Praha - Celková hodnota nákupů českých domácností v roce 2011 oproti roku 2010 mírně poklesla, a to zhruba o 1,4 procenta. Vyplývá to z analýzy prosincových dat o spotřebě českých domácností společností GfK ConsumerTracking, kterou zveřejnila v pondělí.
Výsledek za rok 2011 znamená přibližně zdvojnásobení prvního celoročního propadu, který GfK ConsumerTracking zaznamenal v hodnotě nákupů domácností v roce 2010 (měřeno vůči roku 2009). Další pokles se podle vývoje posledních měsíců dá očekávat i v roce 2012.
Během roku 2011 české domácnosti „utáhly“ kohoutky výdajů v rychloobrátkovém zboží. Navzdory krátkodobému oživení hned v lednu, kdy jejich výdaje za monitorované kategorie vzrostly o dvě procenta, v dalších měsících index hodnoty měsíčních nákupů častěji nabýval negativních hodnot. Ještě v říjnu však byla naděje, že úroveň výdajů v porovnání s rokem 2010 zůstane více méně shodná.
„Listopadové údaje všem vyrazily dech – hodnota nákupů českých domácností v panelem monitorovaných rychloobrátkových kategoriích poklesla o více než pět procent. Stalo se tak ve chvíli, kdy kvůli očekávané změně DPH především obchodní řetězce pomalu začaly zvyšovat standardní ceny zboží,“ stojí ve studii společnosti GfK.
Navzdory růstu cen poprvé v roce poklesla hodnota nákupů domácností i v moderním obchodě, a to hned o více než 1,5 procenta. Podle studie nicméně stále všichni věřili v kouzlo Vánoc – v obnovení pozitivního trendu v meziročním srovnání výdajů. Předpoklad, že domácnosti přeci jen v prosinci popustí uzdu svým výdajům v rychloobrátkovém zboží, se však nepotvrdil. První data z panelu domácností ukazují na meziroční propad výdajů na celém trhu o 3,5 procenta.
Velké změny se podle průzkumu udály také ve výběru nákupních míst – domácnosti nejprve soustředily své nákupy do moderních prodejních formátů (řetězcové hypermarkety, diskonty, supermarkety). Zde jejich výdaje zprvu meziročně rostly, a to bez ohledu na vyšší podíl nákupů v tzv. promočních akcích všeho druhu. Tradiční obchod a ostatní nákupní místa svůj podíl výrazně ztrácely, zaznamenaly pokles i o více než 10 procent.
I v moderních prodejních formátech však prosincové výdaje za nákupy domácností poklesly o 1,4 procenta. Tradiční obchod utrpěl více – zde je propad osmiprocentní. Přesto se dá předpokládat, že z hlediska objemu nákupy domácností alespoň v některých kategoriích vzrostly, vzhledem k neustále se zvyšujícímu podílu nákupů v promočních akcích.
Průzkum trhu probíhal metodou panelu domácností GfK ConsumerTracking za období let 2009, 2010 až listopad 2011. ConsumerTracking je kontinuální panelový výzkum, založený na detailních informacích o nákupech reprezentativního vzorku dvou tisíc českých domácností.
Skupina GfK je poskytovatelem komplexních služeb v oblasti výzkumu trhu a veřejného mínění, včetně konzultačního a poradenského servisu.
Související
S příjmy vychází snadno téměř polovina domácností, druhá polovina je na tom výrazně hůře
Domácnosti kvůli vysokým nákladům méně topí. Omezují i jiné výdaje, zjistil STEM
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Rostoucí ceny online reklamy nutí malé podniky hledat alternativy. Tisk plakátů se vrací do hry
před 1 hodinou
Evropští lídři kvůli Ukrajině volali Trumpovi. Zelenskyj chystá jednání s Koalicí ochotných
před 2 hodinami
Rusové chystali druhé 11. září, do letadel chtěli umístit bomby, zjistili zpravodajci
před 3 hodinami
Česko a další státy EU požadují kvůli migraci omezení zákonů o lidských právech
před 3 hodinami
Machadová uprchla z Venezuely. Míří do Osla, kde měla převzít Nobelovu cenu
před 4 hodinami
Fiala je přesvědčen, že Česko předává Babišovi ve skvělé kondici
před 5 hodinami
Trump rozhodl. Američané přitvrdí proti obyčejným turistům
před 6 hodinami
Důchody vyplácené poštou od ledna zdraží. Existuje možnost, jak ušetřit
před 6 hodinami
Tanečky kolem Turka. Exprezident Klaus nechápe, co se děje
před 7 hodinami
Nejočekávanější předpověď v roce. Meteorologové naznačili, jak bude o Vánocích
před 8 hodinami
V případu vraždy na ulici v Brně padlo obvinění. Muži hrozí až 20 let
před 8 hodinami
NATO se musí vzpamatovat jako celek. Adaptace na boj s teroristy už nestačí
před 9 hodinami
Piráti zřejmě nezmění kurz. Hřib bude v lednu obhajovat funkci
před 10 hodinami
Studenti v Ústí zburcovali policii. Obavy z útoku ve škole se nepotvrdily
před 10 hodinami
Na Ukrajině mohou být do tří měsíců volby, Zelenskyj není proti
před 12 hodinami
Počasí může ještě dnes trhat rekordy, pak se ochladí
včera
FT: USA daly Zelenskému na přijetí mírového plánu ultimátum. Ukrajina pošle Bílému domu odpověď ve středu
včera
Novinář měl neomezený přístup k Zelenskému. Teď vysvětlil jeho strategii při jednání i otřes po pádu Jermaka
včera
„Antiukrajinské body byly odstraněny.“ Zelenskyj posílá do USA revidovaný mírový plán
včera
Evropská unie se rázně vymezila proti tvrdé kritice Donalda Trumpa
Evropská unie se v úterý ohradila proti ostré kritice amerického prezidenta Donalda Trumpa, který označil Evropu za „rozkládající se“ uskupení zemí vedené „slabými“ lídry. Trump v rozhovoru pro podcast The Conversation serveru Politico prohlásil, že Evropa je špatně řízená a nezvládá regulovat migraci. „Myslím, že jsou slabí. Myslím, že nevědí, co dělat. Evropa neví, co dělat,“ řekl americký prezident o evropských premiérech a prezidentech.
Zdroj: Libor Novák