Podle vědců stačí přidat do denního jídelníčků dvě jablka a vysoká hladina špatného cholesterolu se sníží. Má to zlepšit průchod cév a snížit riziko mrtvice a infarktu.
Během osmi týdnů lidé s vyšším cholesterolem konzumovali dvě jablka denně. Špatný cholesterol u nich poklesl o 4 %. Vědci tvrdí, že i tato menší změna může mít pozitivní vliv na snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění. Studie byla publikovaná v American Journal of Clinical Nutrition.
„Studie probíhala zatím jen krátkou dobu. Je velká pravděpodobnost, že se další přínosy jablek na zdraví lidských cév ukážou časem,“ řekl pro Daily Mail Tim Chico, profesor kardiovaskulární medicíny na University of Sheffield.
Jablka jsou velmi bohatým zdrojem rozpuštěné vlákniny, která má celou řadu blahodárných účinků na lidské zdraví. Dvě jablka obsahují až čtvrtinu doporučené denní dávky vlákniny. Obsahují také speciální druh vlákniny, který podporuje důležité střevní bakterie v produkci mastných kyselin s krátkým řetězcem. Ty mohou snížit produkci cholesterolu v játrech a také změnit formu žlučových solí, jež také obsahují cholesterol, díky čemuž se z těla začne uvolňovat jeho vyšší množství, informoval server noviny.cz.
Když jíte jablka, konzumujete v nich i přírodní sloučeniny polyfenoly, které mohou snížit hodnoty LDL (špatného) cholesterolu a zároveň zlepšují průchodnost krevních cév. Pro cévy je to velmi důležité, protože vysoká hladina cholesterolu v krvi ucpává tepny a způsobuje jejich ztuhnutí, což může vést k vysokému krevnímu tlaku, který způsobuje vznik infarktu nebo mrtvice.
Související
Vliv kávy na zdraví a spánek? Nejnovější studie došly k překvapivým závěrům
U žen se často podceňují příznaky. Infarktem jsou více ohroženy než muži
infarkt , Ovoce , cévy , mrtvice , srdeční tep srdce , zdraví , životní styl , Lidé
Aktuálně se děje
včera
Nová proruská bulharská vláda zastaví veškeré dodávky zbraní na Ukrajinu
včera
Při výbuchu auta v Moskvě údajně zahynul ruský generál
včera
EU chce zakázat vstup všem Rusům, kteří od začátku války sloužili v armádě
včera
Lukašenko odmítl poslat běloruské vojáky na Ukrajinu: Nebudeme potravou pro děla
včera
Tajnůstkářství, nedůvěra, testování loajality. Co se děje v Pentagonu pod vedením Hegsetha?
včera
Netanjahu v kleštích. Izraelci požadují masivní údery na Libanon, tím by naštval Trumpa
včera
Zelenskyj je přesvědčen, že NATO Ukrajinu potřebuje
včera
Izraelská armáda nařídila evakuaci pátého největšího města Libanonu
včera
Uživatelé v EU mají smůlu. Apple jim přepracovanou Siri s umělou inteligencí nedodá
včera
Trumpa na zápase NBA vypískali. Během utkání usnul
včera
Izrael bez obvinění už 500 dní vězní významného lékaře. Přemístil ho na samotku, kde si ani nelehne
včera
Na frontě se mu nedaří, ve světě čelí rostoucí izolaci. Zelenskyj popsal bezútěšnou pozici Ruska
včera
Trump: K podpisu mírové dohody s Íránem dojde do tří dnů
včera
Írán a Izrael oznámily zastavení vzájemných útoků
včera
Soud opět zasáhl proti Trumpovi. Zrušil poplatek 100 000 dolarů za žádost o víza
včera
Výhled počasí na měsíc. Teploty budou jiné, než bývá zvykem
8. června 2026 22:01
Do Varů dorazí dvě hollywoodské hvězdy. Oscarové nominace zatím neproměnily
8. června 2026 21:08
Další tornádo potvrzeno. Meteorologové ho zachytili v Děčíně
8. června 2026 20:19
Šéfka poslanců ANO Malá skončila v nemocnici. Babiš je s ní v kontaktu
8. června 2026 19:36
Česko dá v příštím roce více peněz za státní pojištěnce, rozhodla vláda
Stát příští rok odvede do systému veřejného zdravotního pojištění za tzv. státní pojištěnce o 24 miliard korun více než letos. Skokové navýšení platby má zajistit novela zákona o pojistném na veřejné zdravotní pojištění, jejíž návrh odsouhlasila vláda Andreje Babiše (ANO) na pondělním zasedání. Části jednání byl přítomen i prezident republiky Petr Pavel.
Zdroj: Jan Hrabě