Sůl našemu tělu vůbec neprospívá. Je možné ji úplně odstranit z jídelníčku?

Existuje spousta důvodů, proč bychom měli držet chutě na slané na uzdě. Otázkou je, jak to udělat, když spousta jídel, které milujeme, sůl obsahuje. Rady, které mohou být nápomocny v boji proti nadměrné konzumaci soli poskytla odbornice na výživu.

Říci si, že prostě nebudu sůl používat, a vysadit jí ze dne na den, určitě není reálné. Sonya Angelone, dietoložka specializující se na stravování v případě kardiovaskulárních problémů reportérům CNN řekla: „Jestliže se najednou rozhodnete vařit kuřecí vývar bez soli, jistě pocítíte rozdíl. Lepší je začít postupně. Například zkusit sníst jen polovinu denní dávky soli, na kterou jsme zvyklí.“

Také se můžete začít dívat po svém oblíbeném jídle, které obsahuje sníženou dávku soli. Bývá označeno jako low-sodium nebo reduce-sodium. Nejlepším způsobem je vařit si sám. Například omáčku na těstoviny můžete udělat i doma. Angelone říká: „Například konzervovaná rajčatová omáčka obsahují asi 1000 mg soli na porci, ale konzervovaná rajčata jen asi okolo 300 mg na porci. Takže můžete při vaření použít konzervovaná rajčata a přidat vodu nebo lehce osolený kuřecí vývar.“

Angelone také radí, že používání bylinek a koření může dodávat jídlu dobrou chuť i bez zbytečného množství soli. Je dobré použít třeba směs mexického koření – římský kmín, chilli papričky a uzenou papriku. Dobrá je také italská směs – rozmarýn, tymián a oregano.

Když jdete jíst ven, zkuste požádat o zeleninu nebo rybu vařenou na páře a vynechejte omáčky. I při nákupu se ptejte na složení potravin. Některé rohlíky obsahují 400 mg soli, zatímco jiné třeba jen 200 mg. Právě pečivo je v USA největším zdrojem soli ve stravě, společně s konzervovaným masem, pizzou, polévkami, sendviči a kuřecím masem, vychází z jedné studie.

Dietoložka také radí, abychom se nenechali mýlit některými druhy soli: „Například himalájská sůl, košer sůl nebo mořská sůl, všechny obsahují stejné množství sodíku,“ dodává.

Výzkumy říkají, že jen asi 15% soli ve stravě typických Američanů pochází z přirozeně se vyskytujících zásob soli v potravinách. Ale asi 70% příjmu soli je nad přirozený rámec a lidé ho získávají konzumací balených potravin či jídel v restauracích.

Synteticky vyrobená sůl je konzervantem, který pomáhá udržet potraviny dlouho jedlé. Experti tvrdí, že dobrým pomocníkem v boji proti nadměrné konzumaci soli je draslík. „Nadměrné množství sodíku škodí Vašim tepnám, zatímco draslík je léčí,“ říká Angelone.

Související

Sůl

SZÚ: Dostatek jódu je v pěti gramech soli denně, v mořské je ho polovina

Lidé by měli užívat 150 mikrogramů jódu denně, jinak hrozí zhoršená funkce štítné žlázy. Těhotné a kojící potřebují až 250 mikrogramů, což nesplňují téměř tři čtvrtiny z nich. Dostatečná denní dávka je v pěti gramech kuchyňské soli, do které výrobci jód přidávají, v mořské soli ho je ale jen polovina. Dalšími zdroji jsou mořské ryby, mléčné výrobky nebo košťálová zelenina. Státní zdravotní ústav (SZÚ) to uvedl v tiskové zprávě ke Světovému dni jódu.
Sůl

Češi mají zdraví škodlivý zlozvyk. Týká se soli

Češi solí až třikrát víc než je zdravé, doporučených je denně maximálně pět gramů. Na slanou stravu si zvykají už malé děti, které ji pak dál vyžadují a vytvářejí si riziko srdečních nemocí v dospělosti. V tiskové zprávě to dnes uvedl Státní zdravotní ústav (SZÚ). Nadbytek soli v potravě může vést k vysokému krevnímu tlaku a obezitě. Obézní je podle odborníků téměř pětina české populace, 40 procent lidí ve věku 25 až 64 let má vysoký krevní tlak.

Více souvisejících

sůl stravování nemoci zdraví

Aktuálně se děje

před 7 minutami

před 59 minutami

před 1 hodinou

Ropa

Slovensko se kvůli ukrajinské stopce pro ruskou ropu obrací na EU

Slovensko volá po zásahu Evropské unie kvůli zastavení tranzitu ropy z Ruska, ze kterého Bratislava viní Ukrajinu. Po premiérovi Robertu Ficovi (Smer-SD) se ozval i jeho stranický kolega a ministr zahraničí Juraj Blanár. Problém se týká také sousedního Maďarska. 

Aktualizováno před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Markéta Vondroušová

Česko bude mít o jednoho olympionika v Paříži méně. Vondroušová se her nezúčastní kvůli zranění

Do Paříže chtěla jet s ambicí minimálně vyrovnat či dokonce vylepšit stříbrnou medaili z posledních her v Tokiu. Nakonec ale pro tenistku Markétu Vondroušovou, loňskou wimbledonskou vítězku a vítězku Roland Garros z roku 2019, pokračuje ne zrovna vydařená letošní sezóna. Po nedávném vyřazení z Wimbledonu hned v 1. kole totiž krátce před plánovaným odletem do francouzské metropole uvedla, že se her nezúčastní kvůli zranění ruky.

před 3 hodinami

Osmasedmdesátiletý bývalý prezident byl po střelbě v Butleru v Pensylvánii sveden z pódia s krví rozmazanou po obličeji, zatímco střelec a kolemjdoucí byli zabiti a dva diváci kriticky zraněni (14. července 2024).

Atentát na Trumpa? Selhali jsme, přiznala šéfka Tajné služby

Za selhání Tajné služby USA v pondělí označila její šéfka Kimberly Cheatleová červencový atentát na exprezidenta Donalda Trumpa, který utrpěl lehké zranění, zatímco útočník byl zneškodněn. Podle Cheatleové došlo k největšímu operačnímu selhání USSS za poslední desetiletí. Informovala o tom CNN. 

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 11 hodinami

Bidenovi záleží na Američanech, shodnou se zahraniční lídři. Jeho rozhodnutí odstoupit oceňují

Zahraniční lídři ocenili šéfa Bílého domu Joe Bidena jako člověka, kterému záleží na americkém lidu. Stalo se tak poté, co v neděli odstoupil z kandidatury u listopadových prezidentských voleb v USA. 

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy