Distanční vzdělávání v důsledku epidemie covidu-19 vedlo k prodloužení doby, kterou učitelé věnovali výuce, její přípravě a komunikaci se žáky. Počet vyučujících, kteří pracovali šest a více hodin, vzrostl meziročně přibližně o polovinu, a to na 56 procent. Zároveň narostl počet pedagogů s pocitem vyčerpání a s obavami z nedostatečné motivace žáků.
Vyplývá to z porovnání dlouhodobého sběru dat projektu Kalibro, které udělala společnost PAQ research. Zjištění dnes autoři analýzy představili novinářům.
Analýza srovnávala výsledky z průzkumu loni na jaře a letos v zimě. Prvního se účastnilo 2910 a druhého 901 učitelů. Podíl těch, kteří pracovali šest a víc hodin denně, vzrostl podle analýzy z 37 na 56 procent. Naproti tomu z 33 na 21 procent poklesl počet těch, kteří se práci věnovali čtyři a méně hodin. Mezi oslovenými přitom byli i učitelé, kteří pracovali na částečné úvazky.
Největší nárůst práce zaznamenali především učitelé na prvním stupni, který se tak vyrovnal ostatním vzdělávacím stupňům. Podíl učitelů, kteří pracovali šest a víc hodin, na prvním stupni narostl z 28 na 51 procent. Podle autorů analýzy to souvisí s tím, že po velké zátěži rodičů menších dětí loni jaře vznikl na podzim tlak na to, aby pedagogové učili děti víc sami.
Současně se zvedlo množství učitelů s pocitem vyčerpání, a to z 45 na 55 procent. Ženy se cítily unavenější než muži, rozdíl mezi nimi byl v zimě kolem 20 procentních bodů. "Tento rozdíl lze hypoteticky připisovat například tomu, že ženy-učitelky jsou častěji zároveň v pozici vychovávajícího rodiče, který se podílí na distanční výuce svého dítěte,“ řekl sociolog Daniel Prokop. Vyčerpanost se podle autorů analýzy zvýšila hlavně u vyučujících na prvním stupni a u matematiky a češtiny.
Se všemi či skoro všemi žáky bylo v zimě v kontaktu 94 procent pedagogů, tedy o 14 procentních bodů víc než loni na jaře. Alespoň dvakrát týdně komunikovalo v zimě se všemi žáky 58 procent vyučujících, což byl zhruba dvojnásobek proti loňskému jaru. Od září začala být účast na distančním vzdělávání podle zákona povinná. Podle 54 procent učitelů se ovšem za rok epidemie zhoršila motivace žáků, a to zejména na druhém stupni a ve středních školách. Obavy ze ztráty motivace žáků vyjádřily v zimě přibližně dvě třetiny učitelů, loni na jaře to bylo 53 procent.
Změny v obsahu výuky v zimě proti loňskému jaru spíš ubyly. Zatímco před rokem k nim přistoupilo při výuce na dálku 32 procent pedagogů, letos to bylo 23 procent. Podle autorů analýzy se tak zřejmě postupně naučili naplnit distanční výuku obsahem srovnatelným s výukou prezenční.
Za hlavní komplikaci výuky na dálku označilo 62 procent pedagogů to, že ji někteří žáci bojkotovali. Podle učitelů si například vypínali kamery a dostatečně nespolupracovali.
Související
Stávka pedagogů v Olomouci: Vláda nás chce nechat vyhladovět. Kvalita výuky ale zatím neupadá
Platy učitelů v roce 2024 se budou počítat z průměrné mzdy za loňský rok
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Karel III. se vzdal důležitého postu ve prospěch Williama. Po 32 letech
před 1 hodinou
Tragická nehoda autobusu. Farmáři jeli sbírat melouny, osm lidí zemřelo
před 2 hodinami
Polsko překazilo sabotáže, řekl Tusk. Upozornil na další ruskou hrozbu
před 3 hodinami
Duma potvrdila personální změny v ruské vládě
před 4 hodinami
Fiala byl v Římě a jednal s Meloniovou. Hlavním tématem byla migrace
před 5 hodinami
Změna v čele Vojenského zpravodajství. Berouna vystřídá Bartovský
před 5 hodinami
Počasí na 14 dní: Meteorologové slibují odchylku v příštím týdnu
před 6 hodinami
TV Barrandov Jaromíra Soukupa je minulostí. Miliardář prodal zbývající podíl
před 6 hodinami
Izrael zpochybňuje údaje o počtu mrtvých v Pásmu Gazy. Věříme jim, reaguje WHO
před 7 hodinami
Rusko nasadilo do provozu mezikontinentální balistické střely Bulava. Mohou nést jaderné hlavice
před 7 hodinami
EU schválila nový desetibodový pakt o migraci a azylu
před 8 hodinami
Ženíšek bude od čtvrtka novým ministrem pro vědu
Aktualizováno před 8 hodinami
S Postlerovou se lidé rozloučili ve vinohradském divadle. Dorazili Trojan či Bohdalová
před 9 hodinami
MS v ledním hokeji kazí lidem podvodníci. Policie eviduje stovky falešných lístků
před 9 hodinami
Maďarsko opět hodí vidle do plánů EU. Může vetovat další sankce proti Rusku
před 10 hodinami
USA nepovažují zabíjení Palestinců v Pásmu Gazy za genocidu
před 11 hodinami
Mírová konference nic nezmění? Do Švýcarska nejedeme domlouvat ukončení války, varuje Scholz
před 11 hodinami
Na Ukrajinu začal přijíždět nový balíček amerických zbraní. Další pomoc je na cestě
před 11 hodinami
Nová výstraha před požáry. Hrozit mají až do víkendu, uvedl ČHMÚ
před 12 hodinami
Autoři absurdního dramatu cítí, že naše civilizace je v koncích, říká režisér Ondřej Zajíc
Divadelní hra "Koza aneb Kdo je Sylvie", kterou před 22 lety napsal Edward Albee je provokativním dramatickým dílem, které zkoumá hluboké lidské emoce a konflikty. Režisér Ondřej Zajíc přináší svůj unikátní pohled na Albeeho text, prostřednictvím inovativního a emotivního ztvárnění. Inscenace Koza aneb Kdo je Sylvie, nabízí divákům silné a nekompromisní reflexe lidské podstaty a jejích temných stránek.
Zdroj: Petr Hanisch