Berlín - Některé vozy automobilky Opel vytvářejí v běžném provozu až sedmnáctinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy. Na tiskové konferenci v Berlíně to dnes řekli zástupci ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří nechali vybraný typ aut s naftovým motorem testovat ve Švýcarsku. Aktivisté vyzvali německé úřady, aby prověřily, zda se Opel nedopustil manipulace při testování emisí podobně jako automobilka Volkswagen. Opel tvrzení DUH označil za "falešná a nepodložená" a uvedl, že jeho vlastní měření žádné překročení norem nezjistila.
"Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. První z nich byl klasický test vozu pro zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 procent," řekl novinářům předseda DUH Jürgen Resch. Ve chvíli, kdy se kola točila rychlostí odpovídající 150 kilometrům v hodině, pak podle DUH dosáhly emise úrovní, které běžnými přístroji nebylo možné změřit; později se ukázalo, že šlo o sedmnáctinásobek normy.
"Neexistuje žádné fyzikální vysvětlení, proč by se měly emise zvyšovat jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou. Zvlášť, když zadní kola motorem poháněná nejsou," řekl Resch. Podle švýcarských expertů to lze vysvětlit vypnutím systému AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby oxidy dusíku neutralizoval. DUH proto německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA) vyzval, aby záležitost prověřil.
Nesrovnalosti s testy emisí objevily v září americké úřady u některých naftových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.
Opel však zdůraznil, že jeho softwarové vybavení neobsahuje nic, co by umožnilo zjišťovat, zda je vozidlo testováno na emise, a podle toho zapojovat systém kontroly emisí. Firma uvedla, že aktivisté z DUH jí odmítli poskytnout výsledky testování v Bernu, aby je mohla prostudovat.
Inženýři Opelu nicméně uskutečnili vlastní testy se stejným vozem tak, jak jej údajně testovali experti v Bernu, tedy v režimu otáčení dvou i čtyř kol. "Zjištěné hodnoty se pohybovaly v rámci zákonných předpisů pro oba druhy měření", uvedl Opel podle agentury DPA. "Nic jiného není možné, protože otáčení zadních kol Zafiry nemá na systém úpravy výfukových plynů žádný vliv," dodala firma.
Resch už na počátku října v rozhovoru s ČTK vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval. Dnes uvedl, že DUH vybrala k testům vůz Opel Zafira, protože měla indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy. Sdružení chce v příštích měsících testovat ještě další vozy, u kterých má podezření na manipulaci s údaji o emisích.
Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již o třetinu srazil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů s naftovým motorem.
Volkswagen si již na náklady spojené se skandálem vytvořil rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč). Řada analytiků však předpokládá, že tato rezerva nebude stačit. V samotných Spojených státech Volkswagenu například hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (442 miliard Kč).
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Putinův věrný sluha suspendoval kněze, který vedl mši za Navalného
před 16 minutami
Izrael dá brzy zelenou ofenzivě do Rafáhu. Satelitní snímky odhalily přípravy
před 26 minutami
Rozhodnuto: Řecko předá systém Patriot Ukrajině. USA jim zaručily bezpečnost a kompenzaci
před 46 minutami
Sestra vůdce KLDR hrozí: Vybudujeme ohromnou vojenskou sílu
před 59 minutami
Černochová jmenuje nového šéfa vojenské rozvědky. Berouna střídá Bartovský
před 1 hodinou
Fico definitivně zatočil s RTVS. Stanice se přejmenuje a bude povinně vysílat hymnu
před 2 hodinami
Meningokok v Česku zabil malého chlapce. Experti zdůrazňují význam očkování
před 3 hodinami
Počasí: Česko čekají ještě dvě mrazivé noci, upozornili meteorologové
před 3 hodinami
Rusko řeší korupční kauzu na Šojguově ministerstvu. Putin o případu ví
před 4 hodinami
Policie se vyjádřila k zásahu ve škole na Tachovsku. Mladík skončil v cele
před 5 hodinami
Belgičan si v těle sám vytváří alkohol. Pokuty za řízení v opilosti platit nemusí
před 5 hodinami
Zimní počasí opět udeří. Místy může napadnout až 10 centimetrů sněhu
před 5 hodinami
Většina zbraní z amerického balíčku pro Ukrajinu je již v Německu a Polsku ve skladech
před 6 hodinami
ANO by v březnu vyhrálo volby. Ze Sněmovny by vypadly dvě vládní strany
před 7 hodinami
Americký Senát schválil balíček pomoci pro Ukrajinu. Biden slíbil rychlé doručení
včera
Týdenní výhled filmů: Tělesností pulzující Rivalové, aktivistický šaman i vrah z televizní soutěže
včera
Ruské jaderné odpalovací zařízení míří k hranicím NATO. Odborníci: Jde o přípravu na válku
včera
NATO nerozmístí jaderné zbraně v jiných zemích, říká Stoltenberg
včera
Greta Thunbergová čelí obvinění z občanské neposlušnosti
včera
Dezinformátor Zítko se hledá. Policie vyhlásila pátrání
V středu 19. dubna se Pavel Zítko, obviněný z trestného činu šíření poplašné zprávy, nedostavil k okresnímu soudu v Chomutově. Proto se dnes objevil v pátrání Policie České republiky.
Zdroj: Martin Hájek