Svátek pro fandy letectví: V Praze přistálo největší letadlo světa

Praha - Na vzácnou návštěvu se v úterý chystalo pražské Letiště Václava Havla. Po jedenácté hodině v Praze přistál největší letoun na světě, Antonov An-225 Mrija. Ukrajinský stroj zůstane v Praze do čtvrtečního rána.

Nákladní letoun Antonov An-225 Mrija je skutečně jedinečný stroj (foto zde). Na světě existuje jediný exemplář. Poprvé se na oblohu vznesl 21. prosince 1988. Vznikl pro přepravu ruského raketoplánu Buran. Druhý stroj stejného typu nebyl dokončen.

Mrija znamená v ukrajinštině "sen". Letoun konstrukčně vychází z menšího Antonovu An-124 Ruslan. Nákladový prostor má stejnou šířku a výšku (6,4 m x 4,4 m), ale měří přes 43 metrů, kdežto nákladový prostor Ruslanu "jen" 36 metrů. Prázdné letadlo váží 175 tun, maximální vzletová hmotnost činí 600 tun.

Ve srovnání s Ruslanem se ale výrazného přepracování dočkal ocas letounu. Konstruktéři totiž při testech v aerodynamickém tunelu odhalili, že jeden vertikální stabilizátor by musel být tak velký, že by výrazně vzrostla hmotnost. Nahradili jej tak dvěma menšími. Mriju pohání šest motorů Progress D-18T, tedy stejných, jako menší Ruslan. Tomu ale stačí čtveřice motorů. Každý má výkon 230 kN.

Obří transportní letoun neměl vždy zrovna na růžích ustláno. Když byl zrušen projekt sovětského raketoplánu a rozpadl se Sovětský svaz, bylo letadlo v roce 1994 odstaveno v Kyjevě. Do vzduchu se vrátilo až v roce 2001, jen aby bylo okamžitě znovu zakonzervováno. Křižovat pravidelně nebe začala Mrija až v roce 2003.

Od té doby patří neodmyslitelně do flotily společnosti Antonov Airlines, která se zaměřuje na přepravu rozměrných nákladů. Ukrajinci se snažili dokončit i druhou Mriju, zájem o ní měli i Rusové, ale rozestavěný letoun stále stojí v Kyjevě. Na jeho dokončení by bylo potřeba přes 7 miliard korun!

Mrija už několikrát Českou republiku navštívila. Poprvé na pražském letišti přistála 19. června 1989. Byla to teprve druhá zastávka stroje mimo území Sovětského svazu. Letoun v Praze přistál cestou z pařížského aerosalónu kvůli závadě na hydraulice. V trupu měl trosky havarovaného MiGu-29, na zádech nesl raketoplán Buran. V září téhož roku se Mrija představila také na ostravském letišti, kde se ukázala v rámci leteckého dne.

Do České republiky se pak vrátila až v roce 2003. V Praze se od té doby zastavila třikrát, v červenci 2003, v červnu 2004 a v září 2006. Vloni v lednu dvakrát navštívila letiště v Ostravě, odkud do Nigérie odvážela vojenskou techniku.

Mrija se na pražském letišti zdrží do čtvrtečního rána. Po naložení 117 tun těžkého turbogenerátoru odletí přes Turkmenistán, Indii a Malajsii do australského Perthu. Během svého pobytu se na ruzyňském letišti setká také s největším dopravním letounem, Airbusem A380, který do Prahy každý den posílá letecká společnost Emirates.

Související

Antonov An-225 Mrija, foto: Larske

Za zkázu Mriji může podle rozvědky vedení závodu Antonov

Zničení ukrajinského nákladního letadla Mrija v prvních dnech ruské invaze loni v únoru zavinilo vedení ukrajinského leteckého závodu Antonov, uvedl dnes zpravodajský web BBC News s odkazem na ukrajinskou tajnou službu SBU. Vedení podniku totiž podle SBU neumožnilo ukrajinské národní gardě, aby zajistila obranu letiště Antonov u Kyjeva, kde letadlo stálo.

Více souvisejících

Antonov An-225 Mrija Letiště Václava Havla Praha letadla, letectví

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Sestřelení letu J2-8243 letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines: Co vše zatím víme?

Ázerbájdžán ve čtvrtek vyhlásil den smutku za oběti letecké nehody v Kazachstánu, při níž zahynuly desítky lidí. Zatímco příčiny havárie letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines zůstávají nejasné, začínají se objevovat otázky ohledně možné role ruského protivzdušného systému v této tragédii. Agentura Reuters s odkazem na několik anonymních zdrojů uvedla, že letadlo bylo údajně sestřeleno ruským obranným systémem.

včera

Pantsir-S

Pantsir-S. Co je zač ruský systém, který zřejmě sestřelil ázerbájdžánské dopravní letadlo?

Pantsir-S (v kódu NATO: SA-22 Greyhound) je ruský systém protivzdušné obrany krátkého a středního dosahu, který kombinuje raketové a kanónové zbraně. Je určen k ochraně strategických objektů, vojenských základen nebo jednotek před různými druhy leteckých hrozeb, jako jsou letadla, vrtulníky, řízené střely, bezpilotní prostředky (drony) a dokonce i raketové projektily. 

Aktualizováno včera

Pád letadla společnosti Azerbaijan Airlines

Ázerbájdžánské dopravní letadlo sestřelila ruská raketa. Kreml se bouří

Ruská vláda varovala před šířením nepodložených „hypotéz“ o příčině pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines, při kterém ve středu v Kazachstánu zahynulo 38 lidí. K incidentu došlo u města Aktau, přičemž přežilo 29 z 67 lidí na palubě. Tragédie vyvolala spekulace, že havárii mohl způsobit zásah ruského systému protivzdušné obrany v čečenské oblasti. Ázerbájdžánské vládní zdroje pro Euronews následně potvrdily, že ruská střela země-vzduch skutečně způsobila středeční havárii letadla.

včera

včera

včera

včera

včera

dárky

Co s nevhodným vánočním dárkem? Lhůta pro vrácení se krátí

Vánoce jsou časem radosti, ale ne všechny dárky, které dostaneme, odpovídají našim představám. Nevhodné velikosti, duplikáty nebo prostě něco, co se nám nehodí – to vše může být důvodem k vrácení nebo výměně dárku. Pokud jste se ocitli v této situaci, nezoufejte. Většina obchodů má pro takové případy řešení.

včera

včera

včera

včera

25. prosince 2024 21:40

RECENZE: Čarovné jablko v souboji nových vánočních pohádek obstálo

Den po nové štědrovečerní pohádce Tři princezny nasadila Česká televize do vysílání další premiérovou pohádku Čarovné jablko, která vznikla ve spolupráci se sousedy ze Slovenska. Je o souboji dobra se zlem, jak jinak. Jak ale dopadl pomyslný souboj vánočních pohádek? 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy