Německé automobilky, kterým kvůli koronaviru prudce klesl odbyt, se stále hlasitěji dožadují státní podpory na nákup nových aut. Požadavky klíčového sektoru německé ekonomiky, jehož pověst značně poznamenal skandál s manipulováním emisí, sice nacházejí pochopení u řady německých politiků, mají ale i mnoho odpůrců. O možných cestách z krize způsobené pandemií dnes se zástupci automobilek jednala kancléřka Angela Merkelová.
Merkelová před jednáním ujišťovala, že výsledkem videokonference, které se účastnili i ministři financí, hospodářství nebo dopravy, určitě nebude schválení státních podpor. To se také naplnilo. Rozhodnout se o nich má až na přelomu května a června.
O podporu, které se německému automobilovému sektoru dostalo v podobě takzvaného šrotovného už po finanční krizi v letech 2008 a 2009, si koncem dubna řekl mimo jiné šéf Volkswagenu Herbert Diess.
"Nutně potřebujeme program konjunktury pro automobilový průmysl," uvedl v rozhovoru s televizí ARD. Německo je podle něj automobilová země a automobil je "pravděpodobně tou nejlepší možností, jak oživit místní hospodářství". O zotavení ekonomiky mluví také šéf skupiny Daimler Ola Källenius.
Konkrétně by si sdružení automobilového průmyslu VDA představovalo finanční prémii pro lidi, kteří si koupí nový vůz, a to nejen elektrický nebo hybridní, ale i benzinový či dieselový. I moderní spalovací motory totiž podle VDA výrazně přispívají k ochraně životního prostředí a klimatu.
Byly to přitom právě dieselové motory, které velkou část německého automobilového průmyslu dostaly do potíží, když se ukázalo, že u nich výrobci manipulovali s měřením emisí. Automobily tak v provozu produkují výrazně více škodlivých emisí než při měření v laboratorních podmínkách. Jen koncern Volkswagen stál skandál několik desítek miliard eur.
Právě kvůli němu dnes i řada politiků, kteří jsou další podpoře automobilek nakloněni, zdůrazňuje, že podpora musí vypadat jinak než naposledy. "Především ekologické otázky musejí hrát mnohem větší roli," konstatoval ministerský předseda Dolního Saska Stephan Weil, v jehož spolkové zemi sídlí Volkswagen.
Také kancléřka Merkelová koncem dubna zdůraznila, že při obnově ekonomiky zasažené koronavirem je nutné investovat do ekologických technologií budoucnosti. Ministr hospodářství Peter Altmaier pak mluví o tom, že je potřeba inovativních řešení, jejichž výsledkem bude menší množství emisí oxidu uhličitého (CO2). V jejich snižování zatím automobilový sektor na rozdíl od ostatních neučinil ve srovnání s rokem 1990 prakticky žádný pokrok.
Také proto se na možnou podporu z kapes daňových poplatníků velmi kriticky dívají organizace na ochranu klimatu. Expert Greenpeace na dopravu Benjamin Gehrs má za to, že když vláda bude podporovat staré způsoby pohonu, tak zamění plyn za brzdu, pokud jde o ochranu klimatu. "Prémie pro elektrická auta už existují. Podporovat vozy se spalovacím motorem není z hlediska ochrany klimatu vůbec prioritou," míní.
Kritičtí jsou ale i někteří odborníci a politici vládní sociální demokracie. Ekonomická poradkyně německé vlády Monika Schnitzeová snahu německých automobilek označila za čirý lobbismus. Zdejší automobilky podle ní zaspaly důležité trendy, jako je elektromobilita nebo vodíkový pohon, a pandemie způsobená koronavirem by se pro ně neměla stát důvodem, proč na další léta ustrnout v zastaralém obchodním modelu.
Části poslanců koaliční sociální demokracie zase vedle možných ekologických dopadů vadí i to, že by podporu měla dostávat branže, která se zatím nechce vzdát vyplácení dividend svým akcionářům. Dá se tak očekávat, že se jednání ještě nějakou dobu potáhnou.
Související
Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?
Stavebnictví dál klesá. Průmyslu pomohla auta, obchod je v přebytku
automobilový průmysl , Německo , Angela Merkelová , volkswagen , Ekonomika , Herbert Diess (VW) , Daimler , Peter Altmaier (CDU)
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Extrémní počasí spaluje Asii. Kvůli vedrům umírají desítky lidí
před 59 minutami
Maďarsko převezme otěže EU. Szijjártó řekl, na co se během předsednictví zaměří
před 1 hodinou
Karel III. vzdoruje rakovině a nezapomíná na svou matku. Připomněl si ji v kostele
před 1 hodinou
Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE
před 2 hodinami
"Smrt režimu." Ruská žačka 10. třídy si má odpykat 3,5 roku vazby. Prokurátor požadoval pět let v trestanecké kolonii
před 2 hodinami
Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří
před 2 hodinami
Korupce na Ukrajině: Soud poslal do vazby jednoho z členů vlády
před 2 hodinami
Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší
před 3 hodinami
Macron varuje: Evropa může "zemřít". Je nutná robustní obrana čelící ruské agresi
před 3 hodinami
EuroZprávy.cz pořádají podcast na téma války na Ukrajině a obranyschopnosti České republiky
před 3 hodinami
Daň z nemovitosti v roce 2024 vzrostla. Platební údaje už míří k poplatníkům
před 3 hodinami
Lipavský: Ruský imperialismus je největší hrozbou. Je v zájmu Evropy, aby se Ukrajina ubránila Rusku
před 4 hodinami
Kyjev: Ukrajinci v cizině sedí v restauracích, zatímco doma umíráme. Evropské státy začnou vracet brance do vlasti
před 5 hodinami
Důchody v květnu 2025 s jednou drobnou změnou. Peníze vám mohou přijít v jiném termínu
před 5 hodinami
Munice a rakety za miliardy. USA chystají další masivní balík pomoci Ukrajině
před 5 hodinami
Řecko odmítá tlak EU a NATO: Ukrajině nedáme ani Patrioty, ani S-300
před 6 hodinami
Izraelská invaze do Rafahu se blíží. Město opouští statisíce lidí
před 7 hodinami
Putin vyrazí poprvé od znovuzvolení na zahraniční cestu. Tentokrát si nevybral Bělorusko ani Turecko
před 7 hodinami
Školačky v Kutné Hoře rozrušila hodina s psycholožkou. Zasahovala záchranka
před 7 hodinami
Ukrajina stáhla z bojiště americké Abramsy
Ukrajina dočasně stáhla z bojiště americké tanky Abrams M1A1. Ukázaly se jako zranitelné při útocích ruskými drony, uvedla agentura AP s odvoláním na zdroje v americké armádě.
Zdroj: Libor Novák