Vlakové nehody způsobené technickým selháním strojů lemovaly celý začátek 20. století a byly příčinou vzniku nových bezpečnostních opatření. Největší vlakovou tragédi má však na svědomí něco jiného.
Přestože většina masových katastrof na železnici se odehrála již v dávné minulosti, událost s největším počtem obětí se datuje k roku 2004. Vlak Mořská královna byl zničen vlnou tsunami. V devíti vozech zemřelo neuvěřitelných 1700 pasažérů. Jedná se však spíše o živelnou pohromu, než o vlakovou katastrofu. Množství obětí bylo způsobeno obrovským přeplněním vozů na cestě mezi městy Colombo a Galle na Sri Lance.
Jednou z největších vlakových nehod byla událost u Saint-Michel-de-Maurienn ve Francii. Incident z konce první světové války (1917) je dodnes největším vlakovým neštěstím v Evropě. Kvůli nedostatku lokomotiv jeden stroj táhl dvě vlakové soupravy s 19 vagóny. Strojvůdce se soupravou plnou vojáků vracejících se s italské fronty původně vůbec nechtěl vyjet. Ovšem vojenské pohrůžky mu nedaly na vybranou. Při sjíždějí do údolí selhaly brzdy a vlak vykolejil. Nejdříve vzplála lokomotiva a posléze ostatní vagóny. Na následky nehody zemřelo více jak 700 z 1000 převážených vojáků.
Obdobný průběh měla další katastrofa, která se odehrála v průběhu první světové války v Rumunsku. Vlak s 26 díly soupravy vezl vojáky do stanice v městečku Ciurea. Jenže ve stanici se nacházel neplánovaně vlak, při pokusu zabrzdit vykolejila celá přijíždějící souprava, opět došlo k požáru a v důsledku nehody zemřelo přes 600 lidí.
Obzvláště tragická událost se odehrála v roce 1915 během Mexické revoluce. Vlak mířící do Guadalajara vezl rodiny vojáků, kteří město dobyli. I tento vlak byl zcela přeplněný a někteří pasažéři seděli na jeho střeše. Za ne zcela vyjasněných okolností strojvůdce ztratil kontrolu nad vlakem, který zrovna klesal z kopce k údolí kaňonu. Právě lidé sedící na střechách vagónu začali ze soupravy vypadávat. Nakonec vlak vykolejil a zřítil se do kaňonu. Neštěstí si vyžádalo 600 obětí mezi dětmi a manželkami vojáků.
Nejtragičtější nehoda se u nás odehrála v roce 1960 u Stéblové u Pardubic. Parní osobní vlak vjel na jednokolejnou trať, i když se na dráze nacházela protijedoucí souprava. Výpravčí ve stanici si povšiml, že průvodčí dal signalizaci vlaku, aby se vydal na trať a rozběhl se za vlakem. Zareagoval i výhybkář, který pronásledoval vlak na kole, jenže ani jeden ho nedohnal. Pracovníci dráhy se ještě pokusili varovat protijedoucí vlak telefonicky, jenže už bylo pozdě. Nehoda si vyžádala 118 mrtvých a 106 zraněných.
Podle údajů světové zdravotnické organizace WHO jsou dopravní nehody desátou nejčastější příčinou úmrtí. Ročně na následky dopravních nehod zemře celosvětově asi 1,3 milionu lidí a dalších 40 milionů je zraněno.
Související
Sametové revoluci předcházela jedna z velkých tragédií na české železnici
Tragický výbuch na nádraží v Pákistánu. Separatisté zabili nejméně 25 lidí
Vlaky , Nehody vlaků , Dopravní nehody , historie , Vlaková neštěstí
Aktuálně se děje
před 37 minutami
Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola
před 1 hodinou
Putin přiznal, že Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu. Válka se mění v globální konflikt, varoval
před 1 hodinou
Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili
před 2 hodinami
Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť
před 2 hodinami
Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany
před 3 hodinami
Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry
před 4 hodinami
Svět řeší podivnou ruskou tiskovku. Neříkejte nic o útoku balistickou střelou, nařídil někdo Zacharovové
před 4 hodinami
Generální ředitel WHO skončil v nemocnici
před 5 hodinami
27 milionů obyvatel na místě, které je zabíjí. Jak se žije v nejznečištěnějším městě na světě?
před 5 hodinami
Rusko jedinou střelou zahodilo všechny snahy ze studené války. Západ nesmí polevit
před 5 hodinami
Rusko je ochotné jednat o míru na Ukrajině. Když se splní jeho požadavky
před 6 hodinami
Netanjahu podle OSN zdecimoval Pásmo Gazy. Absurdní, brání se zatykači
před 7 hodinami
EU se připravuje na obchodní válku. Podle ekonoma Kuchaře Trumpova cla pocítí hlavně Američané
před 7 hodinami
ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta
před 7 hodinami
Nástup Trumpa znervózňuje všechny. Kyjev i Moskva se snaží získat výhodu ve válce, než převezme úřad
před 8 hodinami
Rusko vypálením ICBM vyslalo signál, že má technologie a je ochotné je použít, řekl Kraus pro EZ
před 8 hodinami
Polsko je naším prioritním cílem, prohlásila Zacharovová
před 8 hodinami
Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr
před 8 hodinami
Hamás obvinil USA z genocidy v Pásmu Gazy. Izraeli vzkázal, kdy propustí rukojmí
před 9 hodinami
Jak se západní zbraně dostávají do Ruska, sankcím navzdory? Stačí jedna instagramová modelka
Server BBC zjistil, jak moderní válečná technologie vyrobená ve Spojeném království končí v Rusku navzdory mezinárodním sankcím. Celkem šest zásilek optické techniky v hodnotě 2,1 milionu dolarů, kterou vyrábí britská firma Beck Optronic Solutions, bylo přepraveno do Ruska prostřednictvím společností registrovaných v Kyrgyzstánu. Tento případ znovu upozorňuje na slabiny sankčního režimu zavedeného po začátku války na Ukrajině.
Zdroj: Libor Novák