Německá organizace ADAC letos připravila testy zimních pneumatik hned ve dvou rozměrech. Tím prvním je 175/65 R14 a obouvají ho menší vozy jako Ford Fiesta, Mazda 2, Škoda Citigo nebo nestárnoucí Peugeot 206. Větší rozměr 205/55 R16 najdete na BMW 1 a 2, Mazdě 3 a 5, Hyundai i30, Fordu Focus, Mini, Škodě Octavia a Superb, Volkswagenu Passat, Golf atd.
Zima ve střední Evropě znamená nejčastěji vodu. Mokrý asfalt, bahno nebo sněhová břečka většinu z nás bude čekat mnohem častěji než sníh a led. I proto celých 30 % výsledné známky bylo ovlivněno chováním na vodě. Dílčí disciplíny zahrnovaly brždění, odolnost proti aquaplaningu nebo boční vedení. 20% vliv mělo chování na sněhu, konkrétně rozjezd, brždění a trakce. Sucho tvořilo 15 % a led 10 %. Stejnou 10% váhu měl i valivý odpor nebo kilometrový nájezd a posledních 5 % celkové známky záleželo na hluku.
175/65 R14: Vítězství prémiových značek, průšvih NankanguMezi čtrnáctipalcovými plášti zvítězily dezény Continental WinterContact TS 860 a Dunlop Winter Response 2. Jde o „obvyklé premianty“ s dlouhodobě výbornými výsledky. „Stejné hodnocení a známku Dobře si obě gumy odnesly právem. Jejich prémiová cena má tak rozhodně opodstatnění, když za ní stojí desítky let vývoje,“ komentuje výsledek ředitel e-shopu Pneumatiky.cz Vojtěch Schwangmaier.
Už na třetím místě je však cenově dostupný Firestone Winterhawk 3, který byl nejlepší na suchu. Spolu s ním získaly známku Uspokojivě ještě pneumatiky Nokian WR D4, Goodyear UltraGrip 9, Debica Frigo 2, Esa+Tecar Super Grip 9, Sava Eskimo S3+, Vredestein Snowtrac 5 a Pirelli Cinturato Winter. Hodnocení Dostatečně získal Semperit Master-Grip 2, který měl rezervy v chování na suchu. Přesto se našla ještě jedna horší pneumatika.
U posledního pláště Nankang Snow SV-3 inspektoři dokonce pochybovali, zda se jedná o zimní plášť, když ovladatelnost na mokrém povrchu byla tristní. Čínská pneumatika zároveň propadla při chování na sněhu a právem skončila na posledním místě.
Pokud nechcete připlácet za prémiové značky a je pro vás důležitý poměr ceny a kvality, sáhněte po Firestonu Winterhawk 3 za 920 Kč nebo po dezénu Debica Frigo 2, kterou koupíte za 880 korun, tedy až o 500 korun levněji než prémiovou konkurenci.
205/55 R16: Další vítězství pro Continental, příjemně překvapil Kleber„Continental WinterContact TS 860 je nejlepší zimní pneumatika současnosti napříč rozměry. Jde už o její 11. vítězství za poslední dva roky a proto ji s klidem doporučujeme i letos,“ komentuje výkony dezénu Schwangmaier.
Na druhém místě skončil Goodyear UltraGrip 9 a bronz obsadil Dunlop Winter Sport 5. “Obě pneumatiky podávaly výborné a především vyrovnané výkony, kdy nemají výraznější slabinu. Právě to by mělo být důležité pro české řidiče v nevyzpytatelných podmínkách české zimy,” vysvětluje Schwangmaier.
Na 4. místě potěšila loňská novinka Kleber Krisalp HP3, když nabídne dobré jízdní vlastnosti a vysoký kilometrový nájezd, to vše o čtvrtinu levněji proti konkurenci. Dostatečně byl ohodnocen Semperit Speed-Grip 3, když propadl na suchu a nejhůř z celého testu dopadla pneumatika Laufenn I FIT, která absolutně propadla v brždění a ovládání na mokrém povrchu.
3 tipy na míru českým řidičůmBez ohledu na poměr, mají čeští řidiči několik oblíbenců. Trochu zamrzí, že se ani v jednom testů neobjevil český bestseller Barum Polaris 3 (úspěšný v testu magazínu Autobild), nebo letošní novinka Polaris 5. V testu Autobild překvapil krátkou brzdnou dráhou a typicky dobrou cenovkou. Mezi tuzemskými řidiči je populární i Nokian WR D4 – finský rukopis je znát a plášť se chová předpisově na sněhu i ledu. V porovnání s konkurencí má však o něco nižší kilometrový průběh.
„Letošním černým koněm ale rozhodně bude Uniroyal MS Plus 77, který se profiluje jako perfektní pneumatika na mokrý povrch. Jedná o plášť s technologiemi prémiového Continentalu, který nabízí TOP poměr ceny a kvality. Uniroyal je navíc značka se skvělou historií, prověřená mnoha testy,“ zakončuje Schwangmaier.
Výsledky testu zimních pneumatik 2018 jsou zde:Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 2 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 2 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 2 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 3 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 3 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 3 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 3 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 4 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 4 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 5 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 5 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 5 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 6 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 6 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 7 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
před 7 hodinami
Co má KLDR ze spojenectví s Ruskem? Novináři odhalili, jak se Putin odměnil za vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Kvůli ruskému útoku balistickou raketou se Kyjev sejde se zástupci NATO
před 8 hodinami
Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu
před 8 hodinami
BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí
Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák