Káva obsahuje protizánětlivé substance a antioxidanty, jako jsou polyfenoly, ale i další látky, které už ale nejsou tak prospěšné. Kávy se těžko zříkáme. Dobrou zprávou ale je, že nejde o zlozvyk, který je třeba za každou cenu vymýtit, spíše naopak, píše italský deník Corriere della Sera.
Podle nedávného výzkumu Univerzity královny Marie v Londýně, který byl proveden na vzorku 8000 lidí, se například ukázalo, že káva nepůsobí negativně na cévy, jak se mnozí obávají. Pití kávy totiž nevede k jejich tuhnutí, které by mohlo ohrozit krevní oběh. Potvrzuje to zpráva Institutu pro vědecké informace o kávě, podle něhož může káva díky obsahu polyfenolů snižovat riziko kardiovaskulárních onemocnění.
Tři až pět šálků kávy za den snižuje až o 15 procent pravděpodobnost infarktu či mrtvice, píše list Corriere della Sera. Navíc u těch, kdo už mají nějaké problémy se srdcem nebo cévami, snižuje káva úmrtnost.
Záleží ale na množství vypité kávy; jak na základě analýzy údajů od 350.000 lidí konstatovala australská vědkyně Elina Hyppönenová, více než šest šálků denně může být nebezpečné, protože pak jsou protizánětlivé a antioxidační účinky polyfenolů přehlušeny působením kofeinu, který ve velkém množství může zvyšovat krevní tlak.
Evropský úřad pro bezpečnost potravin (EFSA) zdůrazňuje, že konzumace až 200 miligramů kofeinu v jedné dávce a až 400 miligramů v průběhu dne nevyvolává významnější toxicitu. Individuální citlivost vůči kofeinu je nicméně různá a je důležité, aby se každý naučil poznat svou reakci na kávu.
Je zjevné, že vypitím tří až pěti šálků za den své zdraví neohrozíme, naopak. Nedávná rozsáhlá srovnávací studie vědců ze Southamptonské univerzity publikovaná na stránkách British Medical Journal ukazuje, že s touto dávkou se o 17 procent snižuje celková úmrtnost, o 19 procent úmrtnost na kardiovaskulární choroby, o 18 procent se snižuje výskyt nádorů, například rakoviny jater nebo leukémie. Umírněná konzumace kávy snižuje pravděpodobnost chronických hepatitid, počínaje ztučněním jater a konče jejich cirhózou. Má zřejmě také ochranné působení u neurologických onemocnění, jako je Parkinsonova nebo Alzheimerova choroba, a snižuje pravděpodobnost metabolických onemocnění, jako je například cukrovka druhého typu.
A šálek espresa po večeři? Pro mnohé jde o hazard, neboť hrozí, že budou téměř celou noc vzhůru. Není však řečeno, že je tomu tak vždy. Ukazuje to výzkum publikovaný v časopise Sleep, jehož autoři byli překvapeni, že nenašli žádný vztah mezi kofeinem a spánkem: počet hodin a kvalita spánku se neměnily v závislosti na tom, kdy účastníci výzkumu pili svou poslední kávu. Autoři výzkumu zdůrazňují, že káva nevadí těm, kdo jsou už zvyklí ji pít večer.
Účinky kofeinu jsou velmi heterogenní a individuální. Nelze zevšeobecňovat a každý se musí naučit poznat, co mu vyhovuje. Kdo vypije kávu po páté hodině odpolední a pak obtížně usíná, je pravděpodobně citlivější na účinky kofeinu na stav bdělosti. Kdo tyto problémy nemá, může dál pít kávu i po večeři.
Tři až pět šálků kávy denně přináší celou škálu výhod. A kdy je nejlépe kávu pít? Ne hned, jak se probudíme, protože na naší bdělosti se podílí už kortizol produkovaný brzy ráno. Lépe je dát si kávu, když hladina tohoto hormonu klesá, což je mezi desátou a dvanáctou hodinou a pak po obědě. Důležitá je ale i příprava: třeba v espresu je 50 až 75 miligramů kofeinu, zatímco v americké kávě 120 až 180 miligramů na jeden šálek.
Související
Pomohla vůbec někomu Trumpova cla? První země se z nich opatrně raduje
Káva se stává nápojem bohatých. Její cena je hned ze dvou důvodů rekordní
káva , zdraví , mrtvice , infarkt , alzheimerova nemoc
Aktuálně se děje
před 35 minutami
Trump potvrdil, že ze summitu NATO odjel v kontejneru na jídlo. Rubio a Bessent zůstali v ohroženém letadle
před 1 hodinou
Počasí dnes bude na pozorování zatmění Slunce a Perseid ideální
včera
Trump změnil názor. Licenci k výrobě raket systému Patriot Ukrajině neudělí
včera
Exšéf Mossadu: Izraelští špioni opakovaně pronikli do íránského jaderného zařízení ve Fordo
včera
Evropa se chystá na zatmění. Přímý pohled do Slunce vám zničí oči dřív, než to pocítíte, varují lékaři
včera
Trump se v Íránu spletl. Nové vedení jmenované Chámeneím prosazuje agresivní přístup
včera
Počet mrtvých v Kolumbii překročil 200. Pohřešují se tisíce lidí
včera
Libanon jako první arabský stát zrušil trest smrti. Zavádí těžké doživotní nucené práce
včera
Orbánova pravá ruka skončila. Novým maďarským prezidentem bude András Baka
včera
Trumpa kvůli hrozbě atentátu odvezli v kontejneru na jídlo
včera
Česká televize představila náhradu za Moravce. Zveřejnila podzimní program
včera
Zelenskyj: Rusko při nejnovější vlně nočních útoků použilo balistické rakety ze Severní Koreje
včera
Přes 130 mrtvých a 500 zraněných. Kolumbie svádí závod s časem, pod troskami zůstávají další lidé
včera
Evropa shání rakety Patriot kde se dá. Ukrajina jich za týden vystřelí víc, než kolik dostane za měsíc
včera
Svržený syrský prezident Bašár Asad byl odsouzen k trestu smrti
včera
Trumpova sít Truth Social prodělává stamiliony. Nový nástroj slibující přednostní informace čelí kritice
včera
Trump si zahrává se zdravím. Doporučil snížit očkování, místo studie se odkázal na názory okolí
včera
13 mrtvých a přes 70 zraněných. Ukrajina podnikla nejničivější útok na Rusko za poslední roky
včera
Vyčistili jsme Hormuzský průliv od min, je plně pod kontrolou USA, tvrdí Trump
včera
Počasí bude tropické do konce prázdnin, déšť se objeví jen výjimečně
Česko má před sebou měsíc charakterizovaný pokračujícími vysokými teplotami a přetrvávajícím nedostatkem srážek. Podle nejnovějšího měsíčního výhledu meteorologů se teplá vlna z uplynulých dvou týdnů promítne i do nadcházejících dnů a nadprůměrné hodnoty se udrží až do konce první zářijové dekády.
Zdroj: Libor Novák