Studénka - Výslechem experta na problematiku bezpečnosti práce pokračovalo dnes v Novém Jičíně hlavní líčení v případě zřícení železničního neštěstí ve Studénce, do jehož trosek v srpnu 2008 narazil vlak. Osm lidí při nehodě zemřelo, desítky dalších utrpěly zranění. Soudní znalec Vladimír Burda uvedl, že odhalil řetězec chyb, který vedl ke tragické nehodě. Podle něj selhal například koordinátor stavby.
Za příčinu pádu mostu označil nedodržení zásad bezpečnosti práce. "Pokud by všichni dělali co měli, k neštěstí by nikdy nedošlo," uvedl Burda. Údajně selhaly špatně navržené podpůrné konstrukce, které se zbortily. "Kdyby byly vypočítány správně, zatížení by vydržely," řekl.
Tvrdí, že selhal i koordinátor stavby, který měl dohlížet i na dodržování bezpečnosti práce. Podle stavebního deníku se velmi často neúčastnil kontrolních dnů. "To je bohužel běžné. Máme zákon o veřejných zakázkách, podle kterého vítězí nejnižší cena. Podle toho se vybere i koordinátor. Ten pak nemá třeba na benzin, tak na stavbu ani nejezdí," řekl znalec.
Dodal, že koordinátor měl být s ohledem na dodržování bezpečnostních předpisů určen i při přípravě stavby. To se ale nestalo. Odpovědnost za to nese podle něj krajský úřad. "Hlavní příčinou neštěstí je porušení předpisů při přípravě a provádění stavby," řekl Burda. Ten se domnívá, že na stavbě byly ve velkém porušovány zásady bezpečnosti práce. "Za jedno ze zásadních považuji i to, že na trati nebyl omezen provoz," uvedl.
A právě na to poukazují obhájci některých obžalovaných. Podle nich odpovědnost na neštěstí nesou i další osoby, které nebyly trestně stíhány. Například lidé, kteří se měli postarat o to, aby staveništěm nejezdily vlaky. "Jejich trestní zodpovědnost je už mnohdy promlčena," uvedl jeden z advokátů.
Burda je dalším z řady znalců, kteří u soudu popsali chyby, které se na stavbě objevily. Například Milan Holický z Kloknerova ústavu při Českém vysokém učení technickém dokonce ve své výpovědi použil termíny jako technické zvěrstvo. I podle obžaloby byla příčinou tragické nehody souhra mnoha zanedbání a nedostatků. Už i policejní vyšetřovatelé mimo jiné zjistili chyby v projektu podpůrných konstrukcí, nedostatečný byl technologický předpis montáže a neřešila se ani tíha přesouvaného mostu.
Žalobce zmínil i závadu, která se na stavbě projevila při posunování mostní konstrukce na vozících den před nehodou, a stavbaři se s ní nedostatečně vypořádali. Konstrukce byla nakloněna a právě to podle znalců byl hlavní důvod nerovnoměrného zatížení podpůrné konstrukce a jejího následného zřícení.
Nehoda se stala 8. srpna 2008, kdy na železniční trať ve Studénce spadl rekonstruovaný silniční most. Do jeho trosek narazil mezinárodní rychlík. Na místě zahynulo šest lidí. Další muž zemřel později v novojičínské nemocnici. Osmou obětí se stala jedna z polských zraněných cestujících, zemřela v krakovské nemocnici 26. září 2008. Dalších 95 lidí utrpělo zranění, celková škoda přesáhla 177 milionů korun.
Související
Muži hrozilo za zapálení baru v Liberci doživotí. Trest je nakonec nižší
Problémy SOCDEM s Lidovým domem pokračují. Soud rozhodl ve prospěch Altnerových
soudy , Vlaková havárie /Studénka 8. srpna 2008 v 10:30 hodin/
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 1 hodinou
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 1 hodinou
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 2 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 3 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 3 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 4 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 4 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 4 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 5 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 6 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 6 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 7 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 7 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák