Praha - ČSSD počítá, že kampaň do předčasných voleb ji vyjde až na 90 milionů korun, ODS nechce částku říct a v Babišově hnutí ANO 2011 "nemají limit". ODS chce obnovit důvěryhodnost u lidí. Jedním z kroků, který má tento cíl splnit, je etický kodex. Volební kampaň KSČM využívá moderní technologie prostřednictvím internetu. Jak ale kampaň, především billboardy hodnotí odborníci na marketing?
"Podle mě jsou nejlépe graficky zpracované vizuály ČSSD a ODS. Respektují použité médium, pro billboardy musí být text stručný, dobře čitelný a mít dostatečně velký font. V podstatě přesný opak předvádí KDU-ČSL či zemanovci. Tam to na mě dělá spíš dojem, že někdo vzal inzerát z novin a vylepil ho na billboardovou plochu. Vcelku dobře hodnotím také billboardy ANO, možná s výhradou k čitelnosti textu. Hesla raději hodnotit nebudu, to je asi slabý moment společný všem stranám," říká pro iHned.cz Ondřej Obluk z Ogilvy & Mather.
Politická reklama trpí prázdnotou, myslí si Tomáš Nádr z Havas Worldwide Digital. Hesla typu "Popereme se za vás", nebo "Prosadíme dobře fungující stát" jsou jen velmi těžko uvěřitelná. Zvláště poté, co nejedna figura hlásající kterékoliv heslo z billboardu již měla nejednu možnost některé z hesel naplňovat, dodval.
Po vizuální stránce Nádr pozitivně hodnotí kampaň ODS: "Čistý a jednoduchý billboard. Odvážná exekuce, kterou bohužel zřejmě plně pochopí pouze asi 183 tisíc českých (a slovenských) uživatelů sítě Twitter (samozřejmě je zde potenciál hashtagu na Facebooku). Oceňuji ale i jednoduchost v případě ANO a ČSSD." Jako nejhorší pak hodnotím KDU-ČSL: "Naprosto nezajímavá a nevýrazná práce."
Jan Binar z McCann Erickson Prague tvrdí, že největší pokrok udělal Andrej Babiš. Svou ilustrovanou podobiznu nahradil kvalitně vyretušovanou fotografií. Navíc ulovil dobře vypadající osobnosti, jejichž jména či dosavadní život pěkně ilustrují příběh o pracovitých a schopných lidech, kteří chtějí dát věci v naší zemi do pořádku. Textace jsou srozumitelné, přímočaré a uvěřitelné.
"Nejslabší je podle mne ODS. Měla ukázat nové tváře, provést rychlou reflexi, poučit se z chyb, přijmout rázná opatření a pokusit se o nový start. Použít formát Twitteru, který v Čechách neužívá ani sto tisíc lidí, je prostě slabé. A i kdyby byli na billboardech ptáci tři, tak jasné a čitelné osobnosti nenahradí. Zklamáním je pro mne TOP 09, která nedosahuje kvalit let minulých," tvrdí Binar.
Kritikou nešetřil Vilém Rubeš z Brand consultant. Podíváte-li se na většinu billboardů, dají se tu najít všechny možné chyby, kterých by se měl aspoň průměrný reklamní textař vyvarovat:
Hluché banály, slova, jimiž nikdo v reálném životě nemluví („Dáme zemi do pořádku", „Prosadíme dobře fungující stát" a tak dále).
Formulace nabízející slovní hříčky (vás neláká poopravit slogan „Popereme se za vás"?)
Poučku, že nemáš dávat spotřebiteli otázku, pokuď nejsi stoprocentně ujištěn, že odpověď bude kladná (za „... A vy?" se snadno píše „Ne!").
Z větších stran zatím nemají venkovní reklamu KSČM ani TOP 09. "Billboardy splňují především roli vytváření povědomí a známosti o stranách. A jelikož do této chvíle nejsou vidět billboardy TOP 09, mají ostatní strany velkou šanci stávající situace využít," dodává Jan Faflík ze společnosti VCCP.
Související
Prezidentské volby ovlivňují ruští agenti, udělají to znovu, varuje ruský zpravodaj
To nejlepší z volebních videí na jednom místě + VIDEO
Aktuálně se děje
před 34 minutami
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
před 1 hodinou
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
před 1 hodinou
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
před 2 hodinami
Maláčová definitivně skončila v čele SOCDEM. Novým předsedou je Nedvěd
před 3 hodinami
Babiš i Fiala odsoudili teroristický útok v australském Sydney
Aktualizováno před 4 hodinami
Útok na populární pláži v Sydney: Dva útočníci zastřelili několik lidí
před 4 hodinami
Babiš pod palbou. Rakušan ho přirovnal k Orbánovi, kritizoval i Hřib
před 6 hodinami
Trump slibuje odvetu po útoku v Sýrii. Zemřeli tři Američané
před 7 hodinami
Volby na Ukrajině by byly výzvou. Experti upozorňují na několik problémů
před 8 hodinami
Za tři dny se nenašel. Policie nasadila do pátrání po Markovi maximální síly
před 9 hodinami
Výhled počasí na příští víkend. Trend má pokračovat
včera
Plzeň prodloužila neporazitelnost. Sparta si zajistila pohár i na jaře, Olomouc vybouchla
Aktualizováno včera
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
včera
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
včera
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
včera
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
včera
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
včera
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
včera
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
včera
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
Česko podle nově jmenovaného premiéra Andreje Babiše (ANO) potřebuje peníze pro vlastní občany. Evropskou unii proto vyzývá k tomu, aby našla jiné způsoby financování Ukrajiny, která přes tři roky čelí ruské agresi. Nebudeme tam dávat peníze, prohlásil Babiš doslova.
Zdroj: Jan Hrabě