Praha - Letošní rok je co se týče novinek pro cyklisty revoluční. Změny v pravidlech provozu jim mají zaručit větší bezpečnost a poskytnou při vyjížďkách větší komfort. Patří mezi ně například zřízení cyklozón, možnost jezdit po chodnících nebo neslézat z kola na přechodu pro chodce.
Zákon o provozu na pozemních komunikacích prošel letos razantní změnou, některé novinky začaly platit od začátku roku, další přibyly ještě v únoru. A netýkají se jen řidičů, ale také cyklistů a dalších účastníků silničního provozu. Přečtěte si, co je jinak, a vyhněte se zbytečným pokutám.
Vznik cyklistických zón
Cyklistické zóny mohou vznikat v takových místech, kde se pohybuje velké množství cyklistů. Cyklisté v této zóně mohou užívat vozovku v celé její šíři a nemusí jezdit jen za sebou. Řidiči aut tady smí jezdit rychlostí maximálně 30 km/h a za žádných okolností nesmí cyklisty ohrozit, a to i kdyby měli auto zastavit. Cyklisté na oplátku musí umožnit vozidlům průjezd.
Konec sesedání z kola na přechodech
Velkou úlevu milovníkům jízdních kol přináší nové dopravní značení sdruženého přechodu pro chodce a přejezdu pro cyklisty. V praxi to znamená, že v místech, kde se cyklostezka nebo stezka pro chodce kříží s vozovkou, už nebudou muset cyklisté slézat z kola. Zároveň platí, že chodci i cyklisté se nesmějí navzájem ohrozit.
Úprava přednosti na přejezdech pro cyklisty
V případě přejezdů pro cyklisty nejde o úpravu dávání přednosti v pravém slova smyslu, jde spíš o to ochránit cyklisty, kteří už se po přejezdu pohybují. Doposud platilo, že cyklista nesměl na přejezd vjet, pokud by jakkoli donutil ke změně jízdy přijíždějící vozidlo, auta tedy před cyklisty měla absolutní přednost. To už teď neplatí a cyklista nesmí na přejezd vjet pouze tehdy, když by řidiče auta donutil k náhlé změně jízdy, například když by do vozovky vjel přímo před ním. Myslí se tak na pomalejší cyklisty, kterým by vůz musel dát přednost.
Do pruhů pro cyklisty mohou vjíždět i auta
Pro cyklisty je nově nutné odlišovat jízdní pruh pro cyklisty (víceúčelový) a vyhrazený jízdní pruh. Jízdní pruhy pro cyklisty jsou místa na vozovce, která jsou označena piktogramem kola (vodorovnou značkou), případně oddělena přerušovanou čarou od zbytku vozovky. Kromě kol na nich nesmí jezdit nikdo jiný (zde).
Řidičům slouží jako upozornění, že se po komunikaci pohybují také cyklisté. Pokud není jízdní pruh pro vozidlo dostatečně široký, může vjet i do toho pro cyklisty. Platí ale, že nesmí cyklistu ohrozit a musí mu dát přednost také ve chvíli, kdy odbočuje vlevo.
Vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, které jsou obvykle označeny svislou dopravní značkou, jsou určeny pouze pro ně a vozidla na ně vjíždět nesmí. Kromě cyklistů je mohou používat také lidé na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení. Cyklista je vždy povinen cyklopruhy použít.
Předjíždění v koloně je omezeno
Tohle je výhoda toho, když jedete na kole, auta zastaví na semaforu a vy je v klidu zprava objedete až na začátek kolony. To se ale s novým zákonem mění, pokud totiž vozidlo odbočuje vpravo a dává znamení o změně směru jízdy, cyklista ho předjet nesmí.
Vjíždět na chodníky se v některých případech může
Obecně platí, že cyklisté nemají na chodníku co dělat. Na některých místech ale přesto města dodatkovou tabulkou toto pravidlo změnila a nově bude zakotveno také v zákoně. Pokud bude pod značkou 'Stezka pro chodce' doplněna dodatková tabulka (zde), která bude vjezd kol umožňovat, pro cyklisty na chodníku budou platit obdobná pravidla, jako v pěší zóně, tedy absolutní přednost chodců. Může se tak dít v místech, kde není na silnici místo pro vyznačení pruhu pro cyklisty nebo třeba v místech, kde by cyklista zdržoval provoz.
Cyklisté v levém jízdním pruhu
Nově se také upravuje, jak se mají cyklisté chovat v obcích, kde je více pruhů vedle sebe. Jezdec na kole má povinnost jezdit při pravém okraji vozovky a levý jízdní pruh smí použít jen tehdy, je-li to nutné k objíždění, předjíždění, otáčení nebo odbočování.
Související
Nová hrozba na silnicích: Češi si zvyšují rychlost e-kol, podle odborníků riskují
Na cyklostezkách v Kodani se tvoří dopravní zácpy, radnice přišla s řešením
Cyklostezky , cyklisté , Silniční provoz
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
Dálnice D1 spojující Prahu a Brno je nejvytíženější českou dálnicí, na které často nastávají dopravní komplikace. Viníky jsou mnohdy samotní řidiči jako aktéři zbytečných a nebezpečných nehod. Policie se proto rozhodla ukázat záběry z několika havárií a apelovat na řidiče, aby byli za volantem obezřetní.
Zdroj: Jan Hrabě