Berlín - Některé vozy automobilky Opel vytvářejí v běžném provozu až sedmnáctinásobné množství emisí oxidu dusíku ve srovnání s laboratorními testy. Na tiskové konferenci v Berlíně to dnes řekli zástupci ekologického sdružení Deutsche Umwelthilfe (DUH), kteří nechali vybraný typ aut s naftovým motorem testovat ve Švýcarsku. Aktivisté vyzvali německé úřady, aby prověřily, zda se Opel nedopustil manipulace při testování emisí podobně jako automobilka Volkswagen. Opel tvrzení DUH označil za "falešná a nepodložená" a uvedl, že jeho vlastní měření žádné překročení norem nezjistila.
"Nechali jsme provést dva testy vozu Opel Zafira, který byl uveden do provozu letos v srpnu. První z nich byl klasický test vozu pro zjištění emisí. Při druhém jsme simulovali běžný provoz a nechali jsme připojit druhý jezdící pás, aby se točila i zadní kola auta. Emise při druhém testu vzrostly o 400 procent," řekl novinářům předseda DUH Jürgen Resch. Ve chvíli, kdy se kola točila rychlostí odpovídající 150 kilometrům v hodině, pak podle DUH dosáhly emise úrovní, které běžnými přístroji nebylo možné změřit; později se ukázalo, že šlo o sedmnáctinásobek normy.
"Neexistuje žádné fyzikální vysvětlení, proč by se měly emise zvyšovat jen proto, že se točí čtyři kola místo dvou. Zvlášť, když zadní kola motorem poháněná nejsou," řekl Resch. Podle švýcarských expertů to lze vysvětlit vypnutím systému AdBlue, který do zplodin vstřikuje močovinu, aby oxidy dusíku neutralizoval. DUH proto německý úřad pro dohled nad automobilovým trhem (KBA) vyzval, aby záležitost prověřil.
Nesrovnalosti s testy emisí objevily v září americké úřady u některých naftových aut koncernu Volkswagen. Koncern následně přiznal, že zhruba do 11 milionů aut po celém světě instaloval software, který umožňuje manipulovat s výsledky měření emisí.
Opel však zdůraznil, že jeho softwarové vybavení neobsahuje nic, co by umožnilo zjišťovat, zda je vozidlo testováno na emise, a podle toho zapojovat systém kontroly emisí. Firma uvedla, že aktivisté z DUH jí odmítli poskytnout výsledky testování v Bernu, aby je mohla prostudovat.
Inženýři Opelu nicméně uskutečnili vlastní testy se stejným vozem tak, jak jej údajně testovali experti v Bernu, tedy v režimu otáčení dvou i čtyř kol. "Zjištěné hodnoty se pohybovaly v rámci zákonných předpisů pro oba druhy měření", uvedl Opel podle agentury DPA. "Nic jiného není možné, protože otáčení zadních kol Zafiry nemá na systém úpravy výfukových plynů žádný vliv," dodala firma.
Resch už na počátku října v rozhovoru s ČTK vyjádřil přesvědčení, že Volkswagen není jediným koncernem, který s emisemi manipuloval. Dnes uvedl, že DUH vybrala k testům vůz Opel Zafira, protože měla indicie od zdrojů v automobilovém průmyslu, že auta koncernu Opel vydávají v běžném provozu několikanásobně větší emise oxidů dusíku, než kolik povolují evropské normy. Sdružení chce v příštích měsících testovat ještě další vozy, u kterých má podezření na manipulaci s údaji o emisích.
Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu již o třetinu srazil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Minulý týden Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 8,5 milionu vozů s naftovým motorem.
Volkswagen si již na náklady spojené se skandálem vytvořil rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč). Řada analytiků však předpokládá, že tato rezerva nebude stačit. V samotných Spojených státech Volkswagenu například hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (442 miliard Kč).
Aktuálně se děje
před 16 minutami
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
před 58 minutami
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
před 1 hodinou
Robert Fico je u Putina v Kremlu
před 2 hodinami
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
před 2 hodinami
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
před 3 hodinami
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
před 3 hodinami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 4 hodinami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 6 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 7 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 9 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 11 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 19 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
Slovenský premiér Robert Fico (Smer-SD) tvrdí, že mu ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas Bratislavy se členstvím Ukrajiny v NATO. Fico zdůraznil, že je nadále proti. K názorovému střetu mezi oběma politiky došlo kvůli tranzitu plynu přes Ukrajinu.
Zdroj: Jan Hrabě