Změna času, ve kterém jste zvyklí obvykle jíst, může vést k redukci tělesného tuku, prohlašuje nová studie. Studie vychází z desetitýdenního testování vedeného univerzitou v Surrey. Výsledkem studie je tvrzení, že čas, ve kterém se stravujeme, může mít značný vliv na naši tělesnou kompozici.
Na rozdíl od jiných studií tohoto typu nebylo účastníkům nařizováno, co mají jíst. Mohli jíst cokoliv chtěli, ale jen po určitou denní dobu, tzv. časové okno.
Výzkumníci rozdělili účastníky výzkumu do dvou skupin. V první skupině byli ti, kteří jedli své jídlo tak, jak byli zvyklí. Tedy v jejich obvyklých časových intervalech.U druhé skupiny účastníků bylo vyžadováno, aby jedli svou snídani o 90 minut později než normálně a svou večeři o 90 minut dříve než obvykle. Této studie se zúčastnilo 16 zdravých lidí ve věku od 29 do 57 let.
Během celého experimentu si všichni zúčastnění vedli „ stravovací diář “. Předem poskytovali krevní vzorky a po experimentu vyplňovali dotazník.
Výsledky ukázaly, že ti, kteří se museli stravovat podle speciálního kritéria, ztratili v průměru dvakrát více tělesného tuku, než skupina, která se stravovala dle běžných návyků.
Dotazník ukázal, že 57% účastníků ze zkušební skupiny, jež se řídila časovým plánem, napsalo, že u nich došlo k redukci v konzumaci jídla. Celkově tedy jedli méně, než obvykle, a to buď v důsledku menšího hladu, nebo díky redukci svačin, kvůli omezenému času, který jim byl na jídlo stanoven.
Vědce však také zajímalo, jestli je tato forma stravování dlouhodobě udržitelná. Další otázky v dotazníku tedy směřovaly ke zjištění této věci.
Více než polovina (57%) účastníků v dotazníku uvedla, že nejsou schopni dlouhodobě udržovat tento typ stravováním. Důvody toho jsou především sociálního rázu. Účastníci výzkumu uvedli, že jim především vadila neslučitelnost mezi jejich stravováním a stravováním ostatních členů v rodině, nebo na pracovišti.
„I když se jedná o studii menšího rozsahu, ukazuje nám, že i malá změna v našem stravování může přinést velké benefity pro naše tělo,“ říká doktor Jonathan Johnston z univerzity v Surrey.Vědci se nyní budou snažit zopakovat studii na větším vzorku obyvatelstva.
V roce 2012 vzbudila kontroverze studie založená na tzv. 5:2 Dietě. Tato dieta zahrnovala 5 běžných dnů, ve kterých jedli účastníci, cokoliv chtěli a kdykoliv chtěli a následně dva tzv. dietní dny, kdy bylo účastníkům doporučováno snížit příjem denních kalorií na 500 – 600.
Velká část vědců se však proti této dietě ohradila. Vědci především upozorňovali, že daný způsob stravování může vést ke zvýšení rizika diabetu. Navíc zpochybnili, že by měla tato dieta vliv na snížení rizika infarktu, jak realizátoři studie tvrdili.
10. června 2026 20:20
Smutné pražské výročí. Jak hlavní město zničil nejničivější požár v jeho dějinách
Související
"Jezte sedmikrásky, jsou výborné," doporučila příznivkyně čínské medicíny
Ovlivňuje jídlo náš spánek? Správně nastavený jídelníček má smysl
stravování , dieta , potraviny jídlo
Aktuálně se děje
před 32 minutami
Epsteinova oběť ve výpovědi zmínila Andrewa. Dostal ji do královského paláce
před 1 hodinou
Prodejny Penny ve čtvrtek zavřou dříve. Má to zajímavý důvod
před 3 hodinami
Norská princezna se zřejmě nevyhne transplantaci, naznačil to manžel
před 4 hodinami
ODS uspořádala ideovou konferenci. Bouřlivě se řešila otázka přijetí eura
před 5 hodinami
Mírová dohoda mezi USA a Íránem nikdy nebyla tak blízko, tvrdí Šaríf
před 5 hodinami
Stovkám tisíc řidičáků letos vyprší platnost. Výměna je oproti minulosti jednodušší
před 6 hodinami
Moravec trvá na neplatnosti doložky. ČT tvrdí, že uplatňuje sankce
před 7 hodinami
Britové při Trooping the Colour oslavili narozeniny krále. Letos mu bude 78 let
před 8 hodinami
Pavel toho vyjedná více než vy, udeřil Rakušan v diskuzi s Macinkou
před 8 hodinami
Policie obvinila strojvedoucího, který řídil opilý. Nadýchal přes dvě promile
před 9 hodinami
Čech už má výhru v Eurojackpotu na svém kontě. Daň putuje do státní kasy
před 10 hodinami
Trumpa k odvolání útoků na Írán přesvědčili lídři zemí Perského zálivu
před 11 hodinami
Předpověď počasí pro vodáky. Medard pomohl, brzy se však oteplí
před 12 hodinami
Zemřela česká trenérská fotbalová legenda Petr Uličný
před 12 hodinami
Pohřeb Zdeny Mašínové proběhne příští týden v Olomouci
před 13 hodinami
Dohoda by otevřela Hormuzský průliv, přiznal Teherán. Rozhodnutí ale nepadlo
před 14 hodinami
Vražda v Praze. Případ se stal na Chodově, policisté zadrželi muže
před 15 hodinami
Počasí: Do Česka se příští týden vrátí tropické teploty
včera
Německo musí být do roku 2029 v bojové pohotovosti, hrozí válka s Ruskem, varoval tamní generál
včera
Státy NATO zvažují zásadní změnu. Chtějí udělit nejvyššímu veliteli pravomoc sestřelovat drony
Členské státy Severoatlantické aliance usilují o to, aby měl nejvyšší vojenský velitel NATO v Evropě větší pravomoci při sestřelování cizích bezpilotních letounů. Nový návrh by měl být schválen do nadcházejícího červencového summitu lídrů v Ankaře. Podle informací od aliančních diplomatů a představitelů by tak americký generál Alexus Grynkewich získal podstatně větší flexibilitu při operativním přesouvání prostředků protivzdušné obrany a určování stupňů bojové pohotovosti bez nutnosti zdlouhavého schvalování.
Zdroj: Libor Novák