RECENZE: Technokratická hrozba a hledání humanismu. Hybridní sci-fi Mickey 17 pohltí

Eklektický mistr s osobitou poetikou Bong Joon Ho natočil první film od veleúspěšného Parazita z roku 2019. Ten byl vůbec prvním neanglicky mluveným snímkem, který získal Oscara pro nejlepší film. Režisérova novinka Mickey 17 odpremiérovala na festivalu Berlinale, teď ji promítají česká kina. Na pozadí satirického sci-fi se snaží navrátit k lidskosti, zatímco kritizuje technokratické lídry Muskova střihu.

Bong Joon Ho je z generace jihokorejských režisérů, kteří mohli na přelomu 90. let a milénia po letech cenzury konečně svobodně tvořit. Kreativita, dravost i možnost probádat dosavadně tabuizovaná témata – tyto určující znaky bylo možné rozvíjet nejen díky politickému uvolnění, ale také díky podpoře lokální tvorby, které bylo skrze kvóty v domácích kinech dopřáno více prostoru. Ke slovu se dostala mladá generace s tonálně zcela odlišným pohledem na film, jenž byl značně ovlivněn americkou kinematografií. Tu mohli mnozí konzumovat díky televiznímu vysílání americké vojenské stanice. Jedním z takových byl i Bong Joon Ho. Nikdo neovládl preciznost hollywoodského stylu tak jako on.

V jeho případě však nejde o pouhou nápodobu. Využívá dobře známých prvků k žánrové subverzi, boření diváckých očekávání a univerzálně srozumitelné vyprávění a stylistiku obohacuje o lokální problematiku. Skrze žánrovou optiku tak tepe do soudobých jihokorejských problémů, stejně jako do těch globálních. Jde o názorný příklad tvůrce s transnacionální poetikou. Ovládl multižánrovou fluiditu i prudké změny tonalit, což je obecný znak i dalších tvůrců jeho generace. Joon Ho zvládl smazat hranu mezi nízkým a vysokým, mezi artem a mainstreamem. Jeho filmy jsou v Jižní Koreji jedny z nejnavštěvovanějších vůbec. Mickey 17 je po Ledové arše a dobrodružství Okja jeho třetím americkým filmem, jakkoli jde vždy o koprodukce, tentokrát poprvé čistě anglofonním.

Právě se přehrává: Mickey 17 - trailer

Mickey 17 - trailer Video: YouTube

Rozplétá blízkou budoucnost, kdy se část lidstva vedená autoritářským politikem vydává kolonizovat vzdálenou planetu. Jedním z cestujících je i Mickey – lichváři zadlužený a neotesaný muž, který s cílem utéct přistoupí na tu nejpodřadnější práci. Posádce má sloužit jako pokusný králík. Jakmile zemře, vytisknou jeho tělo znovu, společně se zálohovaným vědomím. Stává se nahraditelným. Joon Ho se mezi řádky ptá, kdo a co určuje hodnotu života a co nás dělá člověkem. Naše buňky se každých několik let kompletně obnoví a s ohledem na biologické složení jsme tak zcela jiní, než jsme byli před 10 lety. Znamená to, že jsme někdo zcela cizí?

Joon Ho od osobní linie osciluje k širšímu obrázku. Explicitně poukazuje na problematiku absolutní moci v rukou egoistických technokratů. Vesmírná loď se vyhýbá líbivému designu. Naopak je prošedlá a bez života, přičemž její posádka se v bledých uniformách stává neživotnou součástí této mamutí mašinérie. Omezují se veškeré požitky a slasti. Sex se nedoporučuje, jídlo se stává kaloricky přesně vypočítaným palivem. Na prvním místě je úspornost a výkonnost. Elitářský vůdce oproti tomu hoduje a jeho žena jej zásobuje omáčkami vyrobenými z bizarních věcí. Jeho stylizace v podání Marka Ruffala připomene nadsazený mix Elona Muska a Donalda Trumpa.

