Tvrdíme, že víme, co bychom při dopravní nehodě dělali, ale většinou nejdříve voláme domů

Praha - Přestože 82 % řidičů tvrdí, že ví, komu nejdříve volat bezprostředně po dopravní nehodě, jejich reálné chování tomu neodpovídá. Podle průzkumu Linky pomoci řidičům 1224 mezi tisícovkou motoristů se ukázalo, že namísto orgánům záchranného systému volá 27 % z nich nejprve domů. I v případě závažného zranění volalo 13 % motoristů nejprve domů než záchrannou službu. Přestože by motoristé také záhy po nehodě volali asistenční společnost, v praxi dříve vyplňují záznam o nehodě či pořizují fotografie z místa incidentu, čímž mohou zdržet odstranění překážky na silnici a ohrozit tak ostatní účastníky silničního provozu.

Ačkoliv připravit se na dopravní nehodu je obtížné, většina řidičů se reálně zachová jinak, než jak předpokládala. „Existuje velký rozdíl mezi tím, co si myslíme, že bychom dělali, a co ve skutečnosti děláme. I když 82 % řidičů tvrdí, že ví, jak postupovat při nehodě, skutečnost je jiná," říká Aleš Povr, tiskový mluvčí České kanceláře pojistitelů, která Linku pomoci řidičům 1224 provozuje. Průzkum ukázal, že více než čtvrtina účastníků nehod (27 %) volala jako první domů, také u nehod se závažným zraněním volalo 13 % lidí dříve domů než záchrannou službu. A to i přesto, že za správné řidiči považují jako první volat záchrannou službu a policii.

Řidiči nevědomě ohrožují silniční provoz

Problematické je také chování řidičů v případě zajištění místa nehody. Motoristé sice vědí, že je také nutné zajistit odstranění překážejícího nepojízdného vozidla, ale asistenční společnosti pojišťovny velmi často volají až v posledním kroku. Podle výsledků průzkumu pořizují nejdříve záznam o dopravní nehodě a fotografie pro pojišťovnu, místo aby přivolali asistenci. „Co si však motoristé neuvědomují, je fakt, že tak zpomalují odstranění následků nehody. Tím ohrožují také ostatní účastníky dopravního provozu," dodává Povr.

Alarmující je, že 10 % řidičů zapomene u dopravní nehody obléknout reflexní vestu, čímž mohou ohrozit i své zdraví. Každý třináctý řidič (8 %) nepořídí fotografie místa nehody, čímž zkomplikuje vyřízení pojistné události.

Motoristé by měli myslet na záznam o nehodě

Průzkum také zjistil, že každý osmý řidič (13 %) nevozí ve vozidle formulář záznamu o dopravní nehodě. „U nehod, ke kterým není přivolána policie, jsou účastníci nehody povinni sepsat záznam o dopravní nehodě. Přestože může být sepsaný na obyčejný papír, důrazně doporučuji, aby motoristé záznam vyplňovali do evropského formuláře. Evropský záznam o dopravní nehodě zabrání vystresovanému motoristovi, aby zapomněl na vyplnění podstatných informací, zároveň by ho účastníci dopravní nehody neměli zapomenout podepsat," dodává Aleš Povr. Tento společný záznam o dopravní nehodě je klient povinen předložit pojišťovně.

Jak postupovat při dopravní nehodě:

1. Zajištění bezpečnosti na místě nehodya) Zajištění vozidla proti pohybu – otočit klíček do neutrální polohyb) Rozsvícení výstražných světelc) Obléknutí reflexní vestyd) Pokud možno nevystupovat směrem do vozovkye) Výstražný trojúhelník (na silnici 50 metrů od vozidla, na dálnici 100 metrů od vozidla)f) V případě nutnosti manipulace s vozidly označit jejich polohu na silnici, pořídit fotografie2. Zhodnocení rozsahu nehodya) Zjištění stavu účastníků nehody3. V případě potřeby volat Integrovaný záchranný systém (IZS) 112, uvést:a) Místo nehodyb) Charakter nehodyc) Počet a stav zraněnýchd) Své jméno a zpětné spojení4. Základní ošetření poraněnýcha) Kontrola základních životních funkcíb) Poskytnutí první pomoci5. Vyproštění zraněných a transport do bezpečí (nejlépe za svodidla mimo vozovku)a) Vyprošťovat zraněné pouze pokud jim hrozí další nebezpečí, jinak to zajistí IZS6. V případě nepojízdnosti havarovaného vozidla volat linku 1224 kvůli odtahu7. Vzájemná legitimace s ostatními účastníky i svědky nehody8. Vyplnění záznamu o dopravní nehodě a dokumentace škody, pokud k nehodě není volána policie

Linka pomoci řidičům 1224 = cesta k rychlému odtahu nepojízdného vozidla„Řidiči ve velkém stresu způsobeném dopravní nehodou často nevědí, na koho se obrátit, nevybaví si číslo na asistenční společnost své pojišťovny či mohou snadno naletět nevýhodným a zbytečným službám, které jim u nehody vnucují lovci nehod. Proto jsme zřídili Linku pomoci řidičům 1224, což je jednoduché, dobře zapamatovatelné telefonní číslo, kde si motorista přivolá odtah nepojízdného vozidla či jinou pomoc přímo od své pojišťovny. Linka 1224 je dostupná 12 měsíců v roce, 24 hodin denně," říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů.

Klienti, kteří zavolají na číslo 1224, jsou v průměru za 6 vteřin spojeni s jejím operátorem. Linku obsluhují zkušení zaměstnanci call center asistenčních společností, které jsou členy České asociace asistenčních společností. Operátor zjistí pojišťovnu, u které mají řidiči uzavřené povinné ručení. Pokud si volající motorista pojišťovnu okamžitě nevybaví, operátor si ji sám zjistí podle RZ auta. Poté řidiče přepojí na smluvní asistenční společnost pojišťovny, která na místo vyšle vůz a zařídí na místě opravu nebo odtažení do seriózního servisu.

Související

Více souvisejících

Dopravní nehody řidiči

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Adrian Newey

Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?

Dlouho se o tom spekulovalo, a nyní je to oficiální. Adrian Newey, technický ředitel Red Bull Racing, ukončí svou práci u rakouské stáje po skončení této sezóny. Potvrzení této zprávy přišlo od samotného týmu v jeho oficiálním prohlášení. Po 19 letech skončí Neweyho dlouholetá éra v týmu.

včera

Zahraniční vojáci se stali válečnými zajatci (POW) poté, co byli zajati Ukrajinou jako bojovníci v rámci ruských ozbrojených sil, účastní se tiskové konference organizované ukrajinskými představiteli v Kyjevě 15. března 2024.

Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině

Podle informací serveru RBK-Ukrajina, který se odvolává na tiskovou zprávu Hlavního ředitelství zpravodajství, žoldáci z Nepálu, kteří přišli bojovat proti Ukrajině v řadách ruské armády, masově dezertují. Ruští velitelé zároveň hledají chatrné omluvy pro své vedení, vysvětlující tuto situaci.

včera

Andrej Babiš (ANO)

Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň

Při zahájení hlavní fáze kampaně ANO ve Zlíně uvedl předseda Andrej Babiš, že hlavními prioritami hnutí ve volbách do Evropského parlamentu jsou boj proti nelegální migraci, obrana suverenity a odpor proti Zelené dohodě, nazvané Green Deal. Hlavním heslem kampaně před červnovými volbami je "Česko pro tebe všecko".

včera

1. máj

Svátek práce se slaví již 135 let. Jak se za tuto dobu proměňovala jeho podoba?

Na první květnový den připadá Svátek práce, který není jenom státním svátkem, ale i tím mezinárodním. Jeho historie sahá až do roku 1889, kdy byl jiný, než se prezentoval v dobách komunistického režimu. Povinné prvomájové průvody doprovázené budovatelskými slogany, oslavami pracovních úspěchů a stranickými představiteli na tribunách měly s původní myšlenkou svátku pramálo společného. 

včera

Počasí: Česko zasáhl silný vítr. Meteorologové vydali výstrahu

Meteorologové vydali výstrahu před silným větrem. Ten bude podle ČHMÚ.cz řádit na části území až do zítřejšího večera.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy