Praha - ČSSD počítá, že kampaň do předčasných voleb ji vyjde až na 90 milionů korun, ODS nechce částku říct a v Babišově hnutí ANO 2011 "nemají limit". ODS chce obnovit důvěryhodnost u lidí. Jedním z kroků, který má tento cíl splnit, je etický kodex. Volební kampaň KSČM využívá moderní technologie prostřednictvím internetu. Jak ale kampaň, především billboardy hodnotí odborníci na marketing?
"Podle mě jsou nejlépe graficky zpracované vizuály ČSSD a ODS. Respektují použité médium, pro billboardy musí být text stručný, dobře čitelný a mít dostatečně velký font. V podstatě přesný opak předvádí KDU-ČSL či zemanovci. Tam to na mě dělá spíš dojem, že někdo vzal inzerát z novin a vylepil ho na billboardovou plochu. Vcelku dobře hodnotím také billboardy ANO, možná s výhradou k čitelnosti textu. Hesla raději hodnotit nebudu, to je asi slabý moment společný všem stranám," říká pro iHned.cz Ondřej Obluk z Ogilvy & Mather.
Politická reklama trpí prázdnotou, myslí si Tomáš Nádr z Havas Worldwide Digital. Hesla typu "Popereme se za vás", nebo "Prosadíme dobře fungující stát" jsou jen velmi těžko uvěřitelná. Zvláště poté, co nejedna figura hlásající kterékoliv heslo z billboardu již měla nejednu možnost některé z hesel naplňovat, dodval.
Po vizuální stránce Nádr pozitivně hodnotí kampaň ODS: "Čistý a jednoduchý billboard. Odvážná exekuce, kterou bohužel zřejmě plně pochopí pouze asi 183 tisíc českých (a slovenských) uživatelů sítě Twitter (samozřejmě je zde potenciál hashtagu na Facebooku). Oceňuji ale i jednoduchost v případě ANO a ČSSD." Jako nejhorší pak hodnotím KDU-ČSL: "Naprosto nezajímavá a nevýrazná práce."
Jan Binar z McCann Erickson Prague tvrdí, že největší pokrok udělal Andrej Babiš. Svou ilustrovanou podobiznu nahradil kvalitně vyretušovanou fotografií. Navíc ulovil dobře vypadající osobnosti, jejichž jména či dosavadní život pěkně ilustrují příběh o pracovitých a schopných lidech, kteří chtějí dát věci v naší zemi do pořádku. Textace jsou srozumitelné, přímočaré a uvěřitelné.
"Nejslabší je podle mne ODS. Měla ukázat nové tváře, provést rychlou reflexi, poučit se z chyb, přijmout rázná opatření a pokusit se o nový start. Použít formát Twitteru, který v Čechách neužívá ani sto tisíc lidí, je prostě slabé. A i kdyby byli na billboardech ptáci tři, tak jasné a čitelné osobnosti nenahradí. Zklamáním je pro mne TOP 09, která nedosahuje kvalit let minulých," tvrdí Binar.
Kritikou nešetřil Vilém Rubeš z Brand consultant. Podíváte-li se na většinu billboardů, dají se tu najít všechny možné chyby, kterých by se měl aspoň průměrný reklamní textař vyvarovat:
Hluché banály, slova, jimiž nikdo v reálném životě nemluví („Dáme zemi do pořádku", „Prosadíme dobře fungující stát" a tak dále).
Formulace nabízející slovní hříčky (vás neláká poopravit slogan „Popereme se za vás"?)
Poučku, že nemáš dávat spotřebiteli otázku, pokuď nejsi stoprocentně ujištěn, že odpověď bude kladná (za „... A vy?" se snadno píše „Ne!").
Z větších stran zatím nemají venkovní reklamu KSČM ani TOP 09. "Billboardy splňují především roli vytváření povědomí a známosti o stranách. A jelikož do této chvíle nejsou vidět billboardy TOP 09, mají ostatní strany velkou šanci stávající situace využít," dodává Jan Faflík ze společnosti VCCP.
Související
Prezidentské volby ovlivňují ruští agenti, udělají to znovu, varuje ruský zpravodaj
To nejlepší z volebních videí na jednom místě + VIDEO
Aktuálně se děje
před 24 minutami
NATO cvičí poblíž ruských hranic. Připravují se na válku, soptí Kreml
před 44 minutami
Požár v Tlumačově zaměstnal hasiče. Dva se zranili
Aktualizováno před 1 hodinou
Maradonova smrt a nová fakta. Zvrat ve vyšetřování záhadného úmrtí legendy
před 1 hodinou
Rusko vydalo zatykač na Volodymyra Zelenského
před 2 hodinami
U Masarykova nádraží nejezdí tramvaje. Úpravy vedení linek budou platit až do léta
před 2 hodinami
Ukrajina odpálila na Krym rakety ATACMS. Americká munice už pomáhá
před 2 hodinami
Kudrnův ÚSTR: Nákladné soudy, odborná ostrakizace, matení veřejnosti
před 3 hodinami
U Paříže se střílelo kvůli drogám. Jeden člověk je po smrti
před 3 hodinami
Pekarová Adamová ocenila Tulejovu reakci. Fiala čeká na další návrh TOP 09
před 4 hodinami
Ukrajina hlásí šest zraněných po nočních útocích. Sama útočila na Krymu
před 5 hodinami
Z posil z NHL už reprezentaci opustil Zadina, následoval ho i Kodýtek. Týmu bude pomáhat kouč Gross
před 5 hodinami
Hrůzný nález ostatků v Plzni. V řece plavala lidská hlava
před 6 hodinami
Tragická nehoda na D1. Havaroval tahač s tankem, zemřela jedna osoba
před 6 hodinami
USA nadále odrazují Izrael od postupu do Rafáhu. Z OSN zní hlasy o hladomoru
před 7 hodinami
Tři roky ve vězení hrozí muži, který způsobil zásah policie na gymnáziu v Litvínově
před 7 hodinami
Everest zřejmě přestane být tak dosažitelný, vyplývá z rozhodnutí soudu
před 8 hodinami
Ruská škola kritizovala válku na Ukrajině. Konec byl nevyhnutelný
před 10 hodinami
Teplé počasí vydrží i příští týden, mírně se ale ochladí
včera
Izrael po rozhodnutí Turecka hledá nové dodavatele. Zvažuje i Česko
včera
Rusko opět vyhrožuje: Odpovíme zničujícím odvetným úderem, pokud Ukrajina zaútočí na Kerčský most
Mluvčí ruského ministerstva zahraničí Marija Zacharovová v pátek podle agentury Reuters varovala, že Rusko odpoví "zničujícím odvetným úderem", pokud Ukrajina s podporou Západu zaútočí na Kerčský most nebo na anektovaný Krymský poloostrov.
Zdroj: Libor Novák