Technokratický génius s nulovým sociálním cítěním si buduje kult osobnosti, ačkoli nemá dostatečné schopnosti k vystupování před lidmi. Je trapně neohrabaný, afektovaný a herecky přepálený. Jak odhaluje rozsáhlá retrospektivní pasáž – neuspěl v prezidentských volbách a rozhodl se tak svou moc budovat v izolovaném prostředí. Satira a společenská kritika se pohybují v přímočarých a jasně definovaných konturách. Joon Ho je v tomto ohledu ve svých filmech vždy doslovný, maximálně srozumitelný. Explicitně předkládaná linie o to více vybízí k prozkoumání postav samotných. Jakkoli cynický a nihilistický Joon Ho dokáže být, vždy je u něj na prvním místě humanismus a víra v lásku a porozumění, jakkoli jsou tyto hodnoty vždy zahalené ambivalencí a dvojsečností.

Samotný Mickey je zprvu sympatickým ňoumou. Když umře, znovu ho vytisknou, o co teda jde? Neustále se ho někdo ptá, jaké je to umřít. Ani po tolika pokusech si na to nezvykl. Vždy cítí strach a bolest. Jeho nově a předčasně vytištěná verze s pořadovým číslem 18 je zosobněním odvahy i vzdoru. Chová se jinak. Mnohem chladněji. Příběh nám vypráví Mickey 17 a nabízí se tak otázka, jaké byly jeho předchozí verze. Konfrontace s jeho jiným vlastním já jej vede k přehodnocení vlastní hodnoty. Proč se od sebe ale tak liší? Tyto otázky Joon Ho podkládá spíše mezi řádky a nechává jejich rozluštění na divácké interpretaci.

Kauzálně sevřené vyprávění opět disponuje žánrovými i tonálními proměnami. Satirická sci-fi si pohrává s fyzickými gagy, komedií záměn, fraškou, paranoidním thrillerem, gangsterskou odbočkou, prostupující romancí či útěkářským dramatem. Všechny širší ekologické a antikolonialistické i osobní existenciální motivy v závěru soudržně vrcholí. K napojení na protagonistu, kterého ostatní zbavují lidskosti, nám pomáhá jeho maximálně komunikativní voice over. Je až s podivem, kolik kritiků film označuje za nesoudržný, jelikož narace disponuje i přes zprvu nelineární vedení takřka klasickou výstavbou a všechny načrtnuté aspekty zúročí, ačkoli každý z aktů testuje odlišné způsoby (ne)komunikace informací.

Autorský režisér do vysokorozpočtového filmu propašoval protisystémové poselství, jež umí být subtilní i křiklavé. Mickey 17 představuje nekompromisní autorskou kontinuitu a plně zapadá do tvůrcova kánonu, stejnou měrou je ale také svěží, opakující se motivy variuje a přichází s odlišným vyzněním. Jakkoli má Joon Ho jasně vytyčený okruh témat, v každém filmu s ním nakládá jinak. S citem kombinuje vážnost a třeskutou komedii, konstruuje uvěřitelně bizarní fikční svět. Film kina hrají v hořké době a tak trochu mimoděk odráží současnou situaci v Americe. Naší realitě by možná pomohlo, kdyby si i tito groteskní elitáři, jako vystřižení z dystopického díla, stejně jako postavy ve filmu uvědomili, že těmi nejdůležitějšími vlastnostmi jsou sounáležitost a citlivost vůči druhým.

Hodnocení: 80 %

Režie: Bong Joon Ho

Scénář: Bong Joon Ho

Hrají: Robert Pattinson, Naomi Ackie, Steven Yeun, Mark Ruffalo, Toni Collette, Anamaria Vartolomei, Holliday Grainger, Cameron Britton, Steve Park, Angus Imrie

Česká premiéra: 6. března 2025

Distribuce: Vertical Entertainment

Související

Více souvisejících

recenze Mickey 17 (film) Robert Pattinson filmy Berlinále

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

Hasiči zasahují u požáru skládky u Rynholce na Rakovnicku. Prohlédněte si galerii

Požár skládky u Rynholce je lokalizován. Zachytila ho i meteodružice

Od pondělního večera zaměstnává hasiče požár skládky plastů u středočeského Rynholce na Rakovnicku. Přes 10 zasahujících hasičů již muselo být ošetřeno. V úterý ráno se změnil postup hasebních prací. Odpoledne pak byla oznámena lokalizace požáru. 

včera

včera

včera

včera

včera

Reagan při projevu u Berlínské zdi v roce 1987

Hollywoodský herec, který změnil k nepoznání nejen Ameriku. Kdo skutečně byl Ronald Reagan?

Když se 20. ledna 1981 postavil Ronald Reagan na schody Kapitolu, aby složil přísahu jako 40. prezident Spojených států, Amerika nebyla v ideální kondici. Ekonomická stagnace, vysoká inflace, ztracené sebevědomí a ponížení z nesmírně nákladné, a nakonec neúspěšné války ve Vietnamu i blamáže při snaze osvobodit rukojmí na americké ambasádě v íránském Teheránu roku 1979, která stála život osm amerických vojáků. Amerika vypadala jako unavená velmoc, jejíž nejlepší dny jsou pryč.

včera

Bundeswehr, ilustrační fotografie

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit

Německo čelí vážnému problému: potřebuje silnější armádu, ale neví, kdo v ní bude sloužit. V situaci, kdy počet vojáků stagnuje a hrozba z Ruska roste, se nová vládní koalice křesťanských demokratů Friedricha Merze a sociálních demokratů (SPD) rozhodla pro model dobrovolné služby. Otázkou však zůstává, zda na její realizaci zbývá dostatek času.

včera

Samsung

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?

V době, kdy obchodní válka mezi Spojenými státy a Čínou eskaluje a cla na čínský dovoz dosahují až 145 %, nabývá na významu klíčový rozdíl mezi výrobou iPhonů a telefonů Samsung Galaxy. Zatímco iPhony jsou z většiny stále vyráběny v Číně, Samsung své smartphony montuje hlavně ve Vietnamu, Indii a Jižní Koreji.

včera

včera

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže

Ve středu v 9 hodin ráno místního času začne slavnostní přesun rakve zesnulého papeže Františka z jeho rezidence v Casa Santa Marta do baziliky sv. Petra, oznámil dnes Vatikán. Průvod zahájí krátká modlitba, poté bude rakev nesena přes náměstí Santa Marta a Piazza dei Protomartiri Romani až na náměstí sv. Petra, kde vstoupí hlavními dveřmi do baziliky.

včera

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

Síla kontrastů: Nečekané a překvapivě trendy kombinace outfitů

I zdánlivé protiklady se mohou přitahovat a tvořit spolu dokonalou harmonii. A to platí také ve světě módy. Postupem času se rozdíly mezi styly začaly stírat a naopak se vzájemně doplňovat a prolínat. Takže i ke kostýmku můžete vzít třeba sportovně laděné boty, které k němu na první pohled nemusí sedět, ale jakmile se spojí do celku, překvapí originálním a trendy lookem!

včera

včera

včera

Tělo papeže Františka bylo uloženo do rakve

Mimořádná zpráva Kdy bude veřejné rozloučení a kde papež František spočine? Vatikán zveřejnil detaily pohřbu

Vatikán dnes uvedl, že rakev s ostatky papeže Františka bude vystavena veřejnosti v bazilice sv. Petra ve středu ráno. Samotný pohřeb se pak uskuteční v sobotu v 10 hodin místního času. Podle nově zveřejněného prohlášení bude pohřební liturgii na náměstí svatého Petra vést kardinál Giovanni Battista Re, děkan Kolegia kardinálů. Po skončení obřadu bude rakev převezena do baziliky Santa Maria Maggiore, kde bude papež pohřben. 

včera

Cyril Höschl

Zemřel uznávaný psychiatr Cyril Höschl

Českou lékařskou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 75 let zemřel o Velikonočním pondělí uznávaný psychiatr Cyril Höschl, který stál u vzniku Národního ústavu duševního zdraví (NÚDZ) ve středočeských Klecanech. 

včera

včera

Ani druhý skandál kolem Signalu Hegsethovi nezlomí vaz. Proč je jeho pozice v Trumpově vládě neotřesitelná?

Ministr obrany Pete Hegseth se ocitl pod tlakem kvůli dalšímu skandálu, tentokrát ohledně sdílení citlivých vojenských plánů v soukromé skupinové konverzaci. Navzdory závažnosti obvinění se ale zatím zdá, že jeho pozice zůstává pevná. Klíčem k jeho přežití v Trumpově administrativě není odbornost či disciplinovanost, ale věrnost prezidentovi a jeho politickému stylu.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy