Nový Jičín - Konstrukce, která podepírala rekonstruovaný most ve Studénce na Novojičínsku, byla dostatečně nosná, řekl dnes znalec u soudu, který se zabývá zřícením mostu a následným železničním neštěstím z roku 2008. Únosnost konstrukce několikanásobně přesahovala váhu mostu. Vladimír Doležel z Dopravní fakulty Jana Pernera Univerzity Pardubice míní, že příčinu zřícení mostu je potřeba hledat jinde. Na most muselo působit i jiné než svislé zatížení, řekl znalec dnes před soudem v Novém Jičíně, který pokračuje v projednávání případu. V roce 2008 do trosek opravovaného mostu narazil vlak. Osm lidí nehodu nepřežilo.
Posudek, který dnes Doležel u soudu v Novém Jičíně představil, je podle dřívějších vyjádřeních předsedy senátu poslední důkaz v celém procesu. Po něm chce soudce hlavní líčení odročit, pravděpodobně za účelem přednesení závěrečných řečí.
Posudek, na kterém Doležel s kolegy pracoval přes rok, se zabýval především únosností konstrukce, která podepírala rekonstruovaný most. Takzvané bárky byly podle něj dostatečně nosné, aby vydržely váhu samotné mostní železobetonové desky, která na ně svisle tlačila. Tvrdí, že konstrukce by odolala, pokud by přenášela jen toto zatížení. Na zřícení mostu se tak podílely i další vlivy.
"Bylo tam něco jiného, než jen svislé zatížení. Něco, co na most působilo i vodorovně. Navíc podle mého názoru své sehrálo i to, že železobetonová mostovka nebyla uložena vodorovně," řekl Doležel. Dodal, že pokud by konstrukce přenášela jen svislé zatížení, deformovala by se jinak než v tomto konkrétním případě.
Soud dnes měl na programu pouze výslech tohoto znalce. Soudce jej ukončil už dopoledne. Pak začali klást doplňující otázky státní zástupce a postupně obhájci obžalovaných. Průběh dnešního hlavního líčení dnes zkomplikovaly technické problémy. Po polední pauze soudce oznámil, že dopoledne nefungovaly mikrofony a výslech znalce se musel celý opakovat. Během odpoledne se nestihl dokončit, pokračovat bude ve středu.
Už dříve soudce Jaromír Pšenica ČTK řekl, že tento posudek je poslední. Další důkazy už nehodlá pro nadbytečnost připustit. Po dokončení výslechu znalce by proto měl hlavní líčení odročit. Následovat by mohly závěrečné návrhy.
Na železniční trať ve Studénce spadl při tragické události rekonstruovaný silniční most a do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík Comenius. Na místě zahynuli čtyři ženy a dva muži, dva zranění zemřeli později. Zraněno bylo 95 cestujících a škoda přesáhla 177 milionů korun.
Podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Obžalováni jsou tři pracovníci generálního dodavatele stavby, společnosti ODS - Dopravní stavby Ostrava (dnes Eurovia), pět zaměstnanců subdodavatele - firmy Bögl & Krýsl, pracovník Správy silnic Moravskoslezského kraje, který měl na stavbu dohlížet, a osoba samostatně výdělečně činná, která pro subdodavatele pracovala.
Související
NS přezkoumá verdikt v kauze pádu mostu ve Studénce na Novojičínsku
Křeček prověří délku soudního řízení v případu pádu mostu ve Studénce
Vlaková havárie /Studénka 8. srpna 2008 v 10:30 hodin/ , soudy , Studénka (Novojičínsko) , Nehody vlaků
Aktuálně se děje
před 42 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák