pracuje. Odpovědi se však nedočkala, protože ředitel Bohman pouze zmínil výsledky posledního průzkumu finanční gramotnosti, a proto předala slovo nespokojenému klientovi, panu Szabó.

Szabó řekl, že při uzavírání pojistné smlouvy dostal pouze informace od zprostředkovatele bez jistoty, že jsou úplné a správné. Problém tedy není na straně klientů a zřejmě ani pojišťoven, nýbrž pojišťovacích agentů. Ti totiž v honbě za provizí často klientům neříkají úplnou pravdu, případně překrucují. Jak si má klient na vlastní pěst zjistit klíčové informace? Jílková uvedla, že je například rozdíl mezi úrazem a únavovým zraněním. 

Jílková zmínila obavy řady klientů, kteří se obávají neplatnosti smluv o investičním životním pojištění uzavřeném v letech 2004-2014. Ředitel Matoušek řekl, že nic takového neexistuje, a že pouze finanční arbitryně a některé soudy shledaly některé smlouvy tohoto typu neplatnými. Vzhledem k tomu, že u nás neplatí precedenční právo, není třeba se tím zabývat. České soudy toto řeší případ od případu.

Slovo získali lidé z publika, kdy Jílková zmínila, že mezi nespokojenými klienty je i velká část vysokoškolsky vzdělané populace. Pán z publika řekl, že v předmětu jedné z pojistných smluv byla možnost výběru jakékoli částky bez žádných počátečních poplatků a 5 % zhodnocení po 5 letech, načež po 4 letech se ke klientům dostal protokol se standardizací České asociace pojišťoven, podle něhož měli klienti po 5 letech získat možnost disponovat se svými prostředky se ztrátou 99,86 %. Pojišťovny často nezmiňují, že klienti nesmí se svými prostředky disponovat bez sankce v podobě ztráty, na což často doplácí.

Jiný pán z publika, který se představil jako Ludvík Rešl. Rešl zmínil svojí zkušenost s povinným pojištěním, kdy pojišťovna vyplatila pouze 40 % skutečné škody, která byla prokázána autorizovaným servisem. V momentě, kdy se případ dostal k soudu, mu bylo dáno za pravdu, a pojišťovna musela uhradit celé plnění, včetně soudních nákladů.

Ředitel Matoušek vysvětlil, že klienti mají v případě, kdy nastane pojistná událost, kontaktovat asistenční službu příslušné pojišťovny, a nesnažit se vzniklou škodu řešit na vlastní pěst. Některé pojišťovny neuznávají všechny opravářské firmy. Jako příklad uvedl kromě povinného ručení i pojištění domácností.

Diskuze se blížila ke konci a Jílková dala ještě slovo pánovi z publika, který se představil jako Antonín Mahdal. Mahdal řekl, že se spolu s manželkou a vnukem pojistili na dovolenou ve Španělsku, kde došlo během jízdy na kole k úrazu. Po návratu domů jim pojišťovna nic nezaplatila, ačkoliv předložili veškeré požadované dokumenty. Ředitel Matoušek informoval, že pokud pojišťovna ve svém rozhodnutí o zamítnutí pojistného plnění neuvede důvod, je zde možnost řešení této situace soudní cestou, Českou asociací pojišťoven nebo finančním arbitrem, anebo prostřednictvím pojišťovacího omdusmana.

Jílková v závěru svého pořadu znovu apelovala na diváky, aby si řádně přečetli pojistné smlouvy, včetně podmínek, a aby pečlivě zvažovali, zda podepíší, či nikoliv. Poté oznámila téma příštího týdne, jimž budou nemocnice odmítající pacienty přivezené záchrannou službou.

Mají pacienti právo vybrat si nemocnici, anebo by bylo dobré řešit tuto problematiku prostřednictvím spádovosti? Hrozí kolaps českého zdravotnictví?

Související

Michaela Jílková v pořadu Máte slovo

"Lidi, vzpamatujte se. Cestujte po Česku," apelovala u Jílkové seniorka

Globální pandemie nového koronaviru zcela ochromila dopravu a tím pádem i cestování a zahraniční dovolené. Více než polovina Čechů se momentálně chystá strávit prázdniny v tuzemsku. Máme ale jistotu, že když si zakoupíme zájezd, ať už v rámci Česka nebo v cizině, tak skutečně odjedeme, a v pořádku se vrátíme? Toto bylo tématem čtvrtečního pořadu Máte slovo Michaely Jílkové.

Více souvisejících

Máte slovo pojišťovny

Aktuálně se děje

před 40 minutami

před 1 hodinou

Aktualizováno před 3 hodinami

V Jižní Koreji havarovalo při přistání dopravní letadlo

Mimořádná zpráva V Jižní Koreji havarovalo při přistání dopravní letadlo. 179 lidí je po smrti

Při přistání na jihokorejském letišti Muan zahynulo při havárii letadla 179 lidí. Letoun Boeing 737-800 provozovaný společností Jeju Air přepravoval celkem 181 cestujících a členů posádky a směřoval z Bangkoku, Thajska, do Jižní Koreje. Přesná příčina nehody zatím nebyla potvrzena. Podle hasičského sboru však k tragédii mohlo přispět srážka s ptáky a nepříznivé počasí. Vyšetřovatelé nadále pracují na objasnění všech okolností této tragické události, uvedl server BBC.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

umělá inteligence (AI)

Rok jazykových modelů končí. Ten příští bude ve znamení umělé inteligence

Pokud byl rok 2024 ve znamení velkých jazykových modelů (LLMs), rok 2025 se zdá být rokem AI „agentů“. Tyto kvazi-inteligentní systémy, využívající LLMs jako základní stavební kameny, mají potenciál překonat schopnost generovat text či odpovídat na dotazy. AI agenti budou provádět složité sekvence úkolů a plnit vysoké, často vágně definované cíle podobně, jako by to udělal člověk. 

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Alkohol, ilustrační foto

Alkohol na Silvestra poteče proudem. Lékařka radí, kolik je toho bezpečné vypít

Oslavy konce roku se blíží, a s nimi i oslavy, večírky a další společenské akce, které často zahrnují hojné množství míchaných nápojů, piva a vína. Alkohol se sice často pojí s oslavami, ale jeho nadměrná konzumace představuje vážné zdravotní riziko. Jak ale poznat, kdy už je ho příliš? A jak se s alkoholem vypořádat, pokud ho chceme během svátků omezit? Odpovědi na tyto otázky poskytla serveru CNN Dr. Leana Wen, odbornice na zdraví a lékařka působící na Univerzitě George Washingtona.

před 8 hodinami

V Jižní Koreji havarovalo při přistání dopravní letadlo

Letadlu při přistání zřejmě selhal podvozek. Katastrofu zachytily kamery

Letecká katastrofa, která otřásla Jižní Koreou, si v neděli vyžádala životy desítek lidí. Dopravní letadlo havarovalo při přistání na letišti v jihozápadní části země. Letoun sklouzl po přistávací dráze na břiše, následně narazil do zemního valu a vzplál. Tragédie, při níž zahynulo nejméně 175 osob, se stala nejhorší leteckou nehodou v Jižní Koreji od roku 1997, uvedl server CNN.

před 9 hodinami

před 11 hodinami

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Netanjahu jde na operaci. Lékaři mu seberou prostatu

Izraelský premiér Benjamin Netanjahu, který letos oslavil 75. narozeniny, se chystá na další lékařský zákrok. Podle oficiálního prohlášení jeho kanceláře bude hospitalizován, aby podstoupil operaci odstranění prostaty. Tento krok následuje po diagnóze infekce močových cest způsobené benigním zvětšením prostaty.

včera

včera

Ukrajinští vojáci brání svou zemi před ruskými agresory.

Výměna zajatců s Ukrajinou se komplikuje. Rusku se do ní z jistého důvodu už příliš nechce

Začátkem nového roku se mezi Ukrajinou a Ruskem očekává další výměna válečných zajatců, přestože konečná dohoda stále zůstává nejistá. Podle Petra Jaceňka, zástupce ukrajinského Úřadu pro zacházení s válečnými zajatci, se jednání s Moskvou v posledních měsících výrazně zkomplikovala. Důvodem je mimo jiné i fakt, že ruské síly zaznamenaly na frontové linii značné úspěchy.

včera

Dron Šáhid-136 ve službách agresora - Ruské armády.

Tajná továrna, sestřelování ze střech. Jak probíhá dronová válka na Ukrajině?

Rusko zintenzivňuje svou leteckou válku na Ukrajině a v tajné továrně urychluje výrobu dronů, aby podpořilo více než dva roky trvající ofenzívu. Na střeše v Kyjevě mezi tím malá skupina dobrovolníků hlídá město, ozbrojena pouze starými sovětskými kulomety. Informace o tom, jak dronová válka na Ukrajině probíhá, přinesl server CNN.

včera

Video ze smrtelného napadení vězně v nápravném zařízení Marcy

Dozorci v nápravném zařízení v New Yorku utýrali vězně k smrti

Tragická smrt 43letého Roberta Brookse, který zemřel den po brutálním útoku ze strany dozorců v nápravném zařízení Marcy ve státě New York, vyvolala bouři nevole a otevřela debatu o násilí a zodpovědnosti v amerických věznicích. Incident, zachycený na zveřejněných záznamech z tělesných kamer, otřásl nejen Brooksovou rodinou, ale i celou veřejností.

včera

včera

včera

Zoran Milanović

Chorvatsko se chystá si znovuzvolit svého vlastního Donalda Trumpa

Chorvatsko uzavírá svůj „supervolební rok“ prezidentskými volbami, které se uskuteční tuto neděli. Zoran Milanović, současný prezident a kontroverzní kritik Evropské unie i NATO, je podle předvolebních průzkumů jasným favoritem. Pokud žádný z kandidátů nezíská nadpoloviční většinu hlasů, druhé kolo proběhne 12. ledna. Uvedl to server Politico.

včera

WHO: Smrtící epidemie v Kongu má desítky obětí, zabíjí směs nemocí

Smrtící epidemie v Demokratické republice Kongo (DRC) byla podle Světové zdravotnické organizace (WHO) spojena s kombinací virových respiračních infekcí, malárie a podvýživy. Původně považovaná za "záhadnou nemoc", epidemie si vyžádala životy téměř 50 lidí, převážně malých dětí, a téměř 900 dalších osob onemocnělo v západní oblasti Panzi.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy