Prodej balených zmrzlin ovlivňuje trend zdravého životního stylu a nárůst poptávky po dražších značkách a netradičních příchutích. Přestože nejoblíbenější příchutí je vanilka, Češi rádi zkouší i slaný karamel nebo makadamové ořechy. Vyplývá to z odpovědí prodejců oslovených ČTK. Od března loňského roku do konce letošního března koupili Češi v maloobchodu 41 milionů litrů zmrzliny. Její spotřeba tak meziročně stoupla o 11 procent. Podle agentury Nielsen, která údaje bez započítávání prodejů v Makru zveřejnila, také tržby meziročně vzrostly o 711 milionů na čtyři miliardy korun.
Cena za litr průměrně stoupla o devět procent na 98 korun. Prodeje ovlivňuje počasí, a to letos podle Nielsenu přálo výrobcům a prodejcům v prvním čtvrtletí, kdy se spotřeba zvýšila meziročně o 14 procent. Více než dvě třetiny patřily nejoblíbenějším jednoporcovým baleným zmrzlinám.
Po prvním čtvrtletí se však počasí zhoršilo. "Ve srovnání s loňským rokem, který však byl prodejně rekordní, jsme za duben a květen prodali o zhruba 25 procent méně zmrzlin," řekla ČTK brand manažerka značky Prima Dana Macíková. Firma, která patří spolu s Algidou k předním zmrzlinářským firmám na českém trhu, ročně prodá kolem 11,5 milionu litrů tohoto pokrmu. "Pro letošní rok jsme připravili několik zmrzlin z řady Mrož a Pegas, které se vymykají dosavadnímu sortimentu. Velký úspěch si získaly zmrzliny Mrož Až na dřeň!, Mrož Třešně, ale také mléčná zmrzlina Pegas In Joy, anebo Pegas Premium Salted Caramel," dodala.
Právě příchuť slaného karamelu, ale i makadamových ořechů nebo arašídového másla je mezi Čechy čím dál oblíbenější, potvrzuje ředitel komunikace řetězce Albert ČR Jiří Mareček. Poptávka roste i po prémiovém segmentu. "Třetím výrazným trendem je zdravý životní styl. Zmrzliny si mohou zákazníci koupit ve variantě se zvýšeným obsahem proteinů, který nabízí například zmrzliny a nanuky na tvarohové bázi. V sortimentu máme i veganské zmrzliny vyrobené například z mandlového mléka," uvedl Mareček.
Češi si sice připlácí za prémiovější produkty, nedají ale dopustit na klasické příchutě. V nich dominuje u jednoporcových i domácích balení vanilka, u jednoporcových pak následuje smetanová a čokoládová příchuť. Vzrůstá ale také podíl jahodové zmrzliny. U rodinných balení patří k oblíbeným i čokoláda a vlašský oříšek.
Letos se dá očekávat na zmrzlinovém trhu větší konkurence. Například hypermarkety Globus začaly nabízet točenou. "Startujeme s nejoblíbenějšími příchutěmi, jako je čokoládová, vanilková a jahodová. V jahodové zmrzlině máme 40 procent ovoce, banánovou děláme z čerstvých banánů. Vanilková příchuť se dělá ze skutečných vanilkových lusků a ve zmrzlině jsou drobné tmavé tečky z lusků i vidět," uvedl vedoucí pekařské a cukrářské výroby hypermarketů Pavel Meduna. Chystá i netradiční levandulo- borůvkovou.
Obnovit tradici značek Polárka chce firma Alimpex, pojmenovaná po prvním mláděti ledního medvěda, které se kdy v zoo podařilo odchovat do dospělosti. Podle dřívějšího vyjádření marketingového ředitele značky Martina Kincla měla letos zhruba čtyřprocentní podíl. Firma v následujících letech plánuje rychlý růst. Letos chce do svých zmrzlinových značek investovat přes deset milionů Kč, jenom do Polárky pak miliony.
Související

Zmrzlina jako sváteční dezert. Dělala ji už Magdalena Dobromila Rettigová

Více než polovina vzorků zmrzlin v Praze nesplnila normy, byly v nich bakterie, zjistili hygienici
Aktuálně se děje
před 16 minutami

Od Gestapa k dnešku: Historie zneužité moci, selhání práva a nebezpečí mlčící většiny
před 1 hodinou

Praha dnes večer posílí metro. Kvůli studentům a Majálesu
před 2 hodinami

Jurečka nabídl pomoc po přívalových deštích. Lidé mohou dostat až 72 tisíc korun
před 3 hodinami

Trump mluvil se Zelenským ve Vatikánu. Znovu se sejdou ještě dnes
Aktualizováno před 4 hodinami

Svět se rozloučil s papežem Františkem. Dorazili Trump či Zelenskyj
před 4 hodinami

Rubio udělal rozhodnutí, které může ovlivnit vztahy s Evropou
před 5 hodinami

Nadějná zpráva pro české fanoušky. Boston povolil Pastrňákovi reprezentovat na MS
před 6 hodinami

Turisté našli mince za miliony. Nález se vymyká velkou hmotností drahého kovu
před 7 hodinami

Trump tvrdí, že dohoda o ukončení války na Ukrajině je blízko
před 9 hodinami

Počasí bude příští týden výrazně teplejší, ukazuje předpověď
včera

Jednání Putina s Witkoffem trvalo tři hodiny. Podle Kremlu bylo konstruktivní
včera

Kometa zvládla klíčový duel v Pardubicích, po výhře 4:2 je krok od titulu
včera

Schůzka s Trumpem nebude? Zelenskyj možná nepojede na pohřeb papeže Františka
včera

Je to černé na bílém Za Trumpovu obchodní válku nejvíce zaplatí USA? spočítal MMF
včera

Jsme ochotni uzavřít dohodu o ukončení války, prohlásil Lavrov
včera

Microsoft popsal, jak bude vypadat budoucnost: Každý zaměstnanec bude šéfem umělých agentů
včera

Krym zůstane Rusku, Zelenskyj to chápe, prohlásil Trump, zatímco Witkoff jedná s Putinem
včera

Součkovi hrozí konec v čele ČT. Radní se ho zřejmě pokusí odvolat
včera

USA předložily konečný návrh mírové dohody. Kyjev a Evropa s ním nesouhlasí, zveřejnily vlastní
včera
Skandál, který v USA nemá obdoby. Jak vznikl Signalgate? Ministr obrany obešel bezpečnostní protokoly Pentagonu
Americký ministr obrany Pete Hegseth si nechal nainstalovat nechráněné internetové připojení přímo ve své kanceláři v Pentagonu, aby obešel bezpečnostní filtry ministerstva a mohl používat aplikaci Signal na svém osobním zařízení. S informací přišla agentura Associated Press, která se odvolává na dva zdroje obeznámené se situací.
Zdroj: Libor Novák