Byl spasitel Šimon bar Kochba tvrdým pronásledovatelem křesťanských Židů?

Je to už téměř dva tisíce let od doby, kdy vojevůdce Šimon bar Kochba stál v čele vzpoury proti Římanům. Jeho odvahu provázela přísnost, se kterou povolával obyvatelstvo starověké Palestiny do zbraně. Tehdejší křesťanský filozof Justin Mučedník nám o průběhu povstání přináší svědectví. Šimon bar Kochba podle něj nařídil trestat palestinské křesťany, pokud se nezřeknou Ježíše Krista. Justin Mučedník označil všechny Židy za nepřátele křesťanů, jež je zabíjejí a perzekuují kdykoliv k tomu mají příležitost.

Řada vědců zastává názor, že židovští následovníci Ježíše Krista mohli na vypuknutí bar Kochbova povstání, jenž se podle řady pramenů prohlásil za mesiáše, reagovat pouze jedním způsobem. Stáhnout se a vůbec ho nepodpořit. Jednali by tak vlastně naprosto opačně ve srovnání s ostatními Židy v Palestině. Židovští křesťané totiž už mesiáše měli, Ježíše, kterého nemohli zneuctít podporou jiného, tedy bar Kochby. Povstání v Palestině v 60. letech 1. století a bar Kochbovo ve 30. letech 2. století proto nakonec vedla k jasnému oddělení křesťanství od judaismu. 

Rozdělení neproběhlo bleskově ze dne na den, ale trvalo asi jednu generaci. Situaci zkomplikovaly obě revolty, jež poznamenaly a zničily životy statisíců Židů a židovských následovníků Ježíše Krista v Palestině.

Jakou roli sehráli židovští křesťané v průběhu povstání Šimova bar Kochby? Museli čelit mesianistickému dilematu? Pohledy na mesiášství bar Kochby se značně liší, uvádí v knize The Psychological Dynamics of Revolution profesor Issac Oliver. Část židovských následovníků Ježíše Krista ho spíše vnímala jako vojevůdce než jako člověka s nadpřirozenými schopnostmi. Kvůli nedostatku písemných pramenů to nelze potvrdit, ale je možné, že přinejmenším část židovských křesťanů považovala víru v Ježíše Krista a následování bar Kochby jako vojenského velitele za slučitelné.

Spisy Justina Mučedníka

K nejdůležitějším zdrojům z tohoto období patří spisy Justina Mučedníka. Přestože se v době židovských povstání nenacházel na území Palestiny, z časového hlediska je jeho svědectví událostem nejblíže. V jednom ze svých textů, v První apologii, uvádí, že bar Kochba cíleně nařizoval perzekuovat křesťany za jejich víru v Ježíše Krista. Zajímavé je, že sám Justin při psaní používá jméno Šimon bar Kochba, nikoliv jeho původní jméno Šimon ben Koseba. To jen dokazuje, jak rychle tohoto židovského válečníka obklopila mesianistická aura. Ta přitom sloužila spíše jako prostředek k mobilizaci sil než jako zbožštění. Jeho spolubojovníci ho vnímali jako člověka jim rovného, z masa a kostí.

Bar Kochba ale podle dochovaných záznamů netrestal jen křesťany, jak tvrdí Justin, ale všechny etnické a náboženské skupiny na území Palestiny, jež nenásledovaly jeho příkazy. Příkladem je jeho rozkaz Galilejským a Ješuovi ben Galgoulovi chopit se zbraní a přidat se k povstání. Galilejští přitom není synonymum pro křesťany, ale označuje obyvatele Galileje. Nikde také nestojí, že by bar Kochba nařídil potrestat někoho kvůli tomu, že ho neuznává jako mesiáše. Někteří židovští přívrženci Ježíše Krista tak mohli být po boku dalších nekřesťanských skupin trestáni za to, že povstání nepodpořili. Justinovo výhradní trestání křesťanů proto působí nevěrohodně.

Justino svědectví bylo účelové

Na jiném místě v První apologii Justin Mučedník uvádí, že Židé při každé příležitosti trestají a zabíjejí křesťany. Docházelo k tomu prý i v průběhu bar Kochbova povstání. Zákaz vstupu Židů do Jeruzaléma vyhlášený Římany je pak boží vůle, domnívá se Justin. Vyhnání Židů je jejich trest za smrt Ježíše a pronásledování jeho přívrženců.

Spisy Justina Mučedníka je nutné zasadit do širšího ideologického schématu. Byly totiž součástí žádosti římskému císaři a senátu o zastavení pronásledování křesťanů. Ti měli být vykresleni nikoliv jako nepřátelé státu, ale jako jeho podporovatelé. Na rozdíl od revoltujících Židů. Justin se proto snažil zdůraznit absenci křesťanů v protiřímských aktivitách. 

Po porážce bar Kochbova povstání se cesty Židů a židovských křesťanů krátkodobě spojily. Římané je vyhnali z Jeruzaléma i z Judey a značnou část z nich prodali do otroctví. Isaac Oliver k tomu ve svém článku uvádí: „Takové jsou následky války, když jsou jednotlivci z odlišných skupin společnosti proti své vůli shromážděni bez ohledu na jejich předchozí příslušnost.“

Související

Více souvisejících

římská říše židé historie

Aktuálně se děje

před 7 minutami

před 31 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 3 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy