Praha - Již ve věku 12 – 15 let rozhoduje 56 procent mladistvých v České republice, jak naloží se svými penězi; běžný a spořicí účet si zakládají až ve věkovém rozmezí 15 – 18 let. Vyplývá to z průzkumu společnosti MasterCard zveřejněného v úterý.
„Mladí lidé mají specifický přístup k platebním produktům a financím vůbec. Podle našeho průzkumu již 56 procent mladých ve věku 12 – 15 let se v České republice rozhoduje o tom, co se svými penězi udělá. V Itálii je to o 22 procent mladých méně. Na druhou stranu se zakládáním běžných a spořicích účtů si Češi ve srovnání s Belgičany dávají na čas - otevírají si je až mezi 15. – 18. rokem. Belgičané své běžné účty mají již od svých 12 let. Spořit začínají už v prvních pěti letech svého života,“ uvedl Pavel Javorský, obchodní ředitel MasterCard Europe pro Českou republiku.
Trend zakládání prvních účtů v mladším věku potvrzuje i Radko Belada, vedoucí Marketingu pro retailové bankovnictví Komerční banky. „Zatímco dříve si studenti své první běžné účty zakládali až při zahájení vysokoškolského studia, v dnešní době převážná většina studentů zřizuje svůj první účet v průběhu studia na střední škole,“ řekl Belada.
Z průzkumu společnosti MasterCard dále vyplývá, že s rostoucím věkem se u mladých v Česku zvyšují požadavky na finanční produkty a služby. Mladí ve věku 12 – 15 let se soustředí především na pořízení běžného a spořicího účtu nebo na získání platební karty. Od 16 do 19 let se česká mládež zajímá spíše o různé druhy pojištění a on-line přístup ke svým financím.
Hlavními motivy mladých Čechů pro užívání karet pro denní nákupy namísto placení v hotovosti je především pohodlí, jednoduchost a okamžitá možnost přístupu k penězům. Dalšími atributy, které potvrzují preference pro denní platbu kartami, se staly spolehlivost, bezpečnost a možnost sledovat své výdaje.
Průzkum společnosti MasterCard také ukázal, že pro 63 procent mladých Čechů je možnost nakupovat na internetu zásadní. On-line nákupy jsou důležité i pro Italy (60 %). V Belgii velkou důležitost nakupování na internetu potvrdilo pouze 37 procent mladých.
Mládež v Čechách rovněž boduje ve frekvenci nakupování na internetu. Kladně odpovědělo na otázku, jestli si v posledním měsíci koupili něco na internetu 59 procent Čechů. V Itálii se pozitivně vyjádřilo 37 procent mladistvých. V nákupech na internetu pokulhávají Belgičané (33 % souhlasných odpovědí).
Češi ve věku 12 – 15 let jsou nejvíce poučováni o tom, jak mají zacházet se svými penězi, popřípadě dalšími finančními produkty (85 %). Čím jsou však starší, rad o správném hospodaření dostávají méně a spoléhají se převážně na vlastní úsudek. Ve věku 20 – 24 jsou rady poskytovány pouze 46 procentům z nich. V tomto věku si mladí často uvědomují, jak je finanční problematika širokým oborem, ve kterém je třeba se dále vzdělávat. Primárním zdrojem poznatků o správě financí je pro mladé rodina. Sekundárně čerpají mladí Češi údaje hlavně prostřednictvím internetu, na který se připojí celých 66 procent z nich více než třikrát denně.b
Související
Rusko mimo systém SWIFT? Scénář, který se nabízí. Má to ale háček
Důchody v ohrožení? Úřad prozradil, jak hodlá reagovat na dění na bankovním trhu
Aktuálně se děje
včera
Obchody na Štědrý den. Další z řetězců odhalil, jak bude možné nakoupit
včera
Poslední rozhodnutí Fialovy vlády. Týkají se očkování či sociálních služeb
včera
Policie objasnila vraždu, ke které došlo již v listopadu. Mladá žena byla uškrcena
včera
Uvidíme, jak to dopadne s Turkem, přiznal Babiš. S apelem na poslance neuspěl
včera
Hezuckému dají sbohem jen nejbližší a přátelé. Lidé budou mít možnost obřad sledovat
včera
Zimní počasí se nevrátí ani v předvánočním týdnu, naznačuje předpověď
včera
Česká firma představila světu stealth dron Nightray a moderní střelu. Až Narwhal zasáhne Rusko, půjde do výroby
včera
Nekvalitní mír může znamenat ruské tanky u hranic se Slovenskem. Ukrajina nevydrží každý Trumpův rozmar
včera
Sarkozy strávil ve vězení jen 20 dní. Venku není ani tři týdny a už o tom napsal knihu
včera
Nebudeme na to sami. NATO i Američané popřeli zprávu, že USA od roku 2027 nebudou bránit Evropu
včera
Válka zasáhne každý domov a zničí každou firmu. Dochází nám čas, jsme dalším cílem Ruska, prohlásil Rutte
včera
První evropský stát vrací úder. Po zveřejnění Trumpovy výbušné bezpečnostní strategie označil USA za hrozbu
včera
Otázka, kterou si klade celý svět: Proč Trump nechal zabavit ropný tanker?
včera
Machadová se po roce skrývání objevila v Oslu. Venezuela bude svobodná, slibuje
včera
Týden do klíčového jednání o půjčce Ukrajině: EU hrozí, že Belgii odstaví jako Maďarsko
včera
Zelenskyj dnes uspořádá hovor s třiceti evropskými lídry. Trump hovoří o ztrátě času
včera
VIDEO: Na zabavení tankeru se podílela i FBI. Týdny skrýval svou polohu, jeho ropu si USA nechají
včera
Zelenskyj poslal do Bílého domu odpověď na mírový plán. Trump by mohl o víkendu přiletět do Evropy
včera
Počasí bude příští týden opět připomínat zimu. Teploty klesnou až k nule
10. prosince 2025 23:19
Ikonický kamion Coca-Cola odstartoval letošní turné po republice
Ikonický červený vánoční kamion Coca-Cola se stal pro mnohé lidi po celém světě symbolem začátku sváteční sezóny. Tato tradice, která v sobě nese myšlenku vzájemné pospolitosti a sdílení, se po roce vrací i do České republiky, aby rozdávala vánoční kouzlo a zároveň podpořila dobrou věc. Letošní kampaň je navíc silně spojená s tradičním vánočním zvonečkem, který připomíná, že kouzlo Vánoc spočívá v okamžicích, kdy se schází rodina a přátelé.
Zdroj: Libor Novák