Praha – Centrální registr vozidel již od svého počátku komplikuje život mnoha motoristům i úředníkům. Jakým způsobem byl vybrán dodavatel systému? Té a dalším otázkám se v jedné z reportáží se tento týden věnovali i Reportéři ČT.
Nový systém evidence vozidel byl spuštěn 9. července. Od tohoto dne se občané ČR potýkají s problémy, kdy není možné přihlásit a odhlásit vozidlo, což do velké míry ovlivňuje mnohý dovolenou, na kterou logicky s nepřihlášeným autem nemohou odjet. Prodejcům aut se nefungující registr také značně prodražil. Nemohli s prodejem rovnou registrovat automobily (což dnes patří ke standardním službám prodejen vozů), takže museli tyto vozidla „ustájit“ než registr poběží bez problémů.
Na konci minulého týdne (ve čtvrtek a v pátek) registr sice fungoval, což ovšem bylo přičítáno tomu, že tyto dny nebyly klasickými úředními. V pondělí v tomto týdnu registr již začal fungovat značně lépe, avšak také ne stoprocentně.
Nový registr nahradil registr, který běžel od roku 1994 a byl spravován ministerstvem vnitra a bez problémů fungoval. Vytvořila jej firma List, která za 19 let provozu svého registru získala velké zkušenosti oproti firmě ATS Telcom, která vytvořila CRV, přestože se touto problematikou nikdy nezabývala.
ATS Telcom získala zakázku bez soutěže a vyvinula nový registr za 37 milionu korun a dalších 32 milionů vyinkasuje za devíti měsíční servis.
Ačkoli bývalý ministr dopravy Radek Šmerda chtěl uspořádat klasickou soutěž o tuto veřejnou zakázku. Připravil veškeré podklady k výběrovému řízení na konzultanta a k soutěži zakázku. Vyhlásil tendr na poradce, ale záhy ve své funkci skončil.
Pavel Dobeš, který nahradil Šmerdu, v soutěži nepokračoval s odůvodněním, že by se tvůrce registru nestihl vybrat do června 2012. To, že neproběhla soutěž, je však jedním z největších problémů CRV. Soutěž by totiž umožnila posouzení výše ceny a přilákala pouze kompetentní dodavatelé.
Navíc by byla soutěž logickým krokem v situaci, kdy o zakázku měla zájem i firma List, která vytvořila původní registr. Ta navíc nabídla systém za pouhých 6 milionů korun a podle dlouholetých zkušeností nešlo o nekvalitní nabídku. Jednatel firmy Stanislav Vlk se již zpočátku obával, jak to s CRV dopadne, protože jak řekl „neznám jinou firmu, která by to znala tak dokonale jako my. A taky to tak dopadlo.“
Bývalý náměstek ministra dopravy Daniel Bartek doporučil však ministrovi ATS Telcom a Reportérům sdělil, že o levnější variantě nic nevěděl. Své rozhodnutí by však neměnil, protože tohle dle něj byla jediná možná varianta.
Jen si shrňme cenu registru – to, co firmě List zaplatil stát za 4 roky provozu systému, bylo zaplaceno za nový registr za tři čtvrtě roku.
Centrální registr má „pod palcem“ už ministerstvo dopravy. Místo toho, aby však přinesl pokrok, neustále kolabuje. Nad tím se pozastavuje analytik Petr Koubský, který nepovažuje evidenci vozidel za až tak složitý systém oproti jiným, takže se nad problémy s registrem velmi podivuje.
Náměstek ministra dopravy Pavla Dobeše Miroslav Drobil je přesvědčen, že v tuto chvíli má ministerstvo nárok požadovat sankci po dodavateli systému ATS Telcom. Ta by firmu mohla stát až 2 miliony korun za jeden den, kdy byl systém mimo provoz.
Související
Změny v registraci vozidel. Platnost evidenčních kontrol aut se ode dneška prodlužuje
Registr vozidel je opět plně funkční, měl poruchu při generování dokumentů
registr silničních vozidel , Pavel Dobeš
Aktuálně se děje
před 11 minutami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 3 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 4 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 4 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 4 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 6 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 7 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.
Zdroj: Libor Novák