Zavedení emisních povolenek pro silniční dopravu bude znamenat její zdražení pro zákazníky i veřejnost. Malí dopravci nebo dopravci v méně rozvinutých zemích se mohou dostat do pozice, kdy nebudou stačit kapitálově silnějším konkurentům. ČTK to řekl mluvčí největšího tuzemského sdružení autodopravců Česmad Bohemia Martin Felix. Reagoval tak na informaci o dohodě na úrovni EU na zavedení povolenek pro dopravce.
Systém obchodování s povolenkami se podle víkendové dohody nyní bude vztahovat i na vytápění a na silniční dopravu, neunikne mu ale ani námořní doprava. Unie zároveň zrychlí tempo, jakým firmy z různých odvětví budou muset snižovat škodlivé emise. Do konce desetiletí by je měly sektory zahrnuté do povolenkového systému snížit o 62 procent proti hodnotám z roku 2005, kdy evropský blok emisní obchodování zavedl. Ekonomické dopady přechodu na čistší energetiku má spotřebitelům pomoci mírnit nově zřízený klimatický fond.
"Neznáme konečné detaily, jak by systém povolenek v dopravě fungoval, ale rozhodně by neměl být pod vlivem spekulantů jako povolenky v energetice. Upozorňujeme na to, že nástup musí být pozvolný a zejména u velkých vozidel musí být k dispozici funkční alternativy. Změna nesmí být provedena tak, že způsobí závažné rozkolísání oboru," podotkl Felix.
Evropa by se také podle Česmadu měla vyvarovat vícenásobné penalizace silniční dopravy, kdy jsou v jednotlivých zemích odlišné mýtné sazby a omezuje se úvěrování pro dopravce s konvenčními vozidly. "Peníze zaplacené za emisní povolenky v silniční dopravě by se měly beze zbytku vrátit do silniční dopravy. A upozorňujeme i na to, že se na trhu v EU potkávají místní dopravci s dopravci z třetích zemí, kteří by si vozili palivo bez zatížení povolenkami," dodal mluvčí Česmadu.
Ceny emisních povolenek v očekávání přísnějších pravidel už letos vystoupily na rekordních 99,22 eura za tunu. V pátek se cena termínových kontraktů na povolenky v Amsterodamu pohybovala těsně nad 83 eury za tunu, což je více než pětinásobek ve srovnání s cenou před pěti lety.
Související

Batole za volantem kamionu přejelo dvouleté dítě

Francouzští zemědělci přepadli český kamion, protesty dosáhli ústupků
nákladní doprava , emisní povolenky
Aktuálně se děje
před 21 minutami

Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů
před 28 minutami

Toulová dostala Langmajera na vrchol
před 58 minutami

Motol bude mít od příštího týdne nové vedení. Válek prozradil jméno nového šéfa
před 1 hodinou

Skvělý Menšík si v Miami poradil s Fritzem a zahraje si první finále turnaje Masters
před 2 hodinami

Vance se v Grónsku pasoval na mluvčího místních a kritizoval Dány. Přišla reakce
před 3 hodinami

Válka na Ukrajině: Čtyři mrtví v Dnipru. Rusko se vysmívá mírovým snahám, říká Zelenskyj
před 4 hodinami

Policie vyšetřuje násilnou smrt muže v Pardubicích. Předcházela jí potyčka
před 5 hodinami

Nová bilance tragického zemětřesení v Asii. Záchranné práce pokračují
před 6 hodinami

Den částečného zatmění Slunce je tady. Experti radí, jak ho sledovat
před 7 hodinami

Počasí přinese příští týden výrazné ochlazení. Teploty spadnou až o 15 stupňů
včera

Ukrajina a Rusko si přehazují vinu za problémy v mírových jednáních. Trump mlčí, Kyjev se bojí nejhoršího
Aktualizováno včera

Mimořádná zpráva Myanmar a Thajsko zasáhla mohutná zemětřesení, vyhlášen nouzový stav. Počet uvězněných a mrtvých roste
včera

Kdy budeme vědět, co se v Maynmaru skutečně stalo? Potrvá to týdny
včera

Zemětřesení zasáhlo 1,5 milionu lidí. Myanmaru pomůžeme, prohlásil Trump
včera

Na Vítkově se sešli vojáci operující v zahraničí. Černochová jim měla předat ocenění, vůbec nepřišla
včera

Myanmar nezvykle požádal o mezinárodní pomoc. Škody jsou podle WHO obrovské
včera

Kamikaze satelity nad našimi hlavami? Tiger team posoudil první návrhy Zlaté kopule
včera

Česká republika zpřísňuje opatření proti šíření slintavky a kulhavky
včera

Japonsko představilo plán pro případ války mezi Čínou a Tchaj-wanem
včera
Obchodní válka s USA se zhoršuje. Výrobci alkoholu spustili nevídaný lobbismus
Evropští politici, zejména z Francie, Itálie a Irska, se ocitli pod rostoucím tlakem vlivné alkoholové lobby, která se snaží zabránit tvrdým americkým clům na víno a lihoviny. Poté, co prezident Donald Trump oznámil 200% clo na evropské alkoholické nápoje, se evropští producenti vín, šampaňského a whiskey pustili do intenzivního lobbingu, aby své produkty zachránili před obchodní odvetou Bruselu, píše Politico.
Zdroj: Libor Novák