Eklektický mistr s osobitou poetikou Bong Joon Ho natočil první film od veleúspěšného Parazita z roku 2019. Ten byl vůbec prvním neanglicky mluveným snímkem, který získal Oscara pro nejlepší film. Režisérova novinka Mickey 17 odpremiérovala na festivalu Berlinale, teď ji promítají česká kina. Na pozadí satirického sci-fi se snaží navrátit k lidskosti, zatímco kritizuje technokratické lídry Muskova střihu.
Bong Joon Ho je z generace jihokorejských režisérů, kteří mohli na přelomu 90. let a milénia po letech cenzury konečně svobodně tvořit. Kreativita, dravost i možnost probádat dosavadně tabuizovaná témata – tyto určující znaky bylo možné rozvíjet nejen díky politickému uvolnění, ale také díky podpoře lokální tvorby, které bylo skrze kvóty v domácích kinech dopřáno více prostoru. Ke slovu se dostala mladá generace s tonálně zcela odlišným pohledem na film, jenž byl značně ovlivněn americkou kinematografií. Tu mohli mnozí konzumovat díky televiznímu vysílání americké vojenské stanice. Jedním z takových byl i Bong Joon Ho. Nikdo neovládl preciznost hollywoodského stylu tak jako on.
V jeho případě však nejde o pouhou nápodobu. Využívá dobře známých prvků k žánrové subverzi, boření diváckých očekávání a univerzálně srozumitelné vyprávění a stylistiku obohacuje o lokální problematiku. Skrze žánrovou optiku tak tepe do soudobých jihokorejských problémů, stejně jako do těch globálních. Jde o názorný příklad tvůrce s transnacionální poetikou. Ovládl multižánrovou fluiditu i prudké změny tonalit, což je obecný znak i dalších tvůrců jeho generace. Joon Ho zvládl smazat hranu mezi nízkým a vysokým, mezi artem a mainstreamem. Jeho filmy jsou v Jižní Koreji jedny z nejnavštěvovanějších vůbec. Mickey 17 je po Ledové arše a dobrodružství Okja jeho třetím americkým filmem, jakkoli jde vždy o koprodukce, tentokrát poprvé čistě anglofonním.
Právě se přehrává: Mickey 17 - trailer
Mickey 17 - trailer Video: YouTube
Rozplétá blízkou budoucnost, kdy se část lidstva vedená autoritářským politikem vydává kolonizovat vzdálenou planetu. Jedním z cestujících je i Mickey – lichváři zadlužený a neotesaný muž, který s cílem utéct přistoupí na tu nejpodřadnější práci. Posádce má sloužit jako pokusný králík. Jakmile zemře, vytisknou jeho tělo znovu, společně se zálohovaným vědomím. Stává se nahraditelným. Joon Ho se mezi řádky ptá, kdo a co určuje hodnotu života a co nás dělá člověkem. Naše buňky se každých několik let kompletně obnoví a s ohledem na biologické složení jsme tak zcela jiní, než jsme byli před 10 lety. Znamená to, že jsme někdo zcela cizí?
Joon Ho od osobní linie osciluje k širšímu obrázku. Explicitně poukazuje na problematiku absolutní moci v rukou egoistických technokratů. Vesmírná loď se vyhýbá líbivému designu. Naopak je prošedlá a bez života, přičemž její posádka se v bledých uniformách stává neživotnou součástí této mamutí mašinérie. Omezují se veškeré požitky a slasti. Sex se nedoporučuje, jídlo se stává kaloricky přesně vypočítaným palivem. Na prvním místě je úspornost a výkonnost. Elitářský vůdce oproti tomu hoduje a jeho žena jej zásobuje omáčkami vyrobenými z bizarních věcí. Jeho stylizace v podání Marka Ruffala připomene nadsazený mix Elona Muska a Donalda Trumpa.
Technokratický génius s nulovým sociálním cítěním si buduje kult osobnosti, ačkoli nemá dostatečné schopnosti k vystupování před lidmi. Je trapně neohrabaný, afektovaný a herecky přepálený. Jak odhaluje rozsáhlá retrospektivní pasáž – neuspěl v prezidentských volbách a rozhodl se tak svou moc budovat v izolovaném prostředí. Satira a společenská kritika se pohybují v přímočarých a jasně definovaných konturách. Joon Ho je v tomto ohledu ve svých filmech vždy doslovný, maximálně srozumitelný. Explicitně předkládaná linie o to více vybízí k prozkoumání postav samotných. Jakkoli cynický a nihilistický Joon Ho dokáže být, vždy je u něj na prvním místě humanismus a víra v lásku a porozumění, jakkoli jsou tyto hodnoty vždy zahalené ambivalencí a dvojsečností.
Samotný Mickey je zprvu sympatickým ňoumou. Když umře, znovu ho vytisknou, o co teda jde? Neustále se ho někdo ptá, jaké je to umřít. Ani po tolika pokusech si na to nezvykl. Vždy cítí strach a bolest. Jeho nově a předčasně vytištěná verze s pořadovým číslem 18 je zosobněním odvahy i vzdoru. Chová se jinak. Mnohem chladněji. Příběh nám vypráví Mickey 17 a nabízí se tak otázka, jaké byly jeho předchozí verze. Konfrontace s jeho jiným vlastním já jej vede k přehodnocení vlastní hodnoty. Proč se od sebe ale tak liší? Tyto otázky Joon Ho podkládá spíše mezi řádky a nechává jejich rozluštění na divácké interpretaci.
Kauzálně sevřené vyprávění opět disponuje žánrovými i tonálními proměnami. Satirická sci-fi si pohrává s fyzickými gagy, komedií záměn, fraškou, paranoidním thrillerem, gangsterskou odbočkou, prostupující romancí či útěkářským dramatem. Všechny širší ekologické a antikolonialistické i osobní existenciální motivy v závěru soudržně vrcholí. K napojení na protagonistu, kterého ostatní zbavují lidskosti, nám pomáhá jeho maximálně komunikativní voice over. Je až s podivem, kolik kritiků film označuje za nesoudržný, jelikož narace disponuje i přes zprvu nelineární vedení takřka klasickou výstavbou a všechny načrtnuté aspekty zúročí, ačkoli každý z aktů testuje odlišné způsoby (ne)komunikace informací.
Autorský režisér do vysokorozpočtového filmu propašoval protisystémové poselství, jež umí být subtilní i křiklavé. Mickey 17 představuje nekompromisní autorskou kontinuitu a plně zapadá do tvůrcova kánonu, stejnou měrou je ale také svěží, opakující se motivy variuje a přichází s odlišným vyzněním. Jakkoli má Joon Ho jasně vytyčený okruh témat, v každém filmu s ním nakládá jinak. S citem kombinuje vážnost a třeskutou komedii, konstruuje uvěřitelně bizarní fikční svět. Film kina hrají v hořké době a tak trochu mimoděk odráží současnou situaci v Americe. Naší realitě by možná pomohlo, kdyby si i tito groteskní elitáři, jako vystřižení z dystopického díla, stejně jako postavy ve filmu uvědomili, že těmi nejdůležitějšími vlastnostmi jsou sounáležitost a citlivost vůči druhým.
Hodnocení: 80 %
Režie: Bong Joon Ho
Scénář: Bong Joon Ho
Hrají: Robert Pattinson, Naomi Ackie, Steven Yeun, Mark Ruffalo, Toni Collette, Anamaria Vartolomei, Holliday Grainger, Cameron Britton, Steve Park, Angus Imrie
Česká premiéra: 6. března 2025
Distribuce: Vertical Entertainment
Související

RECENZE: Hraná Sněhurka je generickým produktem bez imaginace. Ihned vyšumí

RECENZE: Reportáž psaná na benzínce ukazuje, jak selský rozum ničí kritickou reflexi
recenze , Mickey 17 (film) , Robert Pattinson , filmy , Berlinále
Aktuálně se děje
před 31 minutami

Letecká doprava kolabuje. Letiště Heathrow kvůli požáru nefunguje, dopady pocítí celý svět
před 1 hodinou

Předpověď počasí na víkend: Teploty vyrostou, čeká nás typické jaro
včera

Ester Ledecká přepisuje historii. Po bronzu z lyžařského sjezdu má zlato ze snowboardingu
včera

Francie uspořádá další summit o Ukrajině, v Saúdské Arábii budou jednat USA s Ruskem a Ukrajinou
včera

V Evropě probíhají významné schůzky kvůli Ukrajině. Zatím se ni nemění, hlásí Zelenskyj
včera

Straka bude opět na Slovensku „psem záchranářem“. Tahat kaštany z ohně bude v Banské Bystrici
včera

RECENZE: Hraná Sněhurka je generickým produktem bez imaginace. Ihned vyšumí
včera

Obranný komplex za stamiliardy eur, žádné nákupy z USA. EU zveřejnila plán masivního zbrojení
včera

Kreml vybral muže, který povede jednání o míru s USA
včera

Zelenskyj dal Trumpovi košem. Odmítl předat USA vlastnictví Záporožské jaderné elektrárny
včera

EU nutně potřebuje peníze, kde je ale vzít? Zvažuje, že se inspiruje v USA
včera

Rusko mírové jednotky na Ukrajině nechce. Tak tam pošleme ujišťovací, navrhuje Británie
včera

Ukrajinci u Kursku ustupují pod ruským tlakem. Ztráta strategické výhody může mít fatální dopad na diplomatická jednání
včera

Velké sliby, nulové výsledky. Trumpův sen o konci války na Ukrajině se rozpadá
včera

Spalničky jsou zpět, oznámila WHO. A s hrůzou se dívá na dění v USA
včera

Američané o útoku na Gazu věděli. Trump jej zřejmě v rozhovoru s Netanjahuem přímo schválil, řekla Taterová
včera

Rozhovor Trumpa s Putinem nastolení míru nepřinesl. Expert popsal, co ale způsobil Ukrajině
včera

Severní Korea otevřela obří bytový komplex. Bydlet v něm ale neznamená žít v luxusu
včera

Putin ukázal svou pravou tvář, jedinou odpovědí je masivní vyzbrojení Ukrajiny, zní z Evropy
včera
Fiala a Babiš zavedli nový způsob komunikace. Chtějí vyhrát prostřednictvím dopisů, které nikdo nečte
Premiér Petr Fiala (ODS) a jeho předchůdce Andrej Babiš (ANO) zavedli nový způsob politické komunikace – vzájemné vzkazy prostřednictvím otevřených dopisů na sociálních sítích. Ať už jsou tato gesta myšlena jakkoli upřímně, nelze se ubránit dojmu, že ve své podstatě zůstávají zbytečná.
Zdroj: Jakub Jurek