Brno - Krajský soud v Brně ve čtvrtek zamítl žalobu Českých drah (ČD) proti verdiktu Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a potvrdil tak drahám pokutu ve výši 254 milionů korun. ČD měly v letech 2004 až 2007 zneužít dominantní postavení v nákladní dopravě.
"Přestože soud v části žalobní argumentace dal žalobci za pravdu, tak souhrnně musel dospět k závěru, že žaloba je nedůvodná. Rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže je zákonné a žádná z těch dílčích procesních vad, které soud dovodil, nemá vliv na jeho zákonnost," sdělil soudce David Raus. "Přestože ta výše pokuty se vychylovala oproti dosavadním pokutám, které Úřad pro ochranu hospodářské soutěže za zneužití dominantního postavení ukládal, tak přesto ta pokuta není nikterak nepřiměřená, není nijak nespravedlivá a zdaleka z pohledu žalobce není likvidační," dodal.
Podle advokáta Českých drah trpěl verdikt ÚOHS vadami ve všech směrech. Rozhodnutí předsedy ÚOHS je podle něj nepřezkoumatelné pro nedostatek důvodů, předseda ÚOHS navíc podle drah ve svém verdiktu pominul většinu námitek, které dráhy uvedly v rozkladu proti prvostupňovému verdiktu. ÚOHS podle drah chybně vymezil relevantní trh. Jak sdělil advokát, existují navíc rozdíly mezi prvostupňovým a druhostupňovým rozhodnutím, které jsou zásadní, a soud by se jimi měl zabývat. Advokát navrhoval, aby byl verdikt zrušen a případ vrácen antimonopolnímu úřadu k dalšímu řízení.
Podle advokáta ÚOHS nezaznělo z úst žalobce nic nového, "vše už zaznělo v rozkladu, které dráhy podaly," jak sdělil právník. Rozhodnutí předsedy ÚOHS bylo podle něj přezkoumatelné i zákonné, žaloba byla nedůvodná a měla být zamítnuta.
České dráhy původně dostaly od ÚOHS pokutu 270 milionů korun (červenec 2008), proti ní se ale firma odvolala k předsedovi úřadu. Ten delikt firmy potvrdil v květnu 2009, pokutu ale snížil na 254 milionů korun. České dráhy následně podaly žalobu ke Krajskému soudu v Brně.
Dráhy podle ÚOHS v období od 1. ledna 2004 do 30. listopadu 2007 uplatňovaly vůči svým odběratelům rozdílné ceny za služby železniční nákladní dopravy u přeprav se srovnatelnými parametry. Tímto způsobem znevýhodňovaly některé své odběratele, kterým byly stanoveny ceny, resp. marže podstatně vyšší než jiným zákazníkům. Výhodnější podmínky České dráhy poskytovaly především těm svým zákazníkům, kterým byla nabídnuta přeprava od konkurenčních firem. Konkurenti firmy podle ÚOHS přitom neměli možnost na takovou cenovou politiku adekvátně reagovat.
České dráhy také podle úřadu v roce 2006 a části roku 2007 znemožnily společnostem Spedit-Trans a Šped-Trans Levice uzavírat smlouvy o zákaznickém tarifu, a získat tak slevu z veřejného ceníku. Dále stanovily povinnost skládat stoprocentní zálohy na jimi poskytované služby železniční nákladní dopravy. V konečném důsledku tak bylo těmto společnostem znemožněno další působení na trhu.
Podle Českých drah ale antimonopolní úřad chybně vymezil takzvaný relevantní trh. „Není možné vytrhnout z celého dopravního trhu pouze železnici a tvrdit, že mají ČD monopol. V odvětví nákladní dopravy má ČD Cargo významné konkurenty, jako je kamionová doprava, která se na nákladním dopravním trhu podílí 75 procenty,“ uvedly tehdy v prohlášení dráhy.
16. prosince 2025 16:23
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
Související
Neplatiči pokut za vybrané přestupky by mohli přijít o část dávek
Další trest pro správce autorských práv. Intergram má zaplatit pokutou 20,8 milionů
Aktuálně se děje
včera
USA navrhly setkání Spojených států, Ukrajiny a Ruska. Mír nemůže nastat za každou cenu, reagoval Zelenskyj
včera
Spousta začerněných stránek a pozoruhodně málo Trumpa? Zamlžování pravdy, říká jedna z Epsteinových obětí
včera
Poprask na internetu: Voliči SPD mluví o zradě, požadují odvolání Zůny. Okamura problém hasí
včera
Trump sliboval zlatou éru americké ekonomiky. Kde je, ptají se Američané po roce?
včera
Dokáže síla převážit nad totálním vyčerpáním? Ukrajina se chystá na dosud nejtemnější zimu
včera
Američtí a ruští představitelé se setkají na Floridě k dalšímu kolu rozhovorů o Ukrajině
včera
Z Británie přichází další varování: Rusko je expanzivní mocnost, chce podmanit Ukrajinu a destabilizovat NATO
včera
Vítězové summitu EU o financování Ukrajiny? De Wever i Česko, píše Politico
včera
Superchřipka, nebo mnoho povyku pro nic? Epidemie tříští vědeckou obec
včera
Zveřejnění Epsteinových záznamů hýbe Amerikou. Ministerstvo řadu informací dál tají
včera
USA provedly rozsáhlou sérii útoků v Sýrii
včera
Dokumenty z vyšetřování Epsteina zveřejněny. Na fotkách s ním je Michael Jackson i Bill Clinton
včera
Pravé zimní počasí je v nedohlednu, ukazuje měsíční výhled
19. prosince 2025 22:02
Za smrt Perryho nese vinu i druhý lékař. Za mříže ale nemusí
19. prosince 2025 21:14
Výplata některých důchodů od ledna zdraží. Nemusí přitom stát ani korunu
19. prosince 2025 20:00
OBRAZEM: Brněnské Vánoce. Pravá atmosféra panuje i v jihomoravské metropoli
19. prosince 2025 19:09
Zeman promluví k lidem ještě před Pavlem. S Babišem se televize nedohodly
19. prosince 2025 18:23
Rodinná tragédie při letecké nehodě v USA. Zemřel slavný závodník i s dětmi
19. prosince 2025 17:36
Metro opět staví ve všech stanicích na lince C. Pankrác po rekonstrukci opět funguje
19. prosince 2025 16:36
Astronauti se vrátí na Měsíc, nařídil Trump. Připustil možnost války s Venezuelou
Americká administrativa pod vedením Donalda Trumpa zahájila rozsáhlou ofenzívu na několika frontách, od vojenského tlaku na Venezuelu až po ambiciózní plány v hlubokém vesmíru. V pátečním rozhovoru pro stanici NBC News prezident potvrdil, že nevylučuje válečný konflikt s Venezuelou, a oznámil přitvrzení námořní blokády. Podle Trumpa budou Spojené státy pokračovat v zabavování ropných tankerů, které se pokusí obejít sankce uvalené na režim Nicoláse Madura.
Zdroj: Libor Novák