Praha - Stříhání a barvení vlasů u kadeřníka, kosmetické zákroky, masáže, manikúra. Profesionální služby péče o tělo si čas od času dopřeje většina z nás. Nebývá to právě levná záležitost, nezřídka se však stane, že nejsme s výsledkem spokojení. Jak si pohlídat, abychom dostali za své peníze skutečně to, co jsme si objednali? Na co máme ve vztahu s poskytovateli těchto služeb právo a jak minimalizovat případné zklamaní?
Za návštěvu dobrého salónu zaplatí zákazník částku v řádu stovek i tisíců korun. Vyšší ceny těchto služeb z nich dělají jistou formu luxusu. O to více je třeba dohlédnout na kvalitu. Lidé většinou vědí, jak si počínat při reklamaci spotřebního zboží či připáleného jídla v restauraci, ale už tápají v případech, kdy se jedná o kadeřnické, kosmetické či jiné služby péče o tělo. „Více než jinde tu platí, že výhrady vůči poskytovaným službám je potřeba vznést co nejdříve, ideálně hned v průběhu nebo po skončení služby," upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
I když si necháme jen vytrhat obočí nebo svěříme svoji šíji do rukou maséra, uzavíráme smlouvu. Je důležité si tuto skutečnost uvědomovat. Jde sice o zcela neformální proces vyjednávání obsahu vztahu mezi námi a poskytovatelem služby, jednoduše kdo, co, komu, kdy a za kolik, přesto je třeba mít na paměti, že tomu tak je, protože pozdější výhrady k podobě účesu či příliš krátké masáži musí mít oporu v počáteční úmluvě.
Jak tedy postupovat při využívání služeb péče o tělo? Na začátku návštěvy je třeba se dobře domluvit a vysvětlit své představy. Pokud máme jako zákazníci nějaký nevhodný požadavek, měl by nás na to poskytovatel služby na základě své odbornosti upozornit. Budeme-li na výkonu služby dále trvat, neseme si riziko sami.
Každý zákazník má právo reklamovat službu, která neodpovídá jeho požadavkům. Nejsme-li spokojeni, je třeba reagovat již v průběhu kadeřnického, kosmetického či jiného zákroku. Pokud se výsledek přesto rozchází s našimi představami, můžeme žádat zjednání nápravy. Není-li možné nedostatky odstranit, nezbývá, než požadovat slevu z ceny.
„Výhrady je třeba uplatnit před zaplacením provedených prací. Setkáváme se s případy, kdy například spotřebitelka zaplatí vysokou částku za prodloužení vlasů. Přestože nebyla spokojena, na nepřirozený vzhled si stěžovala až po několika dnech. Při zamítnutí reklamace je pak situace spotřebitelky dosti složitá. Pokud by chtěla uznání reklamace vymáhat, nezbylo by, než vše řešit soudní cestou a pomocí soudního znalce. Výlohy na znalecký posudek a soudní řízení však budou stát další nemalé peníze," vysvětluje Lukáš Zelený.
Zákazník může také v průběhu zákroku využít svého zákonného práva odstoupit od smlouvy o dílo, kterou v nepsané formě s poskytovatelem služby uzavírá. V takovém případě je povinností klienta zaplatit již vykonané práce. Pokud došlo ke škodě na klientově zdraví či majetku (například vypadávání vlasů či zabarvený oděv v případě kadeřnických služeb), má nárok na finanční kompenzaci, uvádí se v tiskové zprávě dTestu, kterou mají EuroZprávy.cz k dispozici.
Nejúčinnější obranou každého zákazníka proti neodborně či nedostatečně provedené službě však zůstává vyhledání jiného poskytovatele. Pokud nás zklame osobní přístup konkrétního pracovníka, nemůže to být bohužel předmětem reklamace. Pravidlo jít jinam zde platí dvojnásob.
Související
Fotovoltaický boom: Na co si dát pozor před podpisem smlouvy
Spotřebitelům se nelíbí návrh zákona o hromadných žalobách
Aktuálně se děje
před 57 minutami
Ficův stav se zásadně nemění. Kaliňák ale zmínil pozitivní prognózu
před 1 hodinou
V sobotu národní tým posílí ze zámoří Nečas. Do Prahy by mohli přijet také Pastrňák se Zachou
před 2 hodinami
Ukrajinci prchají z Charkovské oblasti před ruskou armádou. Jsou jich tisíce
před 2 hodinami
Na Slovensku se začíná rozhodovat o osudu atentátníka na Fica
před 2 hodinami
Aktuální počasí: Bouřková předpověď na víkend. Hrozí dnes i zítra
před 3 hodinami
Putin předstírá zájem o mírová jednání. Jde mu o jediné, tvrdí analytici z ISW
před 4 hodinami
Britové i po vyrovnaném duelu s Dánskem stále bez bodu. Němci opět nastříleli osm branek
před 4 hodinami
Fiala ocenil reakci odborů. Vyhlíží návrat k jednacímu stolu
před 5 hodinami
Západ se bojí, říká Zelenskyj s ohledem na válku na Ukrajině
před 5 hodinami
MS v ledním hokeji: Češi nepovolili Rakušanům další překvapení. Porazili je 4:0 a čtvrtfinále mají jisté
před 7 hodinami
Počasí bude o víkendu deštivé, ukazuje předpověď
včera
Zelenskyj podepsal zákon, který umožňuje odsouzeným sloužit v ukrajinské armádě
včera
Izraelská armáda během operace v Pásmu Gazy objevila těla tří rukojmích
včera
Atentátník nebyl liberál ani extremista. Slovensko dementuje nepravdivé informace na internetu
včera
Polovina Poláků souhlasí s tím, aby se ukrajinští muži vrátili bojovat na Ukrajinu
včera
Třináct zemí včetně EU vyzvalo Izrael, aby neprováděl ofenzivu ve městě Rafáh
včera
Vatikán vydal normy, jak posuzovat nadpřirozené jevy
včera
Putin tvrdí, že Rusko zatím neplánuje obsadit ukrajinské město Charkov
včera
EU následuje Česko. Uvalila sankce na Voice of Europe, posvítila si i na ruská média
včera
Pekarová Adamová vyrazila do Pobaltí. Lotyšsko dá čtvrt miliardy na munici pro Ukrajinu
Předsedkyně Poslanecké sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) navštívila v rámci baltské cesty Lotyšsko. V Rize jednala s předsedkyní parlamentu Daigou Mieriņou o dalších způsobech podpory Ukrajiny a s premiérkou Evikou Siliņou o bezpečnostní i ekonomické spolupráci. Na místní vojenské základně navštívila také české vojáky pomáhající chránit východní křídlo NATO.
Zdroj: Jan Hrabě