Prodej balených zmrzlin ovlivňuje trend zdravého životního stylu a nárůst poptávky po dražších značkách a netradičních příchutích. Přestože nejoblíbenější příchutí je vanilka, Češi rádi zkouší i slaný karamel nebo makadamové ořechy. Vyplývá to z odpovědí prodejců oslovených ČTK. Od března loňského roku do konce letošního března koupili Češi v maloobchodu 41 milionů litrů zmrzliny. Její spotřeba tak meziročně stoupla o 11 procent. Podle agentury Nielsen, která údaje bez započítávání prodejů v Makru zveřejnila, také tržby meziročně vzrostly o 711 milionů na čtyři miliardy korun.
Cena za litr průměrně stoupla o devět procent na 98 korun. Prodeje ovlivňuje počasí, a to letos podle Nielsenu přálo výrobcům a prodejcům v prvním čtvrtletí, kdy se spotřeba zvýšila meziročně o 14 procent. Více než dvě třetiny patřily nejoblíbenějším jednoporcovým baleným zmrzlinám.
Po prvním čtvrtletí se však počasí zhoršilo. "Ve srovnání s loňským rokem, který však byl prodejně rekordní, jsme za duben a květen prodali o zhruba 25 procent méně zmrzlin," řekla ČTK brand manažerka značky Prima Dana Macíková. Firma, která patří spolu s Algidou k předním zmrzlinářským firmám na českém trhu, ročně prodá kolem 11,5 milionu litrů tohoto pokrmu. "Pro letošní rok jsme připravili několik zmrzlin z řady Mrož a Pegas, které se vymykají dosavadnímu sortimentu. Velký úspěch si získaly zmrzliny Mrož Až na dřeň!, Mrož Třešně, ale také mléčná zmrzlina Pegas In Joy, anebo Pegas Premium Salted Caramel," dodala.
Právě příchuť slaného karamelu, ale i makadamových ořechů nebo arašídového másla je mezi Čechy čím dál oblíbenější, potvrzuje ředitel komunikace řetězce Albert ČR Jiří Mareček. Poptávka roste i po prémiovém segmentu. "Třetím výrazným trendem je zdravý životní styl. Zmrzliny si mohou zákazníci koupit ve variantě se zvýšeným obsahem proteinů, který nabízí například zmrzliny a nanuky na tvarohové bázi. V sortimentu máme i veganské zmrzliny vyrobené například z mandlového mléka," uvedl Mareček.
Češi si sice připlácí za prémiovější produkty, nedají ale dopustit na klasické příchutě. V nich dominuje u jednoporcových i domácích balení vanilka, u jednoporcových pak následuje smetanová a čokoládová příchuť. Vzrůstá ale také podíl jahodové zmrzliny. U rodinných balení patří k oblíbeným i čokoláda a vlašský oříšek.
Letos se dá očekávat na zmrzlinovém trhu větší konkurence. Například hypermarkety Globus začaly nabízet točenou. "Startujeme s nejoblíbenějšími příchutěmi, jako je čokoládová, vanilková a jahodová. V jahodové zmrzlině máme 40 procent ovoce, banánovou děláme z čerstvých banánů. Vanilková příchuť se dělá ze skutečných vanilkových lusků a ve zmrzlině jsou drobné tmavé tečky z lusků i vidět," uvedl vedoucí pekařské a cukrářské výroby hypermarketů Pavel Meduna. Chystá i netradiční levandulo- borůvkovou.
Obnovit tradici značek Polárka chce firma Alimpex, pojmenovaná po prvním mláděti ledního medvěda, které se kdy v zoo podařilo odchovat do dospělosti. Podle dřívějšího vyjádření marketingového ředitele značky Martina Kincla měla letos zhruba čtyřprocentní podíl. Firma v následujících letech plánuje rychlý růst. Letos chce do svých zmrzlinových značek investovat přes deset milionů Kč, jenom do Polárky pak miliony.
Související
Zmrzlina jako sváteční dezert. Dělala ji už Magdalena Dobromila Rettigová
Více než polovina vzorků zmrzlin v Praze nesplnila normy, byly v nich bakterie, zjistili hygienici
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 1 hodinou
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 4 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek