Dne 3. září 1875, tedy přesně před 150 lety, se na území dnešního Liberce narodil Ferdinand Porsche. Do dějin se tento muž zapsal jako automobilový konstruktér. Jeho Volkswagen Brouk je dnes legendárním autem, výrobou elektromobilů předběhl svou dobu. Pověst mu ovšem kazí jeho spolupráce s nacisty.
Bylo 3. září roku 1875, když ve Vratislavicích nad Nisou (dnešní části města Liberce) spatřil světlo světa Ferdinand Porsche. Narodil se do rodiny klempíře a člena městské rady Antona Porsche. Ten se výrazně zapojoval do místního společenského života, byl členem několika spolků. Původně měl jeho syn Ferdinand převzít jeho podnik, nakonec mu ale rodiče dovolili vystudovat průmyslovku, kde zaměřoval svou pozornost především na obor elektrotechniky. Aby v tomto směru ještě více rozšířil své znalosti, vydal se za studiem do Vídně, kde zároveň začal pracovat v podniku a kde se mu velice dařilo. Rovněž se zde seznámil se svou budoucí manželkou.
Ve Vídni se Ferdinand Porsche začal věnovat výrobě automobilů. Roku 1898 se pustil do konstruování elektromotoru, až navrhl a sestrojil tzv. systém Lohner-Porsche, tedy dva elektromotory umístěné v předních kolech auta. Jeho inovativní elektromobily, kterými Porsche předběhl svou dobu, dokonce roku 1900 dostaly zlatou medaili na vyhlášené Světové výstavě v Paříži. Postupem času se ovšem ukázalo, že elektromotory mají celou řadu nevýhod, a proto Porsche přistoupil k výrobě elektro-benzínových vozů.
Po první světové válce se Ferdinand Porsche vrhnul na výrobu závodních vozů. O to ho požádal jeden z jeho dobrých a vlivných přátel, hrabě Saša Kolowrat, který byl úspěšným automobilovým závodníkem. A ten (a nejen on) s vozy typu Sascha vítězil! Výrobě „závoďáků“ se proto Porsche věnoval několik dalších let.
Na jaře roku 1931 už Ferdinand Porsche založil svou vlastní firmu na výrobu automobilů, do níž obsadil ty nejlepší odborníky dané doby. A právě v této firmě byl sestrojen legendární automobil, kterým se Porsche zapsal do historie – Volkswagen Brouk. Jeho „lidové vozy“ měly být určeny pro nejširší vrstvy obyvatelstva, a být tedy levné a dostupné.
Jeho firmě se dařilo, a to i za druhé světové války, kdy vyráběla vojenské automobily. Ferdinand Porsche měl úspěch mimo jiné také proto, že podporoval nacistický režim. Byl členem NSDAP, příslušníkem SS i nositelem celé řady nacistických ocenění. Po válce byl proto označen za válečného zločince a ve Francii, kde hodlal nadále v automobilovém průmyslu podnikat, zatčen. Po složení vysoké kauce byl propuštěn a na podzim roku 1948 ho soud osvobodil a očistil jeho jméno. Porsche tak spolu se svým synem Ferrym vyráběl dál oblíbené Brouky. Firma nesoucí jeho jméno funguje dodnes.
Ferdinand Porsche zemřel 30. ledna 1951 na infarkt, bylo mu 75 let. V poválečném Československu se v Liberci o významném rodákovi, který se stal průkopníkem automobilové výroby, nemluvilo kvůli jeho působení v nacistické straně. Ještě v roce 2013 se v liberecké místní části Vratislavice, v jeho rodišti, na žádost občanů odstraňovalo vše, co by připomínalo jméno Ferdinand Porsche. Nepohodlný rodák měl být zkrátka vymazán z historie. Na konci roku 2016 se ovšem v jeho rodném domě otevřelo muzeum, které ho připomíná.
7. prosince 2025 20:52
Tajemné historické adventní postavy: Děti neděsil jen čert, ale i ženy s velkými noži
Související
Porsche postaví nový závod na Slovensku za 250 milionů eur
Firmě Porsche ČR loni klesl obrat, letos přijde celá řada změn
porsche , automobilový průmysl , historie
Aktuálně se děje
před 7 minutami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 1 hodinou
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
Obrovský nárůst případů chřipky uvrhl britský Národní zdravotnický systém (NHS) do situace, která představuje „výzvu, která se nepodobá ničemu, co země zažila od pandemie“. Britský ministr zdravotnictví Wes Streeting zároveň vyzval lékaře, aby ukončili plánovanou stávku.
Zdroj: Libor Novák