Ztráty Českých drah z letošních tržeb mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Hlavní část škod tvoří výpadky příjmů z jízdného. ČTK to řekl mluvčí společnosti Radek Joklík. Odhad ztrát prohloubila podzimní vlna pandemie. Dráhy během ní, stejně jako ostatní dopravci, zrušily desítky spojů, obsazenost fungujících vlaků je navíc nízká. Stamilionové až miliardové škody mají i ostatní dopravci.
"Jde zatím o hrubý odhad," upozornil mluvčí ČD. Nejcitelnější je výpadek tržeb z jízdného. Například během jarní krize spadla poptávka cestujících oproti normálu na desetinu. Na podzim je zájem proti běžným počtům zhruba na pětině až čtvrtině. Dráhy proto zrušily na jaře i na podzim desítky spojů. S tím jsou spojeny i nižší úhrady od objednatelů dopravy. Vzrostly navíc i některé další výdaje. Podle společnosti se podařilo podniku snížit některé náklady, zdaleka to ale nevystačí na alespoň částečné pokrytí ztrát z jízdného. Dráhy tak upravily svůj dřívější odhad, kdy na začátku podzimu očekávaly letošní ztrátu kolem tří miliard korun.
Firmu zřejmě čeká také propouštění zaměstnanců. "Kdybych teď udělal jednoduchou trojčlenku a podíval se na příjmy a náklady v příštím roce, vyjde mi z toho, že musím propustit více než tisíc zaměstnanců skupiny Českých drah. Tak jednoduché to ale není," řekl Hospodářským novinám (HN) šéf Českých drah Ivan Bednárik. Celá skupina zaměstnává 23.500 lidí. V personálních nákladech je podle Bednárikova odhadu možné uspořit deset až 20 procent. "Vše je ale v jednání a je předčasné mluvit o konkrétních číslech," doplnil.
Ve ztrátě navíc podle HN skončí i některé klíčové dceřiné společnosti státního podniku. Mezi nimi také nákladní ČD Cargo, které je jinak ekonomickým tahounem státního dopravce.
V předchozích několika letech společnost hospodařila se ziskem, loni s 1,3 miliardy korun. Největší ztrátu za posledních deset let vykázala v roce 2013, dosáhla téměř dvě miliardy.
Letošní ztrátu drah příliš nesníží ani plánovaná podpora státu. Ministerstvo dopravy chce rozdělit 400 milionů korun mezi dopravce za linky, které si u nich objednává. Většinu z těchto peněz by měly dostat právě dráhy. Vedle toho chce stát komerčním dopravcům odpustit dvě třetiny z letošních poplatků za užívání železnice. V případě Českých drah by to znamenalo slevu kolem 80 až 90 milionů korun.
Současná krize už vedla ke změnám ve vedení státního dopravce. Bednárik se stal novým předsedou představenstva a generálním ředitelem podniku na začátku prosince. Nahradil Václava Nebeského, který se přesunul na post místopředsedy představenstva. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) krok odůvodnil nutností posílení finančního řízení společnosti v době krize. Nebeský podle něj nebyl typickým krizovým manažerem.
Velké ztráty evidují i ostatní dopravci, často v řádech vyšších stovek milionů korun. Leo Express nyní vyzval stát k větší podpoře dopravců, dosavadní je podle firmy nedostatečná. Dopravci navíc očekávají, že situace se bude s dalším zpřísněním vládních omezení dále zhoršovat.
Související
Vánoce omezí vlakovou dopravu. Cestující si musí dát pozor na omezení
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
České Dráhy , Ekonomika , Dopravci , Ivan Bednárik (ČD) , železnice
Aktuálně se děje
před 27 minutami
Izraelská policie zatkla palestinského muže. Převlékl se za Santa Clause
před 53 minutami
Předvánoční úspěch českých sportovců, které dávají naději směrem k Zimním olympijským hrám
před 55 minutami
Ještě v neděli závodil, před Štědrým dnem ho našli v hotelu. Zemřel biatlonista Bakken
před 58 minutami
Zůna ukázal SPD tvrdou realitu. Bohužel však skončil dříve, než vůbec začal
před 1 hodinou
Na Kilimandžáru se zřítil vrtulník s pěti lidmi na palubě. Mezi mrtvými jsou čeští turisté
před 2 hodinami
Papež vyzval Ukrajinu a Rusko, aby zasedly k jednomu stolu a začaly jednat
před 3 hodinami
Soud poslal MMA zápasníka Karlose Vémolu do vazby
před 4 hodinami
Turecko zadrželo stovku sympatizantů Islámského státu. Chystali teroristické útoky během novoročních oslav
před 5 hodinami
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 6 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 8 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 9 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země.
Zdroj: Libor Novák