Ztráty Českých drah z letošních tržeb mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Hlavní část škod tvoří výpadky příjmů z jízdného. ČTK to řekl mluvčí společnosti Radek Joklík. Odhad ztrát prohloubila podzimní vlna pandemie. Dráhy během ní, stejně jako ostatní dopravci, zrušily desítky spojů, obsazenost fungujících vlaků je navíc nízká. Stamilionové až miliardové škody mají i ostatní dopravci.
"Jde zatím o hrubý odhad," upozornil mluvčí ČD. Nejcitelnější je výpadek tržeb z jízdného. Například během jarní krize spadla poptávka cestujících oproti normálu na desetinu. Na podzim je zájem proti běžným počtům zhruba na pětině až čtvrtině. Dráhy proto zrušily na jaře i na podzim desítky spojů. S tím jsou spojeny i nižší úhrady od objednatelů dopravy. Vzrostly navíc i některé další výdaje. Podle společnosti se podařilo podniku snížit některé náklady, zdaleka to ale nevystačí na alespoň částečné pokrytí ztrát z jízdného. Dráhy tak upravily svůj dřívější odhad, kdy na začátku podzimu očekávaly letošní ztrátu kolem tří miliard korun.
Firmu zřejmě čeká také propouštění zaměstnanců. "Kdybych teď udělal jednoduchou trojčlenku a podíval se na příjmy a náklady v příštím roce, vyjde mi z toho, že musím propustit více než tisíc zaměstnanců skupiny Českých drah. Tak jednoduché to ale není," řekl Hospodářským novinám (HN) šéf Českých drah Ivan Bednárik. Celá skupina zaměstnává 23.500 lidí. V personálních nákladech je podle Bednárikova odhadu možné uspořit deset až 20 procent. "Vše je ale v jednání a je předčasné mluvit o konkrétních číslech," doplnil.
Ve ztrátě navíc podle HN skončí i některé klíčové dceřiné společnosti státního podniku. Mezi nimi také nákladní ČD Cargo, které je jinak ekonomickým tahounem státního dopravce.
V předchozích několika letech společnost hospodařila se ziskem, loni s 1,3 miliardy korun. Největší ztrátu za posledních deset let vykázala v roce 2013, dosáhla téměř dvě miliardy.
Letošní ztrátu drah příliš nesníží ani plánovaná podpora státu. Ministerstvo dopravy chce rozdělit 400 milionů korun mezi dopravce za linky, které si u nich objednává. Většinu z těchto peněz by měly dostat právě dráhy. Vedle toho chce stát komerčním dopravcům odpustit dvě třetiny z letošních poplatků za užívání železnice. V případě Českých drah by to znamenalo slevu kolem 80 až 90 milionů korun.
Současná krize už vedla ke změnám ve vedení státního dopravce. Bednárik se stal novým předsedou představenstva a generálním ředitelem podniku na začátku prosince. Nahradil Václava Nebeského, který se přesunul na post místopředsedy představenstva. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) krok odůvodnil nutností posílení finančního řízení společnosti v době krize. Nebeský podle něj nebyl typickým krizovým manažerem.
Velké ztráty evidují i ostatní dopravci, často v řádech vyšších stovek milionů korun. Leo Express nyní vyzval stát k větší podpoře dopravců, dosavadní je podle firmy nedostatečná. Dopravci navíc očekávají, že situace se bude s dalším zpřísněním vládních omezení dále zhoršovat.
Související

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD

Vlaky v Česku nabírají zpoždění. Došlo k výpadku klíčového zabezpečovače
České Dráhy , Ekonomika , Dopravci , Ivan Bednárik (ČD) , železnice
Aktuálně se děje
včera

Tři oříšky pro Popelku patřily k jejím posledním filmům. Zemřela Karin Leschová
včera

Extraliga play off 2025: Domácí Brno srovnalo sérii finále s Pardubicemi výsledkem 7:4
včera

Vážná nehoda v Holohlavech. Několik zraněných skončilo v hradecké nemocnici
včera

Požár skládky u Rynholce je lokalizován. Zachytila ho i meteodružice
včera

Česko rozhodlo o tom, kdo ho bude zastupovat na pohřbu papeže
včera

Na velikonoční bouřky brzy navážou další. Meteorologové řekli, kdy a kde hrozí
včera

Tragédie v lomu Velká Amerika. Muž se zřítil dolů, pád nepřežil
včera

Rozvědka: Jsme na hranici války. Ruské útoky proti Evropě narůstají, mír na Ukrajině by nic nevyřešil
včera

Hollywoodský herec, který změnil k nepoznání nejen Ameriku. Kdo skutečně byl Ronald Reagan?
včera

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit
včera

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?
včera

Kam se hrabe Tesla. Čínská firma posunula hranice elektromobilů, nabízí dojezd 500 km za 5 minut nabíjení
včera

Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže
včera

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů
včera

Karta se otáčí. Trump svými cly neplánovaně podpořil obchod v Evropě
včera

Papež František zemřel, protože neposlechl lékaře? Lidé tušili, že ho vidí naposledy
včera

Mimořádná zpráva Kdy bude veřejné rozloučení a kde papež František spočine? Vatikán zveřejnil detaily pohřbu
včera

Zemřel uznávaný psychiatr Cyril Höschl
včera

Chceme jednat s Kyjevem a prošetřit útoky na civilní cíle, prohlásil Putin. Pak poslal drony a bomby na civilisty
včera
Ani druhý skandál kolem Signalu Hegsethovi nezlomí vaz. Proč je jeho pozice v Trumpově vládě neotřesitelná?
Ministr obrany Pete Hegseth se ocitl pod tlakem kvůli dalšímu skandálu, tentokrát ohledně sdílení citlivých vojenských plánů v soukromé skupinové konverzaci. Navzdory závažnosti obvinění se ale zatím zdá, že jeho pozice zůstává pevná. Klíčem k jeho přežití v Trumpově administrativě není odbornost či disciplinovanost, ale věrnost prezidentovi a jeho politickému stylu.
Zdroj: Libor Novák