Ztráty Českých drah z letošních tržeb mohou dosáhnout až pěti miliard korun. Hlavní část škod tvoří výpadky příjmů z jízdného. ČTK to řekl mluvčí společnosti Radek Joklík. Odhad ztrát prohloubila podzimní vlna pandemie. Dráhy během ní, stejně jako ostatní dopravci, zrušily desítky spojů, obsazenost fungujících vlaků je navíc nízká. Stamilionové až miliardové škody mají i ostatní dopravci.
"Jde zatím o hrubý odhad," upozornil mluvčí ČD. Nejcitelnější je výpadek tržeb z jízdného. Například během jarní krize spadla poptávka cestujících oproti normálu na desetinu. Na podzim je zájem proti běžným počtům zhruba na pětině až čtvrtině. Dráhy proto zrušily na jaře i na podzim desítky spojů. S tím jsou spojeny i nižší úhrady od objednatelů dopravy. Vzrostly navíc i některé další výdaje. Podle společnosti se podařilo podniku snížit některé náklady, zdaleka to ale nevystačí na alespoň částečné pokrytí ztrát z jízdného. Dráhy tak upravily svůj dřívější odhad, kdy na začátku podzimu očekávaly letošní ztrátu kolem tří miliard korun.
Firmu zřejmě čeká také propouštění zaměstnanců. "Kdybych teď udělal jednoduchou trojčlenku a podíval se na příjmy a náklady v příštím roce, vyjde mi z toho, že musím propustit více než tisíc zaměstnanců skupiny Českých drah. Tak jednoduché to ale není," řekl Hospodářským novinám (HN) šéf Českých drah Ivan Bednárik. Celá skupina zaměstnává 23.500 lidí. V personálních nákladech je podle Bednárikova odhadu možné uspořit deset až 20 procent. "Vše je ale v jednání a je předčasné mluvit o konkrétních číslech," doplnil.
Ve ztrátě navíc podle HN skončí i některé klíčové dceřiné společnosti státního podniku. Mezi nimi také nákladní ČD Cargo, které je jinak ekonomickým tahounem státního dopravce.
V předchozích několika letech společnost hospodařila se ziskem, loni s 1,3 miliardy korun. Největší ztrátu za posledních deset let vykázala v roce 2013, dosáhla téměř dvě miliardy.
Letošní ztrátu drah příliš nesníží ani plánovaná podpora státu. Ministerstvo dopravy chce rozdělit 400 milionů korun mezi dopravce za linky, které si u nich objednává. Většinu z těchto peněz by měly dostat právě dráhy. Vedle toho chce stát komerčním dopravcům odpustit dvě třetiny z letošních poplatků za užívání železnice. V případě Českých drah by to znamenalo slevu kolem 80 až 90 milionů korun.
Současná krize už vedla ke změnám ve vedení státního dopravce. Bednárik se stal novým předsedou představenstva a generálním ředitelem podniku na začátku prosince. Nahradil Václava Nebeského, který se přesunul na post místopředsedy představenstva. Ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO) krok odůvodnil nutností posílení finančního řízení společnosti v době krize. Nebeský podle něj nebyl typickým krizovým manažerem.
Velké ztráty evidují i ostatní dopravci, často v řádech vyšších stovek milionů korun. Leo Express nyní vyzval stát k větší podpoře dopravců, dosavadní je podle firmy nedostatečná. Dopravci navíc očekávají, že situace se bude s dalším zpřísněním vládních omezení dále zhoršovat.
Související

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD

Vlaky v Česku nabírají zpoždění. Došlo k výpadku klíčového zabezpečovače
České Dráhy , Ekonomika , Dopravci , Ivan Bednárik (ČD) , železnice
Aktuálně se děje
před 13 minutami

Kanadu spalují rozsáhlé lesní požáry. Probíhá největší evakuace, jakou místní pamatují
před 1 hodinou

Novou ministryní spravedlnosti by mohla být Decroix. Babiš chce pád celé vlády
před 2 hodinami

Ukrajina se mírových rozhovorů s Ruskem v Istanbulu zúčastní, ale pod jednou podmínkou
před 3 hodinami

Ministr spravedlnosti Blažek rezignuje
před 3 hodinami

Může Afrika zaútočit na USA? Sahel se mění v ohnisko globálního teroru, varuje generál
před 4 hodinami

Oceány mění barvu. Vědci netuší, co se stane dál
před 4 hodinami

Sebevraždy ve světě: Jak si stojí Česko v porovnání s USA a Japonskem
před 4 hodinami

Trump nás konečně začíná chápat, pochvaluje si Kreml. Ukrajině zajistíme bezpečnostní záruky, reaguje EU
před 5 hodinami

Jak zvládá extrémní počasí nejžhavější město Evropy? Připravuje na další spalující léto i příliv turistů
před 6 hodinami

Past na zákazníky? Oneplay nelze jednoduše zrušit, varuje dTest
před 6 hodinami

Čtvrt století poté: Hledá se Nemo a příběh generace, která může všechno změnit
před 7 hodinami

EU má nový cíl pro boj s extrémním počasím. Jenže vůbec neví, jak ho dosáhnout
před 7 hodinami

Starosta Řeporyjí Novotný se chystá do vězení, plánuje rezignaci
před 8 hodinami

Vojáci, munice i rakety. Zpráva odhalila, co vše poskytla KLDR Rusku proti Ukrajině
před 8 hodinami

Česko zasáhnou silné bouřky. Meteorologové je čekají po celý víkend
před 9 hodinami

OSN obvinila Izrael z cíleného vyvolávání hladomoru v Gaze
před 9 hodinami

Čínští studenti se bojí a zuří kvůli agresivnímu plánu USA
před 10 hodinami

Pandí dvojčata v Hongkongu konečně dostala jména. Trvalo to jen rok
před 10 hodinami

Trump rozdává milosti: Od politiků až po zakladatele gangu
před 10 hodinami
Británie čelí vážné hrozbě ruské sabotáže, varují experti
Britské podmořské infrastruktury jsou podle odborníků na obranu a energetiku extrémně zranitelné vůči ruské sabotáži. Před blížícím se strategickým obranným přezkumem země varují, že klíčové plynovody, elektrické kabely a datová spojení tvoří „měkké podhoubí britské bezpečnosti“ a jejich ohrožení by mohlo mít „katastrofální“ následky.
Zdroj: Libor Novák