Výdaje Státního fondu podpory investic (SFPI) příští rok klesnou na 3,44 miliardy korun. Příjmy fondu naopak vzrostou na 2,04 miliardy korun. Návrh jeho rozpočtu dnes schválila Sněmovna. SFPI byl letos přejmenován ze Státního fondu rozvoje bydlení, rozšířil svoji působnost.
Letos měl mít fond původně výdaje 3,02 miliardy korun. V polovině roku se zvýšily o 1,1 miliardy korun ze zůstatku z loňska.
Největší část z výdajů má jít v příštím roce na úvěry fyzickým a právnickým osobám, celkem 1,61 miliardy korun. Následují dotace obcím s částkou 930 milionů korun. Jde o programy Výstavba pro obce, Regenerace veřejných prostranství a Podpora revitalizace území. Na výplatu úrokových dotací na rekonstrukce a modernizace bytových domů z let 2001 až 2010 bude mít fond 591 milionů korun.
Hlavní část příjmů tvoří dotace ze státního rozpočtu. Spolu s evropskými dotacemi je to 1,25 miliardy korun. Následují splátky z poskytnutých úvěrů, celkem 700 milionů korun.
V roce 2022 mají výdaje fondu klesnout podle střednědobého výhledu na 2,65 miliardy korun a příjmy na 1,25 miliardy korun. V roce 2023 mají zůstat příjmy i výdaje proti předchozímu roku beze změny.
Státní fond rozvoje bydlení (SFRB) shromažďoval peníze určené na podporu bydlení. Hospodařil s vlastními penězi a rozděloval i příspěvky z příslušných fondů Evropské unie. Jeho cílem bylo podporovat soukromé a obecní investice do výstavby, oprav a modernizace bytů.
Letos se fond se původní fond bydlení přejmenoval na Státní fond podpory investic. Rozšířil svou působnost například o udržitelný rozvoj obcí, měst a regionů a o cestovní ruch. Přejmenování fondu a výdaje s tím spojené vyšly podle ministerstva asi na 880.000 korun. Náklady zahrnovaly například výměnu formulářů, razítek, platebních příkazů nebo úpravu webových stránek.
Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude příští rok hospodařit se 127,5 miliardy korun. Návrh jeho rozpočtu dnes schválila Sněmovna. Letos měl fond v rozpočtu původně 87 miliard korun, po posílení stoupl na 124 miliard. Fond hradí dopravní stavby. Největší část peněz bude směřovat příští rok na dálniční a silniční projekty.
Na běžné výdaje bude mít fond v rozpočtu 44,5 miliardy Kč. Na investice by mělo směřovat 83 miliard korun. Pokud by bylo potřeba více peněz, povedou se jednání o zvýšení rozpočtu SFDI, stojí v předkládací zprávě.
Ředitelství silnic a dálnic by podle návrhu ministerstva dopravy mělo hospodařit s přibližně 61 miliardami korun. Rozpočet Správy železnic by měl činit zhruba 53,1 miliardy korun. Další zdroje jsou určeny například pro vodní cesty, přibližně 1,5 miliardy korun, a další infrastrukturu.
Z národních zdrojů bude mít fond nejvyšší příjem z dotace ze státního rozpočtu 56,7 miliardy korun. Například z mýtného by měl získat 12,5 miliardy, z dálničních známek 5,8 miliardy a ze silniční daně 5,5 miliardy.
SFDI funguje od roku 2001. Loni fond investoval 95,6 miliardy korun, což bylo dosud nejvíce. Ve střednědobém výhledu by měl fond v roce 2022 hospodařit podle vládního materiálu se 144 miliardami korun a o rok později se 116,1 miliardy korun.
Související
Na obnovu bydlení po tornádu chtějí lidé téměř 340 milionů korun
Stát zvýšil věk pro půjčku na bydlení na 40 let, stoupnou i limity
Státní fond podpory investic (SFPI) , státní rozpočet , investice , Ekonomika , doprava , SFDI (Státní fond dopravní infrastruktury)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Počasí: Česko čeká poslední mrazivá noc. Pod nulou bude jen na západě
před 1 hodinou
Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy
před 2 hodinami
Policie večer evakuovala nádraží v Plzni. Někdo vyhrožoval bombou
Aktualizováno před 2 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 3 hodinami
Biden poprvé prohlásil, že bude debatovat s Trumpem. Termíny už jsou známé
před 4 hodinami
Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU
před 4 hodinami
Erdogan v květnu do Bílého domu nedorazí, potvrdili Turci
před 5 hodinami
Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí
před 5 hodinami
Rusové cílí na ukrajinskou železnici. Útoky si vyžádaly mrtvé i zraněné
před 6 hodinami
Na Mělnicku leželo bezvládné tělo u havarovaného auta. Případ řeší policie
před 6 hodinami
Kreml: Přístup Ukrajiny k raketám ATACMS válku nezmění
před 7 hodinami
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 8 hodinami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 8 hodinami
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 9 hodinami
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 9 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 9 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 10 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 10 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 11 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
Evropa by podle francouzského prezidenta mohla "zemřít", pokud si nevybuduje robustní obranu čelící ruské agresi na Ukrajině.
Zdroj: Radek Novotný