Dnes je pro nás věž neodmyslitelnou součástí hradů a zámků. Jejich vysoké a štíhlé siluety se vypínají nad střechami paláců a vévodí nejenom samotnému hradu či zámku, ale i celé krajině. Jsou pomyslnou korunou a okrasou každé stavby těchto minulých časů, které už z dálky dnešním návštěvníkům dávají vědět, s kým mají tu čest a kam míří. Jejich podstata byla jak praktická, tak symbolická, byť si to dnes už zcela neuvědomujeme.
Dnešní pohled na samotnou věž je spíše romantický a s pravdou má málo společného. Spoustu návštěvníků vnímá věž jako estetickou součást daného objektu. Jednalo se přitom především o praktickou a symbolickou součást původně hradních staveb a má-li nějaký zámek věž, zpravidla je výtvorem už gotické fáze objektu, popřípadě pseudogotické přestavby.
Věž je očima dnešních lidí též často spojována s pohádkami, coby místem, kde se schovává komnata krásné princezny. To je pohled, který se šíří společně s romantismem v 19. století, kdy byla spousta hradů a zámků přestavěna do neogotické podoby. Šlo o snahu navrátit zámkům jejich podobu z gotických časů a odkázat se tak na starobylost rodu. Ne vždy se to ale podařilo. Takové objekty, pokud se nejednalo přímo o novostavbu, dostávaly umělou gotickou tvář, dozdobenou mnohdy až avantgardní siluetou věží. Dobře známým představitelem je například německý zámek Neuschwanstein. Ale i u nás je možné najít podobné adepty, například zámek Žleby, Hluboká, Nový Hrádek u Nechanic či Bouzov, které mají skutečně blíže k pohádkám, než ke gotickým hradům a původnímu významu a podstatě věže.
Na úvod je důležité rozlišit dva typy věží – obranou a obytnou. Obytná věž nabízela komfortní bydlení, ale jen v omezené míře obranu. Taková věž se odborně nazývá jako donjon. Zvláštní vstup byl již v přízemí a vedl do slepé zásobovací místnosti. Hlavní vstup byl v úrovni prvního patra či výš. Přístup vedl po padacím můstku či lávce. V prvním patře mohl být hlavní reprezentační sál, v dalším patře pak obydlí hradního pána a v následujícím patře či polopatře, kdy už se většinou jednalo o podsebití, byl prostor pro strážní posádku. Patra propojovala zpravidla dřevěná schodiště či schodiště v síle zdiva. V sále a v prostoru obydlí pána nechyběl krb ani prevét, tedy záchod. Od prvního či druhého patra věž obsahovala dostatečně velká okna, což zaručovalo prosvětlenost prostoru. V určitém období byly donjony výsadou královských hradů. Najdeme je například na královském hradě Vimperk či Týřov. Později se tento typ rozšířil a stal se naopak hlavní součástí tvrzí méně urozené a movité šlechty.
Vedle toho existoval tzv. bergfrit, tedy obranná věž, která naopak měla charakter čistě fortifikační. Na rozdíl od donjonu neměla vchod v přízemí, ale až v patře či výše, kam opět vedl padací most či lávka. Toto propojení se dalo přerušit a obránci hradu tak zůstali ve věži v bezpečí. Jednalo se o místo poslední obrany, pokud už byl samotný hrad dobyt. Věže to byly vysoké a dominantní s velice silnými zdmi. Byly často umístěné tak, aby chránily vstup do hradu. Z tohoto důvodu mohly být někdy opatřeny břitem, který zvyšoval jejich odolnost, jako je to možné vidět například na hradě Zvíkov či Strakonice. Fungovaly též jako strážní pozorovatelna, odkud bylo možné sledovat rozsáhlý prostor a varovat tak včas před blížícím se nebezpečím.
Jejich společnou funkcí byla reprezentace. Věž skutečně měla ve středověku jak své praktické uplatnění, tak také symbolické. Šlo o demonstraci síly a společenského postavení. I proto existují hrady, kde věž fungovala pouze jako tzv. hláska. Nebyla tedy kvůli svým drobným rozměrům ani obytná, ani obranná, ale měla demonstrovat postavení a ego majitele. To byl též důvod, proč byly při dobývání hradu věže často pobořeny či ničeny, právě jako symbolické zlomení a potupa daného majitele.
Symbolický význam věže převzali i lidé z renesančních časů. Namísto strážných do nich však začali umisťovat hodinové stroje. Reprezentace si však byli stále vědomi a věže tak na mnoha hradech, které se postupně měnily v zámky, zůstaly. Doba jejich obliby, byť již v romantickém duchu, se opět vrátila až v 19. století.
Související
Benátky nad Jizerou. Místo, odkud se pozorovaly hvězdy a určoval osud
Zámek Tloskov představuje pozdní dozvuk historismu
architektura , historie , hrady a zámky
Aktuálně se děje
před 22 minutami
Zdravotní péče je v Pásmu Gazy minulostí. Izrael po brutální evakuaci zavřel jednu z posledních nemocnic
před 54 minutami
Mimořádná zpráva V Jižní Koreji havarovalo při přistání dopravní letadlo. Většina pasažérů je po smrti
před 2 hodinami
Předpověď počasí na příští týden: Dorazí mrazy i citelné oteplení, sníh, déšť i vítr
včera
Rusko na NATO zaútočí přes Pobaltí a Arktidu, tvrdí Anonymous. Finsko už náporu čelí
včera
Netanjahu jde na operaci. Lékaři mu seberou prostatu
včera
Počasí: Nadcházející noci budou pořádně mrazivé
včera
Výměna zajatců s Ukrajinou se komplikuje. Rusku se do ní z jistého důvodu už příliš nechce
včera
Tajná továrna, sestřelování ze střech. Jak probíhá dronová válka na Ukrajině?
včera
Dozorci v nápravném zařízení v New Yorku utýrali vězně k smrti
včera
Zelenskyj: Severokorejské vojáky na frontě zajímáme, ale umírají
včera
Putin se omluvil kvůli pádu letadla společnosti Azerbaijan Airlines
včera
Chorvatsko se chystá si znovuzvolit svého vlastního Donalda Trumpa
včera
WHO: Smrtící epidemie v Kongu má desítky obětí, zabíjí směs nemocí
včera
Nechci květiny, ale Ukrajinu. V Rusku bují ženské povstání proti válce
včera
Sestřelení letu J2-8243 společnosti Azerbaijan Airlines Rusko popírá. Zásah raketou vůbec nepřipouští
včera
Ve věku 80 let zemřela herečka Jana Synková
včera
USA se přiklání k teorii o sestřelení letadla společnosti Azerbaijan Airlines
včera
Nebyla to jen "lidská jatka". Odpůrce Asada děsilo i "Peklo na Zemi"
včera
Nesmí k nim rodina ani právník. Čína staví detenční centra na mučení vězňů
včera
Počasí na Silvestra a Nový rok. Meteorologové nabídli předpověď
Oslava příchodu nového kalendářního roku se každým dnem blíží, tím se zlepšuje i předpověď na Silvestra a Nový rok. Podle meteorologů bychom si na přelomu roku měli užít o něco více sluníčka než v těchto dnech.
Zdroj: Jan Hrabě