Nemáte důchod, dávky či nemocenskou? Zavolejte na call centrum

Praha - Nevíte co dělat v případě, že chcete chcete změnit způsob výplaty důchodu nebo vám úřad práce neodeslal dávky? V České republice pro tyto případy již delší dobu funguje několik call center, zaměřených na sociální problémy obyvatel. Jejich obliba stoupá a jen v první polovině letošního roku vyřešily desítky tisíc problémů jednotlivých klientů.

Deník Shopaholičky

Česká správa sociálního zabezpečení

Call centra České správy sociálního zabezpečení (ČSSZ) zodpověděla v uplynulém roce dotazy téměř 265 tisíc klientů. Za první polovinu roku 2014 se na ně telefonicky obrátilo již 156 tisíc lidí. Tři specializovaná call centra - pro důchodové pojištění, pro nemocenské pojištění a pro technickou pomoc - slouží veřejnosti každý všední den. Využít jich mohou klienti z celé České republiky i ze zahraničí, kteří se touto cestou dozvědí požadované informace nebo zkonzultují svoji situaci, aniž by museli osobně na pobočku.

Možnost získat kvalitní informaci snadno z pohodlí domova a na počkání klienti ČSSZ považují za standard a oceňují, že se mohou telefonicky poradit. Ve většině případů totiž volající ihned dostanou konkrétní informace o svých důchodových záležitostech či o průběhu zpracování výplaty nemocenských dávek a také obdrží operativní radu, jak postupovat při elektronickém podávání dokumentů.

Call centrum důchodového pojištění za prvních šest měsíců letošního roku vyřídilo celkem 100 555 dotazů klientů. Největší podíl tvořily dotazy týkající se výplat důchodů, kdy se volající dotazovali na možné způsoby výplaty důchodu, výplatní termíny a zajímalo je, jak mají postupovat, chtějí-li způsob výplaty změnit. Řada klientů se ptala na podmínky nároku na důchod, způsob jeho výpočtu a kde a jakým způsobem o důchod žádat. Také se informovali o průběhu vyřizování své žádosti o důchod nebo o provádění exekučních srážek z důchodu. Nezanedbatelnou část tvořily dotazy na tzv. důchody se zahraničním prvkem a telefonáty týkající se výplaty důchodu do zahraničí.

Call centrum je dostupné na tel. čísle 257 062 860 v pondělí a ve středu od 8:00 do 17:00, v úterý a ve čtvrtek od 8:00 do 15:30 a v pátek od 8:00 do 14:00.

Na call centrum nemocenského pojištění se lidé převážně obracejí s konkrétními dotazy týkajícími se výplaty nemocenského, peněžité pomoci v mateřství či ošetřovného. Dotazy na průběh výplaty dávky představují přes 70 % všech dotazů. Ostatní dotazy zahrnují odborné poradenství v problematice nemocenského pojištění. Volající, vč. mzdových účetních, se ptají na obecné podmínky nároku na dávky a na zákonnou úpravu v oblasti nemocenského pojištění. Praktickým příkladem je změna v poskytování nemocenského od 15. místo od 22. dne dočasné pracovní neschopnosti s účinností od 1. 1. 2014. Od ledna do června letošního roku vyřídilo call centrum nemocenského pojištění 37 tisíc telefonátů.

Call centrum je dostupné na tel. čísle 840 406 040 v pondělí a ve středu od 8:00 do 17:00, v úterý a ve čtvrtek od 8:00 do 14:30 a v pátek od 8:00 do 14:00.

Call centrum technické pomoci poskytuje především informace klientům, kteří využívají elektronická podání, a další poradenství většinou technického rázu. Jde zejména o dotazy týkající se registrace k e - Podání, stažení a instalace potřebného software, stažení interaktivních formulářů a práce s nimi, instalace šifrovacího certifikátu, odesílání e-formulářů. Lidé se po telefonu rychle dozvědí, jak správně postupovat a snadno odstranit případné chyby. Pracovníci call centra technické pomoci volajícím poradí také s přihlášením do ePortálu ČSSZ a s podmínkami využívání online poskytovaných služeb. Od počátku letošního roku call centrum technické pomoci vyřídilo celkem 18 549 hovorů.

Call centrum je dostupné na tel. čísle 585 708 290 v pondělí a ve středu od 8:00 do 17:00, v úterý a ve čtvrtek od 8:00 do 15:00 a v pátek od 8:00 do 14:00.

Úřad práce

Na Call centrum Úřadu práce ČR se jen za prvních šest měsíců letošního roku obrátilo telefonicky celkem 46 541 klientů. Dalších 19 359 lidí pak zvolilo k podání dotazu elektronickou cestu. 

Mezi tazateli převažovaly ženy. Nejčastěji je zajímalo, zda jim ÚP ČR už odeslal konkrétní dávky. Díky nastartování nových projektů spolufinancovaných z Evropského sociálního fondu se zároveň zvýšil zájem klientů, kteří do nich chtějí vstoupit. Nejčastěji se jednalo o maminky na rodičovské dovolené, uchazeče o zaměstnání či zaměstnavatele. Už tradičně s koncem školního roku zaznamenává Úřad práce ČR také vyšší počet dotazů ze strany absolventů a jejich rodičů, které zajímá, jak postupovat při evidenci na ÚP ČR či jaké mají možnosti při hledání práce.

„V této souvislosti doporučujeme čerstvým absolventům, aby se už nyní zaměřili na hledání práce. Během letních měsíců si ji mohou vyjednat a v září, kdy jim skončí status studenta, pak mohou plynule nastoupit do zaměstnání," upozorňuje generální ředitelka Úřadu práce ČR Marie Bílková.

S účinností novely zákona o pobytu cizinců a zákona o zaměstnanosti, které zavedly od 24. 6. 2014 zaměstnanecké karty, roste počet dotazů v rámci této problematiky. Pracovníci Call centra řeší také řadu otázek ze strany učitelů, kterým skončily termínované pracovní smlouvy před prázdninami a od září by se měli opět do školy vrátit, či studentů, jež zajímá, zda mají povinnost evidovat se na ÚP ČR před tím, než budou pokračovat v dalším studiu.

Matky malých dětí se zase ptají, jak postupovat v případě, že jim současně končí rodičovská dovolená i pracovní poměr. V neposlední řadě se na zaměstnance Call centra obracejí lidé, jejichž zaměstnavatel skončil v insolvenci, nevyplatil jim mzdy ani odstupné a zároveň jim ani nevydal potřebné doklady pro evidenci na ÚP ČR a přiznání podpory v nezaměstnanosti. V poslední době se také množí dotazy z pracovně-právní oblasti, která ale do kompetence Call centra nespadá.

Skladbu nejčastějších dotazů ovlivňuje především roční doba. V lednu převažuje ne/zaměstnanost v souvislosti s ukončením pracovních poměrů ke konci předchozího roku. V létě zase vedou otázky zaměřené na činnost pracovních agentur, jejich ověření a nabídky „brigád". Začátkem prázdnin a na podzim se pak často obracejí na Call centrum absolventi škol.

Lidem je k dispozici celkem 32 pracovníků, kteří jsou rozmístěni v rámci celé republiky. Celkem 10 lidí sedí na centrále v Praze a pracují ve dvousměnném provozu. Jsou připraveni odpovídat na dotazy denně od pondělí do pátku od 8.00 do 20.00 hodin na telefonním čísle 844 844 803. Dalších 22 operátorů pak funguje na krajských pobočkách ÚP ČR. Dotazy klientů přijímají během úředních hodin. Po jejich skončení jsou pak hovory přesměrovány na centrálu, kde klienty obslouží tamní pracovníci. Zájemci mohou své dotazy posílat také elektronickou cestou na e-mail kontaktni.centrum@mpsv.cz nebo callcentrum@mpsv.cz.

Za dobu, kdy je Call centrum v provozu, zodpověděli jeho pracovníci více než čtvrt milionu dotazů. Letos se na ně v průměru obrací každý měsíc prostřednictvím telefonu či elektronickou cestou téměř 11 000 klientů s žádostí o radu.

„I přes snahu zaměstnanců Call centra vyjít tazatelům maximálně vstříc, zaznamenává ÚP ČR, stejně jako na našich kontaktních pracovištích, zvýšenou agresivitu a hrubé vyjadřování ze strany některých klientů. Je smutné, že se nedokáží slušně zeptat, ale přesto očekávají slušnou odpověď," poznamenává Marie Bílková.

Lidé mohou do Call centra psát a volat v případě, že budou potřebovat radu týkající se zprostředkování zaměstnání, evidence na ÚP ČR, vyplácení podpory v nezaměstnanosti nebo rekvalifikace. K dispozici jsou také informace z oblasti aktivní politiky zaměstnanosti. Pracovníci kontaktního centra poradí i zaměstnancům, jejichž zaměstnavatel jim nevyplácí mzdu z důvodu platební neschopnosti. Zájemci získají informace také o sociálních dávkách, způsobech, jak o ně žádat a o zákonných podmínkách nutných pro jejich získání. Dozví se i to, zda jim už úřad přiznanou dávku odeslal.

„Abychom v rámci dotazů týkajících se termínu odeslání dávky ulehčili pracovníkům jednotlivých poboček ÚP ČR a zároveň vyšli maximálně vstříc klientovi, zřídili jsme našim operátorům aplikaci „kukátko". Pokud nám dotyčný sdělí potřebné identifikační údaje, jsme schopni nahlédnout do systému a sdělit mu, zda a kdy byl do systému zadán požadavek na výplatu dávky a do kolika pracovních dnů by měla být vyplacena. V žádném případě konzultanti nesmí sdělovat výši dávky ani podávat informace pro jiné příjemce, pokud se nejedná o zákonné zástupce," vysvětluje Oldřiška Němcová, supervizor Call centra

Deník Shopaholičky

Související

Více souvisejících

Úřad práce čssz

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 7 hodinami

včera

Princ Harry v dokumentární sérii Heart of Invictus.

Experti rozebrali chování prince Harryho. Návrat domů není vyloučen

Může se princ Harry ještě někdy vrátit do Velké Británie? Poslední roky se to nezdálo být moc pravděpodobné, mladší ze synů krále Karla III. totiž žije s rodinou v USA. Pro tuto chvíli se na tom nic nemění, ale začíná se řešit, zda se princ nevrátí alespoň v budoucnosti. 

včera

Důchody

Papír s informací o růstu důchodů už nepřijde každému, upozornil úřad

Důchody budou od ledna po pravidelné valorizaci vypláceny v nové výši, ale nejde o jedinou změnu. Česká správa sociálního zabezpečení od ledna na základě změny zákona přestává automaticky zasílat valorizační oznámení v listinné podobě. Změna směřuje k modernizaci a zefektivnění komunikace s klienty a ke snížení množství listinných dokumentů. 

včera

včera

Aktualizováno včera

Patrik Hezucký

Zemřel populární moderátor Patrik Hezucký

Česko v pátek večer zasáhla smutná zpráva. Ve věku 55 let zemřel populární moderátor Patrik Hezucký, jehož proslavily roky úspěšného vysílání ranní show na Evropě 2, na kterém se podílel s kolegou Leošem Marešem. Hezucký strávil poslední dny v benešovské nemocnici, kde bojoval s blíže nespecifikovanou vážnou nemocí. 

včera

Bundeswehr, ilustrační fotografie.

Německo schválilo dobrovolnou vojenskou službu. Čekají se protesty mladých

Německý parlament schválil zavedení dobrovolné vojenské služby ve snaze posílit národní bezpečnost v reakci na ruskou agresi proti Ukrajině. Podle BBC jde o zásadní změnu v přístupu Berlína k armádě, která by se podle kancléře Friedricha Merze měla stát nejsilnějším konvenčním vojskem v Evropě. 

včera

Netflix

Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN

Společnost Netflix triumfovala v boji o získání legendárních studií Warner Bros. a HBO. V pátek ráno Netflix oznámil, že dosáhl dohody se společností Warner Bros. Discovery (WBD) o koupi legendárního televizního a filmového studia a jeho aktiv, včetně streamovací služby HBO Max, za částku 72 miliard dolarů. Toto oznámení podle CNN šokovalo Hollywood a přepsalo očekávání ohledně budoucího směřování WBD, která je zároveň mateřskou společností zmíněné televizní stanice.

včera

Prezident Trump

Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci

Americký prezident Donald Trump a jeho administrativa zveřejnili novou Národní bezpečnostní strategii, která obsahuje výbušné tvrzení. Dokument viní Evropskou unii a migrační politiku z hrozícího a totálního kulturního rozpadu starého kontinentu. Strategie tvrdí, že ekonomické problémy Evropy jsou „zastíněny reálnou a mnohem drastičtější vyhlídkou civilizačního vymazání“ během příštích dvaceti let.

včera

Martin Kuba na 24. kongresu ODS

Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik

Jihočeský hejtman Martin Kuba domluvil odchod z ODS s pravděpodobně budoucím premiérem Andrejem Babišem (ANO). Promluvil o tom v pořadu Osobnost Plus politický analytik Bohumil Pečinka. Z čela ODS brzy odejde dosavadní předseda vlády Petr Fiala, a právě Kuba byl jedním z favoritů na jeho nástupce. Jeho krok jen potvrzuje, že občanští demokraté před sebou mají velmi náročné období.

včera

Mark Rutte, generální tajemník NATO

Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO

Generální tajemník NATO Mark Rutte uvedl, že spojenci zůstanou pevní ve svém závazku podporovat Ukrajinu. Rutte v Bruselu na tiskové konferenci po setkání ministrů zahraničí Aliance přivítal jednání o mírovém plánu pro Ukrajinu, která probíhají za účasti Spojených států. Zároveň však zdůraznil, že podpora Kyjevu nesmí polevit.

včera

Vánoce

Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů

Mluvčí Generálního štábu Hasičského záchranného sboru ČR Klára Ochmanová v rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, na co by si lidé měli dávat pozor během období adventu a Vánoc. Upozornila na základní pravidla, jak požárům předcházet, jak se chovat v případě zahoření elektroniky a jakým způsobem správně hasit vzniklý oheň. „Nejdůležitější je nezpanikařit a zachovat klid. K tomu klidu přispěje i to, že jsme na možnost požáru připravení – víme například, kde máme hasicí přístroj a jak ho použít, abychom nemuseli studovat návod až ve chvíli, kdy hoří,“ říká.

včera

včera

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska

Summit ruského prezidenta Vladimira Putina a indického premiéra Narendry Modiho v Novém Dillí přinesl další posílení bilaterálních vztahů v oblastech obrany, energetiky a technologií. Putin po jednáních, která se konala v pátek, potvrdil, že Rusko je připraveno pokračovat v nepřerušovaných dodávkách paliv pro Indii, což Moskvě zajišťuje důležitý trh v době západních sankcí.

včera

Vladimír Putin

Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu

Ruský prezident Vladimir Putin prohlásil, že Moskva se zmocní celého ukrajinského regionu Donbasu buď „vojenskými, nebo jinými prostředky“. Tímto postojem se utvrdil v jednom ze svých hlavních požadavků v době, kdy ukrajinští představitelé odjíždějí na další kolo mírových rozhovorů do Spojených států. Putin dorazil ve čtvrtek do Dillí, kde má jednat s indickým premiérem Narendrou Modím.

včera

včera

Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů

Česko bude v úterý mít nového premiéra, až prezident Petr Pavel jmenuje Andreje Babiš (ANO), který ve čtvrtek představil řešení svého střetu zájmů. Podle lídra Pirátů Zdeňka Hřiba měl Babiš prodat Agrofert, pokud chce být předsedou vlády. Pochybnosti vyjádřili i další opoziční politici. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy