Byl spasitel Šimon bar Kochba tvrdým pronásledovatelem křesťanských Židů?

Je to už téměř dva tisíce let od doby, kdy vojevůdce Šimon bar Kochba stál v čele vzpoury proti Římanům. Jeho odvahu provázela přísnost, se kterou povolával obyvatelstvo starověké Palestiny do zbraně. Tehdejší křesťanský filozof Justin Mučedník nám o průběhu povstání přináší svědectví. Šimon bar Kochba podle něj nařídil trestat palestinské křesťany, pokud se nezřeknou Ježíše Krista. Justin Mučedník označil všechny Židy za nepřátele křesťanů, jež je zabíjejí a perzekuují kdykoliv k tomu mají příležitost.

Řada vědců zastává názor, že židovští následovníci Ježíše Krista mohli na vypuknutí bar Kochbova povstání, jenž se podle řady pramenů prohlásil za mesiáše, reagovat pouze jedním způsobem. Stáhnout se a vůbec ho nepodpořit. Jednali by tak vlastně naprosto opačně ve srovnání s ostatními Židy v Palestině. Židovští křesťané totiž už mesiáše měli, Ježíše, kterého nemohli zneuctít podporou jiného, tedy bar Kochby. Povstání v Palestině v 60. letech 1. století a bar Kochbovo ve 30. letech 2. století proto nakonec vedla k jasnému oddělení křesťanství od judaismu. 

Rozdělení neproběhlo bleskově ze dne na den, ale trvalo asi jednu generaci. Situaci zkomplikovaly obě revolty, jež poznamenaly a zničily životy statisíců Židů a židovských následovníků Ježíše Krista v Palestině.

Jakou roli sehráli židovští křesťané v průběhu povstání Šimova bar Kochby? Museli čelit mesianistickému dilematu? Pohledy na mesiášství bar Kochby se značně liší, uvádí v knize The Psychological Dynamics of Revolution profesor Issac Oliver. Část židovských následovníků Ježíše Krista ho spíše vnímala jako vojevůdce než jako člověka s nadpřirozenými schopnostmi. Kvůli nedostatku písemných pramenů to nelze potvrdit, ale je možné, že přinejmenším část židovských křesťanů považovala víru v Ježíše Krista a následování bar Kochby jako vojenského velitele za slučitelné.

Spisy Justina Mučedníka

K nejdůležitějším zdrojům z tohoto období patří spisy Justina Mučedníka. Přestože se v době židovských povstání nenacházel na území Palestiny, z časového hlediska je jeho svědectví událostem nejblíže. V jednom ze svých textů, v První apologii, uvádí, že bar Kochba cíleně nařizoval perzekuovat křesťany za jejich víru v Ježíše Krista. Zajímavé je, že sám Justin při psaní používá jméno Šimon bar Kochba, nikoliv jeho původní jméno Šimon ben Koseba. To jen dokazuje, jak rychle tohoto židovského válečníka obklopila mesianistická aura. Ta přitom sloužila spíše jako prostředek k mobilizaci sil než jako zbožštění. Jeho spolubojovníci ho vnímali jako člověka jim rovného, z masa a kostí.

Bar Kochba ale podle dochovaných záznamů netrestal jen křesťany, jak tvrdí Justin, ale všechny etnické a náboženské skupiny na území Palestiny, jež nenásledovaly jeho příkazy. Příkladem je jeho rozkaz Galilejským a Ješuovi ben Galgoulovi chopit se zbraní a přidat se k povstání. Galilejští přitom není synonymum pro křesťany, ale označuje obyvatele Galileje. Nikde také nestojí, že by bar Kochba nařídil potrestat někoho kvůli tomu, že ho neuznává jako mesiáše. Někteří židovští přívrženci Ježíše Krista tak mohli být po boku dalších nekřesťanských skupin trestáni za to, že povstání nepodpořili. Justinovo výhradní trestání křesťanů proto působí nevěrohodně.

Justino svědectví bylo účelové

Na jiném místě v První apologii Justin Mučedník uvádí, že Židé při každé příležitosti trestají a zabíjejí křesťany. Docházelo k tomu prý i v průběhu bar Kochbova povstání. Zákaz vstupu Židů do Jeruzaléma vyhlášený Římany je pak boží vůle, domnívá se Justin. Vyhnání Židů je jejich trest za smrt Ježíše a pronásledování jeho přívrženců.

Spisy Justina Mučedníka je nutné zasadit do širšího ideologického schématu. Byly totiž součástí žádosti římskému císaři a senátu o zastavení pronásledování křesťanů. Ti měli být vykresleni nikoliv jako nepřátelé státu, ale jako jeho podporovatelé. Na rozdíl od revoltujících Židů. Justin se proto snažil zdůraznit absenci křesťanů v protiřímských aktivitách. 

Po porážce bar Kochbova povstání se cesty Židů a židovských křesťanů krátkodobě spojily. Římané je vyhnali z Jeruzaléma i z Judey a značnou část z nich prodali do otroctví. Isaac Oliver k tomu ve svém článku uvádí: „Takové jsou následky války, když jsou jednotlivci z odlišných skupin společnosti proti své vůli shromážděni bez ohledu na jejich předchozí příslušnost.“

Související

Více souvisejících

římská říše židé historie

Aktuálně se děje

před 32 minutami

před 33 minutami

Izraelská armáda

Izrael zřejmě využil americké zbraně k porušování mezinárodního práva

Bílý dům zaslal americkému Kongresu zprávu, ve které se uvádí, že je pravděpodobné, že Izrael použil americké zbraně při úderech v Pásmu Gazy, které odporují mezinárodnímu právu. Podle informací agentur AP a Reuters ale americká administrativa nemá dostatečné důkazy ani konkrétní případy, které by to potvrdily, kvůli nedostatku informací ze strany Izraele.

před 42 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Izraelská armáda

Izrael opatrně rozšířil operace v Rafahu, Nechce naštvat Bidena

Izraelský bezpečnostní kabinet schválil "mírné rozšíření" operací armády ve městě Rafah na jihu Pásma Gazy. Zároveň nařídil svým vyjednavačům pokračovat ve snahách o uzavření dohody o výměně rukojmí s militantním hnutím Hamás. S odvoláním na server Axios o tom v pátek informovala agentura Reuters.

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

MS v hokeji

Švýcaři si v úvodu bez potíží poradili s Nory, Němci dali Slovákům lekci z produktivity

Dvěma odpoledními zápasy vypuklo v pátek v pořadí již 87. mistrovství světa v ledním hokeji, které se letos koná v Praze a Ostravě. Prvními mužstvy, která se střetla v rámci pražské skupiny A, byla mužstva Švýcarska a Norska. V tomto duelu nakonec k žádnému překvapení nedošlo, přestože po první třetině byl stav nerozhodný 1:1. Druhá třetina ale byla v režii favoritů ze Švýcarska, když v ní díky brankám Löffela, Sentelera a Scherweye šli postupně do vedení 4:1. Niederreiter pak přidal poslední pátou švýcarskou branku, Norové už jen korigovali na konečných 5:2. To v Ostravě se hrál do konce druhé třetiny vyrovnaný duel, když se Slovákům v zápase s Němci podařilo dorovnat z 0:2 na 2:2. Závěrečná třetina ale ukázala, že stříbrní medailisté z posledního šampionátu byli více produktivní a nakonec to i přes snahu Slováků dotáhli k výhře 4:6. 

před 10 hodinami

před 16 hodinami

Česko - Finsko 1:0 (po sn)

Češi vstoupili do mistrovství světa infarktovým zápasem. Finy porazili až v nájezdech

V zahajovacím duelu mezi Českem a Finskem na Mistrovství světa v ledním hokeji 2024 v Praze to byla bitva až do samotného konce. Ani v základní hrací době, ani v prodloužení nepadl jediný uznaný gól, a tak o vítězi rozhodly až samostatné nájezdy. Ondřej Kaše a kapitán Roman Červenka se blýskli góly, zatímco brankář Lukáš Dostál zůstal na stodesetprocent čistý.

včera

včera

včera

Pavel pojede na mírový summit o Ukrajině do Švýcarska

Prezident Petr Pavel ve čtvrtek přijal pozvání ukrajinského protějška Volodymyra Zelenského na červnový mírový summit ve Švýcarsku. Obě hlavy státu spolu telefonicky hovořily i o spolupráci obou zemí. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy