
Vlakové nehody způsobené technickým selháním strojů lemovaly celý začátek 20. století a byly příčinou vzniku nových bezpečnostních opatření. Největší vlakovou tragédi má však na svědomí něco jiného.
Přestože většina masových katastrof na železnici se odehrála již v dávné minulosti, událost s největším počtem obětí se datuje k roku 2004. Vlak Mořská královna byl zničen vlnou tsunami. V devíti vozech zemřelo neuvěřitelných 1700 pasažérů. Jedná se však spíše o živelnou pohromu, než o vlakovou katastrofu. Množství obětí bylo způsobeno obrovským přeplněním vozů na cestě mezi městy Colombo a Galle na Sri Lance.
Jednou z největších vlakových nehod byla událost u Saint-Michel-de-Maurienn ve Francii. Incident z konce první světové války (1917) je dodnes největším vlakovým neštěstím v Evropě. Kvůli nedostatku lokomotiv jeden stroj táhl dvě vlakové soupravy s 19 vagóny. Strojvůdce se soupravou plnou vojáků vracejících se s italské fronty původně vůbec nechtěl vyjet. Ovšem vojenské pohrůžky mu nedaly na vybranou. Při sjíždějí do údolí selhaly brzdy a vlak vykolejil. Nejdříve vzplála lokomotiva a posléze ostatní vagóny. Na následky nehody zemřelo více jak 700 z 1000 převážených vojáků.
Obdobný průběh měla další katastrofa, která se odehrála v průběhu první světové války v Rumunsku. Vlak s 26 díly soupravy vezl vojáky do stanice v městečku Ciurea. Jenže ve stanici se nacházel neplánovaně vlak, při pokusu zabrzdit vykolejila celá přijíždějící souprava, opět došlo k požáru a v důsledku nehody zemřelo přes 600 lidí.
Obzvláště tragická událost se odehrála v roce 1915 během Mexické revoluce. Vlak mířící do Guadalajara vezl rodiny vojáků, kteří město dobyli. I tento vlak byl zcela přeplněný a někteří pasažéři seděli na jeho střeše. Za ne zcela vyjasněných okolností strojvůdce ztratil kontrolu nad vlakem, který zrovna klesal z kopce k údolí kaňonu. Právě lidé sedící na střechách vagónu začali ze soupravy vypadávat. Nakonec vlak vykolejil a zřítil se do kaňonu. Neštěstí si vyžádalo 600 obětí mezi dětmi a manželkami vojáků.
Nejtragičtější nehoda se u nás odehrála v roce 1960 u Stéblové u Pardubic. Parní osobní vlak vjel na jednokolejnou trať, i když se na dráze nacházela protijedoucí souprava. Výpravčí ve stanici si povšiml, že průvodčí dal signalizaci vlaku, aby se vydal na trať a rozběhl se za vlakem. Zareagoval i výhybkář, který pronásledoval vlak na kole, jenže ani jeden ho nedohnal. Pracovníci dráhy se ještě pokusili varovat protijedoucí vlak telefonicky, jenže už bylo pozdě. Nehoda si vyžádala 118 mrtvých a 106 zraněných.
Podle údajů světové zdravotnické organizace WHO jsou dopravní nehody desátou nejčastější příčinou úmrtí. Ročně na následky dopravních nehod zemře celosvětově asi 1,3 milionu lidí a dalších 40 milionů je zraněno.
Související

Smrtelná nehoda na přejezdu v Poděbradech. Řidič auta nepřežil srážku

Nehoda vlaku ochromila provoz v Ostravě. Výše škody jde do milionů korun
Vlaky , Nehody vlaků , Dopravní nehody , historie , Vlaková neštěstí
Aktuálně se děje
před 16 minutami

MS v hokeji 2025 ONLINE: Česko – Dánsko 0:0 po první třetině. Gól domácích neplatil
před 21 minutami

Požár domu v Jablonci nad Jizerou způsobil mnohamilionovou škodu
před 54 minutami

Letoun z Istanbulu musel opakovat přistání v Praze. Drama popsala cestující
před 1 hodinou

Setrvalý stav. Meteorologové prozradili, kdy by se mohlo změnit počasí
před 2 hodinami

Pavel poslal telegram do Vatikánu. Lva XIV. zve na návštěvu Česka
před 3 hodinami

Francouzi byli blízko senzace. Finové ale v závěru vyrovnali a vyhráli v prodloužení
před 3 hodinami

Poslední rozloučení s Jiřím Bartoškou bude příští týden v Rudolfinu
před 3 hodinami

Zabili ji nacisté. Před 80 lety zemřela Klára Červenková, vědkyně a bojovnice za práva žen
před 4 hodinami

USA a Čína uzavřely příměří v obchodní válce: Co to znamená pro svět?
před 5 hodinami

Neexistuje rozumný důvod, proč očekávat mír. Indie a Pákistán se nenávidí
před 5 hodinami

Rusku se schůzka se Zelenským nelíbí. Příměří, které má platit ode dneška, taky ne
před 6 hodinami

Přejmenování Perského zálivu, připojení Grónska či změna Mexického zálivu. Proč je Trump posedlý mapami?
před 7 hodinami

"Čas běží..." Německo dalo Rusku jasné ultimátum, do půlnoci se Kreml musí rozhodnout
před 7 hodinami

Konec byrokracie v EU? Brusel chce konkurovat USA, na stole jsou zásadní změny
před 8 hodinami

EU představí tento týden nové sankce proti Rusku. Jsou tak slabé, že je schválí i Maďaři, tvrdí zdroje
před 9 hodinami

Začínám o příměří pochybovat, Putin je zaneprázdněn oslavami. Sejděte se, hned, vzkázal Trump Kyjevu a Moskvě
před 10 hodinami

Napětí sílí. EU stupňuje nátlak a čeká, zda Putin dnes schválí příměří
před 10 hodinami

Oči Evropy se upínají k von der Leyen: Soud rozhodne o tajných zprávách v jedné z největších smluv v EU
před 11 hodinami

Spojené státy a Čína se dohodly na 90denním příměří. Clo klesne o 115 %
před 12 hodinami
Pákistán vs Indie: Kdo vlastně krátký konflikt vyhrál?
Oba jaderní rivalové, Indie a Pákistán, vyšli z nejnovějšího konfliktu s těžkými ztrátami – a přesto se obě země předhánějí ve vyhlašování vítězství. Skutečnost je však jiná: ačkoli příměří drží, tento konflikt zanechal za sebou více otázek než odpovědí, píše CNN.
Zdroj: Libor Novák