Mercedes zaznamenal pokles zisku v uplynulém čtvrtletí až o polovinu. Na vině má být slabá prodejnost v Číně. Výrobce z toho viní nepříznivé tržní prostředí. Čínská ekonomika bojuje se slabým hospodářským růstem, a to se odráží i na firmách, které se zemí obchodují. Německé továrny tak v Číně čelí větší konkurenci ze strany tamních automobilek.
Mercedes pro server DW uvedl, že „očekává, že roční prodeje v roce 2024 budou mírně nižší než v předchozím roce, přičemž výsledky za čtvrté čtvrtletí by měly být podobné jako ve třetím čtvrtletí“. Společnost již dvakrát upravovala své výhledy a předpovídala, že provozní zisk bude „výrazně pod úrovní předchozího roku“. Firma také uvedla, že špatná čísla byla způsobena „náročným tržním prostředím a tvrdou konkurencí, zejména v Číně“. Finanční ředitel automobilky Harald Wilhelm připustil, že výdělky „nesplňují ambice“. Akcie Mercedes-Benz po zveřejnění údajů klesly o 3,7 %.
Kromě potíží se zahraničním obchodem řeší automobilky problémy i doma. Svou výrobu musí adaptovat nejen na novou normu Euro 7, platnou od roku 2026, ale také na postupný přechod k elektromobilům.
Mercedes ovšem není jediný, problémy má i Volkswagen. Jeho provozní zisk meziročně klesl o 42%. Provozní marže se snížila na 3,6%, což je nejmíň za poslední čtyři roky. V jeho případě je na vině slabý výkon stejnojmenné značky osobních vozů a vysoké náklady, včetně nákladů na modernizaci modelů. Firma uvedla tyto informace v tiskové zprávě.
„Jedním z mála světlých bodů ve výsledcích byl zlepšující se příjem objednávek v západní Evropě v období od července do září. Na trh totiž postupně přicházely nové modely“, uvedl finanční ředitel Arno Antlitz.
Kvůli oslabující poptávce v Číně i Volkswagen musel přehodnocovat své výhledy stejně jako Mercedes či BMW. Zatímco Volkswagen zvažuje uzavření minimálně jedné z továren v Německu, Mercedesu a BMW bude stačit snížení prodejních předpovědí.
Spolkový ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck v reakci na situaci svolal schůzku, které se zúčastnili nejen šéfové automobilek, ale i vedoucí jejich dodavatelů, mimo jiné Bosche, ZF, Continentalu, zástupci Svazu autoprůmyslu (VDA) i odborového svazu IG Metall, jednoho z nejpočetnějších a z hlediska vyjednávací pozice i nejvlivnějších v Německu. Konečné řešení se ovšem nenašlo a nikdo ani nepočítal s tím, že by se nějaké povedlo najít.
Šéfka závodní rady Volkswagenu Daniela Cavallová nedávno uvedla, že „podnik plánuje zavřít v Německu nejméně tři závody a zrušit desítky tisíc pracovních míst“. Na celkovém poklesu prodejní marže má vinu také pokles prodeje nejziskovějších sportovních vozů značek Audi a Porsche. Celkový prodej všech vozů koncernu se propadl o 7 %.
Ačkoliv v Severní Americe prodeje rostou, nedokážou pokrýt ztráty v Číně. Ta se na odbytu Volkswagenu podílí cca třetinou. Volkswagen, který je v Německu jedním z největších zaměstnavatelů, proto dle deníku Handelsblatt plánuje i snížení mezd o deset procent.
I navzdory těmto informacím je Škoda v plusu. Od ledna do září dodala zákazníkům o 4,5 % více aut než před rokem a její zisky za první tři čtvrtletí vzrostly o více než třetinu. Škodovka v České republice zaměstnává asi 37 tisíc lidí a provozuje tři výrobní závody. „Volkswagen se nachází ve složité situaci, která si žádá razantní kroky. Pokud opatření spojená s redukcí nákladů v Německu nebudou úspěšná, mohou se snahy o restrukturalizaci v rámci koncernu posunout i za hranice Německa. Konečné slovo bude ale mít ziskovost jednotlivých výrobních závodů. V prospěch Škody hraje to, že díky její nabídce se jí daří udržovat silnou pozici na evropském trhu,“ uvedl pro web Hospodářských Novin analytik XTB Tomáš Cverna.
Související
Evropa se musí přizpůsobit zákazu. Jde o auta se spalovacími motory
Místo tvrdé konkurence kooperace. EU zkouší na Čínu její vlastní model ekonomického nátlaku
automobilový průmysl , volkswagen , mercedes , Škoda , Německo
Aktuálně se děje
před 9 minutami
Rusko odpálilo mezikontinentální balistickou raketu. Poprvé v historii
před 1 hodinou
Ukrajinská fronta by mohla brzy zkolabovat, varují odborníci
před 1 hodinou
Nasazení ATACMS a Storm Shadow na ruském území: Symbolické gesto, nebo zlom ve válce na Ukrajině?
před 3 hodinami
Páteční počasí může překvapit řidiče, varovali meteorologové
včera
Vláda uvolní peníze na pomoc sportu po povodních. Podpořila také podnikání s Ukrajinou
včera
Muži hrozilo za zapálení baru v Liberci doživotí. Trest je nakonec nižší
včera
Česko si pořídí další Leopardy. Armáda tak splní požadavky NATO
včera
Bláznivé počasí očima meteorologů. Na konci týdne přijde další zvrat
včera
Princ Harry na tetovacím křesle. Nové video má své vysvětlení
včera
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
včera
Pavel řekl, zda by Babišovi svěřil vládu. Může to ovlivnit jeho další kandidaturu
včera
Češi po výhře nad Gruzií postupují v Lize národů mezi elitu. Mají také jistou baráž o MS
včera
Storm Shadow donutí ruské síly přeskupit jednotky. Co jsou zač střely, které zvýší obavy z další eskalace?
včera
Ukrajina poprvé použila britské střely Storm Shadow k útokům na ruské území
včera
Strach z prohloubení války. USA i EU se obávají eskalace hybridních útoků
včera
Svět čekají dva nejnebezpečnější měsíce války, varuje Orbán
včera
Austin se vysmál Putinovi: Na Ukrajině selhal, nedosáhl svých cílů ani za 1000 dní
včera
Musk není jen Trumpův dárce. Bude potřebovat, aby zklidnil vztahy s Čínou
včera
Nad Ukrajinou se stahují mračna. Zelenskyj přiznal, že kvůli Trumpovi může prohrát
včera
Počasí letos překoná obávaný rekord. Je ještě naděje na změnu?
Rok 2024 se zapíše do historie jako rok rekordních klimatických extrémů, přičemž data ukazují, jak rychle globální oteplování mění náš svět. Stále rostoucí teploty, extrémní počasí, zvyšování hladiny moří a pokračující emise skleníkových plynů podtrhují naléhavou potřebu globální akce. Uvedl to server The Guardian.
Zdroj: Libor Novák